جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2445
چرایی اعتقاد به غیبت منجی و وظیفه منتظران
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکــی از موضــوعات مهــم در اعتقــاد دینــی، موضــوع مهــدویت و مســأله ظهــور امامعصـر (ع) مـی باشـد. تمـام ادیـان الهـی بـدان معتقـد بـوده و همگـی در انتظـار منجـی آخرالزمان می باشند. در اسلام نیز توجه خاصی بدان مبذول شده و آیات و روایات فراوانـی به این امر اختصاص یافته است. اما سؤال اصلی و رسالت این مقالـه ا یـن اسـت کـه چـرا آن حضرت غائب شده اند؟ و آیـا در دوران غیبـت آن حضـرت، مـا معتقـدین و پیـروان منجـی مسئولیت و رسالتی در تحقّق ظهور داریم یا خیر؟ در این امر نظرها مختلف اسـت. برخـی از دیدگاه ها به گونه ای مطرح شده که هر نوع تکلیف و وظیفه را از ما سلب می نماید. ولـی دیدگاه درست اینگونه نیست. این مقاله می کوشد تا با توجه بـه آ یـات و روایـات و دلایل عقلی به بررسی این موضوع بپردازد و علت اصل غیبت منجی بشـریت کـه عـدم آمـادگی انسانهاسـت را بـه اثبـات برسـاند، و آنگـاه رسـالت مـا در آمـاده شـدن و آمـاده سـاختن و زمینه سازی ظهور آن مصلح کل را مشخص نماید.
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
 اطاعت بى قید و شرط درباره چه کسانى معقول است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم پيرامون اين مطلب مي فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم»(1)؛«اى كسانى كه ايمان آورده ايد اطاعت كنيد خدا را،و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوالامر را». در اينجا اطاعت «اولوال بیشتر ...
 آیا عقل و منطق مى گوید پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى خود جانشین تعیین کرد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك آيين اسلام يك آيين«جهانى»و«جاودانى» است،و طبق صريح آيات قرآن مخصوص به زمان و مكان معينى نمى باشد.اين نيز جاى ترديد نيست كه در زمان وفات پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) اين آيين آسمانى از جزيره عربستان فراتر نرفته.از سوى ديگر سيزده سا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 نبوت پیامبران با معجزه شناخته مى شود، معجزه امامان شیعه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نبوت پيامبران به يكى از سه طريق شناخته مى شود كه يكى از آنها معجزه است. اينك هر سه طريق را اجمالاً يادآور مى شويم: 1. معجزه يعنى كارى را انجام بدهد كه از حدود توانايى بشر، بيرون باشد و استادان فن، تصديق كنند كه اين كار او كار بشرى نيست، كارى ا بیشتر ...
بازتاب نمادین نقد و نفی قدرت مستقر، در مناسک و شعایر شیعه با تأکید بر دو دوره صفویه و قاجاریه
نویسنده:
سید حسین اطهری، لیلا دستغیب
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه شیعه شناسی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با رسمی شدن مذهب شیعه اثناعشری در دوره صفویه، رویه ای دوسویه در قبال قدرت در دستگاه دینی نمودار شد. هم زمان با آنکه مشروعیت بخشی به حکومت در زمره اختیارات علما قرار گرفت، با گسترش مناسک و شعایر، نقد و نفی قدرت در زمره نمادهای محوری شعایر اصلی شیعه، یعنی عاشورا و محرم درآمد. نویسندگان مقاله حاضر بر اساس رهیافت کارکردگرایی دینی، این ادعا را مطرح می سازند که به نظر می رسد در یک فراگشت تاریخی، با گسترش مناسک و شعایر، مذهب شیعه از مشروعیت بخشی حکومت، به نفی آن میل کرده است. بخش عمده ای از این فراگشت، متأثر از گسترش نمادین نفی قدرت سیاسی در مناسک و شعایر دینی بوده است. پادشاهان ایرانی در طول دوره صفویه و قاجاریه در جهت افزایش قدرت خود، به گسترش مناسک شیعی روی آوردند؛ اما با اقبال مردم به این مناسک، به تدریج نقد و نفی قدرت مطلقه پادشاهی، به مثابه مهم ترین نماد شعایر شیعی درآمد.
صفحات :
از صفحه 77 تا 106
 به چه دلیل وجود امام ضروری است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دلايل موجود در اين زمينه را مى ‌توان به سه دسته كلى تقسيم كرد: 1- دلايل قرآنى، 2- روايات پيامبر اكرم‌(ص)، 3- براهين عقلى 1- دلائل قرآني: الفت: از ديدگاه قرآن، رهبرى و امامت امت، اصالتاً بايد به دست معصوم و دور از هر گونه كژى باشد. اين نكته به بیشتر ...
 امام چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امام علي بن موسي الرضا(ع) در حديثي مفصل به ويژگي هاي امام اشاره فرموده است. اين حديث را ابن شعبه حراني در كتاب شريف تحف العقول به نقل از عبدالعزيز بن مسلم نقل مي كند كه وي مي گويد: در شهر مرو همراه حضرت رضا (ع) بوديم، روزي به مسجد جامع رفتم، د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 چرا مردم نمى توانند امام و خلیفه پیامبر را برگزینند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال چندان پيچيده نيست، اگر امامت را به معنى زمامدارى ظاهرى جامعه مسلمين بدانيم انتخاب زمامدار از طريق مراجعه به آراءِ مردم كار متداولى است.ولى اگر امامت را به معناي پيشوا و رهبر مسلمانان بدانيم بدون شك هيچ كس جز خدا و يا پيامبر (آن ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 معناى «امامت» در مکتب شیعه و تفاوت آن با امامت در مکتب اهل سنت،چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هر چند شيعه وسني هر دو امامت را امري لازم مي دانند و تعاريف به ظاهر متشابهي دارند اما در عين حال تفاوتهايي بنيادين در ديدگاه آنها وجود دارد كه نشانگر دو هويت متفاوت تحت يك نام است . عمده تفاوتها عبارت است از : يك . تفاوت در كاركرد امامت امامت بیشتر ...
 با توجه به روایت: هر کس بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده، امام غائب چگونه مى تواند جامعه را سرپرستى کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : طبق رواياتي كه شيعه و سني نقل كرده اند، هر كس بيعت امامى را بر گردن نداشته باشد و بميرد، مرگ او مرگ جاهليت است. روايات از اين دست در كتب اهل سنت به وفور ديده مي شود كه به طور نمونه به برخي از آنها اشاره مي كنيم: ۱-مَنْ مات وليس في عنقه بيعة ما بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 2445