جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2445
آیا روایت«حسین منی و انا من حسین»در منابع اهل سنت آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این روایت درمتون مختلف اهل سنت آمده است که توجه شما را به تعداى از آنها جلب مي كنم. 1-سنن ترمذی ابوعیسی ترمذی که کتاب او از جهت اعتبار سومین کتاب اهل سنت محسوب می شود در کتاب سنن خود باب مناقب«ابی محمد الحسن بن علی بن ابی طالب والحسین بن علی ابن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
وصایت و خلافت امیرالمومنین(ع) از دیدگاه ایشان و نقد آرای ابن‎ابی الحدید
نویسنده:
زهره پاکروان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع خلافت و جانشینی پیامبر9 از زمان وفات رسول خدا9به نزاع اصلی میان مسلمانان تبدیل شده است و این نزاع ، هم‎چنان ادامه دارد، به عبارت دیگر، نزاع اصلی بین شیعه و غیرشیعه ، بر سر مسأله‎ی نصّ می‎باشد ؛ درصورتی کهمدّعایاصلی شیعه، معرّفی مقام امامت الهی مانند نبوّت و رسالت به عنوان منصب الهی است. امّا مدّعای اصلی غیر شیعیان، ازجمله ابن ابی الحدید ،که با حقیقت امامت الهی ، مواجهه‎ی جدّی نداشته‌اند و در مسأله‎ی امامت، از دایره‎ی خلافت، پا را فراتر نگذاشته‎اند ، انکار نصّ بر خلافت امیرالمومنین7 و اثبات مشروعیت خلافت خلفاست و متکلّمان امامی در برابر این دو ادّعای غیر شیعه، همّ خود را بر اثبات وجود نصّ بر امامت و خلافت امیرالمومنین7 و نفی مشروعیت خلافت خلفا معطوف کرده‌اند. بنابراین در این پژوهش علاوه بر نقد آرای ابن ابی الحدید با استناد به سخنان امیرالمومنین7 در نهج البلاغه بر این نکته تأکید خواهد شد که حقیقت امامت الهی، امری بسیار فراتر از خلافت بوده و سخن اصلی اهل بیت: در این زمینه، وجود نصّ بر امامت علی7 نیست بلکه مدّعای خاندان عصمت و طهارت:، امامت منصوب من الله است که خلافت از شوون و فروع آن می‎باشد. گذراز حقیقت امامت الهی و غفلت از مقام فرض الطاعه منصوب من الله، اگرچه در مقام جدل با مخالفان، بجا و پذیرفتنی مى باشدامّا در مقام شناخت و معرفت و در برابر مخاطب خودی قابل پذیرش نیست
حجت خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با سلام و تشکر از جنابعالی اعتقاد شیعۀ امامیه در باب آباءالنبی آن است که آن بزرگواران موحد و مسلمان و ملتزم به دین حنیف ابراهیمی بوده اند. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین روایت می کند: «حدثنا أحمد بن محمد الصائغ قال : حدثنا محمد بن أيوب ، عن صالح بن أ بیشتر ...
اصالت حدیث غدیر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شايد بتوان گفت: برترين ويژگي و امتياز حديث غدير استحکام و صلابت سند آن مي باشد بطوري که به لحاظ کثرت راويان و ناقلان جزو کم نظيرترين احاديثي است که در منابع فريقين ذکر شده است. حديث غدير را دهها تن از صحابه و تابعان و صدها نفر از محدثان، تاريخ نگارا بیشتر ...
حدیث غدیر و ایه اکمال دین
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مفسّران و دانشمندان شيعه عموماً و جماعتى از علماء و مفسّران و محدّثان معروف اهل سنّت معتقدند كه آيه «اليوم اكملت لكم دينكم» در روز 18 ذى الحجة كه به نام «غدير خم» مى باشد نازل شده است و در اينجا به برخى از كلمات علما و مفسران اهل سنت پيرامون آيه فوق بیشتر ...
راویان غدیر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از حوادث مهم تاريخ صدر اسلام، واقعه غديرخم مي‌باشد كه شرح آن در بيشتر كتب تاريخ و حديث آمده است. محقق گرانقدر شيعه، مرحوم علامه اميني در كتاب خود «الغدير» در شرح اسناد حديث غدير،‌ نام يكصد و ده نفر صحابي و هشتاد و چهار نفر از تابعين و سيصد و شصت بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
عوامل صلح ‏امام حسن (علیه السلام )
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علل و عوامل صلح ‏امام حسن (عليه السلام ) به طور كلى هفت عامل نقش اساسى در انعقاد صلح داشت: 1- خيانت خواصّ‏ فاجعه فرار عبيدالله بن عباس كه فرار دو سوم سپاه مَسْكِنْ را به دنبال داشت، ضربه مهلكى بود كه آمادگى جهاد را از امام (ع) و ياران اندكش سل بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
بررسی آراء خاص کلامی ابن‌ابی‌الحدید
نویسنده:
غلامحسین احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مطالب رساله در چهار بخش تنظیم شده است بخش اول توحید، بخش دوم، نبوت و بخش سوم امامت و بخش چهارم معاد. و هر بخش مشتمل بر چندفصل و هر فصل دارای چندین مساله است . در بخش اول به اثبات واجب‌الوجود و صفات ثبوتی و سلبی و در پایان به افعال واجب‌الوجود پرداخته شده است . عمده اختلاف و نزاع در فصل عینیت صفات با ذات و افعال خداوند مطرح شده است . در بخش دوم ضرورت بعثت انبیا و عصمت انبیا ذکر شده است و در مساله عصمت بحث گسترده ابن‌ابی‌الحدید در مورد جایزبودن گناهان صغیره‌ای که باعث نفرت نشود، بیان گردیده است . در بخش سوم مسائل مربوط به امامت همچون وجوب امام افضل‌بودن امام و منصوص بودن مطرح شده است و در این فصلها است که مذهب ابن‌ابی‌الحدید آشکار می‌شود و صریحا" بیان می‌کند که تبعیت با ابوبکر بیعت صحیح و شرعی است که شرائط آن عصر آن را اقتضا می‌کرد. با اینکه ابوبکر با خلیفه بلافصل رسول خدا می‌داند اما امیرالمومنین(ع) را افضل صحابه می‌داند و قول معتزله بغداد را پذیرفته است . در پایان این بخش نظر ابن‌ابی‌الحدید در مورد آنانی که با علی(ع) جنگیدند مطرح شده است . او با تبعیت از معتزله آنها را فاسق می‌داند اما معتقد است که عایشه توبه کرده و با حال توبه از دنیا رفته است . در بخش چهارم مسائل مربوط به معاد مطرح گردیده، مسائلی از قبیل بهشت و جهنم، عذاب قبر و صراط و توبه و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و در پایان بحث ایمان مطرح شده است .
آیا حضرت على(علیه السلام) خواستگار دختر ابوجهل بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين باره روايتى از مسور بن مخرمه نقل شده است، كه مى گويد: «حضرت على(عليه السلام) از دختر ابوجهل (جويريه) خواستگارى كرد، و فاطمه(عليها السلام) اين مسأله را شنيد و نزد پدر رفت و عرض كرد: مى پندارد كه تو جانب دختران خود را رعايت نمى كنى; على از دختر بیشتر ...
آیا سخن امام علی «علیه السلام » در نامه سی و یکم منافاتی با توسل دارد وتوسل را رد می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بسم الله الرحمن الرحیم از شبهاتی که وهابیّت علیه شیعه مطرح نموده و خواسته اند شیعه را برطبق سخنان اهل بیت«علیهم السلام»محکوم نمایند و بگویند که ائمه شیعه مخالف بحث توسل بوده اند و شیعه از طریق آنها خارج شده اند قسمتی از نامه سی ویکم است.در این بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 2445