آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه قرآن و حدیث (قم)
>
پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث
>
گروه کلام
>
محمدهادی ملازاده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
گستره و فرآیند هدایت انسان با تأکید برجایگاه امام در زیارت جامعه کبیره
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه ولیالهی ؛ استاد راهنما: احمد کریمی ؛ استاد مشاور: محمدهادی ملازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
طبق سنّت الهی و قانون کلّی آفرینش، همه موجودات برای رسیدن به هدف آفرینش و کمال مطلوب، نیازمند هدایت هستند و هدایت که تجلّی ربوبیّت و رحمت واسعهی الهی است به واسطه ائمّه طاهرین به جمیع مخلوقات میرسد. با توجّه به ضرورت هدایت انسان و همچنین اهمیّت و جایگاه زیارت جامعه کبیره در معارف شیعی، یکی از منابع معتبری که میتوان از آن فرآیند هدایت انسان را استخراج نمود، این زیارت میباشد. این پژوهش با تکیه بر مبانی زیارت جامعه کبیره به بررسی نقش امام و انسان در فرآیند هدایت انسان پرداخته و در سه فصل تنظیم شده است که فصل اوّل آن کلیّات و مفاهیم، فصل دوّم، کیفیّت هدایت انسان با تأکید بر جایگاه امام در زیارت جامعـه کبیـره و فصل سوم، راههای تحصیل هدایت توسط انسان میباشد که به عنوان یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که ائمّه معصومین به واسطهی صفاتی همچون خلقت نوری، ولایت، وساطت فیض و هدایتگری که توسط زیارت جامعه کبیره به رسمیت شناخته شدهاند، در گستره تکوین و تشریع، متکفّل هدایت عامّهی همه مخلوقات و هدایت خاصّهی موجودات مختار و انسانها هستند. در هدایت عامّه، همهی مخلوقات به صورت تکوینی به سبب وجود امام از نعمت حدوث و دوام عالم و اعطای ابزار و نعمات وتدبیر امور و... بهرهمند میگردند. در هدایت خاصّه تشریعی، ائمّه معصومین، با اعلان دعوت خداوند، تبیین فرائض، اقامه حدود، نشر و جاری ساختن معارف الهی، انسانها و سایر مکلّفان را به سوی سعادت، ارائه طریق و هدایت مینمایند. همچنین در هدایت خاصّه پاداشی که ویژهی مکلّفان مومنی است که با حُسن اختیار خود مسیر حق را برگزیدهاند، اهلبیت با دستگیری و تصرّف درقلوب، آنان را هدایت و ایصال الی المطلوب مینمایند. اعطای هدایت عامّه به ایمان و اعمال مخلوقات وابسته نمیباشد لکن تحصیل هدایت خاصّه در حوزه اختیار انسان میباشد، لذا خود انسان نیز دربهرهمندی از هدایت امام نقش مؤثری دارد و اگر بخواهد مشمول هدایت خاصّه گردد باید با تولّی و تبرّی ائمّه هدی در سه حوزه قلبی، لسانی و عملی، این هدایت را از امام تحصیل نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق وظائف در بادی امر
نویسنده:
جاناتان دنسی، محمدهادی ملازاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه امر بین الامرین در اندیشه ملا محمدطاهر قمی و تصحیح و تحقیق رساله بهجه الدارین فی الأمر بین الأمرین وی
نویسنده:
فهیمه جعفری کفرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر
,
أمر بین الأمرین
,
اختیار
,
تفویض
,
الهیات و معارف اسلامی
,
علوم حدیث کلام و عقاید
چکیده :
أمر بین الأمرین اصطلاحی کلامی در مسئله جبر و اختیار انسان است و در مقابل دو نظریه جبر و تفویض قرار دارد. این اصطلاح نخستین بار از سوی ائمه معصومین ^ در پاسخ به مجبور یا مختار بودن انسان مطرح شده است و اشاره به آن دارد که انسان در أفعال خود نه مجبور است و نه اختیار مطلق دارد؛ بلکه چیزی میان این دو است. در تفسیر این نظریه بحث و گفتگو بسیار بوده و هست؛ فیلسوفان و متکلمان امامیه که از طرفداران این دیدگاه میباشند هر کدام به نحوی آن را تفسیر کردهاند. از نظر برخی متکلمان آنچه حکما در تبیین نظریه أمر بین الأمرین گفتهاند به جبر منتهی میشود. از جملهی این متکلمان ملا محمد طاهر قمی یکی از علمای امامیه در قرن یازدهم هجری میباشد. وی در آثار خود ضمن نقد دیدگاه جبر و تفویض و إثبات أمر بین الأمرین، دیدگاه حکما در این زمینه را مردود میداند. یکی از تألیفات این عالم برجسته که به صورت نسخه خطی موجود است، رساله «بهجه الدارین فی الأمر بین الأمرین» میباشد.پژوهش حاضر، ضمن بیان دیدگاه ملا محمد طاهر قمی در مسئله جبر و اختیار و تفسیر وی از نظریه أمر بین الأمرین، به تصحیح و تحقیق کتاب بهجه الدارین وی میپردازد. برای این منظور علاوه بر استفاده از آثار خطی و چاپی که از وی در دسترس بود، جهت تبیین برخی مطالب به آثار سایر اندیشمندان نیز مراجعه شده است.نتایج این پژوهش گویای این است که ملا محمد طاهر قمی همچون سایر علمای امامیه دیدگاه جبر را باطل میداند؛ چرا که لازمه آن بیهوده بودن ثواب و عقاب و وعده و وعید میباشد. همچنین او با استناد به روایات متعدد تفویض را نیز رد میکند و لازمه آن را معزول ساختن خداوند از سلطنتش میداند و به پیروی از ائمه معصومین ^ نظریه أمر بین الأمرین را حق میداند و بیان میکند منظور از این دیدگاه این است که طاعت و معصیت با اختیار خود انسان و به توفیق یا خذلان الهی و مشیت و اراده او از انسان صادر میشود و با تعلق این امور صدور فعل از او وجوب عقلی پیدا نمیکند؛ بلکه طبق عادت واجب میشود و صدور فعل اولویت پیدا میکند.این در حالی است که حکما بر این باورند که شیء ممکن تا به حد ضرورت و وجوب نرسد به وجود نمیآید و فعل انسان هم از جمله ممکنات است و تا به حد وجوب نرسد از او صادر نمیشود؛ اما محمد طاهر این عقیده حکما را عین جبر میداند و به شدت با مبانی این دیدگاه مخالفت میکند؛ چرا که حکما به دو دلیل قائل به ایجاب هستند و قول اولویت را باطل میدانند: محال بودن ترجیح بلا مرجّح و محال بودن تخلّف معلول از علّت تامّه؛ اما مولف ما، آنها را جایز میداند و معتقد است اگرچه این دو امکان عادی ندارند و عادتاً اتفاق نمیافتند؛ ولی امکان عقلی دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا و فلسفه ختم نبوّت
نویسنده:
محمدهادی ملازاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
الهام
,
رسالت
,
الهام(افعال الهی)
,
امامت
,
وحی
,
وحی
,
ختم نبوت
,
عقل
,
عقل
,
وحی
چکیده :
یکى از مسائلى که امروزه در جامعه ما مطرح است، مسئله ختم نبوّت به وسیله پیامبر اسلام 9 است. یکى از نظریّات مطرح شده در موضوع فلسفه ختم نبوّت، این است که بشر دیگر نیازى به راهنمایان الهى ندارد.در این مقاله دو نقد بر این نظریّه وارد شده و سپس معناى اصطلاحى نبوّت و امامت بررسى شده و از دو جهت، مورد توجّه قرار داده شده اند :اوّل اینکه «حقیقت و ماهیّت نبوّت و امامت چیست و چه تفاوتهایى با هم دارند؟»دوم اینکه «چه تفاوتهایى در آثار نبوّت و امامت وجود دارد؟»سپس با در نظر گرفتن هریک از این دو نظر، فلسفه و معناى ختم نبوّت بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرا و اندیشه های کلامی علامه مصباح یزدی پیرامون فرجام شناسی
نویسنده:
فاطمه فرح زادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
معاد(کلام)
,
معاد(فلسفه)
چکیده :
معاد و فرجام انسان، یکی از اصول مهم اعتقادی ادیان آسمانی و مرحلهای از زندگی فرد است که از زمان مرگ شروع میشود و تا قیامت ادامه دارد. متکلمان و اندیشمندان بسیاری، تفصیلاً به بحث و گفتگو درباره آن پرداختهاند و در برخی موارد آرا خاصی در این زمینه مطرح کردهاند. از جمله اینکه معاد جسمانی است یا روحانی؟ عالم برزخ وجود دارد یا خیر و در صورت وجود آیا تکامل در برزخ داریم یا نداریم؟ علامه مصباح یزدی یکی از اندیشمندان برجسته حوزه علوم دینی در زمان معاصر و صاحب نظر پیرامون مسائل مهم اعتقادی از جمله معاد میباشد. لذا لازم است آرا وی در این زمینه مشخص گردد. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی آرا و اندیشههای کلامی علامه مصباح یزدی که در آثارش مطرح شده، میپردازد تا بدینوسیله آرا وی در این زمینه جمع آوری و تبیین گردد. البته جهت تبیین برخی مطالب مراجعه به آثار سایر اندیشمندان حوزه علوم دینی نیز ضروری است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معرفت شناختی وحی
نویسنده:
محمدهادی ملازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
فصل اول این رساله معناشناسی وحی عنوان دارد و از آن جا که ریشة بحث در معنای وحی درکتاب و سنت است، کاربردهای مختلف آن در لغت و قرآن کریم و روایات بررسی شده و معنای دقیق وحی انبیا مشخص گردیده است. آن گاه اقسام آن با استفاده از ایات قرآن تبیین و سپس تفاوت وحی انبیا با الهامات و علوم ائمه(ع) به طور دقیق روشن شده است. در بخش بعدی، براساس بحث هایی که در نیمة او ل مطرح شده بود، به یک شبهه و پاسخ آن پرداخته می شود؛شبهه ای که فلسفة ختم نبو ت را عدم نیاز بشر به سفرای الاهی دانسته و از این رو، اعتقاد شیعه به اائمه اطهار(ع) را به عنوان جانشینان یامبر(ص) زیر سؤال برده است. در پاسخ، گفته می شود که ختم نبو ت یعنی ختم وحی؛ نه ختم نیاز به سفیران الاهی. در فصل دوم - که آن را وجودشناسی وحی نامیده ایم - به نظری اتی در باب حقیقت وحی پرداخته ایم که با وحی ای که کتاب و سنت معر فی می کنند منافات دارد. ابتدا وحی از نظر فلاسفه اسلامی مطرح و در ضمن آن به وحی از نظر رفا نیز اشاراتی آمده و هر دو نظری ه نقد شده است. پس از آن به نظریه ای که وحی را نوعی تجربةدینی می داند توج ه می شود و ابتدا به عنوان مقد مه، با اشاره ای به موضوع وحی در مسیحیت،تفاوت های آن با وحی اسلامی جست وجو می گردد. آن گاه بحث های مهمی که معمولا در تجربةدینی مطرح است مورد توج ه قرار می گیرد؛ از قبیل: تعریف تجربة دینی و چیست آن، عینی ت وواقع نمایی تجربة دینی و... در انتها و در قالب نتیجه گیری از این مباحث، نظریه ای که وحی راتجربة دینی می داند مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. سپس سه نظریة مختصر دیگر نقد می شود:1. نظری ة وحی نفسی که وحی را حامل تخی لات و توه مات پیامبر(ص) می داند. 2. نظریه ای که وحی را حاصل تراوشات ضمیر ناخودآگاه انبیا دانسته است. 3. نظریه ای که در آن، وحی نوعی نبوغ انگاشته می شود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه وتحقیق کتاب المبداوالمعادملاصدراازصفحه 89تا192
نویسنده:
ملازادهمحمدهادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد تبیین حکما از مسئله اختیار در اندیشه ملا محمدطاهر قمی
نویسنده:
محمدهادی ملازاده، محمدمهدی کرباسچی، فهیمه جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
ترجیح بلا مرجح ,
الشیء ما لم یجب لم یوجَد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
تخلف المعلول عن علته التامة محال: تخلف معلول از علت تامه اش محال است ,
الترجیح بلا مرجح محال ,
الشیء ما لم یجب لم یوجد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
تخلف المعلول عن العلة التامة محال: تخلف معلول از علت تامه محال است ,
الشیء ما لم یجِب لم یوجَد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
الشیء ما لم یجب لم یوجد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
چکیده :
نگارندگان، نقد ملامحمد طاهر قمی (متوفی 1098 قمری) از تبیین حکما در مسئله اختیار را بر اساس آثار او، به ویژه کتاب چاپ نشدة ""بهجة الدارین فی الأمر بین الأمرین"" توضیح داده اند. در این گفتار، چند قاعدة فلسفی، از جمله قاعدة ""الشیء ما لم یجب لم یوجد""، شبهة ترجیح بلا مرجّح و شبهة تخلف معلول از علّت تامّه تبیین فلسفی شده و نقد آن در پی، آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آراء و اندیشههای آیت الله سید جعفر سیدان پیرامون خداشناسی
نویسنده:
نسیبه جلالی دیزجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم حدیث
,
کلام و عقاید اسلامی
,
سیدان
چکیده :
خداشناسی به عنوان اساسیترین و پایهایترین موضوع در حوزهی معارف دینی است به گونهای که باقی امور بر آن استوار میشوند، از اینرو، داشتن پایهای مستحکم و استوار میتواند به استحکام و استواری دیگر حوزههای معارف دینی منجر شود. در این رساله نگارنده در نظر دارد تا به این موضوع مهم و مسائل مرتبط با آن مانند «منابع و راههای خداشناسی، صفات خداوند وامور مربوطه، رابطه ذات با صفاتو رابطه خداوند با مخلوقات» از دیدگاه استاد سیدان به عنوان یکی از معاصرین مکتب تفکیکبپردازد و در ضمن آن، از چارچوب فکری وی و نیز مبانی فکری که از آن متاثر بودهاند یعنی مکتب تفکیک، تصویری روشن و شفاف ارائه کند.آنچه که شاخصهی چارچوب فکری ایشان و مکتب تفکیک میباشد، تاکید بر پیوند عقل و نقل با میزان دانستن نقل و با تاکید بر عقل است تا تعادل اینها، نتایجی هماهنگ و سازگار، با معارف دینی را به ارمغان آورد و این نگرش، منجر به جهتگیری این مکتب نسبت به برداشتها و تاویلهای به دور از ضوابط عقلی و نقلی، میشود. از این رو است که نسبت به معارف و آموزههای فلسفی و عرفانی، جهتگیریمیکند و مبانی، روش و نتایج آنها را بررسی کند و در صورت وجود تعارض با معارف وحیانی، آنها را نقد کند و در مقابل، پیشنهادهای خود را ارائه کند.تحقیق حاضر در قالب پنج فصل تهیه شده که در فصل اول به کلیات تحقیق اعم از ضرورت، فرضیات، اهداف، ساختار، پیشینه تحقیق، چارچوب نظری استاد سیدان و برخی از مکاتب و... پرداخته شده است. در فصل دوم راههای خداشناسی اعم از فطری و عقلی و ویژگیهای مهم هر یک از آنها مورد بحث و توضیح قرار گرفته است. همچنین صفات الهی از جمله صفات ثبوتی و سلبی به تفصیل در فصل سوم این تحقیق آمده است. در چهارمین فصل این رساله نیز به رابطه ذات با صفات الهی پرداخته که در ابتدا به معرفی مکاتب مختلف از جمله معتزله، اشاعره و متکلمان شیعه وروشهای کلامی و اصول اعتقادی و افراد شاخص آن مکاتب اشاره شده است. همچنین در این بخش،دیدگاه استاد سیدان در رابطه با مسئله رابطه ذات و صفات الهی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل آخر این تحقیق رابطه خالق و مخلوق مورد بررسی قرار گرفته شده و نظریههایی از جمله نظریهی بینونیت، نظریه سنخیت و نظریه عینیت خالق و مخلوق به تفصیل آورده شده است. در پایان نیز در قسمت بحث و نتیجهگیری آمده است هدف از این تحقیق طراحی چارچوبی است که عقل مقید به آن چارچوب گردد. این کار نوعی استاندارد کردن خروجی های عقلی بر پایه ضوابط نقلی میباشد. در اینجا نقل نقش یک متعادل کننده کفه ترازویی را دارد که در کفه دیگر آن نتایج عقلی قرار میگیرد. بدیهی است اینگونه توازن و تعادل بین عقل و نقل از انحرافات احتمالی جلوگیری میکند.کلید واژه ها: خداشناسی- سنخیت – عینیت – بینونت- مکتب تفکیک- سید جعفر سیدان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آراء آیت الله جوادی آملی و آیت الله ملکی میانجی در باب چیستی عقل و نقش آن در قلمرو خداشناسی
نویسنده:
مریم فاطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد باقر
,
حجیت عقل
,
عقل نظری
,
ملکی میانجی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم حدیث
,
خداشناسی
,
کلام و عقاید
,
آیت اله جوادی آملی
,
حقیقت عقل
,
عبدلله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
خردورزی، تکیه بر عقل و تاکید بر نقش و جایگاه آن، موضوعی است که در قرآن کریم و روایات اسلامی اهمیت فراوانی دارد. از طرف دیگر در تاریخ تفکر اسلامی، دیدگاه های متفاوتی درباره عقل و محدوده حجیت آن، از سوی اندیشمندان ارائه گردیده که اختلافات فراوانی با یکدیگر داشته و بعضاً در تقابل با هم قرار میگیرند. هدف ما در این پژوهش، بررسی دیدگاههای دو اندیشمند جهان اسلام، آیت الله جوادی آملی و آیت الله ملکی میانجی، به عنوان نماینده دو مکتب فکری نوصدرایی و تفکیک، در باب چیستی عقل و نقش آن در خداشناسی است. با توجه به دستاوردهای این پژوهش روشن گردید که آیت الله ملکی میانجی و آیت الله جوادی آملی در باب چیستی عقل و حجیت آن، اختلاف نظر اساسی با یکدیگر دارند که این اختلاف، به مبانی انسانشناختی و معرفت شناختی ایشان بازمیگردد. آیت الله جوادی آملی، نفس انسانی را موجودی مجرد میداند که عقل نیز یکی از قوای آن بوده و به نظری و عملی تقسیم میشود. به عقیده ایشان، شأن عقل نظری تعقل و استنباط بوده و انسان به مدد آن میتواند به معرفت حقیقی دست یابد و همین معنای عقل است که در کتاب و سنت نیز مورد تعظیم قرار گرفته است. در دیدگاه دیگر، آیت الله ملکی، نفس انسانی را موجودی ظلمانیدانسته که همه کمالات آن از قبیل علم، قدرت و ...، خارج از ذات اومیباشند. به عقیده ایشان، منظور از عقل حقیقی که در کتاب و سنت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عقل مصطلح فلسفی نمی باشد؛ بلکه حقیقتیاست نورانی، مجرد و خارج از ذات انسان که خداوند به تملیک خود، آن را بر ارواح انسانها افاضه میکند. این دو اندیشمند در باب نقش عقل در خداشناسی نیز اختلاف نظر اساسی و مبنایی با یکدیگر دارند. به عقیده آیت الله جوادی، انسان به کمک عقل برهانی میتواند به شناخت حقایق هستی بپردازد و از آنجا که واجب بالذات نیز در قلمرو هستی جای دارد، عقل اولا میتواند با استفاده از براهین منطقی، به اثبات وجود او پرداخته و ثانیا با اتکا به نظریه اشتراک معنوی، به معرفت من وجه از اوصاف وی دست یابد. در دیدگاه دیگر، آیت الله ملکی معتقد است که اثبات وجودخداوند، نیازمند اقامه برهان نیست زیرا انسان به تعریف خودِ خداوند، او را میشناسد.به عقیده ایشان، عقل انسان، راهی به شناخت پروردگار ندارد و براهینی که برایتبیین صفات کمالی الهی اقامه شدهاند، مبتنی بر اتصاف خالق به کمالات مخلوقات بوده و منجر به تشبیه میشود، لذا به معرفت حقیقی منجر نمیگردد.با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که دو اندیشمند در باب چیستی عقل و نقش آن در خداشناسی، اختلاف نظر اساسی با یکدیگر دارند. این اختلاف نظر، ریشه در مبانی انسانشناختی و معرفت شناختی آنها داشته و عمیق میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید