جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دنیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 261
عنوان :
حقیقت و ویژگیهای ثواب و عقاب از منظر قرآن و روایات (با تاکید بر مکتب خواجه نصیر الدین طوسی)
نویسنده:
خلیل امیری فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایات
,
دنیا
,
علوم انسانی
,
حبط
,
احباط و تکفیر
,
تفضل(افعال الهی)
,
ثواب
,
قرآن
,
استحقاق
,
تجسم اعمال
,
ثواب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عُقاب
,
عُقاب
,
خواجه نصیرالدین
,
آخرت
,
مسلک مجازات
چکیده :
1- ثواب در قرآن کریم به همان معنای لغوی یعنی « رجوع جزای عمل به انسان » و در روایات به معنای «اجر حسن جمیل » به کار رفته است.2- از نظر خواجه نصیر الدین طوسی ثواب به معنای « نفع خالص مستحق همراه با تعظیم و اجلال » است، اما قید استحقاق بنا بر دیدگاه «تفضل» صحیح نمی باشد.3- نام های مترادف ثواب در قرآن کریم و روایات:اجر، نعمت، آلآء، فضل، رحمت، احسان، لطف، مثوبت و جنت است.4- عقاب در لغت به معنای « مجازات کسی به خاطر عمل سوء او» می باشد، در قرآن کریم و روایات عقاب به همان معنای لغوی است، و قیدهایی مانند: ضرر، استحقاق، توهین و تحقیر نیز از آیات و روایات استفاده می شود، ولی از نظر خواجه نصیر الدین طوسی عقاب به معنای « ضرر مستحق، مقارن با توهین وتحقیر» است.5- نام های مترادف عقاب در قرآن کریم و روایات، عذاب، معاقبت، عقوبت، نار، جهنم، شقاوت و خسران است.6- کلمه « جزاء » هم به معنای ثواب و هم به معنای عقاب استعمال می شود.7- اکثریت امامیه از جمله خواجه نصیر الدین طوسی و معتزله به استحقاق در ثواب و عقاب معتقدند.8- استیفای ثواب و عقاب در صورت دیدگاه استحقاق یا به روش مجازات است یا به روش تجسم اعمال، این دو روش مورد تایید قرآن و روایات است.9- بعضی از متکلمین امامیه مانند ابراهیم ابن نوبخت، به تفضل در ثواب و عقاب قائل شده اند، اما شیخ مفید بین استحقاق و تفضل جمع کرده است، آیات و روایات تنها از طریق وجوب وفای به وعد به استحقاق ثواب اشاره کرده اند. 10- تعلق ثواب به اطاعت می تواند شرائطی داشته باشد، خواجه نصیر الدین چند شرط را برای آن ذکر کرده است که برخی از آنها مورد تایید قرآن کریم و روایات است، بعضی از این شرایط عبارتند از:الف: قصد تقرب در امتثال تکلیف؛ب: موافات یعنی محافظت بر طاعت تا هنگام مرگ؛ت: سختی و مشقت در امتثال تکلیف؛11- وفای به وعد طبق ادله عقلی ونقلی واجب است، اما وفای به وعید واجب نیست.12- حبط در قرآن و روایات به معنای « فاسد شدن عمل » به کار رفته است.13- احباط در قرآن معنایی غیر از مصطلح معتزله دارد، و به معنای حبط به کار رفته است، اما در روایات به معنای « بطلان عمل و ثواب آن به وسیله گناه » آمده است.14- در اصطلاح متکلمین معتزلی، حبط و احباط به یک معنا است، این معنا عبارت است از: « خروج فاعل طاعت از استحقاق مدح و ثواب به استحقاق ذم و عقاب توسط معصیتی که بعد از طاعت انجام گرفته است. »، ولی این معنا مورد تایید قرآن و روایات نیست.15- تکفیر به معنای « عفو سیئات »، مورد تایید قرآن و روایات است.16- تکفیر در اصطلاح متکلمین عبارت است از « محو گناهان متقدم مکلف به وسیله طاعت متاخر او»، این معنا نیز مورد تایید قرآن و روایات نمی باشد.17- از منظر قرآن، روایات و برخی از متکلمین از جمله خواجه نصیر الدین ممکن است ثواب و عقاب در دنیا محقق شود، البته با ویژگیهای خاص دنیوی.18- تحقق ثواب و عقاب اخروی طبق ادله نقلی و عقلی ثابت شده است، و اوصاف ویژگیهای آن از جمله کامل بودن، روحانی و جسمانی بودن و دارای درجه بودن آن در قرآن و روایات بیان شده است.19- اثبات دوام ثواب توسط دلیل عقلی یا نقلی؛ مورد اختلاف متکلمین است، اما خواجه نصیر الدین طوسی آن را از طریق عقل ثابت می کند. 20- دوام عقاب برای مومن فاسق از نظر امامیه و اشاعره، طبق ادله عقلی و نقلی ثابت نیست، ولی معتزله عذاب او را دائمی می دانند، دائمی بودن عقاب کافر معاند مورد اجماع است.21- طبق ادله نقلی، توبه، عفو و شفاعت از مسقطات عقاب اند، و سقوط عقاب به وسیله توبه، عفو و شفاعت، تفضل است.22- یکی از ویژگیهای ثواب و عقاب اخروی، خلوص آنها از هر گونه زوائد است و ادله عقلی و نقلی این معنا را تایید می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی تصاویر ادبی دنیا و آخرت در خطبههای نهجالبلاغه
نویسنده:
حسین بیات
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
دنیا
,
زیبایی شناسی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
تشبیه
,
کنایه
,
معارف اسلامی
,
سخنوری
,
مبالغه
,
استعاره
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
امام علی(ع) در فصاحت و بلاغت بیمانند و در خطابه و سخنوری سرآمد است. سخنان زیبا و پر محتوا و آموزنده او از روزگار زندگی پربارش، مورد توجه ادیبان و سخنشناسان و بزرگان علم و ادب بوده است. نهجالبلاغه که بعد از قرآن کریم، از گرانبهاترین و ارزشمندترین میراث فرهنگی اسلام و یکی از منابع معتبر و مستند دینی است با محتوای غنی و تصاویر زیبا و نغمه دلنشین، از همان آغاز توجه بسیاری از بزرگان دانش زیباشناسی و هنر سخنوری را به خود جلب نموده است.دنیا و آخرت از موضوعات اصلی و محوری نهج البلاغه است، که امام علی(ع) در معرفی این دو مقوله از تصاویر ادبی زیبایی بهره میگیرد و خلاقیت، ابتکار و فصاحت بیبدیل خویش را به نمایش میگذارد. تصاویر ادبی به کار گرفته شده در این دو موضوع، از خیال و ابتکاری بینظیر برخوردار است. دقت در انتخاب الفاظ و تعابیر، تازگی و طراوتی خاص به توصیفات آن حضرت بخشیده و خطبهها را از حالت رکود و ایستایی خارج کرده است، به طوری که خواننده با خواندن این خطبهها، با احساس نشاط پیام امام(ع) را دریافت مینماید. ایشان به شکل هنرمندانه از خیال استمداد گرفته و اندیشهها و مفاهیم عقلی والا و پیچیده حکمی را در قالب الفاظی اندک و به صورت موثر و گیرا به مخاطب القا میکند.امام(ع) با استفاده از عناصر طبیعی، زمان، مکان، تشخیص، استفاده از تجارب شخصی در به تصویر کشیدن این موضوعات و... پویایی و حرکت خاصی در تصاویر ادبی خویش ایجاد کرده است که نشان از معرفی دقیق چهره دنیا و آخرت و شناخت آن دارد.واژه های کلیدی: امام علی(ع)، نهج البلاغه، دنیا، آخرت، تصاویر ادبی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مریم محبوبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دنیا گرایی
,
انسان در اسلام
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
از نظر قرآن کریم دنیا در صورتی ارزشمند است که از آن برای رسیدن به کمال و سعادت در آخرت بهره گرفته شود. ارزش ها، دل بستگی ها و سرگرمی های دنیوی نباید انسان را به خویش داشته و او را از انسانیت ساقط نماید. دنیا و تمام مواهب دنیایی برای انسان ساخته شده و همچون نردبانی است که انسان را به سوی کمال در آخرت بالا می برد. ائمه ( ع) نیز همانند قرآن در روایات خود به دنیایی استناد کرده اند که انسان را به آخرت برساند، این دنیا دارای ارزش واقعی است، ارزش و اعتبار دنیا، نکوهش و ستایش آن، دنیای مذموم و ممدوح معنا و مفهوم خویش را در چگونگی استفاده از دنیا در می یابد. ریشه هر گناهی دوستی دنیا است، مال و ثروت، اولاد و ... در صورتی که انسان را سرگرم دنیا سازد نکوهش شده و از آفات دنیوی شمرده شده است ولی در صورتی که در جهت کمال آدمی گام بردارد مورد پسند واقع شده و از نعمات و الطاف الهی است. منشأ سرنگونی و هلاکت انسان دنیازدگی است. دنیازدگی آثاری دارد و انسان را از رسیدن به آخرت باز می دارد. دنیا در قرآن به لهو و لعب، زینت، تفاخر، متاع قلیل و ... توصیف شده است. مال، فواید دنیوی و اخروی زیادی دارد و یک انسان عاقل همیشه سعی می کند که ازمال و منال دنیا برای آخرت بهره جوید و از دنیا برای آخرت توشه ای برگیرد. حقیقت انسان را عمل او می سازد، اگر انسان اعمال صالح داشته باشد، انسان صالح است و اگر اعمال طالح داشته باشد، انسان طالح است، بنابراین پاداش و کیفر انسان در آخرت بستگی به اعمال او در دنیا دارد. فلسفه لذتهای مادی در دنیا برای این است که انسان با اختیار خویش سعادت و شقاوت خویش را در آخرت رقم بزند و لذتهای دنیوی با لذتهای اخروی متفاوت است، حد و اندازه هر لذت و نعمت دنیوی برای استفاده انسان از آن لذت در دنیا مشخص شده که یکی از روشهای مشروع برای استفاده از دنیا انفاق می باشد. دنیا مزرعه آخرت است و نعمتهای دنیوی سبب سعادت و شقاوت اخروی نمی گردد. سعادت انسان در گرو ایمان و عمل صالح در پایان عمر، محو سیئات به دلیل انجام کارهای نیک و مورد شفاعت واقع شدن است. شقاوت انسان نیز در گرو کفر پایان عمر که ایمان و عمل صالح پیشین را ضایع می سازد، محو حسنات به دلیل انجام کارهای زشت و ناپسند و مورد شفاعت واقع نشدن می باشد. دنیا و آخرت با هم جمع نمی شوند چون دو چیز متفاوت و متضاد از هم هستند و دو چیز متضاد نیز با هم جمع نمی گردد. از جمله تفاوتهای بین دنیا و آخرت می توان به تفاوت بین نظام و آخرت، درجات بین دنیا و آخرت و تفاوت روزی دنیا با آخرت اشاره کرد. راه فکری و شناختی، راه عملی( انفاق، صدقه، زهد، قناعت، یاد مرگ و ...) از جمله راهکارهای سازنده ای است که در امور دنیوی، انسان را برای رسیدن به آخرت راهنمایی می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا از دیدگاه قرآن کریم و روایات
نویسنده:
زهرا کیانی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا
,
دنیا گرایی
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دنیاپرستی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
این پایان نامه با هدف بررسی پسند یا ناپسندی دنیااز نظر آیات قرآن و روایات معصومین (ع) نوشته شده است و در آن نتیجه گیری می شود که دنیا فی نفسه نظر به اینکه مخلوق و آیت الهی، مهبط وحی، مصلی ومأوی و متجر اولیاء خداست، ممدوح است؛ لکن دل بستن آدمی بدان و آن را به جای آخرت برگزیدن مذموم و ناپسند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در آیات و روایات
نویسنده:
نجمه عطائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا
,
دنیا گرایی
,
حب دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
دنیاپرستی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
موضوع این تحقیق دنیا در آیات و روایات می باشد. مشهورترین معنای دنیا عبارت است از: 1- پست تر که از دُنیءَ گرفته شده است. 2- نزدیک تر که از دنو برآمده و چون زندگی دنیا نسبت به آخرت پست تر و یا از آخرت به ما نزدیک تر است دنیا نامیده شده است. هدف بنده از این تحقیق آشنایی بیشتر با حقیقت و معنای دنیا و انتقال آموخته های خود به دیگران و مقایسه و تفکیک بین دنیای نکوهیده و پسندیده است و دامنه آن محدود به آیات و روایات می باشد. امور دنیوی سه نوعند: 1- اموری که در دنیا همراه انسان هستند و نتیجه آنها برای بعد از مرگ باقی می ماند. 2- تمام آنچه بهره انها منحصر در زندگی قبل از مرگ است و ثمره اخروی ندارند. 