آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
02.فیلسوفان دین
>
فیلسوفان دین خداباور (مصادیق بررسی مجدد شود)
>
ویلیام لین کریگ William Lane Craig
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
عنوان :
بحث برای کفاره؟ [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Richard Brian Davis (ریچارد برایان دیویس)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت تسمیه(فلسفه)
,
اصالت تسمیه(اصطلاح وابسته)
,
افلاطون گرایی
چکیده :
ترجمه ماشینی: به گفته ویلیام لین کریگ، برای جلوگیری از به خطر انداختن آسانی خدا، باید اسم گرایی را با توجه به اشیاء ریاضی و منطقی بپذیریم. هیچ عدد، گزاره، جهان ممکن، ویژگی یا رابطه وجود ندارد. در این مقاله من استدلال میکنم که اسمگرایی کریگ تهدیدی برای تضعیف موضع الهیات او در مورد کفاره است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی دیدگاه ویلیام لین کریگ در باب نسبت دین و اخلاق
نویسنده:
رضا نقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله به بررسی دیدگاه ویلیام لین کریگ در باب نسبت دین و اخلاق میپردازیم. از نظر کریگ، معرفت به ارزشها و تکالیف اخلاقی ابتنائی بر خداباوری ندارد، زیرا خداوند وظایف اخلاقی را در قلب تمام آدمیان نگاشته است. با این حال، در ساحت هستیشناختی، بهترین تبیین برای واقعگرایی اخلاقی خداباوری است. واقعگرایان خداناباور، اگر بخواهند از مغالطۀ طبیعتگرایانه اجتناب بورزند، باید واقعیات اخلاقی را از سنخ هویات انتزاعی افلاطونی، مانند اعداد و گزارهها، بدانند. در مقابل، خداباوری نیازی به تمسک به هویات افلاطونی ندارد؛ زیرا خداوند، به مثابه موجود انضمامی، خیر اعلی و منشأ هر گونه خیر اخلاقی است. در نقد دیدگاه کریگ بیان میشود که (1) ویژگی واقعی معادل با امر ماهوی نیست، و بنا بر یک خوانش از مور، محمولات اخلاقی جزء معقولات ثانیه فلسفیاند و به عین وجود موضوعات موجود هستند؛ (2) میتوان، با تمرکز بر وجود «شر اخلاقی»، استدلال کریگ را معکوس نمود و استدلالی به نفع وجود شیطان نیز اقامه کرد؛ (3) لازمۀ استدلال کریگ نفی هر گونه تکلیف اخلاقی از خداناباوران است؛ (4) اطاعت از امر خدا، به خاطر امر خدا، نامعقول است و کریگ پاسخ مقنعی به اشکال دور نمیدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ما و جهان: جهان و تنظیم دقیق جلد 4
نویسنده:
ویلیام لین کریگ ...[و دیگران]؛ ترجمه: وحید تقی پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پارسیک,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
4-8-96766-622-978
چکیده :
دانش تجربی نوین، به ویژه در چند دهه ی اخیر، تصویری تازه و شگفت انگیز از جهان را برابر ما گشوده است. تصویری که نه تنها ابعاد حیرت آور و تازه ای از جهان را مکشوف ساخته، بلکه موقعیت انسان را در هستی و نیز معنای زندگی و آفرینش را با پرسش هایی بنیادین رو به رو کرده است. اهمیت این پرسش ها به ویژه در آن است که علاوه بر منظر علمی، از نظرگاه فلسفی و دینی نیز همیشه جذاب بوده اند، زیرا پاسخ به پاره ای از این پرسش ها، به دلیل ماهیت هستی شناسانه شان، همواره در زیست فرهنگی و معنوی انسان تاثیر تعیین کننده ای داشته اند. مجموعه ی ما و جهان می کوشد با تکیه بر دانش تجربی نوین، علوم محض و علوم انسانی پاسخ هایی نو برای بنیادی ترین پرسش های ما درباره ی انسان و جهان فراهم آورد. هریک از کتاب های این مجموعه، با محور قراردادن یکی از این پرسش ها، کوشیده است اگر نه پاسخی قطعی، اما دست کم تصویری نسبتا کامل از ابعاد گوناگون پرسش مورد بحث و پاسخ های داده شده ارایه نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا ایمان به خدا معقول است؟ : مناظرات در فلسفه، علم و خطابه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gould, Paul; Miller, Corey
