آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
الف. قرن پانزدهم هجری قمری
>
محمد علی حجتی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 75
عنوان :
دفاع از نظریه معناداری هورویچ در برابر برخی انتقادات
نویسنده:
محمد علی حجتی؛ هومن محمد قربانیان؛ لطف الله نبوی؛ ارسلان گلفام
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه زبان
,
نظریه معناداری پل هورویچ
کلیدواژههای فرعی :
کلمه ,
کاربرد معنا ,
ویژگی پذیرش ,
ویژگی غیرالتفاتی ,
معناداری(اصطلاح وابسته) ,
نظریه کاربردی معناداری ,
کتاب معنا ,
معانی جدید در زبان ,
مسئله توضیح کاربردهای غیرمعمول ,
ویژگی کارکردی معنا ,
مفروضات معناشناسی ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
برای حل معمای معناداری کلمات، پل هورویچ پیشنهاد میکند که برخی کاربردهای یک کلمه در مرتبه ای بالاتر از دیگر کاربردها بوده و بهوجودآورندۀ الگوی حاکم بر کاربرد آن کلمه هستند. ویژگی پذیرش این کاربردهای خاص، باور به آنها را در نظام باورهای کاربر توجیه کرده و سپس این باورها مانند یک اصل معناشناسی، دیگر کاربردها را تبیین می کنند. اما این ایده نمی تواند همۀ کاربردهای یک کلمه را توجیه کند. در این مقاله، به کمک روش تحلیل مفهومی و منطقی، پیشنهاد می شود که نخست، اگرچه ویژگی پذیرش، توجیهگر کاربردهای معمول کلمه است، اما می توان برای کاربردهای غیرمعمول، ویژگیهایی مشابه ویژگی پذیرش فرض کرد. دوم، نقش محوری در تعیین معنای یک کلمه را ویژگی پذیرش آن بر عهده دارد، اما محقق شدن شرایط ظهور ویژگی پذیرش، بر محقق شدن شرایط لازم برای ویژگیهای دیگر مؤثر است. سوم، تنها ویژگی پذیرش یک کلمه دارای خصیصۀ غیرالتفاتی بودن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت شناسی نمایه ای
نویسنده:
سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت شناسی
,
کلمات نمایه ای
,
دیوید کاپلان
,
نظریه دلالت مستقیم
,
دلالت لفظی
,
فلسفه منطق
,
فلسفه زبان
کلیدواژههای فرعی :
معنای لغوی ,
صدق منطقی (خبری) ,
ضمیر اشاره ,
تفسیر صوری ,
نظریه حداقلی صدق(اصطلاح وابسته) ,
شکل منطقی گزاره ,
نظریه استخوان خالی ,
کاراکتر کلمه ,
عمل اشاره ,
اجزای معنا ,
مدلول معنا ,
کلمات نمایه ای محض ,
کلمات نمایه ای اشاره صحیح ,
نظریه نمایه ای ضمیرهای اشاره ای ,
گزاره طبیعی ,
ضمیر اشاره ای مرکب ,
نظریه حداکثری ,
نظریه میانه ای ,
درک عرفی زبان ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
دیوید کاپلان کلمات نمایه ای را به نمایه محض و ضمیر اشاره صحیح تقسیم میکند و معتقد است که در رابطه با دلالت شناسی این کلمات، کلمات نمایه ای محض دارای کاراکتر (معنای لغوی) بوده و در متن است که مدلول (یا محتوای) آن ها تعیین می شود. اما ضمایر اشاره ای صحیح فاقد کاراکتر میباشند و تنها وقتی که در یک متن به کار می روند دارای کاراکتر می شوند به همراه آن متن مدلول خود را معین می کنند. او این نظر اخیر را از فرگه اقتباس کرده است. در نظریه ‹‹ استخوان خالی›› (کنایه از این که مشارالیه کافی است و عمل اشاره را لازم ندارد) هر دو قسم از کلمات نمایه ای دارای کاراکتر مستقل از متن بوده ولی از مولفه های متن، خود مشارالیه می باشد نه عمل اشاره. نی تن سمن اجمالا نظریه اخیر را قبول می کند و برای تمام کلمات نمایه ای کاراکتر مستقل قایل است، اما متن را شامل عمل اشاره می داند نه مشارالیه. به نظر می رسد در میان این سه نظریه، نظریه سمن مویدات شهودی بیشتری داشته باشد و تفسیر بهتر و منطقی تری را از دلالت شناسی کلمات نمایه ای ارایه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریفها : دوره 47، شماره 2 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
محمد علی حجتی، محمد مهدی خسروانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت
,
تفکر نقادانه
,
زمینه فلسفی تربیت
,
اصطلاحنامه منطق
,
تفکر خلاقانه
کلیدواژههای فرعی :
فراشناخت (روانشناسی) ,
ارزیابی دلیل ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
فعالیت شناخت ,
اندیشیدن بازتابی ,
اصالت استدلال ,
نگرش سنجشگرانه ,
منش سنجشگرانه اندیشی ,
دانش درست اندیشیدن ,
حوزه فکری ,
عناصر اندیشه ,
فضیلت های نقادی ,
وجه ارزش گذارانه نقادی ,
ارتقاء اندیشه ,
چکیده :
سنجشگرانهاندیشی (تفکر نقادانه)، عنوان شیوهای از اندیشیدن، و نیز دانشی است که محصولِ دغدغههای دیوئی در زمینۀ فلسفۀ آموزش و پرورش است؛ دانشی که، به ادعای برخی در مسیر تبدیل شدن به یک «رشته» است. با این حال، دیدگاههای صاحبنظران دربارۀ چیستی سنجشگرانهاندیشی متفاوت است. در این مقاله، با تحلیل و نقد دیدگاههای برخی از صاحبنظران شناختهشدهترِ سنجشگرانهاندیشی نشان دادهایم که آنها عموماً این انگاشته را میپذیرند که سنجشگرانهاندیشی به عنوان یک دانش «عام» امکانپذیر است. در پایان، با قول به اینکه رویکرد کسانی که در تعریف سنجشگرانهاندیشی بر فرآیند تمرکز میکنند پذیرفتنیتر است و نیز اینکه تفاوت دیدگاهها غالباً از جنس «تضاد» نیست، نتیجه گرفتهایم که دیدگاه ریچارد پل جامعترین دیدگاه است. نتیجۀ ضمنی (اما شاید مهمتر) مقاله این است که سنجشگرانهاندیشی صرفاً مقولهای آموزششناختی نیست و بررسی چیستیِ آن نیازمند تحقیق فلسفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه تناقض باوری
نویسنده:
رحمان شری فزاده، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پارادوکس
,
تناقض باوری
,
اصل عدم تناقض
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
پارادوکس دروغگو (منطق) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
صدق تناقض ,
صدق هستی شناختی ,
پارادوکس صحیح ,
زبان بسته ,
سلسله مراتب زبانی ,
پاردوکس تقویت شده ,
پارادوکس یابلو ,
پارادوکس پیشگفتار ,
معناداری تناقض ,
گزاره خود ارجاع ,
نظریههای صدق ,
چکیده :
تناقض باوری دیدگاهی است که ادعا می کند برخی تناقض ها صادق (یا موجه) هستند. تناقض باور سعی می کند تناقض های مورد نظر خود را از استدلال های صحیحی بیرون بکشد. منتقدان در تلاش اند که اولا ناصحیح بودن استدلال های تناقض باوری را نشان دهند، ثانیاً سعی می کنند یک سری استدلال های کلی عیله تناقض باوری مطرح نمایند. در این مقاله، به بررسی و نقد تناقض باوری، به خصوص آرای گراهام پریست، پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیه پریست؛ در ماینونگگراییِ وجهی
نویسنده:
سید محمد علی حجتی ، حسن همتایی ، لطف الله نبوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بنا به ماینونگگراییِ وجهیِ پریست، متناظر با مطلقاً هر شرطِ قابل بیان که روی خاصیتها گذاشته شود، میتوان شیئی سرِشت که آن شرط را، حال در جهانِ واقع یا در جهانی دیگر، برآورده کند. تعهد به چنین نسخهی نامقیدی از اصل سرشتار (اصل فراگیر)، ماینونگگرایانِ رقیب را به پارادکس کلارک مبتلا میکند. نشان میدهیم که نشتِ میانجهانیِ اطلاعات در نظام پریست میتواند مشکلات مشابهی بیافریند. سپس با کاربست ظرفیتهای معناشناختیِ هیچگرا، راهکاری برای حصول نشتِ میانجهانیِ اطلاعات پیش مینهیم که فراتر از تناقض، به بیمایگی منجر میشود. پریست ناگزیر است اصل سرشتار را مقید کند. بنا به ماینونگگراییِ وجهیِ پریست، متناظر با مطلقاً هر شرطِ قابل بیان که روی خاصیتها گذاشته شود، میتوان شیئی سرِشت که آن شرط را، حال در جهانِ واقع یا در جهانی دیگر، برآورده کند. تعهد به چنین نسخهی نامقیدی از اصل سرشتار (اصل فراگیر)، ماینونگگرایانِ رقیب را به پارادکس کلارک مبتلا میکند. نشان میدهیم که نشتِ میانجهانیِ اطلاعات در نظام پریست میتواند مشکلات مشابهی بیافریند. سپس با کاربست ظرفیتهای معناشناختیِ هیچگرا، راهکاری برای حصول نشتِ میانجهانیِ اطلاعات پیش مینهیم که فراتر از تناقض، به بیمایگی منجر میشود. پریست ناگزیر است اصل سرشتار را مقید کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت در گزاره های رمزانشی
نویسنده:
حسن همتایی ، سید محمد علی حجتی ، لطف الله نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: دربارهی گزارهها (ی متداول)، خانوادهای از مسئلهها وجود دارد که ذیل عنوان مسئلهی وحدت گزاره مطرح میشوند و از این میپرسند که چگونه یک گزاره، بازنمایاننده است؛ چگونه معنایی منسجم و واحد، فراتر از مجموع معانی دخیل در آن دارد و چگونه برخلاف اجزائش، قابل تصدیق و تکذیب است. در این مقاله، مسئله(ها)ی مشابهی دربارهی گزارههای رمزانشی –یعنی گزارههای حاوی حمل رمزانشی در برابر حمل متداول- مطرح خواهم کرد. فرض وجود این نوع حمل، ما را قادر میسازد تا عبارتهایی از این قبیل که "کوه طلا، کوه است" را بر خلاف تحلیلهای کلاسیک، نه تنها معنادار بشماریم بلکه تصدیق کنیم. نشان خواهم داد که حمل متداول قابل فروکاست به رمزانش است و بر این مبنا راهکار منسجمی برای پاسخ به مسئلهی محوریِ وحدت گزاره پیش میکشم. پذیرش این راهکار، متضمن صورتبندی جدیدی از مسئلهی وحدت خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعیت های منفی و مسئله صادق ساز گزاره های سالبه
نویسنده:
امیر جلیلی قاضی زاده ، سید محمد علی حجتی ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
براساس حداکثرگرایی در باب صادق ساز، هر گزاره ی صادقی صادق ساز دارد. یکی از مسائل پیش روی حداکثرگرایان این است که صادق سازهای گزاره های سالبه چه نوع اموری هستند؟ پاسخ های متعددی از سوی حداکثرگرایان به این مسئله داده شده است. یک رده از این پاسخ ها مبتنی بر امور منفی است. در این مقاله بعد از معرفی کوتاه مسئله، اشاره ای به بعضی پاسخهایی که مبتنی بر امور منفی هستند و برخی از اشکالاتی که دارند خواهیم داشت. این پاسخ ها به ترتیب مبتنی هستند بر وضعیت تام، قطبیت، غیاب و واقعیت های منفیِ بنیادین. براساس راه حل مبتنی بر وضعیت تام، علاوه بر واقعیت های مثبت، واقعیت های دیگری متشکل از تمامیتِ واقعیت های مثبت وجود دارند که صادق ساز گزاره های سالبه خواهند بود. براساس پاسخِ نظریه قطبیت، اشیاء می توانند ویژگی ها را به دو نحو مثبت یا منفی تحقق بخشند و واقعیت های منفی که حاصل تحقق بخشیِ منفیِ ویژگی ها توسط اشیاء هستند، صادق ساز گزاره های سالبه هستند. براساس پاسخِ نظریه غیاب، صادق ساز گزاره های سالبه غیابِ صادق سازِ گزاره ی ایجابیِ متناظرش است. براساس پاسخِ نظریه واقعیت های منفیِ بنیادین، واقعیت های منفی همانند واقعیت های مثبت به نحو بنیادین متحققند و این واقعیت ها صادق ساز گزاره های سالبه هستند. در ادامه به ارائه ی راه حلی برای این مسئله مبتنی بر واقعیت های منفی و بر اساس تحقق اعدام مضاف پرداخته و نشان می دهیم که این راه حل بسیاری از اشکالات دیدگاه های مشابه را ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یک تبیین پارشناختی از عبارتهای جمعی
نویسنده:
محسن شعبانی صمغ آبادی؛ لطف الله نبوی؛ سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عبارتهای جمعی بخشی از زبان روزمره و حتی زبان علمی هستند. برای تعیین مرجع یا ارزش سمانتیکی عبارتهای جمعی دو رویکرد وجود دارد: رویکرد مفردگرا و رویکرد جمعگرا. طبق رویکرد مفردگرا، مرجع یک عبارت جمعی یک شیء مفرد مجتمع است. این واحد مجتمع میتواند یک کلاس یا یک جمع پارشناختی باشد. طبق رویکرد جمعگرا، عبارت جمعی به یک واحد جمعی ارجاع ندارد، بلکه جمع بودن وصف خودِ ارجاع است. رویکرد جمعگرا به عبارتها اجازه میدهد که همزمان به چندین شیء ارجاع داشته باشند. هدف نوشتار حاضر صورتبندی منطقی عبارتهای جمعی است. برای نیل به این هدف، ما ابتدا به معرفی نظریهی جزء و کل (پارشناسی) میپردازیم، سپس اصلاحاتی در این نظریه اعمال میکنیم. درنهایت، ما یک رویکرد مفردگرای مبتنی بر پارشناسی را به کار خواهیم گرفت، رویکردی که بجای استفاده از مفاهیم انتزاعیای همچون مجموعهها یا کلاسها از اشیاء انضمامیای همچون ترکیبهای پارشناختی بهره میبرد. نشان خواهیم داد که یک رویکرد مفردگرای پارشناختی قادر است یک سمانتیک به حد کافی قوی برای عبارتهای جمعی فراهم کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه مرحلهای و تحلیل بقا بر اساس نظریه مشابهت زمانی
نویسنده:
طیبه شاهوردیان، محمد سعیدی مهر، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
چهاربعدگرایی به عنوان یک هستیشناسی اشیای مادی بر این اعتقاد است که بقای اشیا در زمان، مشابه امتداد آنها در مکان است. یکی از نسخههای مهم این نظریه مشهور به نظریه مرحلهای، بر این باور است که اشیا عادی، مراحلی لحظهای هستند که به واسطه داشتن مشابههای زمانی مختلف در زمانهای مختلف بقا دارند. یکی از ایرادات عمده این نظر این است که این نظریه، در تبیین حقیقی بقای اشیا در زمان توفیقی ندارد. این نوشتار دو هدف دارد: ما نخست تبیین نظریه مرحلهای از بقا و برخی مسائل وابسته بدان (یعنی مسائل اتصاف زمانی، ارجاع و شمارش غیرزمانمند) را ارائه مینماییم و سپس به ذکر برخی از دشواریهایی که اتخاذ چنین رویکردی پدید میآورد، میپردازیم. با قطع نظر از نارسایی تحلیل نظریه مرحلهای از بقا و اتصاف زمانی و نقدهای مختلفی که از این حیث بر آن وارد شده است، چنین مینماید که راهبردهای آن در حل مشکل آن در شمارش غیرزمانمند مغایر ملاکهای متعارف وحدت و کثرت عددی میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد مولینیسم به مسئلهی سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان
نویسنده:
محمدصالح زارعپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
علوم انسانی
,
اختیار
,
علم پیشین الهی
,
جبرگرایی الهیاتی
,
مولینیسم
,
فلسفه دین
,
لوییس دو مولینا
,
نظریهی علم میانی
چکیده :
راهحلی که فیلسوف یسوعی اسپانیای در قرن شانزدهم میلادی برای مسئلهی ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان (جبرگرایی الهیاتی) ارائه کرده بود، در فلسفهی دین معاصر احیا شده و بهطور وسیعی مورد توجه فیبسوفان دین قرار گرفته است. این راهحل احیا شده که به مولینیسم شهرت یافته است از نظریهای موسوم به نظریهی علم میانی خداوند استفاده میکند تا با ارائهی مدل ممکنی نشان دهد که مختار بودن انسانها و علم پیشین داشتن خداوند به اعمال مختارانهی آنها تعارضی با یکدیگر ندارند؛ و میتوان شرایطی را متصور شد که در آن شرایط هم انسانها مختار باشند و هم خداوند از پیش به آنچه آنها در موقعیتهای مختلف انجام خواهند داد، علم داشته باشد.در این پایاننامه ابتدا پاسخهای مختلفی که تا کنون به جبرگرایی الهیاتی داده شده است را بررسی میکنیم. سپس با تبیین پیشفرضهای اساسی مولینیسم راهحل این نظریه برای مسئلهی ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان را مورد بررسی قرار میدهیم و ربط و نسبت آن با سایر پاسخهای داده شده به این مسئله را میسنجیم. در این بخش به وجوه شباهت و اختلاف پاسخ مولینیسم با سایر پاسخها اشاره میکنیم و در نهایت با بررسی انتقادات وارد بر مولینیسم میزان ضعف و قوت پاسخ مولینیسم به مسئلهی مذکور را ارزیابی میکنیم.نتیجهگیری نهایی این پایاننامه این است که یا اساساً گزارههای مربوط به اعمال اختیاری انسان در آینده (ممکنات استقبالی مربوط به اعمال اختیاری انسان) ارزش صدق ندارند و یا اگر دارند مولینیسم میتواند با ارائهی مدلی نشان دهد که علم پیشین خداوند به این گزارهها با مختار بودن انسان در تعارض نیست. به بیان دیگر پاسخ نهایی ما به مسئلهی ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان منفصلهی "یا خداگرایی گشوده یا مولینیسم" است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 75
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید