آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
05.فیلسوفان و منطقدانان
>
01.فیلسوفان
>
01.فلسفه در ایران : اشخاص
>
1 .فیلسوفان مکتب اصفهان
>
طبقه دوم
>
شاگردان میرداماد
>
ملاصدرا شیرازی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
تعداد رکورد ها : 4956
عنوان :
بررسی تحلیلی تاثیر آموزه های دینی در معرفت شناسی ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:سمیع الله رضایی؛ استاد راهنما:محمد رضا پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفتشناسی دینی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نگاه ملاصدرا به فلسفه و معرفت شناسی تا حد زیادی متفاوت تر از دیگر دیدگاه است. ایشان فلسفه و به تبع آن معرفت شناسی را وسیله رشد و شکوفای کمالات انسان و راه رسیدن او به خداوند می داند و چون آموزههای دینی از یک افق برتر به این هدف که حکمت متعالیه دارد نگاه نموده و والاترین راه سعادت و شکوفای کمالات را برای انسان ارائه کرده، نقش بسزایی در هستی شناسی و معرفت شناسی حکمت متعالیه داشته است. همین جهت نیز بی تاثیر در برتری دستگاه معرفتی و هستی شناسی حکمت متعالیه نسبت به مکاتب دیگر نمی باشد. این نوشتار تا حد زیادی در مسائل مختلف معرفت شناسی حکمت متعالیه نشان داده است که نشو و نمای آنها متاثر از آموزه های دینی می باشد؛ مسائل مهم معرفت شناسی همچون چیستی معرفت، تشکیک معرفت، تطابق عوالم وجود و معرفت، تبیین حکایت گری، اتحاد عالم و معلوم، تجرد معرفت، حقیقت و گستره علم حضوری، امکان معرفت و گستره آن، تبیین جدید از ارکان معرفت و منابع معرفت و راه های دست یابی به معرفت که پایه و اساسی معرفت شناسی را تشکیل می دهند، از آموزه های دینی الهام گرفته شده است و مباحث پیرامون آنها از آیات و روایات استخراج شده اند. تاثیر گذاری آموزههای دینی در این نوشتار که با روش تحلیلی مورد بحث واقع شده است، در هر مساله معرفت شناسی ثابت گردیده که آن مساله با تاثر از آموزه های دینی در حکمت متعالیه طرح شده و با مبرهن شدن - که برهان قوام فلسفه و معرفت شناسی است- وارد معرفت شناسی گردیده.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین شخصیت از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:سعید ریاحی؛ استاد راهنما:مرضیه اخلاقی,مهین رضایی؛ استاد مشاور :علی اصغر احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
شخصیت یکی از شاخه های مهم روانشناسی است که در قرن بیست و یکم مورد توجه روانشناسان واقع شده است. پژوهش های مرتبط با موضوع نشان می دهد که دانشمندان اسلامی قرن ها پیش از روانشناسان غربی به مسائل علم النفس توجه دقیق و عمیقی داشته و در نوشتهها و متون کلاسیک از اصطلاحاتی مانند نفس، قلب و روح استفاده کرده و در شناسایی و شناساندن شخصیت تلاش علمی داشتنه اند. در این میان، حکمت متعالیه ملاصدرا، علم النفس را با رویکرد جامع، ارائه نموده و واکاوی در آن میتواند مبنای بسیاری از مسائل و مباحث شخصیتشناسی قرار گیرد. در رساله حاضر سعی شده است با استفاده از روش کتابخانهای، تحلیل محتوایی آثار ملاصدرا و ارائه نظریه با تاکید بر ابتکاری بودن آن، اندیشههای ملاصدرا در زمینه شخصیت انسانها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مسئله اساسی رساله این است با توجه به ادبیات کلاسیک و مدرن در حوزه ی شخصیت شناسی، شخصیت را از دیدگاه ملاصدرا به عنوان نخستین مطالعات مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق حاضر کیفی است و داده های مورد نیاز را با مراجعه و مرور آثار و نوشته های ملاصدرا، تحلیل شده است. این داده ها در نهایت در قالب مفاهیم محوری و مقوله های کلیدی دسته بندی شده است. تبیین تفاوت عرضی و ذاتی شخصیت انسانها، عوامل موثر بر شخصیت نخستین و اکتسابی، طبقهبندی شخصیت انسان بر اساس شخصیت ثانوی، و معرفی علم و عمل به عنوان اساسیترین عامل رشد و تنوع شخصیت از کلیدی ترین یافته های رساله حاضر بوده است. نتایج رساله نشان می دهد که نخست بر اساس مبانی فسلفی ملاصدرا، بویژه نظریه تشکیک در وجود، شخصیت انسان دارای مراتب و درجاتی است که شخصیت نخستین آن غالبا برگرفته از وراثت و محیط و شخصیت اکتسابی آن بیشتر تحت تاثیر، علم و عمل انسان شکل می گیرد. سپس فطرت به عنوان زیر بنای شخصیت انسان در نظر گرفته شده است و سپس بر اساس نظام فلسفی ملاصدرا، انسانها در شخصیت نخستین دارای تفاوت عرضی و به افراد مختلف تقسیم میشوند، ولی در شخصیت اکتسابی دارای تفاوت ذاتی و به انواع مختلف از جمله شخصیت حیوانی، شیطانی و ملکی تقسیم میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل پیوند عشق و اخلاق از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:انسیه محمد رحیمی؛ استاد راهنما:جعفر شانظری؛ استاد مشاور :مهدی امامی جمعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
عشق و اخلاق از جمله مباحثی است که در فلسفه ملاصدرا به آن پرداخته شده است. ملاصدرا عشق را اساس خلقت و تشبه به الاه و تخلّق به اخلاق الهی را غایت خلقت می داند. اهمیت بحث پیرامون موضوع عشق و اخلاق از جهت حرکت از مبدأ به سمت غایت است، که و درو اقع یک بحث فلسفی عرفانی کاربردی است.ملاصدرا سریان عشق را در هستی از جمله انسان، با استفاده از براهین عقلی اثبات میکند و اذعان دارد: هر موجودی که بهره ای از وجود برده، به همان اندازه و مرتبه دارای عشق و محبت است. در فلسفه ملاصدرا عشق و شوق در موجودات، آنها را به سمت کمالات مقتضی سوق می دهد. در این میان انسان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حرکت او به سمت کمال مطلق به واسطهی نیروی عشق است.اما این عشق در انسان تحت تأثیر عوامل مختلفی در حجاب است و قابل درک نیست. ملاصدرا بیان می کند تهذیب نفس وتقویم ملکات باعث کسب معرفت و بروز و ظهور عشق در انسان میشود. عشق به وجود آمده خود، باعث تلاش و مجاهدت بیشتر و ارتقای وجودی بالاتر و اشتداد عشقی نابتر می شود. این روند تأثیر و تأثر عشق و اخلاق همچنان ادامه پیدا میکند تا اینکه نفس انسان مراتب وجودی خود را طی کرده و به مرتبهای میرسد که ملکات و فضایل اخلاقی در آن متجلّی می شود. ملاصدرا وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام را در عالی ترین مرتبه وجودی می داند و صفات و اخلاق فردی و اجتماعی ایشان را ثمرهی تعالی وجودی و تجلّی عشق حقیقی در ایشان به شمار میآورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قابلیت ها و کاستی های فلسفه ملاصدرا در تبیین مبانی فلسفی حیات اجتماعی
نویسنده:
نویسنده:سمیه ندرخانی؛ استاد راهنما:حسین زمانیها
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
حکمت متعالیه ملاصدرا به عنوان قله فلسفه اسلامی دارای زوایای اجتماعی ، سیاسی غنی است که ظرفیت استخراج الگوهای مناسب برای تشکیل جامعه آرمانی را داراست. در این پژوهش برخی از ظرفیتهای اجتماعی اندیشه ملاصدرا بیان شده است از جمله؛ بحث از وضع قوانین اجتماعی، بحث از رهبری و زعامت جامعه، بحث از اقتصاد و تامین معاش مادی، بحث سعادت فرد و جامعه. که تمام این قابلیتها را در سایه مبانی فلسفی وی از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری تبیین شده است. همچنین برخی کاستی های اندیشه اجتماعی ملاصدرا مورد واکاوی قرار گرفته است که از جمله این کاستیها می توان به عدم توجه کافی به تاریخ، فقدان بحث مستقل در مورد عدالت اجتماعی به طور خاص و بحث عدل به صورت عام و همچنین فقدان وجود مبانی فلسفی لازم برای تبیین نقش حیات اجتماعی در تکامل عرضی بشر اشاره کرد. در انتها لازم به ذکر است که وجود این کاستیها به هیچ وجه به معنای انکار ظرفیتهای فلسفه ملاصدرا در تبیین مبانی فلسفی حیات اجتماعی نیست بلکه به معنای شناخت واقع بینانه به منظور اذعان به ظرفیتها به همراه حرکت در جهت رفع برخی از کاستیها است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی چیستی ماده در نظریه حرکت جوهری ملاصدرا و ذره بنیادی در فیزیک جدید
نویسنده:
نویسنده:فرید حجتی؛ استاد راهنما:حبیب اله رزمی,مهدی منفرد؛ استاد مشاور :عسکر دیرباز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
امروزه با توسعه علوم تجربی و تکنولوژی و نفوذ بشر به دنیای کوانتوم، گزاره های فراوانی هم در حوزه علم و هم در حوزه عقلانیت، فراروی بشر نهاده شده که ماحصل آن ها پرسش های شگرفی است که ظاهری علمی (به معنای علوم تجربی) و باطنی فلسفی دارند. در حقیقت در دنیای امروز، تعامل هرچه بیشتر میان فیزیک و فلسفه شاید بیش از هر زمان دیگری حس می شود. یکی از محمل های قابل توجه برای استفاده از دو دانش فیزیک و فلسفه، بررسی چیستی ماده است که در این رساله برآنیم تا حول این محمل، با روش مطالعه و تحقیق کتابخانه ای، میان نظریه حرکت جوهری ملاصدرا و ذره بنیادین در فیزیک جدید، بررسی تطبیقی ارائه دهیم. برای نیل به این مقصود، در ابتدا ضمن بررسی مبانی حکمت متعالیه و دیدگاه این فیلسوف متاله در باره جوهر و عرض، نظریه حرکت جوهری ملاصدرا را به دیده دقت نگریسته و سپس به دنبال جایگاه و چیستی ماده در این نظریه خواهیم گشت. هم چنین، با توجه به این که ملاصدرا با دیدگاه ذره گرایان مخالف است، دیدگاه او را در خصوص جسم طبیعی مورد کنکاش قرار می دهیم. مشائیان جسم طبیعی را حاصل ترکیب انضمامی ماده با صورت جسمیه می دانند ولی ملاصدرا با تکیه بر اصالت وجود، به ترکیب اتحادی ماده و صورت قائل است. ماده اولی در نظر ملاصدرا به دلیل قرار گرفتن در ضعیف ترین مراتب هستی ،هیچ ثبات و قراری ندارد و بنابراین جسم طبیعی از منظر ملاصدرا دو ویژگی دارد: 1- اتصال و 2-دگرگونی. از سوی دیگر، امروز در زمان نگارش این رساله، فیزیک دانان با مدل استاندارد ذرات بنیادین، 61 ذره را به عنوان پایه ای ترین ذرات عالم می شناسند. اگرچه که در زیر این پوسته ذره نشان ، اقیانوسی از میدان های کوانتومی وجود دارد که دو ویژگی مهم اتصال و دگرگونی جسم طبیعی ملاصدرا در مورد آن ها نیز صدق می کند. پیوستگی میدان های بنیادین طبیعت در مدل استاندارد ذرات بنیادی، وجود حد یا جزء مشترک در مفهوم فلسفی «اتصال» و نیز «میدان» در فیزیک جدید که در قالب انتگرال فوریه یا جمع پیوسته امواج و میدان های ساده جزئی قابل تبیین است، از وجوه تقارن میان دیدگاه غالب در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید در خصوص پیوستگی جسم طبیعی به شمار می رود. هم چنین، همان گونه که تحول جسم طبیعی در فلسفه صدرایی، دال بر وجود یافتن و وجود باختن فلسفی نیست، تحول و تغیر ذرات کوانتومی و یا خلق و فنای ذرات بنیادین بر اساس نظریه میدان های کوانتومی هم، قابل تطبیق با این معنا هستند؛ هم چنین، این که بر اساس اصل عدم قطعیت کوانتومی، یک ذره در دو لحظه پیاپی وضعیت یکسانی ندارد، با نظریه حرکت جوهری ملاصدرا که حرکت را در بستر زمان تبیین می کند، قابل تطبیق است.خلق و فنای ذرات حتی در خلا کوانتومی نیز وجود دارد. البته خلا کوانتومی به هیچ عنوان به معنای خلا فلسفی (هیچ و عدم) نیست؛ چراکه دارای اثر و فعلیت است و از هیچ، اثری بر نمی خیزد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تدوین و تبیین روانشناسی شناختی ملاصدرا و بررسی مبانی فلسفی آن
نویسنده:
نویسنده:ریحانه شایسته؛ استاد راهنما:محمد کاظم علمی سولا؛ استاد مشاور :سیدمرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
فلسفه همواره عمیقترین و عمومیترین پیوند را با علوم مختلف داشته است و بر این اساس نظرات یک فیلسوف میتواند شاکلۀ مناسبی را برای طراحی یک مکتب علمی در معنای عام در اختیار محققان قرار دهد. این نوشتار با هدف تفسیرِ روانشناختی آراء ملاصدرا به بررسی و تبیین مباحث روانشناسیشناختی و مبانی فلسفی آن پرداخته است. مبانی همچون اصالت وجود، فقر وجودی و تشکیک مرتبط به انسان حرکت جوهری و جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا بودن، طرحی فلسفی برای تأسیس روانشناسی شناختی در اختیار روانشناسان قرار میدهد. مطابق تفسیر نگارنده از فلسفۀ ملاصدرا، میتوان روانشناسی را دانش بررسی کیفیاتی دانست که حاصل تأثیر و تأثرات دوسویه و متقابل نفس و بدن بر هم است؛ یعنی بررسی انسان از آن جهت که دارای نفس و بدن است نه بررسی انسان از جهت که موجودی مادّی است یا از آن جهت که موجودی مجرد است و روانشناسی شناختی یکی از شاخههای روانشناسی است که به رابطه نفس و بدن از رسیدن به شناخت اشاره دارد و هدف نهایی آن کمک به رساندن انسان به عالیترین درجۀ ادراک، یعنی ادراک عقلانی است و روشهای مورد تأیید در آن برای رسیدن به شناخت، روشهای تجربی، عقلی و دینی است. در این میان موضوع اصلی روانشناسی شناختی یعنی ادراک مهمترین مؤلفه روانشناسی ملاصدرا محسوب میشود که دارای سه مرتبۀ ادراک حسی، خیالی و عقلی است که در یک طیف تشکیکی ضمن دربردارندگی احساس، حس مشترک، خیال، واهمه، حافظه، تخیل و تفکر و طی مراحل عقل نظری و عملی به بالاترین سطح خود یعنی ادراک عقلی میرسد. همچنین با تفسیر آراء فلسفی ملاصدرا میتوان به مؤلفههای شناختی مهمی از جمله هوش، زبان، رؤیا، توجّه و فرازبان دست یافت که به صورت یک مؤلفه روانشناختی مورد بررسی قرار داد و در نهایت شاکلۀ روانشناسی شناختی صدرایی را به وجود آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام طبیعت از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:مهین ویس علی؛ استاد راهنما:نعمت اله عبدی اقدم لرومی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
هر مکتب فلسفی دیدگاه و نگاه متفاوت به هستی و نظام طبیعت و ماده دارد در این پژوهش که از نوع توصیفی – تحلیلی و با روش کتابخانهای و اسنادی به بررسی نظر ملاصدرا درباره نظام عالم طبیعت میپردازد صدرالمتألهین بر این اعتقاد است که در عالم طبیعت و نظام طبیعت همهچیز در حال عوض شدن است موجودات مادی خود حرکت میباشند ملاصدرا علاوه بر خدامحوری به بعد عقلانی انسان و وجود او که در جوهر خود دارای حرکت است توجه کرده است. حرکت مدنظر ملاصدرا در طبیعت حرکت جوهری است.در نظام طبیعت چهار عامل فاعلی غایی، مادی و صوری دخالت دارند. از منظر ملاصدرا خداوند علت تامه همه حقایق وجود است و علم او به نحو اکمل و اتم است. هیچ موجود ممکنی اعم از مجرد و مادی بینیاز از عامل فاعلی نیست و علل جسمانی، نمیتواند عامل وجود بخش باشد و موجودی را از نیستی به هستی درآورد، بلکه تنها در حیطه وجود اشیاء موجود، موجب تغییراتی در آنها میشود که باوجود چنین عاملهایی در این جهان دیگر جایی برای تصادف و اتفاق در طبیعت وجود ندارد. بلکه طبق حرکت جوهری، روند تغییرات و حوادث طبیعت بر اساس یک سیر هدفمندی و بهسوی هدفی در حال حرکت است و محرک این حرکات و عامل فاعلی آنها عقول و درواقع عقل فعال است که از این طریق امور عالم طبیعت را تدبیر میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل استعاری نظریه معرفت در ملاصدرا بر اساس زبان شناسی شناختی
نویسنده:
نویسنده:فاطمه کنعانی؛ استاد راهنما:وحید خادم زاده؛ استاد مشاور :سیدمرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پایاننامه: لیکاف و جانسون با نقد رویکرد ارسطویی در حوزۀ استعاره، دامنۀ کاربرد استعارههای مفهومی را به اغلب شئون اندیشۀ بشری توسعه دادند. نظریۀ استعارههای مفهومی در زبان شناسی شناختی، ابزاری برای فهم بهتر و عمیقتر مکاتب فکری و فلسفی فراهم کرد که میتوان از طریق بررسی استعارههای حاکم بر نظام فکری متفکر و فیلسوف، ماحصل اندیشههای او را دقیقتر کاوید. در این پژوهش، ابتدا به تفاوتهای رویکرد کلاسیک با نظریۀ استعارههای مفهومی پرداخته شده است. سپس نظریۀ استعارههای مفهومی و همچنین مسالۀ ذهن در آن، با بررسی آثاری از لیکاف و جانسون، به صورت اجمالی معرفی شده است. در ادامه در فصلی مختصرا نگاه ملاصدرا به مسالۀ معرفت تبیین شده است. و در نهایت با عینکی استعاری به معرفت شناسی صدرایی نگریسته شده و برای نخستین بار به معرفی کلان استعارۀ این موضوع یعنی استعارۀ«معرفت به مثابه ادراک حسی» پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسلی بخشیهای فلسفه در حکمت صدرایی
نویسنده:
نویسنده:مریم بابایی؛ استاد راهنما:نرگس نظرنژاد؛ استاد مشاور :فروزان راسخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پژوهش حاضر در حوزۀ فلسفه کاربردی است و در آن به این پرسش اصلی پرداخته شده است که حکمت صداریی چه کمکی به تسلی بخشی انسان میکند. در این خصوص، با بهرهگیری از مبانی و اندیشههای ملاصدرا، تسلیبخشی در چهار محور اساسی، ارتباط انسان با خدا، خود، جهان هستی و دیگران مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج گرفته شده از این پژوهش، دریافتیم که انسان با آگاهی از وجود و احکام آن مانند اصالت وجود، تشکیک وجود و وحدت وجود در عین کثرت به عنوان عناصر اصلی فلسفه ملاصدر و آگاهی از نحوه ارتباط وجود خود با وجود خدا و وجود ماسویالله میتواند از درد و رنجهایش در سیر زندگی بکاهد و در برابر ناملایمات آرامش بیشتری به دست آورد. همچنین دانستیم که آگاهی از نحوه سیر تکاملی نفس انسان و آگاهی از مبانی حرکت جوهری و آگاهی از اتحاد خود با جهان هستی و جمیع موجودات، چگونه می تواند به انسان کمک کند تا ضمن شناخت جایگاه رفیع خود در میان موجودات، بداند که در جهان تنها نیست و در سلسله موجودات و همراه با آن ها با خالق هستی، پیوندی ناگسستنی دارد؛ چنین شناختی، می تواند در ناملایمات، بهترین تسلی بخش انسان باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضیح نسبت مرگ ارادی، معرفت و اخلاق در اندیشۀ صدرا
نویسنده:
مجید تندر ، سمیه ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مرگ بهعنوان یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشۀ صدرا بهحساب میآید. در اندیشۀ صدرا مرگ بهعنوان تعالی نفس از بدن معرفی شدهاست. از منظر وی مرگ تنها به ضرورت متافیزیکی واقع نمیشود، بلکه آدمی میتواند بر حسب تلاش خود میان نفس و بدن جدایی بیندازد. سؤال این است که مرگ چگونه از ضرورتی متعالی به امری انسانی تبدیل شده و چگونه با ارادۀ آدمی نسبت برقرار میکند. این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی تلاش میکند که نشان دهد صدرا چگونه میان مرگ با فلسفه از یک سو و مرگ و ارادۀ اخلاقی و تهذیب از سوی دیگر ارتباط ایجاد مینماید. با مراجعه به آثار صدرا روشن میشود که مرگ ارادی، ارادۀ اخلاقی و فلسفه از جهت اینکه هر سه از یک سو دوری از تعلقات بدنی را لازم دارند و از سوی دیگر باعث استکمال وجودی نفس و رسیدن آن به مرتبۀ عقلانی میشوند، اشتراک دارند. این خصیصۀ مشترک و بنیادی زمینۀ ایجاد نسبت میان این سه مفهوم و گذار از یکی به دیگری را در اندیشۀ صدرا فراهم میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
تعداد رکورد ها : 4956
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید