جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کشورها
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 657
عنوان :
مجلة أوراق فلسفية 10: دراسات في الهيرمينوطيقا وجادامير
نویسنده:
رئيس التحرير: أحمد عبد الحليم عطية
نوع منبع :
مقاله , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ به پرسش های دینی و مذهبی ( آیا استعانت از غیر خدا جایز است؟ ) : سال اول، پیش شماره دوم : حبل المتین
نویسنده:
مولوی سالارزهی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پرسش و پاسخ دینی
,
توسل
,
اقسام توسل
,
استعانت از غیر خدا
کلیدواژههای فرعی :
استعانت به اولیاء الله ,
آیه 128 اعراف ,
عبادت ,
آیه 38 نمل ,
توسل به پیامبر(ص) ,
توسل به پیامبر(ص) بعد از وفات ,
فاعل معجزه ,
آیه 5 نازعات ,
آیه 5 روم ,
آیه 260 بقره ,
آیه 17 انفال ,
آیه 14 توبه ,
آیه 10 ابراهیم ,
آیه 11 ابراهیم ,
آیه 49 آل عمران ,
منشا قدرت ,
سنت خدا ,
آیه 35 مائده ,
چکیده :
شناخت و آگاهی از مسائل دینی و آموزه های اسلامی علاوه بر اینکه یک فریضه و وظیفه دینی برای همه مسلمانان حتی در شرایط عادی و معمولی است، یک ارزش و فضیلت نیز محسوب می گردد، اما گاهی شرایط ضرورت اجتناب ناپذیر در دورانی است که اعتقادات و ارزش های دینی که به مسائل دینی و مذهبی اهمیت داده و هر جا که با ابهام و سؤالی روبرو شد در صدد رفع آن برآید تا هم به آگاهی های خود بیفزاید و هم به دیگران سودی رسانده باشد، همان طور که قرآن می فرماید: " فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" با بهره گیری از این آیه مبارکه بر علماء لازم است که با آگاهی از مسائل دینی به سؤالات، پاسخ مناسب داده و وظیفه اسلامی و دینی خود را انجام دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متون دینی؛ از قداست تا ادبیت (کلان روش پژوهش های ادبی معاصر درباره متون مقدس)
نویسنده:
میثم توکلی بینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ادبی
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
هرمنوتیک
,
متن مقدس
,
قرائت تأویلی
,
ادبیت متن
کلیدواژههای فرعی :
تاریخ مندی ,
دین ,
همدلی ,
دیالکتیک تاریخی ,
قرآن ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
چکیده :
«متن محوری» اديان ـ به ويژه اسلام در وضعيت كنونی ـ باعث شده تا دريچه جديـدی بـه بررسـی ايـن متـون گشـوده شـود. ايـن دريچـه، پـژوهش ادبـی در متـون دينـی اسـت كـه بـه پيـروی از پيشرفت های نظريه ادبی و نقد ادبی فراز و نشيب فراوانی طی كرده اسـت. پـيش فـرض اصـلی در اين گونه پژوهش و به طوركلی پژوهش در دين، تعليق ذات يا ناب بودن ديـن/ متـون دينـی اسـت كه باعث می گردد به متنی ادبی مبدل شـود. ايـن روح حـاكم بـر سـنت غربـی پـژوهش در ميـان نواديبان عرب پی گرفته شد و كم كم مكتب ادبی در تفسيرقرآن شكل يافت. شـكل بـهروز شـده اين مكتب در «قرائت تأويلی» افرادی مانند نصرحامد ابوزيد و محمد اركـون نمـود دارد. مشـكل اصلی اين طرز نگرش عرفی به متون دينی و ادبی سازی آنهـا همـان مبنـای تعليـق ذات اسـت كـه باعث شكافی عميق ميان تلقی متدينانه و ايمانی با تلقی پژوهشـی از ديـن مـی شـود. ضـمن آنكـه پژوهشگردر اين مطالعه ادبی نمی تواند به رغم ادعا فارغ دلانه به بررسی بپردازد وهمدلی خـود را با متون دينی از دست خواهد داد. از سوی ديگر، معيار ادبی دانستن يك متن نيز اگـر چنـد لايگی معنا در نظر گرفته شود، مصادره به مطلوبی اتفاق خواهد افتاد كه درآن، آنچه را مـی خـواهيم در پژوهش بدان برسيم، فرض گرفته ايم و نيز ديگر توجيه يا تبيين كـافی بـرای «ايمـان» بـه قـرآن يـا متون دينی ديگر نخواهيم داشت. اين طرز تلقی از يك نگاه با زاويه خاص فراتر مـی رود واصـل ماهيت ايمان و دين را به چالش می كشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی عقلی عرفان عملی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
عالم ملکوت
,
خود شناسی
,
عرفان عملی
,
عقل و عقلانی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
امامت ,
قرب الهی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
سالک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
شناخت شهودی نفس ,
فقرشناسی وجودی ,
ولایت گرایی ,
مراتب تکلیف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
عرفان عملی يا سير و سلوك اساس عرفان و زيربنای آن است؛ چه اينكه عرفان نظـری بازتـاب و انعكاس عرفان عملی و تعبير و تفسير يافته ها و برون داد سلوك و شهود خواهد بود. عرفان عملی كه در آن، طی مقامات و منازل تا فـتح قلـه هـای بلنـد كمـال در جهـت قـرب و وصال صورت می گيرد، براساس آموزه های اسلام ناب محمـدی دارای مبـانی عقلـی اسـت كه علامه طباطبايی به استخراج و تبيين آنها پرداخته و در مقاله حاضر بر اسـاس ديـدگاه وی كـه در رساله الولايه انعكاس يافت، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است كه عبارتند از: امكـان راه- يابی به ملكوت، معرفت نفس شهودیی، ولايت گرايی و شريعتمداری براساس ظاهر و باطن آن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین، شریعت و مصلحت
نویسنده:
ابوالقاسم علی دوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
مصلحت
,
استصلاح
,
استنباط اول
,
استنباط دوم
کلیدواژههای فرعی :
احکام الهی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
ذات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری) ,
قرآن ,
اصطلاحنامه فقه ,
مذاهب فقهی ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
بعثت ,
تبعیت حکم شرع از مصلحت ,
چکیده :
نصوص معتبر دينی و عقل سليم بر هدفدار بودن خداوند در فرستادن پيامبران و فروفرستادن كتب آسمانی و تشريع مقررات دلالت دارند. انگيزه و ثمره اين سه كار، چيزی جز تأمين سعادت العالی لا يفعل شيئا » و مصلحت مخاطبان و مكلفان نيست. هدفدار بودن خداوند را نبايد با قانون منافی دانست. مقاله حاضر به گفت و گو از رابطه مصلحت با بعث رسل، انزال كتب « لأجل السافل و تشريع مقررات می پردازد و از مورد اخير، يعنی رابطه مصلحت و شريعت و به تبع، رابطه مصلحت و فقه با تفصيل بيشتر گفت وگو می كند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی پیرامون مشترکات روایی شیعه و اهل سنت در جزء دهم قرآن کریم
نویسنده:
عبدالرضا بابااحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جزء 10 قرآن: و اعلموا ان ما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی
چکیده :
در این تحقیق به گردآوری و بررسی تطبیقی روایات مشترک اهل سنت و شیعه در جزء دهم قرآن کریم شامل سوره های انفال و توبه اهتمام شده است. مجموع روایات مشترک این جزء به 59 حدیث بالغ می گردد که 21 مورد آن به سوره انفال تعلق دارد و اهم موضوعات آن خمس و جهاد است و 38 مورد آن به سوره توبه مربوط می شود و عناوینی از قبیل فضایل امیرالمؤمنین، جهاد و نقش امدادهای غیبی در پیروزی مسلمانان، اهل کتاب، صفات منافقان و زکات موضوعات آن احادیث را تشکیل می دهد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط سعادت وسیاسیت در نظام فلسفی فارابی و تاثیر آن بر ملاصدرا
نویسنده:
فاطمه جاویدان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
سعادت
,
علوم انسانی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اخلاق
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، با هدف تبیین ارتباط سیاست و سعادت در نظام فلسفی فارابی و تأثیر آن بر ملاصدرا تدوین و تنظیم شده است. به این منظور که؛ دو مولفهی سعادت و سیاست و ارتباط بین آن دو، از جمله مفاهیمی هستند که در طول تاریخ، همواره مورد توجه بشر و فیلسوفان قرار گرفتهاند، سیاست که بستری مناسب برای وصول به سعادت و کمال، ارزیابی می شود، بیشتر مورد توجه فیلسوفان سیاسی بوده است تا فیلسوفان غیر سیاسی. سعادت و سیاست در نظام فلسفی فارابی و ملاصدرا ، مبتنی بر هستیشناسی، معرفتشناسی و فلسفهی سیاسی این دو فیلسوف بزرگ اسلامی، است، که راه را برای فهم بهتر حقیقت سعادت و سیاست در سرنوشت بشر، هموار خواهد کرد. فارابی نخستین فیلسوف اسلامی است که لقب فیلسوف سیاست را یافته است. بنیان فلسفه فارابی، به کارگرفتن راههای صحیح رسیدن به سعادت و برداشتن موانع وصول به آن بوده است. وی با طرح مدینه فاضله و جامعه آرمانی خود، سیاست را مهمترین عامل برای تدبیر امور و نیل به کمالات مطلق میدانست زیرا؛ هدف از سیاست، درواقع، رسیدن به سعادت میباشد. در حوزه فلسفهی فارابی، عوامل نیل به سعادت و ارکان اصلی سیاست ، تعقل، قوه ناطقه و عقل فعّال، است که به سعادت منتهی میشود. از این رو؛ فضایل اعم از نظری، فکری، اخلاقی و عملی، ابزار و وسیلهای برای نیل انسان به سعادت شمرده میشوند. فارابی دین ، فلسفه و سیاست را ماهیتاً یکی می داند؛ چراکه، منبع معرفت، فیض عقل فعّال، یعنی "فرشتهی وحی" و غایت، شناخت خداوند است. در ملاصدرا، معرفت عقلانی بر نظام سیاسی او سایهافکن بوده، و نقش محوری ایفا میکند و در پرتو عقل و وحی هدایت میشود. ملاصدرا سعادت را کمال واقعی بشر میدانست، که انسان به منظور رسیدن به آن آفریده شده است. وی جامعهای را تکامل یافته میداند که در سایهی احکام و شریعت الهی رشد کرده و به بالاترین درجهی فضایل اخلاقی نایل شده باشد. ملاصدرا و فارابی، سعادت و سیاست، را کمال علیالاطلاق، ذات اقدس الهی میدانند و مهمترین و اساسیترین رکن اندیشهی این دو فیلسوف، تفکر توحیدی آنهاست. زیرا؛ حاکمیت مطلق را از آن خداوند میدانند و هرگونه ولایتی چه تکوینی و چه تشریعی تنها به اذن او تحقق مییابد؛ بنابراین، آنها یگانه قانون-گذار در عالم وجود را، خداوند می دانند و بر این باورند که در سایهی رهبری انسان کامل و حاکمیت حکیمانه، نه تنها امر معاش انسانها سامان مییابد، و عدالت در حکومت برپا میشود بلکه، جامعه در پرتو رهبری معنوی از شرور و کثرتها فاصله گرفته، و به سمت غایت و خیر حقیقی نزدیکتر میشود. خلاصه این-که، ملاصدرا بر نظریات فارابی در سعادت و سیاست، نکته جدیدی نیفزودند، بلکه، بیشتر به بسط و تفصیل مباحث مجمل فارابی همت گماشتند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام شناسی در الهی نامه ومصیبت نامه عطار نیشابوری
نویسنده:
مریم عظیمی اقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
چکیده :
شریعت اسلام، ایمان به زندگی آخرت را از ارکان حیاتی بشر می داند و توجه به آن بیشترین تاثیر را در رفتار انسان دارد و زندگی بدون آن مفهوم صحیحی ندارد، زیرا مرگ حتمی و چاره ناپذیر است.عطار نیز در دو مثنوی الهی نامه و مصیبت نامه با استناد به قرآن و احادیث در قالب تمثیل و روایت، ابیاتی را در مورد رستاخیز، روز حساب و زندگی پس از مرگ سروده است، که بیانگر روحیه دینی اوست.این سالک فکرت به سه اصل مهم، شناخت یگانگی خدا، معرفت النفس و با گذر از آن رسیدن به معرفت معادی معتقد است که همه این معارف باید باوری قلبی و یقینی باشد تا رستاخیزی جاودانه در دل پدید آید.شیـخ معتقد است پیش از آنکه به مـرگ طبیعی بمیرید، به مرگ ارادی خود را بمیرانید. یاد مرگ، همگانی بودن مرگ و آمادگی برای آن، با گذر از تعینات و ترک دنیا، حسابرسی، نامه ی عمل و شفاعت از جمله مباحثی است که در این دو اثر مورد بحث قرار گرفته است و ضمن بیان روایات بسیار تصاویری از عالم پس از مرگ را ارائه می دهد.اندیشه عطار کاملا دینی و عرفانی است زیرا وی گوهر اندیشه ی خود را تنها به درگاه خداوند عرضه می دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسهی جایگاه ریاضت و بلاکشی در شریعت و عرفان اسلامی
نویسنده:
سعیده ملااحمدی دستجردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
عرفان اسلامی
,
ریاضت
,
بلاکشی
چکیده :
یکی از مسایل مشترک و برجستهی عرفان اسلامی و شریعت، بحث ریاضت نفس است که صحیحترین شیوهی کسب تواناییها و پرورش استعدادهای روحی است. بحث ریاضت، از بحثهای دامنهدار و مهم عرفان عملی است. ریاضت، نقطهی آغازین سلوک و حرکت عرفانی است و در همهی مراحل و مقامات نیز نقشی جدّی و سرنوشتساز دارد، بنابراین باید با جدیّت مورد توجّه قرار گیرد. شریعت و عرفان اسلامی بر ریاضت شرعی مهر تأیید زده و انسانها را به مجاهدت با هوا و هوس و تعدیل قوای جسمی تشویق کردهاند و از آنجایی که عرفان اسلامی زاییدهی تعالیم قرآنی و آموزههای دینی است، پس عرفان و شریعت در بسیاری از مباحث و اصطلاحات مشترک هستند. ابتلا نیز یکی دیگر از مباحث مشترک و از کلیدیترین مفاهیم در اسلام است که از سنّتهای لایتغیّر الهی است، تا استعدادهای باطنی و لیاقتهای ذاتی انسانها به فعلیت درآید؛ زیرا صفات و سجایای اخلاقی انسانها تنها در میدان امتحان و آزمایش و فراز و نشیبهای زندگی تکامل مییابد. بلایا، هوشیار کننده و بیدار سازندهی انسانهای خفته و تحریک کنندهی عزم و ارادهی انسانهاست. پایاننامهی حاضر، در پنج فصل تهیه گردیده و ضمن نگرش اجمالی به عقاید ادیان و مکاتب مختلف بشری در رابطه با ریاضت و بلاکشی، موضوعاتی چون عزلت، خلوت، رهبانیّت، زهد، تقوا، امتحانات الهی و نقش شداید در حیات بشری را از دیدگاه شریعت و عرفان اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم عبودیت در قرآن ومقایسه آن با عرفان اسلامی
نویسنده:
سوسن رفیعی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
انسان کامل (کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عبودیت
,
طریقت
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
نام خانوادگی دانشجو: رفیعی راد نام: سوسنعنوان پایاننامه: بررسی مفهوم عبودیت در قرآن ومقایسه آن با عرفان اسلامیاستاد راهنما: دکتر اشرف میکائیلیاستاد مشاور: دکتر علی غفاریمقطعتحصیلی:کارشناسی ارشدرشته:الهیاتگرایش:عرفان اسلامی دانشگاه:محقق اردبیلیدانشکده: علوم انسانیتاریخ دفاع: 29/6/1393تعدادصفحات:135چکیده: یکی از مسائل مهم بشری در ارتباط با آفرینش و خلقت جهان، رابطه ی انسان با خالق می باشد.این رابطه هم در قرآن و هم در منابع عرفانی اسلام به واژه عبودیت تعبیر و تفسیر شده است. این مفهوم تاثیر آشکاری در زندگی و افکار مسلمانان و مومنان داشته است بطوریکه جلوه های آن را در زندگی زاهدان و عرفای مسلمان می بینیم. عبودیت در قرآن به مفهوم مملوکیت و تسلیم و نهایت درجه ی خضوع در برابر خداوند است و اساس نظام تربیتی پیامبران نیز بر همین اصل است. تسلیم خواست و رضای پروردگار بودن و اینکه انسان در تمام امور به مقتضای مملوکیت و عبودیت خویش رفتار نماید. عبودیت در آیین یهود بر پایه ی اطاعت محض از خداوند و در آیین مسیح بر پایه ی محبت با تمام قلب و جان و خدمت به خلق استوار است. در قرآن کاربردهای متعددی برای عبد آمده است، از جمله: « کاملترین وصف برای انسان کامل» و «اساس اسراء و عروج انسان کامل»، «مختار بودن در بندگی » و از لغات مترادف عَبَدَ به معنای عبادت می توان از خَشَعَ، خَضَعَ و نَسَکَ نام برد. واژه های حوزه ی معنایی عبودیت در قرآن شامل حوزه ی معنایی معبود و عابد می باشد. هدف عبادت در عرفان اسلامی نیز از طریق معرفت به حق از حیث اسماء و مظاهرش و علم به مبداء و معاد و آگاهی به حقایق عالم و چگونگی بازگشت آن حقایق به ذات احدی تعریف میشود. این هدف با طی مدارج و مقامات سیر و سلوک و عرفان عملی، مقام به مقام و گام به گام میسر میشود، و از این منظر انسان کامل کسی است که به سبب ظرفیتی که در ساختار وجودی اش هست می تواند به مقام حقیقی عبودیت و بندگی برسدکه این امر بر متکی بر هماهنگی میان شریعت و طریقت بوده و بر پایه ی پیروی از شریعت و احکام قرآن صورت میگیرد. کلیدواژهها: عبودیت، عرفان، شریعت، طریقت، انسان کامل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 657
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید