آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 111
 بررسی نقش زنان در زندگی انبیای الهی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
احسان روحی دهکردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله در دوبخش تنظیم شده است. بخش اول در چهار فصل با این عناوین تنظیم شده است: فصل اول بحث های مقدماتی، فصل دوم نگاهی به زن در ادوار تاریخ( زن در یونان، روم باستان، هند، چین، استرالیا، فرانسه، ایران، اعراب جاهلیت)، فصل سوم آفرینش زنان، فصل چهارم فضیلت زنان. بخش دوم با عنوان بررسی نقش زنان در زندگی انبیای الهی از دیدگاه قرآن می پردازد. مطالب بخش دوم به اینصورت می باشد: حوا، بلقیس، ساره همسر حضرت ابراهیم، همسران خیانتکار (نوح، لوط) زلیخا، مادر حضرت یوسف، بانوان مطروحه در زندگانی حضرت موسی، حضرت مریم، همسر حضرت زکریا، حضرت فاطمه زهرا(س)/
 بررسی تحلیلی شیوه های حکومتی امام مهدی (عج) در روایات فریقین
نویسنده:
محدث توحید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در کتاب های لغت حکومت به معنای قضاوت و داوری، فرمان و فرماندهی کردن، نفوذ و ثبوت رأی و نظر و ممانعت کردن به کار رفته است. در قرآن کریم هم به چیرگی و حاکمیت مطلق خداوند اشاره شده که حکومت از آن خداست و در میان آدمیان فقط پیامبرانند که از طرف خداوند به اعمال سلطه و قدرت و فرمان بر آدمیان مجازند مگر کسانی که از طرف پیامبران مأذون باشند. این وعدة الهی است که در آخر الزمان مهدی علیه السلام به حکومت خواهد رسید و دنیا را پس از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد پر از عدل و داد می کند. این پژوهش به بررسی و مقایسة شیوه های حکومت حضرت مهدی علیه السلام در روایات فریقین پرداخته. در این تحقیق، مسائل مربوط به حکومت امام مهدی علیه السلام در چند مرحله بررسی شده است. در فصل اول پس از بیان کلیات تحقیق، به تعریف حکومت و ضرورت آن از دیدگاه قرآن و روایات و انواع حکومت و شناسنامة مهدی موعود از زبان معصومین علیهم السلام بیان شده است. در فصل دوم، نگاه فریقین به ویژگیهای شخصیتی منجی آخر الزمان آورده شده است. در فصل سوم، شیوه های حکومتی امام با استناد به رهنمودهای قرآن و روایات آورده شده است. در فصل چهارم، اوضاع عمومی آخر الزمان قبل از ظهور مهدی موعود(عج) و ویژگیهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... حکومت امام مهدی علیه السلام بیان شده است. در فصل پنجم آثار و برکات و مدت حکومت امام مهدی علیه السلام بیان شده است و بوسیلة این پژوهش روشن می شود که تنها حکومت ماندگار درجهان حکومت مهدی موعود می باشد که الهی بوده و تمامی حکومتها از بین خواهند رفت و مردم از آثار و نتایج حکومت امام مهدی علیه السلام بهره مند خواهند شد./
 بررسی آیات و روایات در خصوص روابط دختر و پسر قبل از ازدواج
نویسنده:
مریم شفیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در حال حاضر مسأله ارتباط دختر و پسر یکی از معضلات اصلی جامعه ماست واگر بینش و گرایش جوانان در این زمینه اصلاح نشود پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. حل این مشکل برای حفظ سلامت فردی و اجتماعی در جامعه ضروری است. باید حدود ارتباط را برای نوجوانان و جوانان ترسیم کرد، شناخت صحیح از جنس مخالف را به آنان آموخت و شیوه های برخورد را به آنان یاد داد. در دنیای امروز که به تدریج ارزشهای انسانی تضعیف می شود و آسیب های اجتماعی تشدید می گردد. ضرورت دارد که برای هدایت و حمایت نسل جوان اقداماتی سریع آغاز شود. اسلام که جامع ترین مکتب است. بشترین توصیه ها را در هدایت وتربیت نسل جوان دارد. این پژوهش با بهره گیری از قرآن، چراغ هدایت و احادیث ارزشمندانه سعی در کاهش و رفع این مسأله در سطح جامعه داشته و در نظر دارد تا به نیاز او پرسش های جوانان در این مسأله تا حدودی، پاسخ دهد. فصل اول در بردارنده انگیزه ها، علل وعواملی است که این چنین روابطی را بوجود می آورد و به مسائلی چون نقش خانواده در پیدایش این مشکل و گسترش آن، ضعف اعتقادی و فقر فرهنگی جامعه، تأثیر و عملکرد رسانه ها در این خصوص می پردازد، فصل دوم درباره آثاری که این روابط در پی دارند بحث شده است از جمله آثار دنیوی از قبیل بیماریهای روحی، روانی و آسیب عاطفی، فرار جوانان بویژه دختران و پیامدهای ناشی از آن، گسترش فساد و فحشا، پیوستن به باندهای فساد و قاچاق زنان و دختران، علاوه بر آن که به آثار اخروی این نوع روابط نیز اشاره شده است. و در فصل سوم به ارائه راهکارهای و برای مصؤنیت از این بحران پرداخته شده و راههایی نظیر تربیت صحیح فرزندان در خانواده و اصلاح محیط خانه، تقویت اعتقادی و فرهنگی خانواده و فرزنداو. توجه به بحران هویت جوانان، ازدوج بهینه سازی اوقات فراغت جوانان طبق آیات و روایات قرآنی پیشنهاد شده است. فصل چهارم نیز الگوهای قرآنی برای جوانان و نمونه هایی از روابط سالم بین دختران و پسران برگرفته از متون مذهبی، ارائه گردیده تا جوانان به تأسی از آنان، روابط خود را شکل دهند./
 اسلام وایمان در نهج البلاغه
نویسنده:
عباس ولایتی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مساله تساوی یا عدم تساوی اسلام و ایمان از بحث هایی بوده است که در میان متکلمان اسلامی از صدر اسلام مطرح بوده است. نظر امام علی(ع) به عنوان اولین امام معصوم در رابطه با اسلام و ایمان و مرز میان این دو هدف این تحقیق است. برای این منظور با توجه به اینکه نهج البلاغه اثر ماندگار سید رضی است ابتدا زندگی پربار سید رضی مورد بحث قرار گرفته است و سپس به دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با اسلام و ایمان پرداخته شده است . می توان گفت در نهج البلاغه اسلام به دو معنا به کار رفته است که ای دو معنا به نحوی با معنای لغوی اسلام که همان تسلیم شدن است سازگار می باشد. ‎۱ اسلام ظاهری: یکی از معنای به کار رفته شده اسلام در نهج البلاغه اسلام ظاهری یا اظهار شهادتین یا همان اسلام در اصطلاح فقهاست. که این معنا با معنای لغوی اسلام سازگار است. در اسلام ظاهری نیز تسلیم شدن وجود دارد. اما انقیاد تسلیمی که فقط زبان منقاد است. ‎۱ اسلام حقیقی: اسلام حقیقی نیز از معانی به کار رفته اسلام در نهج البلاغه است در این اسلام فرد در تمام ابعاد تسلیم و منقاد است این معنا از اسلام نیز با معنای لغوی سازگار است. و ایمان از دیدگاه امام علی(ع) شناخت قلبی و اقرار زبانی و عمل به ارکان است می توان گفت در نظر امام علی(ع) رابطه اسلام ظاهری با ایمان رابطه عام و خاص است. بدین معنا که هر ایمانی اسلام است و هر مومنی مسلمان است. اما هر اسلامی، ایمان نیست لذا هر مسلمانی مومن نیست لذا این معنا از اسلام اخص از ایمان است. در رابطه اسلام حقیقی با ایمان رابطه تساوی می باشد. یعنی هر مومنی مسلمان حقیقی و هر مسلمان حقیقی مومن است و اسلام و ایمان یک چیز می باشند./
جایگاه عقل و تعقل در مبانی تفکر شیعه
نویسنده:
علی احمد ناصح,نانسی ساکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
بررسی فقه الحدیثی احادیث حاوی کلمه «معجزه»
نویسنده:
فاطمه دست رنج ، علیرضا طبیبی ، محمد دهقانی ، علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فهم معنای کلام و مقصود اصلی سخنان معصومین (ع) توسّط دانش فقه‌الحدیث صورت می‌پذیرد. یکی از مباحثی که نظرات گوناگونی در مورد آن وجود دارد، احادیثی است که در آن‌ها کلمه‌ی «معجزه» به‌کار رفته است. این احادیث خواننده را به این نتیجه می‌رساند که کلمه «معجزه» در عصر معصومین (ع) رایج بوده است این درحالی است که در تمامی کتاب‌های نوشته شده تا قرن چهارم کلمه معجزه وجود ندارد. هدف از انجام این پژوهش آن است که آیا معصومین (ع) این کلمه را به کار برده‌اند یا توسّط راویان، ناسخان و ... وارد احادیث شده است. در پایان پس از بررسی‌های به‌عمل آمده با روش توصیفی - تحلیلی این نتیجه حاصل گردید که این کلمه در کتاب‌های حدیثی قرن چهارم به بعد وجود دارد که برخی از این احادیث، جعلی و متفرد هستند و برخی دیگر نیز دچار عارضه ادراج، زیادت و نقل به معنا شده‌اند. با مطالعه کتاب‌های لغت می‌بینیم که این کلمه از قرن چهارم به بعد وارد این کتاب‌ها شده است و با بهره‌گیری از دانش صرف به این نتیجه می‌رسیم که وجود آن در برخی از احادیث معتبر گویای کلمه‌ی «مَعجزه» است. برای فهم مقصود گوینده نیز با استفاده از انواع قرینه‌های مقامی و مقالی می‌توان نتیجه گرفت که کلمه‌ی «معجزه» نمی‌تواند در کلام معصومین (ع) به‌کار رفته باشد. با بررسی سندی این روایات متوجّه می‌شویم که شیخ صدوق (ره) در همه آن‌ها وجود دارد لذا بنظر می‌رسد ایشان (ره) اوّلین نفری هستند که کلمه معجزه را وارد احادیث نموده است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
بررسی آراء مفسران در تبیین شیوه تربیتی قرآن کریم در وحدت ادیان توحیدی با تأکید بر آیه 19 آل عمران
نویسنده:
غلامحسین اعرابی ، علی احمد ناصح ، رضا نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آیه 19 آل عمران، حقیقت دین را تعبد و تسلیم دانسته، اختلاف ها را از خودخواهی و ستمگری ناشی می داند. بنابراین اگر چه شرایع در فروع دارای تفاوت هایی هستند، اما دین چیزی جز تسلیم در برابر حق نیست. نگارش حاضر با روش توصیفی تحلیلی، با استناد به آراء مفسران به بررسی آیه 19 آل عمران پرداخته است. نتایج نشان می دهد که سه محور توحید، معاد و عدل می تواند پیروان ادیان آسمانی را در کنار هم قرار داده، راه تفرقه و تشتت اجتماعی را مسدود نماید. ازاین رو قرآن کریم در شیوه تربیتی خود از باورهای اعتقادی استفاده کرده است. در نتیجه دین در سه قسم اساسی دسته بندی شده است که عبارتند از: دین حق، دین باطل و دین ثابت. با مبنا قرار گرفتن دین ثابت، وحدت اجتماعی می تواند نتیجه وحدت اعتقادی در میان پیروان ادیان توحیدی باشد.
صفحات :
از صفحه 221 تا 242
تاریخ احتمال تحریف قرآن
نویسنده:
علی احمد ناصح، فاطمه حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بحث پیرامون تحریف یا عدم تحریف قرآن از دیرباز توجه محدثین، اخباریون و مفسران شیعه و سنی را جلب کرده است. هر گروه با استناد به دسته‌ای از روایات در پی اثبات نظریه خود هستند البته قائلین به تحریف نیز سخنی از تحریف به زیاده نیاوردند و تنها از وقوع برخی نقیصه‌ها سخن گفته‌اند. در این مقاله بر آن‌ایم که ابتدا پیشینه‌ای از تحریف را ذکر کنیم و بعد به تاریخ احتمال تحریف قرآن که به سه بخش دوران خلیفه اول و دوم، دوران عثمان، و دوران بعد از خلفاء تقسیم‌بندی شده است می‌پردازیم. با بررسی‌هایی که در این مقاله صورت گرفت به این نتیجه می‌رسیم که قرآنی که اکنون در دست ماست همان قرآنی است که در زمان پیامبر(ص) بوده است، و هیچ‌گونه تحریفی در آن صورت نگرفته است.
صفحات :
از صفحه 139 تا 155
سیمای مومن در آئینه قرآن
نویسنده:
محمد فیض آبادی قراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
توجه به اثرات زیانبار فرهنگ غربی، و لزوم اشنایی بیشتر با موضوعات قرآنی، ما را به سمت شناسایی مفاهیم قرآنی هدایت می نماید. ایمان یکی از مفاهیم مهم قرآنی است، و به معنای تصدیقی است، که همراه با آرامش و امنیت خاطر باشد. فردی که این گوهر نورانی و ارزشمند بر وجودش بتابد، صمؤمن نامیده می شود. آیات قرآنی، سیمای مؤمن را ترسیم کرده اند، و اوصاف و نشانه های وی، و همچنین فوایدی که به واسطه ایمان شامل حالش می شود، را بیان نموده اند. همچنین شناختن سیمای کافران، جهت رفع موانع و زمینه های محرمیت از ایمان راهگشا می باشد. بنابراین، ایمان گوهری ارزشمند و والا می باشد، و مؤمنان جایگاهی رفیع و ارجمند دارند.
رابطه جهان و انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
هبت الله صدرالسادات زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر، تحقیقی پیرامون روابط مختلف موجود میان انسان و جهان از منظر قرآن است. ازآنجا که تلقی های گوناگونی از صانسان و به ویژه صجهان و حوزه و گستره آن وجود دارد لذا کوشیده ایم تا در بخش نخست این تحقیق، واژگان انسان، جهان و رابطه را در خلال سه فصل تنقیح کنیم و مراد خویش از این الفاظ را بیان کنیم. باید توجه داشت که تحقیقات گوناگونی تاکنون پیرامون موضوع مزبور ارائه شده است اما نظر به تفکیک جهان به عالم طبیعت و اعم از آن و بررسی روابط انسان با جهان در دو گستره مذکور و سعی در احصاء موارد، نوشته حاضرعلی رغم همه کاستی ها، پژوهشی نو به شمار می رود. بخش نخست همان گونه که ذکر شد حاوی سه فصل می باشد. در بخش دوم کوشیده ایم به روابط میان انسان با جهان به معنای وسیع آن که دربر گیرنده سه عالم عقل و مثال و طبیعت است بپردازیم و در این باره پنج رابطه را تحت عناوین ‎1.خلافت، ‎2. کرامت، ‎3. امانت، ‎4. عینیت، ‎5. وساطت و علیت در ضمن پنج فصل مورد بررسی قرارداده ایم و بخش سوم این پژوهش اختصاص به روابط موجود میان انسان و جهان به معنای اخص آن یعنی عالم طبیعت دارد که این فصل در بر گیرنده نه رابطه میان انسان و طبیعت از منظرقرآن در خلال نه فصل می باشد که عبارتند از: ‎1. رابطه بیولوژیک، ‎2. آبادگری و عمران، ‎3.تسخیر، ‎4. طبیعت منبع معیشت انسان، ‎5. مظاهر طبیعت، آیات الهی برای انسان، ‎6. ارائه نمودهای محسوس برای وصول به جهان نامحسوس، ‎7.طبیعت معلم انسان، ‎8. طبیعت میدان درس آموزی انسان و ‎9. پیوستگی عمل انسان و حوادث طبیعت.
  • تعداد رکورد ها : 111