3- بین دو قسم اول است یعنی هر بهره ای که مربوط به دنیا باشد ولی انسان را در رسیدن به آخرت کمک کند و عبارت است از تمام چیزهایی که انسان نیاز دارد مثل غذا و لباس و دنیا دارای ویژگی هایی است: 1-دنیا با رنج ها پیچیده شده است اما دوستان خدا به خاطر دنیا رنج نمی کشند بلکه رنج آنها برای آخرت است. 2- دنیا سرای آزمون و تکامل است. 3- دنیا مزرعه آخرت است. 4- تجارت خانه است که در آن کسی سود می کند که سرمایه ی گرانبهای عمر را به بهای کم ارزش دنیا نفروشد بلکه آن را به سعادت آخرت بفروشد دنیا ناپایدار است و شادی هایش محدود و گذراست و جذابیت او انسان را غافل می کند. دنیای نکوهیده دنیایی است که فقط لهو و لعب و زینت و تفاخر در آن مطرح است این دنیاست که نزدیک ترین سرا به خشم خدا و بازار زیانکاران است حب این دنیاست که سرچشمه ی هر گناه است که نادانی و آمال و آرزوهای دراز باعث می شود انسان دنیا دوست شود و پیامدهای دنیادوستی تباه شدن عقل و بربادرفتن عمل و از همه بدتر از دست دادن حب الهی و لذت نبردن از عبادت است و برای بیرون کردن حب دنیا از دل باید ایمان به آخرت را تقویت کرده و زهد را پیشه کنیم. دنیاطلبان کسانی هستند که امیال نفسانی عقل و دل آن ها را میرانده و سرگشته و بنده دنیا شده اند و برای اینکه مانند آنها نشویم بهترین راه پرهیز از هم نشینی با آنهاست. از سوی دیگر دنیا می تواند زیبا و پسندیده باشد و این به اعمال ما بستگی دارد اگر کارهای ما با انگیزه خدایی باشد اعمالی که برای آخرتمان مفید است انجام دهیم دنیا بسیار خوب است و می توان با بهره گیری از دنیا و مواهب مادی آن هم در دنیا آسایش داشت و هم کوله بار آخرت را بست و لازم نیست حتماً فقیر باشیم تا به خدا نزدیک شویم بلکه با استفاده صحیح از ثروت نیز می توان با کمک و یاری دادن به مسلمانان زندگی زیبایی را ساخت و باید از فرصت ها استفاده لازم را برد نه اینکه دنیا و تمام دارایی اش را رها کنیم و عزلت نشین شویم چرا که هیچ یک از انبیاء و اولیای الهی اینطور نبودند. ان شاء الله که طوری زندگی کنیم که دنیایی آباد و زیبا و آخرتی سربلند داشته باشیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در قرآن
نویسنده:
زهرا خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا
,
دنیا گرایی
,
حب دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دنیاپرستی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
این رساله با عنوان دنیا در قرآن در نظر دارد تا آن چه را که در قرآن و سخنان ارزش مند امامان علیهم السلام در مورد دنیا بیان شده مورد بررسی قرار دهد تا از بسیاری از کج فهمی ها و آثار مخرب آن در جامعه ی کنونی جلوگیری شود. دنیا مؤنث « أدنی» است، به معنای نزدیک تر و پست تر است. هرچیزی که انسان را از خدا دور کند دنیا نامیده می شود، حتی می تواند نماز، روزه و حج باشد. علت انتخاب شناخت دنیا از دیدگاه قرآن آن است که انسان دنیا را بشناسد و خود را در جهت اهداف متعالی تری سوق دهد و از گمراهی آشکار که نتیجه ی آن غرق شدن در منجلاب فساد است رهایی یابد. دنیا عبارت است از آن چه که شب و روز را در بر دارد و آن چه که در آسمان بر آن سایه افکنده و زمین آن را احاطه نموده است. رابطه ی انسان و دنیا اگر به صورت وابستگی و طفیلی بودن انسان باشد؛ موجب محو و نابودی انسان و تمام ارزش های عالی انسان می شود زیرا ارزش انسان به کمال مطلوب هایی است که تلاش جست و جو می کند. در این تحقیق آیات و روایات قرآنی زندگی دنیا را بی ارزش و ناچیز شمرده اند و به ترک از آن سفارش کرده اند و به انسان هشدار می دهند که در پس این دنیا جهانی پایدار و دایم است که این دنیا پوچ و بی هوده آفریده نشده است. در این تحقیق توصیفات قرآنی زندگی دنیا بی ارزش و ناچیز شمرده شده و به ترک از آن سفارش شده است، و دنیا به دو گروه تقسیم شده است: در دنیای ممدوح، انسان دنیا را به خاطر رسیدن به کمالات و آخرت می خواهد، ولی در دنیای مذموم آن دنیایی است که انسان را غرق در لذات و شهوات دنیایی کرده و انسان را از یاد خدا باز می دارد. منظور از دوستی دنیا دوست داشتن لذایذ و مادیات دنیوی است، مانند زن و فرزند و جاه و مال و سلطنت است. دوستی دنیا آثار و گناهانی را به همراه دارد که عبارتند از: دنیاطلبی مانع یاد حق، هواپرستی، غفلت، طغیان و عصیان، دروغ، حسد و کم فروشی. یاد خدا مانع دنیا پرستی و تقوا از راه های مقابله با دنیا پرستی هستند. رابطه ی دنیا و آخرت مانند دو بخش از یک عمر و یا دو فصل سال است که همواره با هم و در پی هم هستند و از یکدیگر جدا نمی شوند و همواره با هم هستند. زاهد کسی است که از دنیا روی برمی گرداند و به آخرت می اندیشد، و از نعمت های دنیایی استفاده می نماید. در این تحقیق تضاد دنیوی و اخروی آن است که آن چه در مورد دنیا و آخرت تضاد و ناممکن است، جمع میان این دو و هدف قرار گرفتن آن ها است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در قرآن
نویسنده:
شهربانو نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دنیا گرایی
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
دنیا در یک معنا پستی است و در معنایی دیگر نزدیکی، پست تر است چون نسبت به آخرت محدودتر است و فانی و آخرت سرای باقی. نزدیک تر است چون نسبت به آخرت به ما نزدیک است. دنیا علاوه بر اینکه معرف خود برای شناخت است دین را نیز عامل شناخت خود می داند، دین ، دنیا را سرای راستی می داند برای آن کسی که آن را وسیله رسیدن به آخرت بداند . بازیچه و فریب و لهو ولعب می داند. برای آن کسی که آن را هدف انگارد. پس طریقه استفاده از آن ، آن را برای ما ممدوح یا مذموم می نمایاند. بهره بردن از دنیا باید برای آبادانی آخرت باشد چون این دو ( دنیا و آخرت) در ارتباط با هم قرار دارند اگر در دنیا کشت و محصول خوب باشد در آخرت نیز خوب برداشت خواهیم کرد و اگر نامرغوب باشد ، در آخرت نتیجه نخواهد داد. امروز دنیا را روز عمل قرار دهیم که فردای قیامت فرصت انجام عمل نیست. انسان در دنیا زندگی می کند تا معنای زنده بودن و جاودانه بودن را در آخرت درک کند برای آنکه این معنا درک شود باید از مظاهر فریبنده دنیا کناره گیرد. از نعمات دنیایی استفاده کند ولی دلبسته آن نگردد. از این رو ضرورت در آن است که انسان را از وابستگی به دنیا پرهیز داده و آگاه باشد که هلاکت و شقاوت انسان در دل سپردن به دنیاست . این هم ضروری است که آگاه باشد . آیات و روایاتی که هشدارهای تکان دهنده درباره غرور و فریب دنیا داده اند یک امر تصادفی نیست بلکه برای نجات وی از افتادن در چاه دنیا می باشد. اهمیت مطلب در این است که بتواند نگرش واقع بینانه ای نسبت به دنیا داشته باشد . هدف از ارائه این تحقیق ارائه راهکارها و برنامه های سازنده ای است که اولا بتوانم خود و در مرحله بعد دیگران را در مسیر ارضای صحیح کشش های فطری و امیال طبیعی قرار داده تا با بهره وری صحیح از دنیا با آسودگی تمام، گذرگاه های سخت آخرت را پشت سر بگذاریم. در بررسی های به عمل آمده دریافت شد که در خراسان بزرگ تحقیقی با این عنوان در رابطه با موضوع دنیا صورت نگرفته است و تحقیق بنده اولین پژوهشی است که در این رابطه انجام گرفته است. البته در بخش کلی نویسندگان بزرگی چون آیت الله جوادی آملی نویسنده کتاب دین و دنیا، آقای حسن علی علی اکبریان نویسنده کتاب ارزش دنیا، و دیگر نویسندگان تحقیقاتی در رابطه با موضوع پژوهشی من داشته اند که بنده توانستم با توجه به مطالب تحقیقاتی این بزرگواران پروژه خود را تکمیل نمایم تا اینگونه من هم نقشی هر چند کمرنگ و در حد توان خویش در خدمت به اسلام داشته باشم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در قرآن و سنت
نویسنده:
شهین صدوقی مغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
حب دنیا
,
عالم دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دنیاپرستی
,
دنیاگرایی در نهج البلاغه
,
اهل دنیا
,
حب دنیا
,
نکوهش دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
,
دنیا در نهج البلاغه
چکیده :
عنوان پژوهشی که پیش روی شماست بیان دنیا در قرآن و سنت است. این تحقیق از کلیات و پنج فصل تشکیل شده است. و در فصل اول به تعریف دنیا پرداخته شده است که هم از لحاظ لغوی و هم از لحاظ اصطلاحی توضیح داده شده است. در فصل دوم دنیا از دیدگاه روایات و احادیث مورد بحث قرار گرفته است که در این فصل روایات و احادیث چند دسته شده است یک باب در مورد ماهیت دنیا(چه دنیای مذموم و چه دنیای ممدوح) ، باب دیگر در مورد مقایسه دنیا با آخرت در احادیث و روایات بیان شده و روایاتی درباره تشبیهاتی درباره دنیا و همچنین حکمت ها و روایات پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم درباره دنیا در این فصل اشاره شده است. و در فصل سوم دنیا از دیدگاه نهج البلاغه می باشد که در این فصل دنیا و تعریف آن روش برخورد با دنیا و توجه فنا پذیری دنیا از دیدگاه امام علی علیه السلام بیان شده است. در فصل چهارم به انواع دنیا(دنیای مذموم و دنیای ممدوح) پرداخته شده و در این فصل آیاتی که دنیا به عنوان خیر اشاره شده و هم آیاتی که دنیا را مورد نکوهش قرار داده است. دنیا را نکوهش کرده و هم آیاتی که دنیا را ستایش کرده است به طور خلاصه بیان شده است. در فصل پنجم اشاره شد به دنیا پرستی و دنیا طلبی که در این فصل به تعریف دنیا پرستی پرداخته شده و در ادامه ویژگی های اهل دنیا شمرده شده و توضیحی مختصر در هر مورد بیان شده است و انواع دنیا پرستان که از دیدگاه امام علی علیه السلام بیان شده است و زیان های روی آوردن به دنیا و دنیا پرست شدن و همچنین عاقبت دنیا پرستان که از جمله قارون و فرعون در این قسمت اشاره شده است در آخر این فصل به عوامل رقابت به دنیا طلبی و مداوای آفت دنیا طلبی اشاره شده است و بعد از اتمام فصول نتیجه گیری و پیشنهادات بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در نهج البلاغه
نویسنده:
زهرا کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زهد
,
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دنیا گرایی
,
حب دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
وابستگی به دنیا
,
دنیاپرستی
,
دنیاگرایی در نهج البلاغه
,
اهل دنیا
,
نکوهش دنیا
,
دنیا در قرآن
چکیده :
این تحقیق، تحت عنوان دنیا « نهج البلاغه» می باشد که پیرامون جنبه های مثبت و منفی « دنیا» بحث می کند. سعی ما بر آن است که با توجه به سخنان حضرت علی ( ع) در نهج البلاغه، تفاسیر قرآن و کتب اخلاقی به صورت پراکنده آمده، مطالبی پیرامون این موضوع استخراج کنیم و آنها را به صورت تحقیقی جامع دسته بندی کرده و در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم تا ایشان با چهره حقیقی « دنیا» آشنا شوند و بتوانند آنطور که شایسته است از نعمت های دنیا در جهت آباد کردن زنگ ابدی آخرت خود استفاده کنند. امید است این رساله چراغی فروزان فرا روی مومنان باشد. در ابتدا این رساله، مطالبی مربوط به کلیات تحقیق، مورد بررسی قرار گرفته؛ از جمله: تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق، پیشینه موضوع، ساختار تحقیق، سئوالات اصلی و فرعی، کلید واژه ها و محدودیت ها و مشکلاتی که در انجام تحقیق با آن روبرو بوده ام. همچنین این تحقیق از 3 بخش اصلی و یک بخش فرعی تشکیل شده است؛ که عبارتند از: 1- بخش اول تعریف دنیا: درباره تبیین حقیقت دنیا؛ اینکه دنیا چیست؟ حقیقت دنیا کدام است؟ و با توجه به چه منابعی می توانیم دنیا را به خوبی بشناسیم، بحث شده است. 2-بخش دوم: دنیای ممدوح؛ در این بخش نظر حضرت علی ( ع)، درباره دنیای ممدوح، و اینکه این دنیا چه ویژگی هایی دارد و نقش آن در ساختن آخرت چیست؟ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 3-بخش سوم: دنیای نکوهیده؛ در این قسمت به تعریف دنیای نکوهیده، ویژگی های این دنیا و بیم دادن از علاقه به آن پرداخته است؛ در ادامه زیان های دلبستگی به دنیای نکوهیده و ریشه و نشانه های این دلبستگی توضیح داده شده است. 4- بخش چهارم: که جز اصل بحث نیست بلکه به صورت یک بخش فرعی آورده شده که در این بخش راهکارها و پیشنهاداتی برای درمان دنیاگرایی ارائه شده که یکی از این راهکارها که « زهد» است به طور مختصر تعریف و تبیین شده است. اینکه زهد چیست؟ اسلام چه نوع زهدی را قبول دارد. و کسی که متصف به این صفت اخلاقی باشد چه ثمره ای برای او به ارمغان می آورد. و در آخر هم، چگونگی زهد حضرت علی ( ع) به طور مختصر بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا و دنیا پرستان در نامه ی 31 نهج البلاغه
نویسنده:
اعظم حدادان فیض آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دوستی دنیا
,
دنیا گرایی
,
انسان در اسلام
,
رابطه دنیا و آخرت
,
حرص به دنیا
,
دنیاپرستی
,
دنیاگرایی در نهج البلاغه
,
حب دنیا
,
تمایز دنیا و آخرت
,
نامه 31 نهج البلاغه
,
دنیا در قرآن
چکیده :
عنوان پژوهشی که پیش روی شماست. بیان ویژگی های دنیا و دنیا پرستان در نامه ی 31 نهج البلاغه است. آن چه فراهم شده محصول تلاش پیرامون این پند جاودانه از امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام است این تحقیق از 3 بخش تشکیل شده است. آن چه در بخشی اوّل به آن اشاره شده است این است که نهج البلاغه یک کتاب کامل و جامع است: و نامه ی 31 در نهج البلاغه که بخشی از آن پیرامون دنیا و دنیاپرستان است نامه ای است که حضرت علی علیه السلام آن را به فرزند خود امام حسن علیه السلام نوشته اند. دنیا در مفهوم لغوی و اصطلاحی توضیح داده شده و حقیقت دنیا در حق بندگان مورد بررسی قرار گرفته و در آخر هم به انواع دنیای مطلوب و مذموم پرداخته شده است. دنیا در قرآن و روایات معصومین علیهم السلام بارها مورد مذمت قرار گرفته. که با دسته بندی آیات در این قسمت آیاتی را که دنیا به عنوان خیر اشاره شده هم بیان شده نکوهش دنیا علاوه بر اینکه در گفتار ائمه ی معصومین تأکید شده در کلام شعرا و بزرگان و عالمان دین هم بارها بیان شده است که در این نوشته در حد توان به آن اشاره شده است. در بخش دوّم: انسان و دنیا بررسی شد. نگاه انسان ها به دنیا، رابطه ی مؤمن با دنیا و رابطه ی دنیا و آخرت بیان شده است. و در ادامه ویژگی های اهل دنیا شمرده شده و توضیحی مختصر در هر مورد بیان شده است و بعد هم عوامل و زیان های دنیاپرستی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم: ضرورت آخرت گرایی و ذم دنیا در قالب تمثیل های گوناگون بیان شده و در ادامه هم حب دنیا و آثار آن و راه های علاج علمی و عملی آن بیان شده است. که با این توضیحات و رهنمودهای حضرت علی علیه السلام این بخش تمام شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 261
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید