آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (تهران)
>
پژوهشکده حکمت و دینپژوهی
>
گروه معرفت شناسی
>
علیرضا قائمی نیا (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 159
عنوان :
تحلیل میدان معنایی همنشینی «تقوا» و «ایمان» در ساختار معنایی قرآن با تأکید بر روش ایزوتسو
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا ، سمیه خلجی ، محمد حسین شیرافکن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با مراجعه به قرآن کریم این نکته کشف میشود که تقوا از جمله اموری است که در زندگی انسان ریشه دوانده است؛ لذا در جهانبینی قرآن کریم تقوا از جایگاه ویژهای برخوردار است. تقوا از اموری است که با بسیاری از مؤلفههای دینی ارتباط دارد. از جمله مواردی که در قرآن کریم ارتباطی عمیق با تقوا دارد، ایمان است؛ لذا همآیی تقوا و ایمان و بررسی ارتباط آن دو با هم که چه میدان معنایی را ترتیب میدهند، ضروری میباشد؛ چراکه فهم میدان معنایی تشکیل شده در فهم صحیح از این دو مؤلفه تأثیرگذار است. در این نگاشته برآنایم با روش معناشناسی ایزوتسو که یکی از روشهای موجود در معناشناسی میباشد، میدان معنایی از همنشینی تقوا و ایمان را کشف و این ارتباط عمیق را اثبات کنیم. در این پژوهه به این نکته دست مییابیم که ایمان در نسبت همنشینی با تقوا سه ساحت زمینه، مکمل و نتیجهای دارد؛ یعنی انسان متقی در تمام مراحل سیر خود از ایمان بهره جسته و از آنجایی که ارتباطی دو سویه بین تقوا و ایمان قرار دارد، با ازدیاد ایمان، تقوا نیز افزایش مییابد. میتوان بیان داشت مرتبه تقوا فوق مرتبه ایمان میباشد. تقوا فضیلتی است ورای ایمان و هر مؤمنی متقی نیست؛ لکن هر شخص متقی باایمان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل حوزه مقابل تقوا با تأکید بر روش معناشناسی ایزوتسو
نویسنده:
محمد حسین شیرافکن، فاطمه صاحبیان، علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تقوا از واژگان کلیدی قرآن است که درک مفهوم آن در بستر قرآن کریم در سیر انسان به سوی کمال کارگشاست. این معنا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است؛ از سوی دیگر تقوا امری نیست که انسان بتواند بر پایه عقل خویش، راههای دستیابی به آن را کشف کند؛ ازاینرو قرآن در آیه 115 سوره توبه بیان میکند که تبیین راهها و زمینههای تحصیل تقوا از اموری است که میبایست از جانب خدا روشن و بیان گردد؛ بنابراین کشف حقیقت تقوا بر پایه کشف لایههای آن از طریق قرآن کریم است. از جمله راههای کشف معنای تقوا معناشناسی این واژه در قرآن است. از طرفی یکی از راههای شناخت ویژگیهای هر چیز، معرفتیافتن به مواردی است که در تضاد با آن هستند. در این مقاله واژگانی که در قرآن کریم در تضاد با این واژه برای دریافت این مفهوم بهکار رفتهاند، واکاوی و تحلیل شدهاند که کفر، عدوان، ظلم، کبر، فساد، فجور، اسراف، خسران، خیانت و اختیال از آن موارد میباشد. همچنین تلاش شده است با واسطه مقابلها، به معنای حقیقی تقوا نائل شویم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی شناختی قلب در قرآن
نویسنده:
شعبان نصرتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معناشناسی شناختی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قلب در قرآن
,
معنای قلب در قرآن
چکیده :
معناشناسیِ شناختیِ قلب تحلیل مفهوم سازیهای قرآن در مورد قلب است که بر اساس نمابرداری واژگانی و ساختاری آغاز میشود. نمابرداری واژگانی در ابعاد «استعاره مفهومی، ریخت شناختی، بسامدی و ارتباطی» سامان مییابد که به کشف مفهوم سازی قرآن در هستی شناسی قلب کمک میکند. قلب به عنوان اساسیترین مفهوم در بعد فرا بدنی انسان است که اگر بعد فرابدنی انسان را به عنوان یک مقوله مستقل در نظر بگیریم، قلب به عنوان پیش نمونه این مقوله خواهد بود؛ زیرا تمام ویژگیهای پیش نمونه در آن وجود دارد. بسامد بالای قلب، کارکردهای فراوان قلب، وجود تصویر نسبتا روشن از آن و از همه مهمتر ارتباطات قلب، آن را هم به عنوان نمونه اولیه و هم نمونه اعلا قرار میدهد. قلب یک امر انتزاعی در وجود انسان نیست، بلکه یک هستی در بعد فرابدنی انسان است که دارای دو جنبه است از یک سو قلب به عنوان یک عامل فعال و مختار است که حیات و ممات این بعد فرا بدنی به آن بستگی دارد. عاطفه، ایمان و معرفت که نمود یک انسان به آنهاست در این بخش صورت میگیرد. تمام این موارد در تناظر با خدا شکل میگیرند و گویی قلب کارکردی جز ارتباط با خدا ندارد. از سوی دیگر قلب تنها به صورت یک شئ بی جان است که در اثر عوامل دیگر متحول میگردد و خود نقشی در آن ندارد.اساسیترین کارکرد قلب آن است که به عنوان قطب ارتباطی دو سویه انسان با خدا قرار گرفته است و سایر کارکردهای آن نیز در همین راستاست. این ارتباط علمی_عینی همواره در اثر عوامل بیرونی تحت تاثیر است و دچار دگرگونی میشود. در این دگرگونی نقش اصلی را خدا ایفا میکند و این نشان دهنده ارتباط عینی خدا در ساحت فرابدنی انسان است. دگرگونی و تغییر در قلب همواره در یک زنجیره پیچیده است که نقطه آغازین آن به رفتار یا حالات انسان باز میگردد. ایمان و کفر گرچه فعل قلب انسان است اما در مقدمات آنها خدا دخالت مستقیم دارد. مخصوصا در فرایند کفر نقش خدا بسیار پیچیده است و عمل خدا متناظر با رفتار انسان شکل میگیرد. یعنی متناسب با رفتار انسان، خدا قلب را دچار «ختم، طبع، اکنه» میکند و بالاخره به این نکته میانجامد که قلب یا دچار نقیصه در دریافت و تولید معرفت میشود و یا از معارف انذار نمیپذیرد و هدایت نمیشود و در نهایت به هلاکت و عذاب دچار میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي نظريه نصر حامد ابوزيد در باب نسبت قرآن و فرهنگ زمان
نویسنده:
عبدالزهرا عبدالهيپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
چکیده :
نسبت قرآن و فرهنگ زمانه از اساسیترین موضوعات مورد بررسی مطالعات و پژوهشهای قرآنی در دوران معاصر محسوب میشود. درباره رابطه قرآن با فرهنگ عصر نزول آن، به طور کلی سه نظریه وجود دارد: برخی ضمن تأکید بر ارتباط عمیق متن قرآنی با فرهنگ زمانه، هرگونه تأثر قرآن از آن را نفی میکنند و تنها بر زبان قوم بودن آن تأکید دارند. دسته دوم معتقدند قرآن در تعامل با فرهنگ عصر نزول، از زبان، فرهنگ و باورهای آن دوران اثر پذیرفته است و از باب همراهی و همخوانی با آن فرهنگ و زبان، گاه نظریات علمی و ایدههای فرهنگی آن قوم را که بهرهای از حقیقت ندارد پذیرفته، و به صورت حقایقی واقعی بیان میدارد. نظریه سوم نیز قرآن را از اساس متأثر و وابسته به واقعیت و فرهنگ عصر نزول میداند و برآن است که در اصل، قرآن از شرایط تاریخی و فرهنگی آن دوران نشأت گرفته است. دکتر نصر حامد ابوزید از میان این سه نظریه، دیدگاه دوم را برگزیده و تلاش میکند تا نشان دهد که میان قرآن و فرهنگ زمانه، نوعی رابطه دیالکتیکی و دو سویه برقرار است. از سویی قرآن در فرهنگ عصر نزول شکل گرفته، و از سوی دیگر بر آن تأثیر گذاشته است. ایشان ضمن تأکید بر الهیبودن قرآن، بر تاریخمند بودن بسیاری از احکام و مفاهیم آن اصرار میورزد و در جایجای کتاب معنای متن بر این نکته تأکید مینماید که قرآن متنی تاریخی و محصولی فرهنگی محسوب میشود که نمیتواند وجودی خارج از تاریخ داشته باشد. نصرحامد جهت رسیدن به فهم دقیق علمی و تاریخی نصوص دینی، قرآن را به مثابة یک متن تاریخی، بشری و زبانی مورد پژوهش قرار داده و ضمن به چالش کشیدن تلقی سنتی از علوم قرآنی بر محصول فرهنگی دانستن متن قرآنی تأکید میورزد. مجموعه حاضر در پی آن است تا ضمن گزارش و تبیین دیدگاه ایشان، به بررسی این نظریه و محذورات پذیرش آن اشاره نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهمترین تفاوت های وجود شناختی میان فلسفه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
زهرا حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
هستیشناسی
,
فلسفه بوعلی
,
علیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
existence
,
PHILOSOPHY
,
Causality
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا نه شکاکیت؟
نویسنده:
کیث لرر، علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
شکاکیت نوین(قسیم شکاکیت باستان و معاصر)
,
شکاکیت معاصر(قسیم شکاکیت باستان و نوین)
,
معرفت شناسی تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
جزم اندیشی ,
علم عادی ,
فلسفه پراگماتیسم ,
جهل شناسی ,
سازگاری منطقی ,
قدرت تبیینی (معرفت شناسی) ,
مرگ معرفت ,
گزینش معقول ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فلسفی مدرنیسم
نویسنده:
جلال عمادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
علوم انسانی
,
فردگرایی
,
نگرش
,
مدرنیت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ماتریالیسم
,
humanism
,
rationality
,
انسان باوری
,
Materialism
,
philosophy
,
modernity
,
Postmodernism
,
attitudes
,
individualism
,
فرانوگرایی
,
مدرنگری
,
modernization
,
مبانی فلسفه و کلام
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی جامعه شناسی دین از دیدگاه دورکیم و ابن سینا
نویسنده:
فاطمه کاظمی آرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
شناخت شناسی
,
correspondence analysis
,
epistemology
,
Sociology of religion
,
جامعه شناسی دین
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل طولی در علم دینی : سال 3، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
جهانبینی علمی
,
مدل طولی در علم دینی
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
عینیت ,
علوم انسانی ,
خودشناسی ,
نظریه علمی ,
فهم ,
آزمایش ,
تجربه حسی ,
علم النفس ملاصدرا ,
تبیین (منطق) ,
تفسیر ,
عقل استدلالی ,
تحویل نگری ,
علم نفس ,
علوم تجربی ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
طبیعت گرایی ,
کل گرایی ,
پیچیدگی ,
تعمیم ,
آزمون و خطا ,
پیش بینی ,
قانون کلی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تجربه حسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
تحویل تبیینی ,
ضد طبیعت گرایی ,
علوم انسانی (سایر) ,
تحویل گرایی ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
علوم طبیعی ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
تبیین(اصطلاح وابسته) ,
تعمیم((اصطلاح وابسته)، قسیم تجرید و انتزاع) ,
وحدت روش علوم ,
تحویل گرایی در علم ,
تحویل گرایی در تبیین ,
تحویل گرایی در نظریه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دوگانگی علوم طبیعی و انسانی یکی از جاافتادهترین دوگانگیها در تفکر و فرهنگ غربی است. این دوگانگی، آن گونه که در فلسفه غرب به چشم میخورد، نتایج و پیامدهای بسیاری داشته است. نگارنده با اشاره به این مبنا و پیامدهای آن، به بیان ناهمخوانی آن با تفکر دینی میپردازد. در ادامه ـ با استفاده از فلسفه نفس صدرایی ـ مدل طولی در علم دینی مطرح میشود. سه پیامد مهم این مدل، یعنی رد تحویلگرایی و رد تقابل تبیین و تفسیر و رد طبیعتگرایی نیز بررسی میگردد. تحویلگرایی اقسام گوناگونی دارد. این اقسام تا آنجا پذیرفتنیاند که به تحویل و تقلیل بعد اساسی آدمی به جنبه مادی او نینجامند. تبیین و تفسیر هم یک پیوستار طولی را تشکیل میدهند. طبیعتگرایی به وحدت روش علوم انسانی و تجربی یا وحدت موضوع آنها تأکید دارد. در مقابل، ضد طبیعتگرایی بر عدم وحدت روش این علوم و عدم وحدت موضوع آنها اعتقاد دارد. در غرب، نزاع طبیعتگرایی با ضد طبیعتگرایی تاریخچهای طولانی پشت سر گذاشته است. بر اساس مدل طولی، علوم طبیعی و انسانی تفاوتهای بنیادی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبیت معرفت دینی (از دیدگاه دکتر سروش و آیه الله جوادی آملی)
نویسنده:
هاجر بردبار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
شناخت شناسی
,
نسبیت
,
epistemology
,
realism (philosophy)
,
religious beliefs
,
relativity
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
realism (philosophy)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
realism (philosophy)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
relativity
,
باور دینی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 159
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید