جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عذاب الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 210
عنوان :
آيا منظور از آتش جهنم و ديگر عذاب ها واقعاٌ همان چيزهايي است كه بيان شده و يا نه تمثيل و مثال است براي قابل درك بودن براي انسان هاست (با توجه به اينكه دوري از رحمت الهي را بالاترين عذاب معرفي شده است.)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً بايد توجه داشته باشيد كه نظام، سنن و قوانين حاكم بر عالم قيامت غير از قوانين و سنن حاكم بر دنياي مادي است؛ ازاينرو، نميتوان حقيقت مسائل آن عالم را با ابزار درك دنيوي، درك و دريافت نمود. مثلاً بر اساس آيات و روايات انسان در بهشت هيچ گا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
آتش جهنم (کلام)
,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب)
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
عذاب الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا در روز جزا در هنگام عذاب خداوند جهنم مومنين با جهنم كفار يكي است و از لحاظ جهنم ابدي و موقتي چطور است و كيفيت جهنم به چه صورت مي باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مؤمنين واقعي به سرعت از جهنم عبور كرده و اهل جهنم نيستند. بلي، مؤمنين گناهكار طبق آنچه خدا مصلحت بداند براي مدتي ممكن است معذب باشند ولي به واسطه شفاعت و مانند آن نجات مي يابند اما افراد كافر و مشرك براي هميشه يعني تا هرگاه خدا بخواهد در عذاب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
عذاب الهی
,
معاد(کلام)
,
جهنم
کلیدواژههای فرعی :
کیفیت جهنم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گويند كساني كه سيد نباشند و به جهنم بروند عذاب آتش او را مي سوزاند ولي كساني كه سيد باشند و در جهان آخرت اگر جهنمي باشند در يخ به عذاب خود مي رسد چگونه و چرا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در رابطه با اين كه سادات عذاب نميشوند و به زمهرير برده ميشوند، روايتي به دست ما نرسيده است بلكه در روايت آمده است: "خداوند جهنم را براي معصيت كاران آفريده اگر چه آن شخص عاصي سيد قرشي باشد (ولو كان سيداً قرشياً). قرآن نيز درباره قيامت ميفرم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عذاب الهی
,
معاد(کلام)
,
جهنم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در طول تاريخ، در زمان پيامبران گذشته عذابهاي الهي بر مشركان و كافران نازل ميشد. چرا اين عذاب الهي در زمان پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ بر مشركان نازل نشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره علت نازل نشدن عذاب بر مشركين زمان پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، ابتدا بايد بدانيم كه عذاب بر چه کساني نازل مي شود؟ اولين نكته ي كه در اين باره ميتوان مورد اشاره قرار داد آن است كه تا وقتي خداوند براي يك قوم رسول نفرستد و اتمام حجّت نکند،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عذاب الهی
,
اهل عذاب
کلیدواژههای فرعی :
عذاب دنیوی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلود در عذاب از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی
نویسنده:
محمد حیدری فرد، محمدکاظم فرقانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
عذاب الهی
,
ابن عربی
,
خلود نفس
,
خلود نفس
,
تغییر طبیعت
,
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئلة جاودانگی نفس در جهنم و بقا در عذاب الهی ازجمله مسائل مهم کلامی و اعتقادی است که از همان آغاز، توجه بسیاری از متفکرین مسلمان را به خود جلب کرده است. در این میان ملاصدرا به اشکالاتی که در باب خلود در عذاب وجود دارد اشاره می کند و سعی کرده است با پاسخ دادن به آن ها و اثبات خلود برخی از کفار در جهنم، هرگونه اندیشة مبنی بر عدم خلود را رد کند. اما به نظر نگارنده پاسخ وی ناکافی بوده و نمی تواند عقیده به خلود را ثابت کند. بنابراین با ردشدن استدلالاتی که ملاصدرا بر خلود در عذاب کرده، این مسئله توجیهی عقلی نخواهد یافت و صحت آن منوط به پذیرش نصوص دینی خواهد بود. اما ابن عربی بر خلاف ملاصدرا سعی کرده با تأویل آیاتی که به مسئلة خلود جهنمیان در عذاب اشاره کرده اند، راهی برای رهایی از مسئلة خلود بیابد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرق «عذاب عظیم» و «عذاب الیم» و «عذاب جهنم خالدین فیها» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكي از اركان اصول دين مسئلة معاد است، يعني اعتقاد به اين كه بعد از اين عالم، جهان ديگري است، حساب و كتابي هست و بهشت و جهنمي وجود دارد. در عالم آخرت هر كسي از نتيجة عمل خود كه در دنيا انجام داده بهره مند مي شود، چنانچه در حديث آمده «الدنيا مزرعة الآ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
عذاب الهی
,
معاد شناسی در قرآن
,
انواع عذاب الهی
کلیدواژههای فرعی :
عذاب الیم ,
عقاب ,
عذاب الیم ,
عذاب عظیم ,
عذاب جهنم ,
عذاب جهنم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا امام زمان مظهر رحمت الهی است اگر هست پس چگونه آنقدر آدم می کشد تا خدا راضی شود؟ آیا خداوند نمی تواند این انسان ها را عذاب دنیوی و سپس پیش از ظهور نابود کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اينكه حضرت مهدي (عج) مظهر رحمت الهي است شكّي نيست چرا كه آن حضرت و اجداد اطهرش همگي اهل بيت رحمت بوده و خداوند به وسيلة آن ها رحمت خود را بر بندگانش سرازير مي كند. امام باقر _ عليه السلام _ مي فرمايند: «علم به كتاب خداوند و سنّت پيامبر _ صلّي الله
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
سیره مهدوی(امام عصر عج)
,
اقدامات امام زمان هنگام ظهور
کلیدواژههای فرعی :
عذاب الهی ,
حکومت عدل جهانی ,
حکمت الهی ,
عدالت جهانی ,
حکومت عدل ,
رحمت الهی ,
زمان ظهور ,
اقدامات امام زمان هنگام ظهور ,
عدالت در حکومت مهدوی ,
انتقام حضرت مهدی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه می توان خود را از عذاب خداوند به دور داشت در حالی که آن گونه که از روایات به دست می آید، وقتی عذاب می آید خوب و بد همه را در بر می گیرد؛ در این صورت چه باید کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از اين که به پاسخ سؤال بپردازيم لازم است به اين نکته توجه کنيم که عدالت خداوند مقتضي است که هيچ کس را بدون دليل گرفتار عذاب نکند. بنابر اين اگر در روايات آمده که عذاب الهي تنها شامل گنه کاران نمي شود، يا در آيات قرآن داريم که «از فتنه اي هراسنا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افعال الهی
,
عذاب الهی
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
نزول عذاب ,
انواع عذاب الهی ,
عذاب غیر استیصال ,
عذاب استیصال ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خداوند برای قوم امام حسین ـ علیه السّلام ـ عذاب آسمانی نفرستاد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترديدي نيست تمام پديده هاي جهان هستي معلول و فعل خداوند است و افعال الهي نشأت گرفته از حكمت ذات حق و مبتني بر قوانين ثابت، سنّت هاي لايتغيّر و شيوه هاي خاصي است كه خداوند گردش كار را خارج از آن شيوه انجام نمي دهد، و از اين گروه از افعال الله در اصطلا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عذاب الهی
,
افعال الهی
,
سنت الهی
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
اتمام حجت الهی ,
نزول عذاب ,
امهال و استدراج ,
انواع عذاب الهی ,
عذاب غیر استیصال ,
عذاب استیصال ,
عذاب معنوی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی (ره) و شاگردان او
نویسنده:
رحیمه حسنزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عذاب الهی
,
معارف اسلامی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
حقانیت (مسائل جدید کلامی)
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
کثرتباوری
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
انکار ناپذیری وجود ادیان متعدد از طرفی و بطلان حقانیت ادیان در عرض یکدیگر(پلورالیزم دینی از جنبهی نظری) که به واسطهی ادلهی برون دینی و درون دینی اثبات میشود ، انحصارگرایی در باب حقانیت را نتیجه میدهد که با توجه به ملاکهایی چون بنیاد الهی،تحریف ناپذیری، نسخ ناشدگی و خردپذیری میتوان دین حق را از غیر حق بازشناخت . بنابراین هر دین در دورهی خود حق است و با آمدن دین مبین اسلام ،ادیان پیشین منسوخ شده و ملزم به پیروی از این دین هستیم.نجات اخروی امری ذومراتب است که بالاترین درجهی آن وصول به مقام مقربین و پایین ترین درجه اش رهایی از دوزخ میباشد. پیروان دین حق (اسلام)بسته به مرتبهی ایمان و میزان اعمال صالحشان به مرتبه ای از نجات نائل میشوند و پیروان دیگر ادیان ، اگرچهاز نظر فقهی در اسلام کافر محسوب میشوند، اما به لحاظ کلامی به کافر قاصر و کافر مقصر تقسیم گشته و سرنوشت اخروی گروه اول که کفر آنها نه از روی عمد بلکه در اثر عذر و قصور است با گروه دوم که در عین شناخت حق و حقیت، با آن عناد میورزند، متفاوت است به طوریکه گروه اول ، مشمول رحمت واسعهی خداوند واقع شده و از مرتبه ای از نجات برخوردار میشوند اما گروه دوم سرنوشتی جز عذاب الهی ندارند. بنابراین از نظر اسلام حقانیت غیر از نجات بوده و رابطهی لزومی بین آنها برقرار نیست به این معنا که اسلام در باب حقانیت انحصارگرااما در باب نجات شمول گرا میباشد و حداقل چیزی که از اصولی چون رحمت واسعهی خداوند، اصل عذر و قصور و ... میتوان برداشت نمود، امکان نجات اکثریت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 210
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید