آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 122
محبت در قرآن و عرفان اسلامی
نویسنده:
اعظم غفاری آشتیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف پژوهش اصل موضوع محبت چیست و اینکه محبت خداوند جل جلاله چگونه شامل حال انسان می شود وچگونه می شود که از راه محبت به قرب الهی رسید و اینکه آیا این محبت متقابل است یا نه روش نمونه گیری : نمونه های مورد مطالعه این تحقیق شامل کلیه مطالب و اطلاعاتی است که در کتابخانه های معتبر شهر تهران و دانشگاه ها به صورت کتب چاپی ، دست نوشته ، مجله علمی ، روزنامه در دسترس بوده است روش پژوهش : این مطالعه یک مطالعه مروری ، کتابخانه ای است طرح پژوهش : این پژوهش باتوجه به اینکه یک روش کتابخانه ای است فاقد طرح خاص پژوهش است نتیجه گیری کلی : نتیجه این پژوهش نشان داد که اولا محبت در سرشت و فطرت همه انسانها به ودیعه نهاده شده است و اینکه خداوند جهان رانیافرید مگر از روی محبت " یحبهم و یحبونه " و اینکه اول محبت از طرف خداوند است اول یحبهم بوده که انسان شهامت " یحبونه " را یافت اما راه رسیدن به حب الهی حب پیامبر (ص ) و اهل بیت ایشان است . از محبت اهل بیت پیامبر (ص ) می توان به حب و قرب الهی رسید
توحید از دیدگاه اسلام ، یهودیت ، مسیحیت
نویسنده:
زهرا قرت الاعیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش : دست یابی به وجود اشتراک مابین سه دین بزرگ الهی یعنی اسلام ، یهودیت و مسیحیت است که اساس این سه دین دعوت مردم به حق تعالی است چنانچه فرموده : قل یااهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواآ بیننا و بینکم الا نعبدالاالله و لانشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله روش پژوهش : از نوع روش کتابخانه ای است . این کتابها از کتابخانه های مختلف تهیه شده وپس از تفحص و تحقیق مطالب استخراج شده و پس از چند بار مطالعه و مرور در فهرست و جمع آوری مطالب تدوین شده اند نتیجه کلی : اقتران این سه دین بزرگ الهی یعنی اسلام ، یهودیت و مسیحیت است و رسیدن به نقطه اشتراک بین این سه دین که همان "کلمه الله هی العلیا" می باشد و بررسی عواملی که باعث وحدت در ادیان می شود
عرفان در حدیث
نویسنده:
عزت الله رشیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده:هدف پژوهش بررسی عرفان اسلامی از دیدگاه حدیث و مقایسه آن با عرفان در بودائیسم و مسیحیت است. روش پژوهش: مطالعه - کتابخانه ای - استفاده از منابع - استفاده از احادیث و دیدگاه پیامبر و ائمه علیه السلام در مورد عرفان در اسلام و نتیجه کلی : بررسی عرفان اسلامی از دیدگاه حدیث و مقایسه عرفان اسلامی با عرفان در بودائیسم و مسیحیت و نتیجتا رد تاثیر عرفان بودائیسم و مسحیت بر عرفان اسلامی و اثبات موضوع استقلال عرفان اسلامی
عدل و رحمت الهی
نویسنده:
رسول اسدی احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش سعی شده دو بحث مهم عدل و رحمت خداوند را با جمع آوری کلیه آراء متکلمین و فلاسفه اسلامی و با استفاده از نظریات علماء جامعه شناس و روان شناس و سایر علوم تبیین نموده و بدون هیچگونه تعصبی برترین آراء را معرفی نماید. روش پژوهش روش کتابخانه ای است. نتایج حاصله از این پژوهش که شامل تطبیق آراء متکلمین و دانشمندان اسلامی یعنی اشاعره، معتزله و شیعه و همچنین حکماء و فلاسفه با یکدیگر و همچنین با آراء و نظریات ارائه شده توسط دانشمندان و علماء علوم اجتماعی و جامعه شناس بوده است، به اثبات آراء دانشمندان شیعی که تماما بازتاب آراء ائمه اطهار می باشد ختم گردید.
تأثیرات اجتماعی عقاید مزدک در دوره ساسانی
نویسنده:
پیمان فرشچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی آثار اجتماعی عقاید مزدک در ایران دوره ساسانی است. روش پژوهش روش تحقیقی٬ کتابخانه ای٬ تاریخی٬ آئینی و فیش برداری و استخراج مطالب مورد نیاز در ارتباط با موضوع تحقیق و استفاده از اینترنت می باشد. نتایج نشان داده که مزدک پسر بامدادان اولین فرد در دوران حکومت شاهنشاهی ایران باستان است که ندای برابری٬ عدالت و مساوات را سر داده و بر قباد تاثیر گذاشت و حکومت وقت را با عقاید انسان دوستانه خود وادار به تبعیت از توده آسیب پذیر نمود وی اهل ابحه و فحشاء و فساد نبود و حتی بنا به عقیده برخی٬ پایه گذار رسم تک همسری در ایران آن زمان محسوب می شد. عقاید وی باعث به وجود آمدن جنبش های بزرگی مانند: سنبادیه٬ ابومسلمیه و خرمیه در دوران اسلامی گردید.
معماری بناهای مذهبی در عرفان اسلامی ( مساجد، خانقاه ها )
نویسنده:
فاطمه موسوی علیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫پایان نامه حاضر به بررسی ماهیت و مراتب هنر و رموز عرفانی در معماری اسلامی، بیان نیاز معنوی انسان به وجود عبادتگاه و بررسی بناهای مذهبی در عرفان اسلامی در دو مبحث مسجد و خانقاه و شناخت عناصر تشکیل دهنده آن در کلیه دوره های تاریخی ایران می پردازد. نمونه های به کار رفته در این پژوهش براساس سیر تحول مساجد و خانقاهها در دوره های تاریخی می باشد. قسمتی از پژوهش کتابخانه ای می باشد و قسمتی دیگر برداشتی از سمینارها و همایشهای بین المللی و جزوات درسی اساتید در خصوص معماری مساجد و خانقاه ها می باشد. طرح پژوهش به بررسی معماری بناهای مذهبی اعم از مساجد و خانقاهها در عرفان اسلامی براساس شناخت هنر قدسی و رموز عرفانی و چگونگی پیدایش عبادتگاههای اولیه و سیر تحول آن در اسلام می پردازد. نتایج بررسی شناخت ماهیت و مراتب هنر دینی و دست یابی به گستره های تازه در هنر معماری اسلامی و همچنین شناخت عناصر تشکیل دهنده بناهای مذهبی در هر دوره تاریخی براساس فضا و معنا از کلیه ابعاد عرفانی و معماری را نشان می دهد
تجسد و تجلی ( مقایسه تجسد از دیدگاه مسیحیت و تجلی در عرفان )
نویسنده:
ابوالفضل طهماسبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر آشنایی با عقیده تثلیث و تجسد نزد مسیحیان و تجلی در عرفان اسلامی و مقایسه تجلی و تجسد بوده است و با روش کتابخانه ای انجام شده است و نتیجه گرفته است که عقیده تثلیث و تجسد باطل می باشد.
بررسی تطبیقی لوگوس در مسیحیت و حقیقت محمدیه
نویسنده:
زهره ناصرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله در دوبخش مجزای اسلام و مسیحیت به بررسی موضوع لوگوس و حقیقت محمدیه و در نهایت در بخش سوم به بررسی معانی کلمه در قرآن می پردازد. در بخش مسیحیت ریشه های کلمه لوگوس را در فلسفه یونان باستان در آثار هراکلیتوس(535-475 ق .م) جستجو نموده که به مفهوم گفتار، روح الهی طبیعت، هارمونی پنهان و نهفته در تضادهای عالم و نظم عقلانی می باشد.ازسویی در روند بررسی، تأثیر و نفوذ فلسفه یونان به الهیات یهودی اسکندرانی مشاهده میشود و نمونه بارز آن آثار فیلون می باشد. او آشکارا تحت تأثیر افلاطون ، ارسطو و رواقی گری است. از سویی رواقیون نیز متأثر از هراکلیتوس می باشند. قدیمی ترین منابع یهودی در خصوص لوگوس یا (کلمه الهی )، اریستوبولوس پایناس ، حکمت سلیمان و آثار فیلون است . همچنین در دوران مسیحیت خصوصا در اسکندریه ، نویسندگان و مبلغین مسیحی به اهمیت فلسفه برای بیان تعالیم مسیحی پی بردند. مهمترین این افراد که در توسعه الهیات کلمه خدا نقش بسزایی داشتند و متأثر از افلاطون و هراکلیتوس می باشند کلمنت اسکندرانی و شاگرد او اوریجن است. در مرحله بعد مشاهده می کنیم فلوطین نو افلاطونی که فلسفهاو متأثر از افلاطون، ارسطو، فیثاغورس و غنوصیه یهود است؛ عقل را اولین صادر شده از مبدا نخست دانسته و نفس را صادره از عقل میداند و مُثُل افلاطونی و صور کلیه در صادر اول یا همان عقل وجود دارند. از سویی در قدیمی ترین منبع مسیحیت یعنی انجیل یوحنا به وضوح می بینیم که عیسی مسیح چون قوه خالقه کلمه ، قدم به عرصه ظهور و بروز گذاشته و پدر آسمانی نامرئی از این طریق تجلی می کند و نه فقط کلام و سخن او کلام و سخن خداست بلکه خود او به خودی خود،«کلمه»‌است. مسیحیان در شورای جهانی کالسدون آخرین مناقشات رادراین خصوص حل و فصل نمودهو بیان کردند که:‌«عیسی دارای طبیعت بشری بوده اما کلمه ازلی خدا در وی تجسم یافته است». یعنی عیسی مسیح معادل لوگوس (کلمه الهی)‌، همان اولین صادر از احدیت و یا عقل است که کارکردهایی دارد از جمله:‌1- خلقت 2- کشف و وحی . به معنای کشف خداوند از طریق تجسم یافتن در عیسی 3- وساطت به معنای مرز میان پدر آسمانی و انسان . همچنین واسطه ای که دعای انسانها را به خدا و نصرت خدا را به انسان های فانی می رساند.در بخش دوم این رساله در بررسی حقیقت محمدیه ابتدا به بیان تعریف و چیستی آن پرداخته سپس دلایل نقلی و عقلی برای اثبات آن را از دیدگاه افرادی چون ابن عربی ، عبدالکریم جیلی، ملاصدرا، امام خمینی، دکتر سید حسین نصر و آیت ا... مطهری بیان میدارد. همچنین دیدگاه افراد مخالفی چون ابوالعلاء‌عفیفی را هم در خصوص حقیقت محمدیه مطرح می نماید و در آخر به کارکردهای حقیقت محمدیه و جایگاه آن در نظام هستی می پردازد در بررسی حقیقت محمدیه نیز روندی مشابه روند لوگوس مشاهده می شود. حقیقت محمدیه اولیه تعین ذات الهی است؛ مظهر اسم الله بوده و مشتمل است بر کلیه اسماء‌و صفات الهی که همان عقل کلی یا انسان کامل است.ابن عربی حقیقت محمدیه را مبدأ خلاقی می داند که جهان به واسطه آن خلق شده است. بر اساس نظر استاد مطهری انسان کامل در ادبیات اسلامی تا قرن هفتم هجری وجود نداشته و برای اولین بار توسط محی الدین ابن عربی بکار برده شده است. به عقیده ایشان انسان کامل هم در حد اعلاء‌و هم در درجات پایین تر در خارج وجود پیدا کرده است و پیامبر (ص)‌نمونه انسان کامل اسلام است.کلید واژه ها:‌لوگوس، حقیقت ، محمدیه، فلسفه
مقایسه دردمندی بین منطق الطیر عطار نیشابوری و دیوان حافظ
نویسنده:
عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 195 تا 211
شوق و انس از صدر اسلام تا قرن هفتم
نویسنده:
مریم‌السادات قاضی میرسعید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تردیدی نیست که هر گروه از عالمان هر علمی الفاظ مخصوص به خود را دارند و از آن برای بیان مقاصد و اهداف خود استفاده می‌کنند. در میان صوفیان نیز الفاظ و اصطلاحاتی متداول است که مفاهیم خود را با آن اصطلاحات بیان می‌کنند. البته اصطلاحات عرفا به گونه‌ای است که بر دیگران پوشیده است زیرا آنها می‌کوشند که غیر اهلش بر آنها آگاه نشود و در این تحقیق من بر آن شدم که پس از مقدمه‌ای پیرامون اصطلاح شناسی عرفا به شرح و توضیح دو اصطلاح شوق و انس در عرفان اسلامی از صدر اسلام تا قرن هفتم بپردازم.
  • تعداد رکورد ها : 122