جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هستیشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 311
عنوان :
سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)
نویسنده:
فاطمه فقیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
مشارکت اجتماعی
,
انسجام اجتماعی
,
هستیشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
امام خمینی
,
ایران
,
سرمایهی اجتماعی
,
اندیشه و عمل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
سرمایهی اجتماعی مفهومی است که طرح جدی مباحث آن، به دهههای اخیر استناد داده میشود؛ با این حال با توجه به ماهیت موضوع، مفاهیم، مولفهها و شاخصهای آن، که عمدهترین آن اهمیت یافتن پیوندها و روابط میان افراد و گروهها و سرمایهی ناشی از آنهاست، میتوان آن را مفهومی قدیمی در یک قالب جدید دانست. در نتیجه امکان پیگیری ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی در بسترهای فرهنگی، ارزشی و مذهبی جوامع نیز وجود دارد. با توجه به این مسأله، این پژوهش درصدد بررسی ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی، به عنوان یک رهبر مذهبی میباشد؛ که به نظر میرسد به خوبی توانست از سرمایههای اجتماعی بهره گیرد. برای دستیابی به این هدف کلی، مفهوم سرمایهی اجتماعی و پیشینهی آن بررسی شده و ابعاد و مولفههای آن در نظریات رایج سرمایهی اجتماعی استخراج گردیده است، سپس ضمن پرداختن به مبانی فکری و نظری اندیشهی امام خمینی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای سرمایهی اجتماعی، در اندیشه و عمل ایشان مورد بررسی قرار گرفته و عناصر و ویژگیهای سرمایهساز رهبری امام خمینی بیان شده است. روش پژوهش حاضر نیز از حیث منبع گردآوری اطلاعات، «اَسنادی» و از حیث روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، با توجه به کیفی بودن پژوهش و جنبهی اکتشافی موضوع، روش «تحلیل متن» میباشد. یافتههای کلی پژوهش نشان میدهد که اگر چه امام خمینی اصطلاح سرمایهی اجتماعی را به کار نبرده و تحت چنین عنوانی به آن نپرداخته است، با این حال ایشان به سرمایهای که در پیوندها و روابط میان افراد و گروهها وجود دارد و به نیروی عظیم حاصل از آن واقف بوده است. همچنین ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی به لحاظ ابعاد، مولفهها و شاخصها که البته شاخصها و مصادیقی متناسب با ساختار مذهبی جامعهی ایران است، در اندیشه و عمل ایشان وجود دارد؛ با این تفاوت که این ابعاد، مولفهها و شاخصها در متن جهانبینی توحیدی و الهی ایشان معنا مییابد و باید در آن بستر مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بر این اساس سرمایهی اجتماعی در اندیشهی امام خمینی مفهومی سه بُعدی است؛ بدین معنی که در تمام روابط در سطوح مختلف، همواره عنصر سومی بنام خداوند حضور دارد. همچنین سرمایهی اجتماعی در اندیشهی ایشان میتواند در سطحی جهانی نیز قابل طرح باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی
نویسنده:
قاسم جعفرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
علوم انسانی
,
تاریخ گرایی
,
نظریه انتقادی
,
هستیشناسی
,
دیلتای
,
هرمنوتیک دیلتای
,
حکمت متعالیه
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
چکیده :
علوم انسانی از منظر های مختلف معرکه آرا بوده است. در مورد تعریف این علوم، اهداف ، موضوع و روش بررسی و معرفت بخشی آن، مباحث مختلفی مطرح شده است. ویلهلم دیلتای از اندیشمندانی است که ضمن تعریف خاص خود از علوم انسانیبرای این علوم روش تفهمی هرمنوتیکی را پیشنهاد کرد و تلاش نمود، تا نشان دهد، ارزش معرفتی علوم انسانی همپای علوم تجربی بوده و از عینیت نیز برخوردار است. وی ضمن رد مابعد الطبیعه ارسطویی و متافیزیک به عنوان مبنای معرفتی برای علوم انسانی،روش شناسی خاص تاریخی برای این علوم در نظر گرفت. در این پایان نامه با نگاه به نظریه علوم انسانی دیلتای ابتدا مبانی علوم انسانی که در نظریه وی مطرح است را بیان کرده، سپس به بازگویی این مبانی در حکمت متعالیه صدرایی پرداختیم و مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی صدرایی را بیان کردیم، سپس ضمنبررسی تطبیقیدو نگاه، به نقد مبانی دیلتای از منظر حکمت متعالیه نشستیم و نشان دادیم که بسیاری از اشکالاتی که دیلتای بر مابعد الطبیعه ارسطویی وارد کرده، بر مابعد الطبیعهصدرایی وارد نیست و صدرا با مبانی مهمی همچون اصالت وجود، حرکت جوهری و تشکیک وجود ضعف ارسطوئیان و مشائیان را جبران کرده و مکتب فلسفی خاصی را پایه گذاری نموده و پایه معرفتی بنا نهاده که اشکالات وارد شده توسط امثال دیلتای نتوانسته بر آن خللی وارد نماید. در نقطه مقابل بر مبانی اندیشه دیلتای از منظر حکمت متعالیه انتقاد های مهمی وارد است؛ به عنوان مثال در اینجا تاریخی گرایی، فرایند رسیدن به معنا ، مقولات فاهمه و دلایل نقد مابعد الطبیعه دیلتای از نگاه حکمت متعالیه مورد نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و شرح برهان وجودی گودل
نویسنده:
مهدی رعنایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
گودل
,
هستیشناسی
,
براهین خداشناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبائی، سیدمحمدحسین
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
ویژگی مثبت
,
سهروردی، عمربن محمد
,
موجودی خدای-گونه
,
گودل، کورت
چکیده :
کورت گودل در فوریهی ۱۹۷۰ با دِینا اسکات دربارهی دلیل هستیشناسیک خود به بحث نشست و اسکات در پاییز همان سال روایتیْ تا حدی متفاوت از آن را در دانشگاه پرینستُن ارائه کرد. نظام منطقی دلیل، منطق موجهات مرتبهی دوم در نظام S5 است، با اینهمانی و یک اصلِ انتزاع ویژگیها. به شرط پذیرش نظام منطقی، نتیجهی گودل، اینکه ضرورتا موجودی خدای-گونه وجود دارد( )، از مقدمات به دست میآید. سوبل اما نشان داد که علاوه بر قضایای گودل، حداقل هفت قضیهی دیگر نیز از سیستم قابل استنتاج است. او در قضایای ۴ تا ۷ خود برخی از ویژگیهای موجود خدای-گونه را نشان داد و بر مبنای قضیهی ۷، با تکیه بر شهود متافیزیکی خود، استدلال کرد که موجود خدای-گونهی سیستم نمیتواند همان خدایی باشد که دلایل هستیشناسیک به دنبال اثبات آن هستند. علاوه بر این، او در قضایای ۸ تا ۱۰ خود نیز نشان داد سیستم با مشکلات جدیتری مواجه است؛ یعنی در سیستم میتوان ثابت کرد که وجود همهی موجودات ضروری است، همچنین سیستم با شکست وجهی مواجه است، یعنی در آن مفاهیمِ وجهیِ ضرورت، امکان و واقعیت یکی هستند. برای حل این مشکل، برخی از محققان تلاش کردند تا با اصلاحاتی در سیستم از استنتاج قضایای سوبل جلوگیری کنند. از جمله، سی. انتونی اندرسون تلاش کرد با ضعیفتر ساختن برخی مقدمات و تغییر برخی از تعاریف، راه بر شکست وجهی ببندد. هرچند تلاش اندرسون موفق بود و با اصلاحات او سیستم دیگر با شکست وجهی مواجه نیست، سیستم او نیز هنوز با برخی از مشکلات مواجه است. در این پژوهش پس از نگاه کوتاهی به تاریخ دلیل هستیشناسیک، تلاش خواهم کرد دلیل هستیشناسیک گودل، انتقادات سوبل و برخی از پاسخها بدان، از جمله اصلاحات اندرسون را بیان کنم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدالت اخلاقی افلاطون و راولز
نویسنده:
سعید کاکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
رئالیسم اخلاقی
,
هستیشناسی
,
راولز
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فضایل اخلاقی
,
عدالت
,
عدالت اخلاقی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
آرمانگرایی
,
رالز، جان
,
کانت، امانوئل
,
هنر و علوم انسانی
,
ناواقعگرایی اخلاقی
,
ناشناختگرایی اخلاقی
,
وظیفهگرایی اخلاقی
,
قراردادگرایی اخلاقی
,
فضیلت محوری
چکیده :
پژوهش دربارهی عدالت علیرغم قدمت تاريخی آن هنوز تازگی خود را حفظ كرده است. به گونهای كه امروزه با حوزههای مختلف از جمله حقوق، سياست و فلسفه اخلاق ارتباط دارد. در اين پژوهش عدالت اخلاقی افلاطون و جان راولز با تأكيد بر مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی از اهميت ويژهای برخوردار است. افلاطون به دنبال توجيه عدالت اخلاقی هم در فرد و هم در جامعه بود، لذا وی با نگرشی واقعگرايانه به دنبال رسيدن به سعادت و خير بود و همچنين معتقد بود كه عدالت در عالم مُثُل وجود دارد و در بُعد معرفتی هم عدالت را قابل شناخت از طريق عقل میدانست. راولز هم در خاستگاه تاريخی ديگر و براساس سنّت قراردادگرايی به توجيه عدالت پرداخت. هدف راولز بازگرداندن برابری و احقاق حقوق فردی برای جامعهای ليبرال بود كه در آن عدالت جايگاهی نداشت و نابرابریها فاصلهِ بين مردم تهیدست و غنی را به حداكثر رسانده بود. لذا وی در سنت كانتی و با بهرهگيری از مفهوم عدالت به نگرشی ناواقعگرايانه در اخلاق رسيد.در اين پژوهش با تأكيد بر مبانی و همچنين مقايسهی دو ديدگاه افلاطون و راولز با روش توصيفی، تحليلی و نقد هر دو ديدگاه دربارهی عدالت اخلاقی به نگرش عميقتری از عدالت برسيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی مبانی فلسفی تربیت سکولار و تبیین نسبت نظام آموزش و پرورش ایران با آن
نویسنده:
مصطفی رجب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام آموزشی
,
هستیشناسی
,
انسان باوری
,
جنبه فلسفی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
دین زدایی
,
ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تحلیلی مبانی فلسفی تربیت سکولار و تبیین نسبت نظام آموزش و پرورش ایران با آن است که در این راستا از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. سکولاریسم به معنای جدایی دین از عرصههای زندگی، مکتبی است که در مورد آن بحثهای زیادی تا به حال شده و فوائد و مضرات آن از طرف موافقان و مخالفانش مورد بررسی قرار گرفته است. اما در مورد تأثیر آن بر آموزش و پرورش کشورمان کمتر سخن به میان آمده است. از این رو سعی شده است تا حد امکان موضوع تربیت سکولار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و دید بهتری از آن به دست آید تا بتوان با دقت نظر و افق دید وسیعتر به مواجهه با آن پرداخت. از این رو در ابتدا، مبانی فلسفی تربیت سکولار در حیطه-های هستی شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی و معرفت شناسی مورد نقد قرار گرفت. از اساسیترین مبانی، اصول و ویژگیهای تربیت سکولار، می توان از اومانیسم، مادهگرایی، نسبیگرایی، تجربهگرایی، عقلگرایی محض و افراطی، تساهل و تسامح، فردگرایی، دینگریزی و نفی ماوراءالطبیعه را نام برد. با عنایت به اهمیت این اصول در تربیت سکولار، این پژوهش کوشید تا ضمن ارائه تعریفی جامع از تربیت سکولار، اهداف تربیت سکولار، رابطهی معلم و شاگرد، روش-های تدریس و محتوای کتب را در این نظام آموزشی، مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که ساختار کلی تربیت سکولار ماهیتی غیر دینی، اومانیستی و مادیگرا دارد، در تقابل و تعارض با نظام آموزشی جامعهی ایران قرار گرفت. از این رو در فصل آخر این پژوهش راهکارها و رهنمودهایی برای مواجههی موثر با تربیت سکولار پیشنهاد شد. راهکارهایی همچون، شناخت محدودیتهای سکولاریسم، حذف سکولاریسم از طریق جایگزینی، تأکید بر انسان شناسی اسلامی، تربیت نبوی، اسلامی سازی دانش و علوم، مدیریت فرهنگی در آموزش عالی، به کار گیری عقلانیت دینی، پرورش سیاسی و آشنایی معلمان با مفهوم سکولاریسم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی هستی شناسی رمان گرگ دریا اثر جک لاندن بر اساس فلسفه ی مارتین هایدگر
نویسنده:
مریم صالحی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
علوم انسانی
,
مرگ
,
هستیشناسی
,
مدرنیت
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فرانوگرایی
,
Postmodernism
,
PHILOSOPHY
,
Death
,
زبان و ادبیات خارجی
,
modernity
,
Life
,
درباره هایدگر
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اندیشههای ابنعربی و فخرالدین عراقی
نویسنده:
زهرا غریب حسینینژاد کاخ
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ربوبیت
,
وحدت وجود
,
ابن عربی
,
تحلیل تطبیقی
,
هستیشناسی
,
عراقی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
عرفان عملی
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
آراء و اندیشههای ابنعربی، عارف بزرگقرن هفتم، بلافاصله پس از انتشار مورد توجّه و اهتمام عارفان متعددی قرار گرفت و جریانهای گوناگون عرفان عملی و نظری را تحت تأثیر خود قرار داد. گروه بیشماری در داخل ایران به شرح و ترویج اندیشههای ابنعربی پرداختند. فخرالدین عراقی، یکی از ناقلان مهم آثار ابنعربی است. وی گاه با بیان علمی دقیق و گاه در قالب تعبیرهای شاعرانه، به تحلیل و ترویج مباحث فلسفی و عرفانی ابنعربی پرداخته است. در این میان، گاه اندیشههای وی با ابنعربی تطابق کامل دارد و گاه توأم با نوآوری است که در نتیجه تجربه عرفانه خود عراقی و در نتیجه کشف و شهود به آنها دست یافته است. از این جهت بررسی تطبیقی آراء و اندیشههای این دو عارف بزرگ ضروری مینماید. در این رساله با استفاده از روش سندکاوی و با بهرهگیری از فنون تحلیل محتوا به بررسی تطبیقی گزارهها و اندیشههای بنیادین عرفانی که محور پارهای از اندیشههای دیگر است و قلمروهایی چون هستی شناختی، عشق و زیبایی، اعیان ثابته، تجلّی، انسان کامل و وحدت وجود را دربردارد، مورد بررسی قرار گرفته است. از مهمترین یافتههای این پژوهش آن است که عراقی به شدّت تحت تأثیر اندیشههای ابنعربی است و کمتر اندیشهای از اندیشههای عارفانه و فلسفی ابنعربی را میتوان در نظر گرفت که در آثار عراقی بازتاب نیافته باشد. نوآوری عراقی در بهرهگیری از این اندیشهها در دو ناحیه تأویل و تخیّل شاعرانه جلوهگر میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان در فلسفه گادامر
نویسنده:
شکوفه کلانتری قزوینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لوگوس
,
زبان
,
گادامر
,
هستیشناسی
,
هایدگر
,
هرمنوتیک فلسفی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم تأویل
,
فلسفه متأخر ویتگنشتاین
,
هایدگر، مارتین
,
لوگوس (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگشنتاین متأخر
چکیده :
در این نوشتار تلاش شده است تا ضمن نمایاندن خطوط اصلی اندیشه های هانس-گئورگ گادامردر باب زبان و نقش و اهمیّت آن در هرمنوتیک فلسفی وی، به مقایسه ی آراءِ گادامر با ویتگنشتاین متأخّر نیز پرداخته شود. در عین حال نمی توان از تأثیر هایدگر بر گادامر نیزچشم پوشید. فلاسفه در سنّت های مختلف فلسفی بارها به بحث زبان پرداخته اند،اماگادامر طرحی نودرانداخت. گادامر بنیان هستی شناسی را در زبان می داند.از نظر وی میان زبان و فهم رابطه ای عمیق حاکم است، به گونه ای که اگر زبانی نباشد فهمی رخ نمی دهد و از آنجا که هرمنوتیک دانش تفسیر متن است،تنها پیش فهم موجودبرای هرمنوتیک،زبان است. آراء او درخصوص زبان با آراءِ فلاسفه تحلیلی که رویکردشان به زبان تنها معطوف به جنبه های ظاهری و گزاره ای زبان است در تضاداست. علی رغم این تفاوت های بسیار، نقاطاشتراک قابل توجّهی در آراء گادامر با آراء ویتگنشتاین متأخّر به چشم می خورد، تا آنجا که حتّی خود گادامر نیز به این تشابهات اشاره کرده است.آراء گادامر در هرمنوتیک فلسفی و نقش زبان در تاریخمندی فهم آدمی را تا حدّ زیادی می توان متأثر از آراء هایدگر دانست. اما به حق گادامر کوششی بس وسیع تر وعمیق تر ازهایدگر در این زمینه انجام داده است. هایدگرمی گوید:«زبان خانه هستی است».اما گادامر اهمیّت زبان را تا بدان پایه می رساند که می گوید:«هستی ایی که فهمیده می شود زبان است». لذا ضرورت بررسی آراء گادامر در سایه ی هرمنوتیک هایدگر رخ می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم عشق از دیدگاه فیلسوفان هستی و نقش و جایگاه آن در تربیت
نویسنده:
افسانه زارعی دهباغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
عشق
,
علوم انسانی
,
علوم تربیتی
,
هستیشناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
Ontology
,
love
,
PHILOSOPHY
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
"مکتب امنیتی امام خمینی (ره)" (مبادی و مبانی فرانظری و نظری امنیت در گفتمان انقلاب اسلامی)
نویسنده:
علیرضا خسروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جمهوری اسلامی ایران
,
هستیشناسی
,
امنیت
,
Ontology
,
epistemology
,
انقلاب اسلامی
,
realism (philosophy)
,
anthropology
,
خمینی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
رئالیسم انگیزشی
,
رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
روحالله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
«امنیت» از اموری است که هر انسانی بواسطه برخورداری از قوه تعقل ضرورت آنرا تشخیص می دهد و لذا تقریباً تمامی مکاتب در اصل ضرورت و اهمیت آن هم عقیده اند . آنچه که میان مکاتب و نظریات امنیتی مختلف تفاوت ایجاد نموده و بعضاً موجب شیفت پارادایمی و تفاوت های مبنایی می شود، در توصیف و فهم از چیستی و ماهیت «امنیت» است که موجب تفاسیر و برداشت های مختلف می گردد. در این پژوهش سعی شده است تا با مرور و بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی ، مکتب امنیتی امام خمینی در سه سطح فرانظری ، شامل :مبانی معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی؛ سطح میانی شامل:مفروضات،اهداف و اصول و مبانی امنیتی؛ و سطح نظری، شامل: موضوع،مرجع،سطح تحلیل، رویکردها،مرزها،مزیت و مسائل امنیتی مکتب ، کشف و تدوین گردد تا اولاًرقیب و یا بدیلی برای مکاتب و نظریات امنیتی موجود ارائه و ثانیاً،زمینه لازم برای طراحی دکترین امنیتی ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم گردد.مکتب امنیتی امام خمینی ، مکتبی دین بنیان ،توحیدی و معطوف به عمل است که با رویکردی متعالیه و شناختی متمایز از انسان و غایات خلقت،تحولی اساسی در معنا و ماهیت امنیت ایجاد می نماید و لذا هم در مبانی و هم در جهت گیریها، سازوکارها، راهکارها، راهبردها و تجویزهای امنیتی، غیرقابل قیاس با مکاتب انسان ساخته موجود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 311
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید