آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 22
مقایسه ایده وحی در اندیشه شوبرت ام. اوگدن و لوئیس اس. فورد [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Maurice Jones
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : دیدگاه شوبرت ام. اوگدن و لوئیس اس. فورد مرزهایی را برای نحوه عمل خدا نسبت به مخلوقاتش از طریق وحی به صورت عام و خاص تعیین کرد. ابتدا برای اثبات این مدعا مقایسه ای از دیدگاه آنها ارائه خواهد شد. هر دو مرد از خطوط جداگانه ای از فلسفه فرآیند (وایتهد و هارتشورن) پیروی کردند تا به مفاهیم الهیاتی خود از وحی برسند. تأثیرات هارتشورن بر اوگدن او را در نهایت به تصور خدا به عنوان یک فرد ماندگار که می تواند در اصل در یک مکاشفه معتبر برای انسان عمل کند، انجام داد، که می تواند چنین عملی را با نشان دادن آن به عنوان یک عمل خاص دریافت کند و به آن پاسخ دهد. از سوی دیگر، وفاداری فورد به استدلال اصلی وایتهد مبنی بر اینکه خدا موجودی بالفعل است، او را به تصویر کشیدن خدا به عنوان کسی که به طور کلی نسبت به همه مخلوقات عمل می کند، و به طور خاص از طریق یک مکاشفه معتبر احتمالی خاص در تداوم پاسخ احتمالی به بشریت عمل می کند. دوم، مدل فرآیند به عنوان یک کل مورد بررسی و چالش قرار خواهد گرفت تا ببینیم آیا مفهوم کتاب مقدس از مکاشفه خاص می تواند به اندازه کافی در طول خطوط فرآیند تفسیر شود. بنابراین، خواهیم دید که الاهیات فرآیندی نمی تواند به اندازه کافی خود را با مفهوم کتاب مقدسی وحی خاص سازگار کند، زیرا این ایده که هر عمل خودسازی زمانی مبتنی بر علل کارآمد گذشته است، اجازه نمی دهد چیزی جدید (ویژه) در نظامی که به همه چیز نیاز دارد. رویدادهایی که باید مرتبط باشند ما استدلال خواهیم کرد که چنین اختلاف نظر با کتاب مقدس از ناتوانی در تصور رستاخیز عیسی به عنوان یک عمل عینی خدا در یک جهان باز ناشی می شود. نتیجه ما این است که هر دو انسان (اگدن و فورد) ممکن است در تضاد با یکدیگر باشند، اما آنها در یک معضل با الهیات فرآیندی به عنوان یک کل مشترکند: ناتوانی در همسویی با دیدگاه کتاب مقدس در مورد وحی خاص به عنوان یک رویداد عینی که به صورت گزاره ای ارائه شده است. و شخصاً توسط خدا از طریق کتاب مقدس و عیسی به همه مردم.
مفهوم خدا از نظر چارلز هارتشورن: پاسخ های فلسفی و الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
S. Sia (اِس سیا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نوشته‌های قابل توجه چارلز هارتشورن در اندیشه‌های دینی و فلسفی متعارف تأثیرگذار بوده است. او نه تنها به عنوان نماینده زنده برجسته تفکر فرآیندی و همچنین یک مفسر بسیار محترم وایتهد در نظر گرفته می شود، بلکه خود را به عنوان یک متفکر اصیل و خلاق در نوع خود تثبیت کرده است. ادبیات مربوط به فلسفه او به سرعت در حال افزایش است. اندیشه و تأثیر او نیز موضوع تعدادی از همایش ها و گردهمایی های علما بوده است. یکی از برجسته‌ترین کمک‌های هارتشورن به فیلسوف و الهیات معاصر، مفهوم او از خدا است. او در نوشته‌های خود تصمیم گرفته است "ایده خدا را به گونه‌ای تنظیم کند که ارزش دینی آن حفظ شود، شاید افزایش یابد، و در عین حال از تناقضاتی که به نظر می‌رسد جدایی ناپذیر از ایده که معمولاً تعریف می‌شود، پرهیز کند." نتیجه تلاش‌های او توسعه مفهوم «خدای دوقطبی» بوده است (تا آنجا که محمول‌های متافیزیکی متضاد مانند نسبی/مطلق، احتمالی/ضروری، متناهی/نامتناهی و غیره برای خداوند قابل اطلاق می‌باشند، اگرچه همیشه مورد تأیید قرار می‌گیرند.به نحوی برجسته). از آنجایی که او این مفهوم را در گفتگوی نزدیک با خداباوری کلاسیک توضیح داده است، از آن به عنوان «نئوکلاسیک» نیز یاد می کند. به دلیل تأکید او بر واقعیت تغییر و تبدیل شدن در متافیزیک خود (که خدا را نمونه اصلی اصول متافیزیکی می داند)، اصطلاح «فرایند» نیز برای توصیف مفهوم او از خدا به کار رفته است.
فلسفه دین افلاطونی: دیدگاه فرآیندی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Daniel A. Dombrowski (دانیل ای. دِمبِراسکی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه دین افلاطونی دیدگاه‌های سنتی تفکر دینی افلاطون را به چالش می‌کشد، و استدلال می‌کند که این دیدگاه‌ها در مورد تکریم هستی در مقابل تبدیل شدن، اغراق می‌کنند. دانیل آ. دامبروفسکی بررسی می‌کند که چگونه دیدگاه‌های فرآیندی یا نئوکلاسیک در مورد دیدگاه افلاطون نسبت به خدا عمدتاً نادیده گرفته شده‌اند، و هم دیدگاه ما را نسبت به افلاطون و هم دیدگاه ما را نسبت به آنچه در فلسفه دین معاصر بر اساس افلاطون می‌توان گفت ضعیف می‌کند. با نگاهی به دیالوگ های بعدی که عمدتاً نادیده گرفته شده اند، دامبروفسکی یک خداباوری پویا را در افلاطون می یابد و یک فلسفه دین افلاطونی جدید و بسیار متفاوت ارائه می دهد. چارچوب تفسیری اثر از کاربرد فلسفه فرآیندی ناشی می شود و ادامه اندیشه افلاطون را در آثار هارتشورن و وایتهد مورد بحث قرار می دهد.
بررسی تطبیقی مسأله رابطه وجودی دو سویه خدا و جهان از دیدگاه هارتشورن و ملاصدرا
نویسنده:
عبدالله صلواتی، زینب اختری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هارتشون در تبیین رابطة فعال و دو سویۀ خدا با جهان از ایدۀ تعالی و تنزه خداوند دست می­کشد و با ایجاد تحولاتی در باب اوصاف الهی از جمله علم مطلق می­کوشد تا مبانی الهیاتی جدیدی را برای ارتباط خداوند با جهان فراهم آورد. ملاصدرا نیز تفسیر خاصی از رابطة دو سویة خدا و جهان به دست می­دهد؛ تفسیری که در آن تعالی خدا به همراه حضور وجودی در جهان حفظ شده است و حلول از هر دو سوی (= حلول خدا در جهان و حلول جهان در خدا) انکار می­شود. پرسش پایة این جستار آن است که رابطة وجودی خدا و جهان از دیدگاه هارتشورن و ملاصدرا چگونه است. دستاوردهای این جستار عبارتند از: برخلاف دیدگاه هارتشورن، در فلسفة صدرایی قطب انتزاعی خدا انکار می­گردد و خدا یکسره خارجیت و واجب و قائم به ذات معرفی می­شود. همچنین، در الهیات هارتشورن، قطب عینی خدا در پویش و خدا متأثر از مخلوقات است، اما در فلسفة ملاصدرا این پویش انکار می­شود و حرکت منحصر در طبیعت و وجود انسان می­شود و نه خدا که مفارقاتِ تجدد پذیر، یعنی نفوس، متأثر از دعای بندگان هستند. افزون برآن، در فلسفة ملاصدرا برخلاف الهیات هارتشورن، هیچ­گونه از حلول برای خدا متصور نیست.
صفحات :
از صفحه 51 تا 69
بررسی و نقد مسئلة شر ازنظر الهیات پویشی با تأکید بر اندیشة هارتسهورن
نویسنده:
یداله رستمی، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسرا ,
چکیده :
مسئلۀ شر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دغدغۀ فیلسوفان دین و متکلمان بوده است. الهی‌دانان پویشی مانند وایتهد، هارتسهورن و گریفین، رویکرد جدیدی به این مسئله داشته‌اند؛ یعنی فلاسفه و متکلمان گذشته، بیشتر با قبول صفات (علم، قدرت و خیرخواهی مطلق) خداوند به تبیین و توجیه شرور پرداختند؛ اما فلاسفۀ دین پویشی با رد علم و قدرت مطلق الهی این مسئله را بررسی می‌کنند؛ یعنی علم خدا را زمانی می‌دانند، موجودات را نیز دارای قدرت خلاقه می‌دانستد و با محدود دانستن قدرت خداوند او را از شبهۀ شر مبرا می‌کنند. در این نوشتار ضمن بررسی اندیشۀ آن‌ها و البته با تأکید بر هارتسهورن، دیدگاه آن‌ها را نقد خواهیم کرد.
صفحات :
از صفحه 55 تا 86
تاریخچه مفهوم خدا: رویکردی فرآیندی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Daniel A. Dombrowski (دانیل ای. دِمبِراسکی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دانیل آ.دامبروفسکی تاریخچه مفهوم خدا را از منظر خداباوری نئوکلاسیک یا فرآیندی بررسی می کند. رویکرد نئوکلاسیک او بحران کنونی خداباوری فلسفی را که بین دفاع از خداباوری کلاسیک و ادعاهای شک گرایی مذهبی گرفتار شده است، تسکین می دهد.در عوض، این اثر مفهوم چارلز هارتشورن از خدایی را ارائه می‌کند که همیشه تکامل می‌یابد، کاملاً بر خلاف شکل ظاهری کامل روایت‌های سنتی‌تر، و به‌طور فزاینده‌ای رضایت‌بخش‌تر. دامبروفسکی قبل از پرداختن به مشارکت‌های قرن شانزدهم تا بیستم، خداباوران کلاسیک و ریشه‌های آن‌ها را در فلسفه یونان باستان بررسی می‌کند و در نهایت درباره بیست و سه متفکر بحث می‌کند. شخصیت‌های کلیدی در این تاریخ افلاطون هستند که از قضا پایه‌های فلسفی مفاهیم کلاسیک و نئوکلاسیک را فراهم کرد، و سه شخصیت بزرگ در خداباوری فرآیندی: هنری برگسون، آلفرد نورث وایتهد و هارتشورن. مفهوم خدا گذشته ای غنی دارد. این کتاب استدلال می کند که می تواند آینده ای غنی نیز داشته باشد.
وجود خدا: درآمدی فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Yujin Nagasawa (یوجین ناگاساوا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا خدا وجود دارد؟ دلایل مختلفی که به دنبال اثبات وجود خدا هستند چیست؟ آیا آتئیست ها می توانند این استدلال ها را رد کنند؟ وجود خدا: مقدمه ای فلسفی به ارزیابی استدلال های کلاسیک و معاصر در مورد وجود خدا می پردازد: برهان هستی شناختی، معرفی ماهیت هستی، جهان های ممکن، ایرادات تقلیدی، و منشأ تکاملی مفهوم خدا، برهان کیهانی، بحث متافیزیکی. پارادوکس‌های بی‌نهایت، مدل‌های علمی جهان، و بحث‌های فیلسوفان درباره واقعیت نهایی و معنای زندگی، بحث طراحی، پرداختن به راه پنجم آکویناس، نظریه تکامل داروین، مفهوم پیچیدگی غیرقابل تقلیل، و بحث‌های کنونی بر سر طراحی هوشمند و تحصیلات مدرسه ای. یوجین ناگاساوا با به‌روزرسانی کامل موضوع، این استدلال‌ها را در رابطه با تحقیقات اخیر در علوم شناختی، ریاضیات بی‌نهایت، کیهان‌شناسی انفجار بزرگ، و بحث‌هایی درباره اخلاق و اخلاق در پرتو رویدادهای سیاسی و اجتماعی معاصر توضیح می‌دهد. این کتاب همچنین شامل بینش های شگفت انگیزی در مورد احساسات، اعتقادات و مبارزات فیلسوفان و دانشمندانی است که با چالش اثبات وجود خدا روبرو شده اند، از جمله توماس آکویناس و کورت گودل - که در پایان کار خود به عنوان یک ریاضیدان مشهور کار می کرد. در یک پروژه مخفی برای اثبات وجود خدا. وجود خدا: یک مقدمه فلسفی دروازه ای ایده آل برای ورود به فلسفه دین و یک نقطه شروع عالی برای هر کسی است که علاقه مند به استدلال در مورد وجود خدا است.
مسئله جاودانگی ذهنی: مقایسه و تضاد خداباوری فرآیندی با خداباوری کلاسیک [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Dmitry A Chernikov
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : سؤال این است که آیا خداباوری فرآیندی آنطور که در آثار وایتهد و هارتشورن ارائه شده است، روش‌های فکری بهتری برای تفکر درباره خدا نسبت به خداباوری کلاسیک ارائه می‌دهد. این پرسش گسترده، تحقیق ما را در مورد مسائل مورد مناقشه وجود و شدن، و جاودانگی ذهنی و عینی هدایت خواهد کرد.
هارتشورن و آکویناس راهى میانه
نویسنده:
ویلیام پی آلستون، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 65 تا 96
  • تعداد رکورد ها : 22