جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عدالت اجتماعی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 246
عنوان :
اصل عدالت اجتماعی در مدیریت اسلامی و شاخصه های آن
نویسنده:
رفیع الدین اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
مدیر
,
عدالت(فقه)
چکیده :
در اسلام، «عدالت» از زیربناییترین مفاهیمی است که تحقق عینی آن در جامعه، از مهم ترین اهداف اجتماعی و سیاسی این دین ذکر شده است. غالب مکاتب و نظریه ها و نظام های سیاسی سعی نموده اند به طور نظری و عملی خود را بدان متصف کنند. همه انبیای الهی برای تحقق این اصل مبعوث شده اند. دین مبین اسلام هم به عنوان آخرین دین، تحقق عدالت اجتماعی را سرلوحه اهداف خود قرار داده و از آن روست که میبینیم آیات بسیاری درباره عدالت و واژه های مترادف و متضاد آن وجود دارد، به گونه ای که امام علی علیه السلام در کلامی قرآن را «سخنگوی عدالت» مینامند.96 در این تحقیق با روش اسنادی تلاش شده است عدالت اجتماعی، که از اهمیتی فوق العاده ای در مدیریت اسلامی برخوردار است، بررسی و ابعاد و شاخص های آن، با مراجعه به منابع دینی استخراج شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفاً منابعی برای فهم معنا و تعریف دقیق عدالت و عدالت اجتماعی از نظر قرآن را برایم معرفی کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
عدالت از لحاظ لغوي از ريشه (عدل) گرفته شده و (عدل) در لغت به معني داد و دادگري مي باشد و همچنين به معني مساوي بودن. همسنگ و همتراز بودن هم آمده است[1]. عدل: مقابل ظلم است. راغب در مفردات مي گويد: عدالت و معادله، لفظي است كه معناي مساوات را اقتضاء م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقامه عدل
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جامعه شناسی دین
,
دین و عدالت اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
اقامه عدالت اجتماعی ,
باور عدالت اجتماعی ,
عدالت اجتماعی (اسلام) ,
دین و عدالت اجتماعی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا واقعاً در جامعة ما عدالت اجتماعی وجود دارد؟ عدالت باید در همة عرصه ها حضور پیدا کند، این حرف در جامعة ما در حد یک شعار باقی مانده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عدالت واژه اي دوست داشتني ولي غريب و مهجور است. در ميان جوامع، بسيار كم شاهد چنين موضوعي هستيم. هر كس و هر گروه، هر نحله و هر قومي آن را، آن گونه كه خود مي خواهند تفسير و توضيح مي دهند، نه آن چنان كه بايد امّا مشكل اصلي، تنها تفاسير مختلف و قرائت هاي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
عدالت اجتماعی ادراک شده
,
جامعه شناسی دین
,
دین و عدالت اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
اقامه عدالت اجتماعی ,
باور عدالت اجتماعی ,
احساس عدالت اجتماعی ,
عدالت اجتماعی (اسلام) ,
دین و عدالت اجتماعی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امنیت معنوی از منظر قرآن به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«امنيت معنوي» عبارت است از آرامش روحي و اعتماد به خدا كه در اثر ايمان خالص و يقين و ياد خدا به وجود ميآيد[1] و انسان به حصول ثواب و ايمني از عذاب الهي اميدوار ميگردد.[2] از ديدگاه قرآن اين امنيت موقعي به دست ميآيد كه در جوامع انساني دو اصل حكومت ك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
امنیت معنوی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اهمیت و ضرورت امنیت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
آرامش روانی ,
آرامش روحی ,
خوف و رجاء در قرآن ,
اهمیت و ضرورت آرامش روانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد تربیت اخلاقی از دید ارسطو و ابن مسکویه و چگونگی بهره گیری از آن در آموزش امروز
نویسنده:
نفیسه اصغری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
علوم انسانی
,
علوم تربیتی
,
رفتار اخلاقی
,
خودشکوفایی
,
غایت شناسی
,
morality
,
teleology
,
آموزش اخلاقی
,
moral education
,
self actualization
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضیلت عدالت از نظر ارسطو و خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
عفت امانی دشتکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
علوم انسانی
,
الهیات و معارف اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت وحی از دیدگاه علامه طباطبایی با رویکرد نیاز اجتماعی
نویسنده:
حمیدرضا سروریان، قادر فقیهی، مریم قلی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظم
,
عدالت اجتماعی
,
قانون
,
هدایت تکوینی
,
اصل استخدام
,
ضرورت وحی
,
وحی
,
اختلاف
,
اجتماع
,
ایمان و اخلاق فاضله
,
روشهای اعمال قانون
,
نیاز اجتماعی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
فیلسوفان اسلامی با رهیافت اجتماعی به اثبات ضرورت وحی پرداختهاند. علامه طباطبایی نیز در این زمینه، با تأثیرپذیری از فیلسوفان پیش از خود با نوآوری و افزون مقدماتی به تبیین نوینی از برهان بر «ضرورت نیاز به وحی» پرداخته است. ایشان در برخی از مقدمات برهان (اصل ضرورت اجتماع، بروز اختلاف و ضرروت قانون) پیرو فیلسوفان پیش از خود بوده است با این تفاوت که وی اساس قانون را ایمان و اخلاق فاضله دانسته و رعایت قانون را تنها به نظم و عدالت اجتماعی محدود نمیکند، بلکه به کمالات اخروی نیز تعمیمداده که بدون آن رسیدن به سعادت حقیقی ممکن نیست؛ سه اصل (هدایت تکوینی، اصل استخدام و روشهای اعمال قانون) به شیوههای استبدادی و اجتماعی و دینی و در نهایت پذیرش اعمال دینی، از نوآوریهای ایشان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 138 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه اجتماعی علامه جعفری با تأکید بر نظریّه حیات معقول
نویسنده:
کاظم زعفرانچیلر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
عدالت اجتماعی
,
حیات معقول
,
جامعه شناسی
,
فرهنگ اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
خود شناسی
,
اندیشه اجتماعی
,
جعفری تبریزی، محمدتقی
,
جعفری تبریزی، محمدتقی
,
جعفری تبریزی، محمدتقی
,
حیات طبیعی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
حیاتانسان، مفهومکانونی اندیشه علامه جعفری بوده و تمرکز نظری آن پیرامون نظریه "حیاتمعقول" میباشد. وی هدف نهایی حیات انسان را تحقق ایننوع از حیات دانسته وحیات را به دو نوع طبیعی محض و معقول تقسیم بندی میکند. درحیات طبیعی محض، انسان فقط به ارضاء غرائز طبیعی خود پرداخته و ابعاد مثبت وجود انسان و استعدادهایش مغفول است. درحیاتمعقول، انسان از اصول و ارزشهای حیات آگاه بوده و برمبنای آن از اختیار خود بهرهبرداری نموده و در مسیر کمال قرار دارد. این نظریه در لایه معرفتشناختی، شناخت را ممکن و ضروری دانسته و منابع آنرا عقل ابزاری، شهودی و قدسی میداند. در حیاتمعقول عقلنظری و عقلعملی هردو در استخدام شخصیت روبه رشد کمال آدمی قرار میگیرند. در هستیشناسی، هستی مخلوق خداوند بوده و دارای حقیقت، هدفمند، قابل شناسایی و دارای دو بعدمادی و غیرمادی است. در حیات معقول، انساناز شریفترین موجودات هستی و دارای فطرتی پاک، کمالجو و مستعد کمال است، هدفمند، تغییرپذیر و برخوردار از حیاتطبیعی و ابدی است. در حیاتمعقول، نه فرد اصالت استقلالی دارد و نه اجتماع. علامه با یک نظر تلفیقی خاص، طرح موضوع اصالت فرد واجتماع را غیرمنطقی دانسته و معتقد است، مختصات هریک از فرد و اجتماع باید در ارتباط با همدیگر بررسی شود. فرهنگ در نگاه علامه دارای چهارنوع رسوبی، بیرنگ، پیرو و پیشرو میباشد. فرهنگ پیشرو عامل تکاپوی انسان به سوی هدف اعلای زندگی است. درنظر ایشان با پیریزی منطقی اقتصاد، حقوق، سیاست وقدرت جهانی، فرهنگجهانی واحد، قابل تحقق است. علامه، تمدن را برقراری نظم و هماهنگی در روابط افراد یک جامعه دانسته و آن را به تمدن انسان محور و قدرت محور تقیسم میکند. وی عدالت و عدالت خواهی را اساسیترین ویژگی حیات آدمی میداند. از نظر علامه حقوق و قوانین معمولی که تنها به کشف روابط حیات طبیعی محض انسانها با یکدیگر و تنظیم آنها برای همزیستی محض قناعت مینماید، نمیتواند متضمن سعادت واقعی آدمی باشد. ایشان تحولاتی را که منجر به تحقق حیات معقول شود، ضروری جامعه میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدالت اجتماعی در قرآن از دیدگاه امام خمینی (ره) و شهید صدر (ره)
نویسنده:
محدثه میرشکاری سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
حقوق مدنی
,
معارف اسلامی
,
عَدلٌ
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدر، سیدمحمدباقر
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
ستمگری
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
صدر، سیدمحمدباقر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
عدالت مفهومی فطری و خدادادی، در وجود انسان میباشد. بعد اجتماعی آن همواره در معرض فراز و فرودهایی قرارداشته است. در طول تاریخ نیز تلاشهایی در جهت اجرای این اصل مهم صورت گرفته است. البته موانع مختلفی نیز وجود داشته و دارد که سبب شده، این اصل مهم دوام چندانی نداشته باشد. به همین دلیل و نیز باتوجه به اهمیت بسیار زیاد این اصل حیات بخش، پژوهش در این زمینه ضروری به نظر میرسد. ازاینرو، در پژوهشحاضر عوامل و موانع اجرای عدالت اجتماعی وسپس آثار و مصادیق آن، ابتدا در قرآن و سپس از منظر امام خمینی(ره)به عنوان رهبر بزرگترین انقلاب اسلامی[که بسیاری از عوامل ظلم را نابود و عدالت را جایگزین آن کرد] و شهید صدر(ره) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.در این تحقیق بخش مربوط به معنا شناسی به صورت توصیفی و مطالب سایر فصول به روش تحلیلی مورد پردازش قرار گرفته است.یافتههای جدیدی که تحقیق حاضر بدان رسیده است این است که دستورالعملهای اخلاقی و احکام اسلامی برای اجرای عدالت اجتماعی، در جنبههای فردی، اجتماعی، مادی و معنوی آن بسیار موثر است و راه رسیدن جامعه به عدالت، آشنایی افراد آن با این آموزه ها و اجرای آن در زندگی خود و در مرتبه بعد جامعهای که در آن زندگی میکنند و مسئولیتی را دارا میباشند، است. به ویژه در دنیای امروز که مادی گرایی و بی توجهی به امور معنوی به اوج خود رسیده است، بهترین راه حل برای رهایی از این بحران، بازگشت انسان به سوی امور معنوی و فطری میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شاخص های امنیت اجتماعی از منظر «آیت الله سیدعلی خامنه ای»
نویسنده:
فریبا شایگان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
هویت
,
امنیت اجتماعی
,
حضرت آیت اله خامنه ای
,
احساس امنیت
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 246
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید