آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 638
الجبر و التفويض
نویسنده:
فيض كاشاني، محمد بن شاه مرتضي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله موجزي است. چاپ شده در كلمات المحققين محجه 37: 2. (دانش پژوه) رساله اي متوسط در تشريح مباحث جبر و اختيار به روش كلامي كه در يك مقدمه و سه مقاله و يك خاتمه تنظيم شده است: مقاله اولي: در ذكر قدري از آيات محكمات مقاله دوم: در ذكر قدري از دعوات اعجاز سمات مقاله سوم: در ذكر طرفي از احاديث متعلقه به اين مقام. (طيارمراغي، محمود) [فهرست آستان قدس 4/148؛ دليل المخطوطات 1/151؛ دانشكده ادبيات مشهد ص 203؛ اصغر مهدوي 2/179؛ رايانه آستان قدس]
قضا و قدر
عنوان :
نویسنده:
فيض كاشاني، محمد بن شاه مرتضي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله ايست در بيان قضا و قدر به عربي و فارسي و به شيوه رسائل شاه نعمت الله نگارش يافته است. شايد از «كلمات المكنونة» او گرفته باشد. آغاز كتاب: انا خلقنا كل شيئي بقدر انجام كتاب: و امثال ذلك من اركان العبودية [كتابخانه نوربخش 1/25 بدون نام مؤلف و آن را به شيوه كارهاي شاه نعمت الله ولي دانسته؛ فهرستواره منزوي 6/209 با انتساب به فيض كاشاني]
مجموعه رسائل مولى محسن فیض کاشانی (فارسي و عربي) المجلد 1
نویسنده:
بهراد جعفري
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
مجموعه رسائل مولى محسن فیض کاشانی (فارسي و عربي) المجلد 3
نویسنده:
بهراد جعفري
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
مجموعه رسائل مولى محسن فیض کاشانی (فارسي و عربي) المجلد 2
نویسنده:
بهراد جعفري
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
مجموعه رسائل مولى محسن فیض کاشانی (فارسي و عربي) المجلد 4
نویسنده:
بهراد جعفري
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
ترجمه‌ای ناشناخته از تقویم المحسنین ملا محسن فیض کاشانی [نسخه خطی]
نویسنده:
ملا محسن فیض کاشانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه‌ای ناشناخته از تقویم المحسنین ملا محسن فیض کاشانی. این دستنویس تاریخ کتابت ندارد و نام مترجم در آن ذکر نشده. رساله‌ای کوتاه که تاکنون معرّفی و بررسی دقیق نشده.
مبانی و روش نورالدین کاشانی در تفسیر المعین
نویسنده:
نویسنده:ناصر فراست؛ استاد راهنما:لیلاالسادات مروجی؛ استاد مشاور :رحمت‌الله عبدالله‌‎زاده آرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
قرآن‌ در بین اقوام عرب‌ و به‌ زبان‌ عربی نازل‌ گشت ولیکن‌ آنها در درک‌ الفاظ‌ و عبارات‌ آن‌ یکسان‌ نبودند، لذا پیامبر اسلام خود‌ از همان‌ ابتدا به‌ شرح و توضیح بعضی آیات مجمل‌، مبهم‌ و تعیین‌ ناسخ‌ و منسوخ‌ آیات‌ اهتمام ورزید. بعد از پیامبر امامان معصوم به مدد علم الهی این مهم را انجام می‌دادند، بعد از وفات ایشان صحابه و پیروان دیگر با شنیدن و به خاطر سپردن این احادیث، آنها را به نسل‌های بعدی انتقال دادند. اندیشمندان اخباری با تأکید بر مطالعه و بررسی این روایت‌ها در قالب دانش تفسیر شیعه به طرح آثاری پرداختند که به تفاسیر نقلی و روایی شیعه شناخته شد. «تفسیر المعین» اثر ارزشمند نورالدین کاشانی، از تفاسیر مهم و مشـهور روایـی شـیعه است که با استفاده از احادیث و روایات معصومین (ع)، در قرن یازدهم هجری قمری نگارش یافتـه است. نورالدین شاگرد عموی پدرش، مرحوم ملا محسن فیض کاشانی و بیش از همه تحت تأثیر وی قرار داشت. تفسیر المعین نیز از نظر ساختار و روش قابل مقایسه با تفسیر صافی مرحوم فیض کاشانی است. در این پژوهش تلاش شده است، «تفسیر المعین» اثر نورالدین کاشانی با توجه به عصر ایشان به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد؛ در این مسیر ضمن بررسی زندگی، اندیشه و آثار نورالدین کاشانی، به تأثیر اندیشه‌های فیض کاشانی بر وی می‌پردازیم. از نقاط قوت تفسیر المعین این که تفسیری است با بیان ساده و روان، موجز و نظام‌مند، که در آن علاوه بر توجه به موارد دو تفسیری، به جنبه‌های شیعی تفسیر قرآن پرداخته شده است؛ در طرف مقابل نیز کلی‌گویی و عدم توجه به جزئیات و همچنین تک بعدی بودن روش‌شناسی از نقاط ضعف این تفسیر است
چینش نظام هستی از دیدگاه فیض کاشانی (ره)
نویسنده:
نویسنده:اورخان محمداف؛ استاد راهنما:جواد جعفریان؛ استاد مشاور :ابوالفضل کیاشمشکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
چینش نظام هستی به عنوان یکی از مسائل مهم علوم حکمی پس از پذیرش اصل کثرت؛ چه کثرت در وجود و چه کثرت در مظاهر وجود، مورد بحث قرار می گیرد. بحث چینش نظام هستی همان تبیین مراتب موجودات هستی است که در مغرب زمین بویژه از زمان افلاطون و در شرق بالأخص در ادیان هندی از قدیم الایام مطرح بوده است. در طول تاریخ اندیشمندان، حکماء و عرفاء از تبیین هستی و چینش آن بیانات و تفسیرهای متفاوت را ارائه کرده اند که در بین آنها سعی و تلاش حکما و عرفای مسلمان به خصوص عرفای شیعی در تفسیر و تبیین چینش نظام هستی حائض اهمیت است. این نوشتار که براساس روش تحقیق کتابخانه ای و با نگاه تحلیلی توصیفی به آثار مرحوم فیض کاشانی پرداخته و هدف آن بررسی و تحقیق دیدگاه ایشان در خصوص چینش نظام هستی است. علامه فیض کاشانی یکی از اندیشمندان بزرگ و جامع علوم عقلی و نقلی در قرن یازدهم است که در علوم مختلف اسلامی، بصورت مستقل وارد شده و آثار و تالیفات ارزشمندی پس از خود گذاشته است. وی از طرفی با رویکرد روایی و حدیثی به مسئله چینش نظام هستی می پردازد و از طرف دیگر با رویکرد فلسفی و عرفانی این موضوع را پیگیری کرده است. ایشان در آثار تفسیری و روایی، صرفاً به دنبال جمع آوری روایات تفسیری نبوده و خود با داشتن گرایش های حکمی و عرفانی، در مقام جمع آوری و ترتیب روایات، اجتهاد ورزیده و در مقام تفسیر آنها نیز تنها به ظاهر آیات و روایات اکتفا نکرده است، بلکه به خاطر تاثیرپذیری‌اش از آثار اهل معرفت به تاویل روی آورده است. و با استفاده از آیه خزائن و حدیث کنز مخفی به مراتب پیش از خلقت یعنی مراتب صقع ربوبی و واحدیت اشاره کرده است. همچنین با استفاده از روایات مربوط به اصناف ملائکه و ارتباط آنها با مراتب بالا و نقش آنها در عوالم پایین مانند مشهور اهل معرفت قائل به احدیت و واحدیت و عالم عقل و مراتب پایین تر در چینش نظام است. ایشان همچنین در کتب حکمی و عرفانی خود به چینش نظام هستی پرداخته و بر دیدگاه مشهور در این خصوص صحه گذاشته است و در خصوص انسان کامل اظهار داشته که انسان ذو جهتین یعنی حقی و خلقی بوده و بدین سبب مظهر اتم حضرت حق و مرآت تمام نمای آن است. وی انسان را روح عالم و عالم امکان را جسد انسان کامل می داند.
ماهیت سلوک عرفانی و آداب آن در اندیشه فیض کاشانی
نویسنده:
نویسنده:علی گراوند؛ استاد راهنما:فاطمه توکلی؛ استاد مشاور :حسن سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
پژوهش پیش رو به تبیین ماهیت سلوک عرفانی وآداب آن ازدیدگاه ملامحسن فیض کاشانی و باکاوش درمجموعه آثارش پرداخته است. این بررسی به ویژه از منظرعالمی که خود درعمل نیزرهروسلوک عرفانی بوده، برای طالبان این طریق بس سودمنداست. این تحقیق با روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای وتوصیف وپردازش این مطالب به ثمرنشسته است. فصول این تحقیق به بیان منازل ومقامات عرفانی ، گامهای عملی سلوک، شرایط وعوامل وموانع وآداب سلوک وبالاخره اهداف سلوک ازنظرفیض کاشانی اهتمام داشته است. ازنتایج این پژوهش که ازمباحث هرفصل استخراج شده می توان به این موارد اشاره کرد: مقامات عرفانی مانند: توبه، شکر،توکل،رضا و... گامهای عملی سلوک چون: مشارطه، مراقبه، محاسبه، مجاهده و... عوامل سلوک نظیر: عزم، تفکر، بصیرت، استواری، راهنما، رفیق راه، دوام طهارت، ذکر و... موانع سلوک ازحجب نورانی وظلمانی و...، آداب بیست وپنج گانه سلوک مذکوردررساله زاد السالک واهداف سلوک مانندمعرفت، محبت، فنا، توحیدو ولایت و... و درنهایت این نتیجه که سیر وسلوک درآثارفیض ریشه درمنابع اصلی شریعت(قرآن و روایات) دارد.
  • تعداد رکورد ها : 638