جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1409
دراسات في تاريخ علم الكلام والفلسفة
نویسنده:
احمد العلمی و آخرون؛ اشراف: رشدي راشد
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية,
دراسات فی تاریخ علم الکلام و الفلسفه
نویسنده:
احمد العلمی...[و دیگران]؛ اشراف رشدی راشد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مجموعه مقالات
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه‏‫,
ابوریحان بیرونی و ابن سینا: الاسئلة و الاجوبة - به انضمام پاسخهای دوباره ابوریحان و دفاع ابوسعید معصومی از ابن سینا
نویسنده:
تصحیح و مقدمه: حسین نصر, مهدی محقق
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
النراقي: الوجود والماهية
نویسنده:
حسن مجيد العبيدي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: منشورات ضفاف,
کلیدواژه‌های اصلی :
مدخل الى الفلسفة الاسلامية
نویسنده:
سهيل قاشا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالفارابی,
دروس فلسفیة فی شرح المنظومة المجلد2
نویسنده:
مرتضى مطهري؛ شرح مالک مصطفی وهبی العاملی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالهادی,
چکیده :
مقصود حكیم سبزورای از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومی، منطقی، فلسفی و عرفانی برای ورود و فهم به درس اسفار اربعه ملاصدرا بود. وی با زبردستی و مهارت خاص موفق به انجام این امر شد و در قالب شعرهای زیبا این كار را انجام داد. هیچ كتابی پس از تألیف شرح منظومه، تاكنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانی گردد. مطالب كتاب كه در هفت مقصد تدوین شده است بدین شرح می باشد. مجلد سوم و چهارم، شرح منظومه شهید مطهری می باشد.
دروس فلسفیة فی شرح المنظومة المجلد 1
نویسنده:
مرتضى مطهري؛ شرح مالک مصطفی وهبی العاملی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالهادی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
درسگفتار پیرامون کتاب نظام حکمت صدرایی
مدرس:
عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فیلسوفان نظام ساز و از جمله صدرالمتألهین خود در بند معرفی نظام فلسفی خویش نیستند، بلکه این وظیفه بر عهده کسانی است که بتوانند مباحث را غربال و حاصل آن را در نظمی نو و به زبانی ساده تر بیان نمایند. این سنت که سالهاست در غرب رواج دارد، هنوز نتوانسته در فرهنگ اسلامی رواج پیدا نماید و بایسته و شایسته است که در ترویج این مهم اهتمام جدی به عمل آید. با این نگرش عبدالرسول عبودیت که سالها در حوزه فلسفه اسلامی مطالعه و تفکر کرده و توانسته از خرمن اساتید بزرگواری چون آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی خوشه چینی نماید و هم اکنون استاد تمام و عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، کتاب در آمدی بر نظام حکمت صدرایی را در سه جلد به رشته تحریر در آورده است. مجموعه حاضر درس گفتارهای عبدالرسول عبودیت پیرامون این کتاب است که می توان آنرا شرح و بسطی از آن دانست. در این مجموعه که بر اساس سال ها همکاری مستمر ایشان با گروه فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تدوین شده، تلاش گردیده اصول اساسی فلسفه صدرالمتألهین به روشنی و تا حد امکان بدون ابهام تبیین گردد. امید است این مجموعه بتواند به رشد تفکر عقلانی و فلسفی این مرز و بوم کمک نماید. مزاج – وجود نفس – چیستی نفس – تجرد نفس – قوای نفس – مراتب نفس – حدوث نفس – بدن ونفس – انفعال نفس
موقف ابن رشد الفلسفي من علم الكلام
نویسنده:
سعيد فودة
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
أردن: دارالفتح للداراسات و النشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موقف ابن رشد الفلسفي من علم الكلام وأثره في الاتجاهات الفكرية الحديثة، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کلام سعید عبداللطیف فوده است که در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه اردن در سال 1430ق/2009م، از آن دفاع کرده و در همان سال توسط انتشارات «دارالفتح»، آن را در قالب کتاب چاپ کرده است. این کتاب به زبان عربی است و نویسنده در آن به موضع فلسفی ابن رشد در مورد الهیات (علم کلام) و تأثیر وی بر گرایش‌های فکری جدید، پرداخته است. کتاب، حاوی تقدیریه، فهرست مطالب، خلاصه کتاب، مقدمه، مقدمه دکتر نبیل محمد عمری، مقدمه دکتر عزمی طه سید، بیان ابواب و فصول و محتوای مطالب شامل باب تمهیدی و دو باب اصلی (که هرکدام دارای فصول مختلفی هستند) و یک خاتمه است. ابن رشد، فیلسوفی است صاحب‌نظر که برخی از مردم با وی هم‌نظرند و برخی نه. این رساله در پی کشف ابعاد شیوه فکری وی از طریق نظرات و آثارش - مخصوصا در گرایش‌های فکری جدید - ‌است. نویسنده در این رساله برای رسیدن به این هدف، به شیوه تاریخی سیر کرده است و این کار را از خلال تحلیل زندگی و تاریخ فکری ابن رشد و بیان ارتباطات وی با شخصیت‌های مختلف زمانه‌اش و سختی‌هایی که متحمل شده، با بیان تحلیل و تعلیل اسباب آن و بیان آثار این سختی‌ها در شکل‌گیری شخصیت او، انجام داده است. نویسنده سپس به بیان نوع اندیشه ابن رشد، مخصوصا آن بخش که به شیوه کلامی وی تعلق دارد، می‌پردازد و این بخش را به این دلیل که موضوع این کتاب است، از لابه‌لای مطالعه مسائل الهیاتی و کلامی وی و مناقشه او با متکلمین انجام می‌دهد. او در این راستا می‌کوشد به تعلیل مواضع وی و تحلیل نظرات انتقادی‌اش و احکامی که به آنها رسیده و بیان اسبابی که باعث ترجیح در گزینش چنین حکمی شده، دست بیابد. وی سعی کرده اهم مسائلی را که ابن رشد – به‌ویژه در دو کتاب «مناهج الأدلة» و «فصل المقال» - ‌مطرح کرده، در این کتاب بیاورد. او علاوه بر «مناهج الأدلة» و «فصل المقال»، از کلام وی در علم الهی و «تهافت الفلاسفة» نیز در این راستا مدد گرفته است. بیان مختصری نیز در این کتاب از تأثیر ابن رشد بر فلاسفه و اندیشمندان غرب، به‌خصوص در قرون وسطی و آغاز دوره روشنگری اروپایی، صورت گرفته تا ارتباط میان اندیشمندان غربی و اسلامی (نهضت عرب) که مدعیات ابن رشد را اعاده کردند و در احیای فلسفه وی کوشیده‌اند، روشن شود. بعد از بیان این مطالب، سعید عبداللطیف فوده، در این کتاب به بیان اثر ابن رشد و فلسفه وی در اندیشمندان نهضت و اندیشمندان معاصر پرداخته است. وی این کار را از خلال ذکر مثال‌هایی برای این امر شامل مهم‌ترین حامیان و پیروان ابن رشد مانند فرح انطون و محمود قاسم، انجام می‌دهد و گرایش‌های فکری و مقاصد سیاسی و اجتماعی و دینی این دو را آشکار می‌سازد. وی همچنین ارتباط تنگاتنگ میان اینان و اندیشمندان روشنگر اروپایی و تأثیرپذیرفتنشان از آنان در بسیاری از جوانب، را بیان می‌نماید. او سپس توضیح می‌دهد که این مرحله، مقدمه حقیقی امتداد اثر ابن رشد به اندیشمندان معاصر است. به‌منظور بررسی میزان تأثیر دیدگاه‌های ابن رشد در جریان‌های فکری معاصر، متفکران مدرنیست معاصر به دو قسمت اصلی تقسیم شده‌اند؛ نویسنده، گروه اول را عدمیه (هیچ‌گرایی) یا عبثیه (پوچ‌گرایی) نام می‌نهد که مبتنی بر اندیشه پست‌مدرن است. وی دومین گروه را سکولار جزمی می‌نامد. او مهم‌ترین تمایزات این دو گرایش را بیان می‌کند و چگونگی اعتماد و تکیه این اندیشه‌ها بر ابن رشد را – چه در افکار و نتایج و چه در چیزی که آن را روح رشدیه می‌نامند - ‌توضیح می‌دهد. روح رشدیه در نظر اکثر آنها به این می‌انجامید که اکثرشان نتیجه بگیرند که این چیزی است که در این زمان به آنها سود می‌رساند؛ درحالی‌که آنان علنا نظرات ابن رشد را که برای آنها جنگید، ترک کرده و با این کار از ناحیه فکری از وی، گذر کردند. کلیت و شاکله بحث دراین کتاب، به این صورت است: نویسنده در باب تمهیدی و مقدماتی که بر اثر نوشته، با عنوان ابن رشد و علم کلام و فلسفه، در دو فصل به بحث می‌پردازد؛ فصل اول درباره زندگانی، شخصیت و دانش ابن رشد است و فصل دوم درباره تعریف علم کلام و فلسفه. مباحث این فصل در چهار مبحث ارائه می‌گردد که به‌ترتیب عبارت است از: تعریف علم کلام، تعریف فلسفه، فرق میان کلام و فلسفه و بیان نظر ابن رشد در فلسفه. او سپس به بیان مطالب کتاب در دو باب و یک خاتمه می‌پردازد. باب اول با عنوان «موقف ابن رشد الفلسفي من علم الكلام، عرض ونقد»، در سه فصل ارائه شده است. فصل اول آن درباره موضع ابن رشد نسبت به علم کلام در الهیات و نقد آن است. این فصل در پنج مبحث ارائه شده است. مبحث اول به بیان نظر ابن رشد در سببت و علیت و ردیه او بر متکلمین می‌پردازد. مبحث دوم نظر او در قانون تأویل را در تقارن با نظر متکلمین، بیان می‌دارد. در مبحث سوم، طریقه اثبات وجود الله تعالی نزد ابن رشد و نقد او بر ادله متکلمین بررسی می‌شود. مبحث چهارم، حاوی دیدگاه ابن رشد در مباحث تنزیهات و نقد او بر متکلمین است و مبحث پنجم، حاوی نظر او در صفات ثبوتی الله تعالی و نقدش بر متکلمان. فصل دوم، درباره افعال الهی و قضاء و قدر و عدل است. او این فصل را ضمن سه مبحث مطرح می‌کند: مبحث اول، درباره نظر ابن رشد درباره افعال الهی، مبحث دوم، درباره نظر او در عدل و جور و مبحث سوم، درباره نظر او در قضاء و قدر است. سومین فصل این باب، حاوی موضع ابن رشد نسبت به علم کلام در نبوات و بعثت و نقد آن است. این فصل در دو مبحث ارائه شده: مبحث اولش به بیان نظر ابن رشد درباره نبوات می‌پردازد و مبحث دوم، نظر او را درباره بعثت بیان می‌نماید. دومین باب از مباحث اصلی کتاب، با عنوان «تأثير موقف ابن رشد الفلسفي في الاتجاهات الفكرية الحديثة المختلفة» نیز در سه فصل مطرح شده است. فصل اول آن به تأثیر نظریات ابن رشد در اندیشمندان و فلاسفه در اروپای قرون وسطی می‌پردازد. این فصل ضمن سه مبحث ارائه شده که مبحث اول آن درباره دخول فلسفه ابن رشد به اروپا از طریق کتاب‌های وی و تلخیص‌ها و شروحش بر ارسطو است. دومین مبحث، به ذکر برخی از کسانی که – از نظر قبول یا رد - ‌در این دوره زمانی (قرون وسطی)، تحت تأثیر ابن رشد قرار گرفته‌‌اند، می‌پردازد. مبحث سوم، اهم مسائل متداول و منسوب به ابن رشد و مکتب رشدیه را بیان می‌نماید. دومین فصل، درباره تأثیر ابن رشد در اندیشمندان نهضت عربی (اسلامی) بحث می‌نماید. سعید عبداللطیف جوده، این فصل را ضمن دو مبحث مطرح کرده است: مبحث اول، درباره فرح انطون و جهات تأثرش از ابن رشد است و مبحث دوم نیز درباره شخصیت‌هایی است که از محمد عبده آغاز می‌شود و به محمود قاسم می‌رسد. فصل سوم از مبحث دوم کتاب، به بیان تأثیر ابن رشد در اندیشمندان مدرن و سکولارهای معاصر می‌پردازد. در مبحث اول این فصل، درباره مفهوم مدرنیته و سکولاریسم صحبت می‌شود و در دومین فصلش، گرایش‌های متفکران مدرنیته و اهداف عملی و علمی آنها، تبیین می‌گردد. نویسنده، پس از این مباحث، خاتمه‌ای نوشته و در آن نتایج و خلاصه مطالب کتاب را بیان کرده است.
تحلیل عقل نظری و عقل عملی در اندیشه فخر رازی (از گونه‌شناسی کمالات قوا تا واکاوی ارتباط آنها در زیست سعادتمندانه)
نویسنده:
هاشم قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جستار حاضر به تحلیل قوای نظری و عملی از حیث کمال‌محوری و شمارش و سطح‌بندی موارد عینی کمالات از دیدگاه فخر رازی می‌پردازد. این تحلیل در طراحی اخلاق‌نگاری فلسفی رازی اهمیت والایی دارد. هدف پژوهش دست‌یابی به سامانه فکری رازی در بازتعریف قوه نظری و عملی و گونه‌شناسی کمالات انسان و طراحی مؤلفه‌های زیست سعادتمندانه است. روش این پژوهش، تحلیلی ـ عقلی، با به‌کارگیری شیوه مقایسه‌ای در برخی جایگاه‌هاست. بر پایه دیدگاه رازی، عقل عملی و نظری هر دو حیثیتی ادراکی‌اند؛ یکی شناخت امور ناظر بر واقع است و دیگری شناخت خیرها از حیث عمل به آنها. با تحلیل کمالات این دو قوا، به طراحی دیدگاهی جامع از کمالات قوا با ‌عنوان کمالات میانی و کمالات بنیادین پرداخته می‌شود. رازی کمالات بنیادین را در فراسوی تحلیل‌های اعتدال‌گروی ارسطویی و در پیوند با مؤلفه‌های دینی مطرح می‌سازد. ارزش‌مندی زیستن و سعادتمندی نزد رازی در بعد شناختی، فراتر از روش متأملانه عقلانی است و بر متعلق آن ناظر است و در بعد عملی بر منش اخلاقی استوار است. علاوه بر موارد مذکور، در این مقاله به برخی صورت‌بندی‌های ارتباط قوای نظری و عملی متناظر با تحلیل رازی نیز پرداخته‌ایم؛ از جمله: صورت‌بندی استنتاجی مبتنی‌ بر بهره‌وری عقل عملی از احکام کلی عقل نظری، صورت‌بندی مبتنی‌ بر تقسیم گزاره‌های اخلاقی حوزه عقل عملی به بی‌نیاز از تأمل و نیازمند به تأمل و صورت‌بندی مبتنی‌ بر ارتباط فعل و نتیجه آن با شاخص‌های کلان معرفت الهی و قرب الهی.
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
  • تعداد رکورد ها : 1409