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معقولیت باور به خدا
,
اعتقاد به خدا
,
عقل و ایمان
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
1. آیا اعتقاد به خداوند معقول است؟
,
Atheism الحاد - انکار خدا (مجتبوی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این سؤال که آیا ایمان به خدا معقول است یا خیر، در آکادمی امروز مورد توجه مجدد قرار گرفته است. با توجه به این علاقه، و نیز ظهور مذهب و تروریسم ستیزه جو و واکنش های نوظهور نئوآتئیسم، این جلد این پرسش مهم را از دیدگاه دانشمندان، فیلسوفان معاصر، و به شکلی بدیع تر، سخنوران بررسی می کند. این شامل یک مناظره عمومی بین ویلیام لین کریگ است که از این موضع که ایمان به خدا معقول است و الکس روزنبرگ که علیه آن موضع استدلال می کند حمایت می کند. سپس محققان در زمینه های فوق الذکر به این بحث پاسخ می دهند و مواضع خداباورانه و الحادی را نمایندگی می کنند. کتاب با پاسخ هایی از کریگ و روزنبرگ به پایان می رسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان معقول: حقیقت و دفاعیات مسیحی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Lane Craig
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Crossway Books,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
الهیات مسیحی
,
آموزههای مسیحی (دین مسیحیت از ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دفاعیات مسیحی
,
ایمان مسیحی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این نسخه به روز شده که به عنوان یک کتاب درسی عالی و در عین حال برای خوانندگان غیرعادی عالی است، با به کارگیری آخرین تفکر در موضوعات اصلی الهیات، مورد مثبتی برای مسیحیت ایجاد می کند. جی. گرشام ماخن زمانی گفت: «ایدههای نادرست بزرگترین موانع برای دریافت انجیل هستند» - که عذرخواهی را بسیار مهمتر میکند. ویلیام لین کریگ که میخواهد نه تنها با دانشگاهیان و کشیشها بلکه با افراد عادی و جویندگان مسیحی درگیر شود، بخشهای کلیدی را در این نسخه سوم متن کلاسیک خود اصلاح و به روز کرده است تا آخرین کار در اخترفیزیک، فلسفه، محاسبات احتمالات، و استدلالهای وجود خدا و معرفت شناسی اصلاح شده رویکرد او - رویکرد عذرخواهی مثبت - توجه دقیقی به سؤالات و نگرانی های اساسی دارد، از جمله: رابطه ایمان و عقل، وجود خدا، مشکلات معرفت تاریخی و معجزات، ادعاهای شخصی مسیح، و تاریخی بودن رستاخیز عیسی او نشان می دهد که دلیل خوبی برای اینکه مسیحیت درست باشد وجود دارد. همانطور که کریگ میگوید: «اگر برای مسیحیت دلیل محکم و قانعکنندهای دارید، لازم نیست در ادیان مقایسهای و فرقههای مسیحی متخصص شوید. توجیه مثبت ایمان مسیحی به طور خودکار تمام دیدگاههای جهانی رقیب را که فاقد یک مورد به همان اندازه قوی هستند، تحت تأثیر قرار میدهد.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر ادلهی سرمدیت زمانمند خداوند (با محوریت نقد دلایل ویلیام کریگ و استیون دیویس)
نویسنده:
سید جابر موسوی راد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
خدای زمان مند (فلسفه دین)
چکیده :
سرمدیت خداوند به دو صورت زمانمند و بیزمان مطرح شده است. مطابق سرمدیت زمانمند، خداوند درون زمان قرار دارد و درون زمان، همیشه بوده، هست و خواهد بود. اما مطابق سرمدیت بیزمان، خداوند خارج از زمان قرار دارد. بسیاری از فیلسوفان دین معاصر از نظریهی سرمدیت زمانمند دفاع نمودهاند. از جمله ویلیام کریگ و استیون دیویس، تلاش نمودهاند ضمن به چالش کشیدن ادلّهی سرمدیت بیزمان بر مبنای این ادله وجود خدای زمانمند را اثبات نمایند: وجود شخصی خداوند مستلزم زمانمندی است؛ افعال زمانمند الهی نشان میدهد که ذات الهی زمانمند است؛ نسبت دادن زمان به ذات خداوند حاکی از زمامندی ذات الهی است؛ علم خداوند به امور زمانی بدون زمانمندی ذات خداوند ممکن نیست. در این مقاله با محور قراردادن ادلهی ویلیام کریگ و استیون دیویس، به تحلیل و نقد این ادلّه پرداخته خواهد شد و اثبات خواهد گردید که به لحاظ عقلی، نظریهی سرمدیت بیزمان که دیدگاه رایج در کلام و فلسفهی اسلامی است، با هیچ چالشی مواجه نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش افلاطونگرایی معاصر برای خداباوری توحیدی از نگاه ویلیام کریگ
نویسنده:
طیبه شاددل ، حسین اترک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
افلاطونیان معاصر اذعان میکنند که برخی اعیان انتزاعی، مانند: اعیان ریاضی به نحو ضروری، فرازمانی، نامخلوق و مستقل وجود دارند. از سوی دیگر، بر اساس الهیات کتاب مقدس و الهیات کلاسیک خداوند تنها موجود قائمبالذات و مستقل است. بنابراین، افلاطونگرایی برای الهیات کلاسیک چالشی مهم ایجاد میکند که بر اساس آن، خداوند تنها واقعیت مستقل، ضروری و نامخلوق نیست. ویلیام کریگ، فیلسوفِ خداباور معاصر آمریکائی، معتقد است خداباوری توحیدی با افلاطونگرایی دچار مشکل میشود. در نتیجه، یک خداباور توحیدی نمیتواند در باب اعیان انتزاعی به دیدگاه واقعگرایی افلاطونی قائل شود و معتقد باشد که اعیان انتزاعی هویاتی نامخلوق، ضروری و فرازمانی هستند. کریگ معتقد است قائل شدن به موجوداتی با این ویژگیها با کمال خداوند، قدرت مطلق و آموزۀ خلقت ناسازگار است و برای اثبات دیدگاه ناسازگاری افلاطونگرایی با الهیات سنتی مسیحی به برخی آیات انجیل استناد میجوید. وی بر این باور است که با گذر از نگاه واقعگرایی به دیدگاه ناواقعگرایی در باب اعیان انتزاعی، چالش فوق برطرف میشود. به نظر میرسد استدلالهای کریگ با توجه به مباحث مقدمات حکمت در علم اصول قابل دفاع نباشد و استفادة اطلاق و عمومیت مخلوق بودن ماسوی الله از آیات مورد استناد او صحیح نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفاع نقلی ویلیام کریگ از آموزه ی خلق از عدم و مقایسه آن با آیات قرآن
نویسنده:
سیّده بیّنه موسوی گرگری ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
درباب «خلقت عالم از عدم»، در مسیحیت نیز همچون اسلام، مطالب بسیاری گفته شدهاست. ویلیام کریگ، متکلم مسیحی معاصر که با برهان جهانشناختی کلامی در دنیا مطرح شده، معتقد است آموزهی خلقت از عدم، آموزهای مبتنی بر کتاب مقدس است. در این مقاله، به تبیین و بررسی دیدگاه او و مقایسهی آن با آیات قرآن کریم پرداخته شدهاست. در این بررسی معلوم گردیده که کریگ با گردآوری فرازهایی از کتاب مقدس که آنها را مرتبط با خلقت از عدم میداند، معتقد است اگرچه در متن کتاب مقدس، به خلقت از عدم تصریح نشدهاست و خود این عبارت نیامده اما مفهوم آن در کتاب مقدس دیده میشود و با قدرت، منظور خود را میرساند. در این مقاله، فرازهایی که کریگ، بدانها اشاره کرده، دستهبندی گردیده و توضیحات، برای آنها بیان شدهاست. در ادامه نیز آیات قرآن درباب خلق از عدم، و تشابه و تفاوت آنها با آیات کتاب مقدس، ذکر شدهاست. با مقایسهی این دو کتاب مقدس، میبینیم که خلقت از عدم در هر دو کتاب، صریح نیست؛ افعال و نیز ریشهی افعال در هر دو متن، خود، معنای خلقت بدون هیچ چیز را در بر دارند؛ «همهی اشیاءِ» مورد اشاره در هر دو، خلقت یافته به دست خداوند هستند و ... . اگرچه در عهد جدیدِ کتاب مقدس، «مسیح» با خداوند در امر الوهیت، سهیم است، ولی باید گفت تشابهات بین قرآن و کتاب مقدس در امرِ «خلق از عدم»، بیشتر از تفاوتها است و این نکته، ما را بدان امر میرساند که این دو کتاب آسمانی، منبعِ واحد دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقگرایی مطلق، پاسخی به چالش افلاطونگرایی برای خداباوری و نقدهای ویلیام کریگ بر آن
نویسنده:
طیبه شاددل ، حسین اترک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
خلقگرایی مطلق یا افلاطونگرایی تعدیلشده پاسخی است برای چالشی که افلاطونگرایی برای خداباوری ایجاد میکند. دغدغۀ اصلی این دیدگاه، تلائم و هماهنگی میان خداباوری با افلاطونگرایی است. خلقگرایی مطلق در واقع مدعی است حقایق ضروری نیز مانند موجودات ممکن وابسته به خداوند هستند. از اینرو، ما در فهرستِ وجودشناسی با موجودی که مستقل از خداوند وجود داشته باشد مواجه نیستیم و خداوند تنها موجود مستقل و بینیاز از غیر است. بنابراین ادعای افلاطونگرایان معاصر که با ارائۀ استدلالهایی مدعیاند برخی اعیان انتزاعی، مانند اعیان ریاضی، به نحو ضروری، فرازمانی و نامخلوق موجودند با این قید که این حقایق در عین ضرورت و فرازمانی بودنشان، مخلوق و وابسته به خداوند هستند پذیرفته میشود. در این دیدگاه، گرچه خلقِ این امور ضروری است، ولی وجود قضایا، جهت و ارزشِ صدقشان وابسته به خداوند است. بهطور کلی، قلمرو افلاطونی به عنوان ادراکات و اندیشههای خداوند در نظر گرفته میشوند. ویلیام کریگ، فیلسوف ِخداباور آمریکائی معاصر، بر این باور است که این دیدگاه با مشکلات متعددی نظیر خلط با مفهومگرایی ، اشکال دور باطل، عدم تلائم با اختیار خداوند، ناسازگاری با نظریۀ سنتی خلقت و مبادلۀ نظریۀ خلقت با نظریۀ فیضگرایی فلوطینی مواجه است. گرچه برخی از ایرادات کریگ به دیدگاه خلقگرایی وارد نیست؛ لکن خلقگرایی مطلق با اشکالی جدّی مواجه است و به نظر میرسد بتوان از دیدگاه امکانگرایی کلّی دکارتی دفاع نمود. این مقاله به تبیین و بررسی این دیدگاه و انتقادات کریگ میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروری بر کاربرد مفهوم نامتناهی بالفعل در برهان جهانشناختی کلامی
نویسنده:
فرح رامین، فایزه حقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
یکی از موضوعاتی که ریاضیات و فلسفه را به یکدیگر پیوند داده است، مسئله «بعد نامتناهی» است. ویلیام کریگ، فیلسوف و متکلم آمریکایی سعی کرده است، با توسل به ریاضیات، عدم تحقق حوادث نامتناهی در عالم و حدوث زمانی جهان را اثبات نماید. وی نام برهان خود را برهان جهانشناختی کلامی میگذارد و در تقریر آن از برهان حدوث غزالی بهره میجوید. هدف این مقاله، بررسی یکی از دلایل فلسفی کریگ در اثبات مقدمه دوم این برهان در پی پاسخگویی به این سؤال است: آیا این دلیل فلسفی- ریاضی کارایی لازم را در جهت اثبات حدوث زمانی عالم دارد؟ تحقیق حاضر با رویکردی توصیفی-انتقادی، دلیل اول از مقدمه دوم برهان کریگ را که دربردارنده مباحث نامتناهی بالفعل و نظریه مجموعهها است، تبیین و سپس با تکیه بر آرای متفکران اسلامی ارزیابی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اثبات حدوث زمانی عالم از طریق عدم امکان سیر قهقرایی رویدادهای جهان، شرایط تسلسل محال را ندارد و نمیتوان نامتناهی بودن آن را انکار کرد و از آنجا که عدد را نمیتوان به مجموعه نامتناهی نسبت داد؛ سخن از تعداد اعضای یک مجموعه نامتناهی، معنایی ندارد و از فرض وجود بعد نامتناهی ـ حتی نامتناهی بالفعل ـ تناقضی حاصل نمیآید و به همین دلیل، اغلب فلاسفه اسلامی، حدوث زمانی عالم را نپذیرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید