حجت خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حجت خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حجت خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حجت خدا
,
حجت الهی
,
حجت های خدا
,
امامت
اعلام و شخصیت ها :
عبدالمطلب بن هاشم (ع), 1, 27؟4, -, -578 م.
سوال:
آیا عبدالمطلب در فاصله چهل سال عروج حضرت عیسی به آسمان تا حضرت محمد که زمین از حجت خدا خالی بود حجت خدا در روی زمین بود یا نه؟
پاسخ تفصیلی:
با سلام و تشکر از جنابعالی
اعتقاد شیعۀ امامیه در باب آباءالنبی آن است که آن بزرگواران موحد و مسلمان و ملتزم به دین حنیف ابراهیمی بوده اند.
شیخ صدوق در کتاب کمال الدین روایت می کند:
«حدثنا أحمد بن محمد الصائغ قال : حدثنا محمد بن أيوب ، عن صالح بن أسباط عن إسماعيل بن محمد ، وعلي بن عبد الله ، عن الربيع بن محمد المسلي ، عن سعد بن طريف عن الأصبغ بن نباته قال : سمعت أمير المؤمنين صلوات الله عليه يقول : والله ما عبد أبي ولا جدي عبد المطلب ولا هاشم ولا عبد مناف صنما قط ، قيل له : فما كانوا يعبدون ؟ قال : كانوا يصلون إلى البيت على دين إبراهيم عليه السلام متمسكين به»[1] .
اصبغ بن نباته گوید که از امیرمؤمنان«علیه السلام» شنیدم که فرمود: «پدرم (ابو طالب) و نیاکانم: عبد المطلب، هاشم و عبد مناف، هرگز بت نپرستیدند.» به حضرت گفته شد: «پس چه چیزى را مى پرستیدند؟» فرمود: به سوى کعبه نماز مى خواندند، بر دین حضرت ابراهیم «علیه السلام» و متمسّک به آن بودند».
از برخی روایات استفاده می شود که عبدالمطلب حجت نیز بوده است:
شیخ صدوق در کتاب اعتقادات مى فرماید:
«اعتقادنا في آباء النبي أنهم مسلمون من آدم إلى أبيه عبد الله ، وأن أبا طالب كان مسلما ، وأمه آمنة بنت وهب كانت مسلمة .وروي أن عبد المطلب كان حجة وأبا طالب كان وصيه»[2].
اعتقاد ما در رابطه باپدران پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله وسلم» این است که همۀ آنها از از حضرت آدم تا عبدالله پدر پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» مسلمان«موحد» بوده اند.ومادر آنحضرت آمنه بنت وهب نیز مسلمان و موحد بوده است.
شیخ صدوق سپس می فرمایند:
و نیز روایت شده که عبد المطلب حجّت بود و ابو طالب وصىِّ او بود.
از برخی روایات دیگر استفاده می شود که وصایای انبیا توسط حضرت ابوطالب به پیامبر گرامی اسلام«صلی الله علیه وآله» رسیده است.
مرحوم کلینی در «کافى» از «درست بن ابى منصور» روایت می کند که گفت از حضرت امام کاظم «علیه السلام»سئوال کردم : «اکان رسول الله محجوجا بابى طالب ، فقال لاولکنه کان مستودعا للوصایا فدفعها الیه صلى الله علیه و آله و سلم قال قلت فدفع الیه الوصیه قال فقلت فما کان حال ابى طالب قال اقر بالنبى و بما جاء به و دفع الیه الوصایا و مات من یومه» .
که آیا رسول خدا«صلی الله علیه وآله» ماءمور پیروى از ابوطالب بود و ابوطالب از طرف خدابر او حجت بود حضرت فرمودند: نه ولى ابوطالب نگهدار و دایع نبوت بود وصایا نزد وى سپرده شده بود و آنها را به پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله»داد.
«مرحوم مجلسى» در «مرآت العقول»[3]در شرح این خبر مى فرماید آنچه بخاطر من رسیده و به نظر من روشن تر است این است که بگوئیم مقصود از این سوال این است که آیا ابوطالب حجت و امام بود بر رسول خدا«صلی الله علیه وآله» حضرت جواب فرمودند: نه به علت اینکه او امانت نگهدار پیامبر بود و وصایاى پیغمبران سلف را به آن حضرت رساند و مراد این نیست که ابوطالب به آن حضرت وصیت نموده و پیامبر را خلیفه خود ساخته باشد تا اینکه حجت بر او باشد،در حقیقت ابوطالب بمنزله شخص امینى بود که امانت را به صاحبش رسانید سائل مقصود امام را نفهمید و گفت دادن وصایا مستلزم این است که حجت بر او باشد و سوال اول را تکرار کرد امام جواب داد که دادن وصیت بعنوان رد امانت مستلزم این معنى نیست بلکه منافى آن است و مراد از ((مات من یومیه )) یعنى روز دفع وصیت مرد نه روز اقرار به نبوت و شاید هم متعلق به هر دو باشد و مقصود اقرار ظاهرى باشد که دیگران دانستند.
از این روایت مقام ابوطالب کاملا معلوم مى شود که امانت پیغمبران سلف مانند عصاى موسى یا انگشتر سلیمان یا پیراهن یوسف و از این قبیل چیزهایى که باید نزد انبیاء باشد و امروز هم خدمت حضرت ولى عصر ارواح العالمین له الفداء مى باشد تمام اینها نزد ابوطالب بوده و تسلیم پیا مبر«صلی الله علیه وآله» نموده است.
صاحب محتوی:
موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
عبدالمطلب(جد پیامبر)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://mazaheb.com/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF/70-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA/1612-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
یادداشت :
1] . كمال الدين وتمام النعم، الشيخ الصدوق،«م 381»ص174.تحقيق : تصحيح وتعليق : علي أكبر الغفاري،ناشر : مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة
[2] . اعتقادات في دين الإمامية،الشيخ الصدوق«وفات:381»،ص:110
[3] .مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج 5، ص: 224. بحارالانوار،ج17ص129.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت