آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
جان رالز
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 197
عنوان :
بحث در مورد لیبرالیسم سیاسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jurgen Habermas, John Rawls
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Ediciones Paidos Iberica,
زبان :
اسپانیایی
شابک (isbn):
9788449304996
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متعادل کردن عدالت معقول: جان رالز و گام های مهم فراتر از آن (تفکر انتقادی جدید اشگیت در فلسفه)
نویسنده:
by Ville Päivänsalo (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
عدالت به مثابه انصاف
چکیده :
ترجمه ماشینی: اثر پیشگام جان رالز در زمینه فلسفه سیاسی، نظریه عدالت، تأثیر گسترده ای بر فلسفه سیاسی لیبرال مدرن داشته است. اصول رالز در مورد عدالت به مثابه انصاف: اصل آزادی، اصل برابری عادلانه فرصت ها و «اصل تفاوت» معروف هر دو به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و در سایر نظریه های سیاسی گنجانده شده است. در این کتاب «ویل پایوِنسالو» هم تجزیه و تحلیل عمیقی از کل قانون رالز ارائه می دهد و هم با معرفی یک چارچوب نظری تازه برای روشن کردن و اصلاح موازنه های مختلف عناصر عدالت رالز بر پایه و فراتر از تصور رالز می رود. عدالت به مثابه انصاف در بخشها و عناصر آن تحلیل میشود، برای یافتن قویترین تفاسیر مطلوب از هر اصل مورد بررسی انتقادی قرار میگیرد و در این پرتو اصول به گونهای بازسازی و متعادل میشوند که در برابر مهمترین انتقادات پروژه رالزی مقاومت کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی، تبیین و نقد مبانی نظریه عدالت جان راولز
نویسنده:
سلمان علوی گنابادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
لیبرالیسم
,
علوم انسانی
,
عدالت سیاسی
,
جان راولز
,
قرارداد اجتماعی
,
لیبرالیسم سیاسی
,
راولز
,
اصول عدالت
,
وضع نخستین
,
نظریهی عدالت
,
پردهی بیخبری
,
راولز پیشین
,
راولز پسین
چکیده :
تدوین نظریهای از عدالت بر پایهی لیبرالیسم اگر چه از سوی فلاسفهی قبلی عرضه شده بود، اما توسط جان راولز، صورت بدیعی پیدا کرد، بهگونهای که اثر او را با آثار فلاسفهی بزرگی مانند کانت مقایسه کردهاند. در عینحال نظریهی راولز هم از جانب همفکران لیبرال او و هم از جانب مخالفین لیبرالیسم مورد انتقادات شدیدی نیز قرارگرفتهاست.بهراستی چه چیزی در نظریهی راولز بوده که او را تا این حد صاحبنام کردهاست؟ مبانی نظریهی او کدام است؟ قالب اندیشهی او چیست؟ و تا چه حد میتوان نظریهی او را یک نظریهی فلسفی قلمداد کرد؟بررسی مبانی و بسترهای فکری راولز، همچون لیبرالیسم، کانتیسم و ...، بهمنظور دریافت میزان دقت و صحت نظریهاش، به همان اندازه دارای اهمیت است که بررسی محتوای نظریه. در این تحقیق پس از بررسی آبشخورهای فکری راولز، و نیز بررسی نقدهای وارد شده بر وی، خواهیمدید که راولز توانست میان اصول آزادی و برابری، سازش برقرار کند و نسبت این دو را بهشکلی ترسیم کند که نه آزادی قربانی و نه برابری بیمحتوا شود.راولز اگرچه در طراحی اندیشهای نو در سنت لیبرالیسم دارای ابتکاراتی از جمله پیوند اخلاق و سیاست است، لکن باید اذعان کرد که بسیاری از ابعاد نظریهی وی – همچون انتخاب دو اصل عدالت - تا حد زیادی مدعایی بی اثبات و فاقد صبغهی فلسفی است و سرّ اقبال به او را بیشتر باید در شرایط زمانی و مکانی و سیاسی جستوجو کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون
نویسنده:
عیسی امن خانی، زهرا نظام اسلامی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
عدالت
,
فردوسی
,
عدل ( صفات )
,
شاهنامه
,
عدالت در نظر افلاطون
,
سیاوش و شاهنامه
,
اشه
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
خصوصیات سیاوش در شاهنامه
,
عدالت در ایران باستان
,
ساختار طبقاتی در ایران
,
تاثیر ایران بر یونان
کلیدواژههای فرعی :
مدینه فاضله ,
مدینه فاضله افلاطون ,
خویشکاری ,
یونان و ایران باستان ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
ساختار جامعه ,
جامعه طبقاتی ,
گذر سیاوش از آتش ,
فر ایزدی ,
جامعه شناسی افلاطون ,
ایزدان ایرانی ,
ضحاک در شاهنامه ,
فریدون در شاهنامه ,
ایزد رشن ,
حکایت انوشیروان و مرد کفشگر ,
تربیت در ایران باستان ,
چکیده :
ایران و یونان، دو تمدن کهن، در طول تاریخ همواره با یکدیگر در ارتباط بوده اند. به رغم برخوردهای نظامی که گاه میان آنها درمی گرفته است، تاریخ گویای دادوستدهای فرهنگی آنها نیز بوده است؛ چنان که در دوره ای ایرانیان از اندیشه فلاسفه یونان بهره ها برده اند و در زمانی دیگر یونانیان از فرهنگ ایرانیان تاثیر گرفته اند. بررسی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون و به ویژه کتاب جمهوری او می تواند روشن کننده بخشی از این دادوستدهای فکری و فرهنگی باشد که در این مقاله به چگونگی آن خواهیم پرداخت. آنچه از بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در میان این دو تمدن برمی آید، گویای تاثیرپذیری افلاطون از اندیشه های ایرانیان باستان - که انعکاس آن را در شاهنامه می توان دید - است. جدای از وجود یک ساختار طبقاتی ایستا در نظریه افلاطون که ظاهرا باید متاثر از نظام طبقاتی ایرانیان باستان بوده باشد، می توان به موارد دیگری چون فضای دموکراتیک یونان که با نظام طبقاتی بیگانه بوده است، نزدیکی برخی از تمثیل ها و آموزه ها و... اشاره کرد که می تواند اثبات کننده تاثیرپذیری افلاطون از نظریه سیاسی ایران باستان باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصرف به مثابه فعل اخلاقی خوانش انتقادی رویکردهای فلسفی به مصرف
نویسنده:
علی اصغر هاشم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل اخلاقی
,
اخلاق محیط زیست
,
مصرف اخلاقی
,
اخلاق مصرف
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مصرف گرایی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق) ,
استثمار ,
گیاه خواری ,
کنش (عمل - فعل) ,
پیامدگرایی ,
منش ,
پیامدگرایی اخلاقی ,
محصولات سبز ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
منفعت اندیشی ,
خرید مثبت ,
بایکوت اخلاقی ,
غذای ارگانیک ,
اصول تجارت عادلانه ,
جنبش مصرف اخلاقی ,
خرید سنتی ,
خرید اخلاقی ,
رفاه مصرفی ,
جانب داری در اخلاق ,
بی طرفی در اخلاق ,
اخلاقی ساختن مصرف ,
اخلاق فضیلت ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
در اوایل دهه 1970 و به دنبال رشد مصرفگرایی در جوامع، بروز بحرانهای زیستمحیطی مانند گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، تحولات تکنولوژیک و چالشهای نوپدید اخلاقی در اقتصاد جهانی، جنبش جدیدی به نام «مصرف اخلاقی» در حوزۀ اخلاق زیستمحیطی پدید آمد که هدف آن، اصلاح شیوههای مصرف با تکیه بر ملاحظات اخلاقی بود. مصرف اخلاقی، به معنای خرید آگاهانۀ کالاها و خدماتی است که در نظر مصرفکننده، چه در تولید و چه در مصرف، کمترین آسیب را به انسان، حیوان و طبیعت میرسانند. در این زمینه، فیلسوفان، سیاستمداران و فعالان اقتصادی ـ فرهنگی تلاش بسیاری کردند تا در چهارچوب این جنبش، راهحلهای مناسبی برای کاهش تأثیرات مخرب انسان بر محیط زیست به دست دهند. این مقاله ضمن تبیین مهمترین ابعاد مصرف اخلاقی و زمینههای شکلگیری آن، نگرشهای فلسفی به این پدیدۀ نوپا، شامل وظیفهگرایی، پیامدگرایی و اخلاق فضیلت را نقد و بررسی میکند. در فضای امروز جهان، برخی از مفاهیم اخلاقی مصرف در سطح کلان و بهویژه در میان اقتصاددانان و فیلسوفان، رواج و نمود بسیار یافته است. بیتردید در چنین وضعی، مصرف اخلاقی یا نگاه ارزشی به مقولۀ مصرف، عنوانی بحثبرانگیز و مهم مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد نظریه عدالت جان رالز در فلسفه اخلاق
نویسنده:
هژیر مهری علیآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
معارف اسلامی
,
شهود گرایی
,
رالز
,
عدالت(فقه)
,
عدالت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فایده باوری
,
رالز، جان
,
اخلاق وظیفهگرا
,
فایده باوری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فایده باوری
,
اخلاق وظیفهگرا
چکیده :
مبنا و اساس نظریه عدالت رالز راسنت اخلاقی قراردادگرای هابز و لاک و وجدان گرایی روسو و وظیفه گرایی کانت تشکیل می دهد. از همین رو او نظریه خود را « عدالت به مثابه انصاف » می انگارد وهدف آن نیز این است که به روش اخلاقی، اصول عدالت را کشف و وضع کند وعدالت را به نتایج حاصل از تصمیم گیری منصفانه مربوط سازد. پس اولا درنگاه او عدالت فضیلت است وثانیا بی طرفی وانصاف است ؛ آن هم نه به عنوان صفت فردکه به « عنوان صفت وضعی که در درون آن وضع ، اصول عدالت گزینش شود » . اهمیت نظریه عدالت در تحولی است که درجریان تفکر سیاسی جهان معاصر ایجاد کرده است که دچار رکود شده بود وبا نظریه عدالت جان تازه ای گرفت . هدف این رساله تفسیر اخلاقی نظریه عدالت وهمچنین برجسته نمودن اصول اخلاقی نظریه عدالت است که تأثیر پذیری ازبعضی مکاتب اخلاقی مبنا قرار می گیرد . روش انجام کار روش توصیفی – تحلیلی است که ضمن اشاره به شرایط زمان رالز، به توصیف وتحلیل ارکان اصلی فلسفه رالز پرداخته می شود ودر نهایت ارزیابی کلی از نظریه او به عمل خواهد آمد. نتیجه اینکه رالز درچالش با نظریه سود گرایی به پیروزی دست یافت وشاهد مثال عینی قلم فرسایی متفکران درزمینه این نظریه است، دستاوردهای دیگر نظریه رالز وارد ساختن مفهوم عدالت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی درادبیات فلسفه مغرب زمین بود که سبب نوزایش فلسفه سیاسی در قرن بیستم بود، که متفکران دیگری هم از شاخه های فلسفه های مضاف راجع به نظریه او اظهار نظر کردند وبه شاخه فلسفه سیاست کشیده شدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایده اسلام اروپایی؛ دین، اخلاق، سیاست و مدرنیتهی پایدار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mohammed Hashas (محمد حصحاص)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: سوء ظن در مورد ادغام اسلام در فرهنگ های اروپایی به طور پیوسته در حال افزایش است و از 11 سپتامبر به طور چشمگیری افزایش یافته است. یکی از دلایل این است که گفتمانهای اسلامی ضدغربی با منشأ سلفی دیده میشوند، که بحث اسلام واقعی را نه تنها در میان مسلمانان بلکه در چشم عموم مردم در سراسر اروپا در انحصار خود قرار داده است. این گفتمان ها همراه با گفتمان های اسلام هراسی، به اصطلاح ناسازگاری غرب و اسلام را تقویت می کند. این کتاب با این استدلال که اسلام اروپایی ممکن است، از این تقابل بین اسلام و غرب جدا می شود. این مقاله سهمی را که اسلام اروپایی در شکلگیری یک الهیات اسلامی بدیع که عمیقاً اخلاقگرا و مدرن است، تحلیل میکند و روشن میکند که چگونه این الهیات اسلامی ساختهشده اروپایی میتواند به بحثهای مختلف مرتبط با دموکراسیهای سکولار-لیبرال کمک کند. اروپای غربی. بخش اول چهار پروژه اصلی را معرفی می کند که از ایده اسلام اروپایی از رشته ها و دیدگاه های مختلف دفاع می کند: سیاست، الهیات سیاسی، فقه و فلسفه. بخش دوم از چارچوبهای سه فیلسوف و محقق اصلی برای رویکرد به ایده اسلام اروپایی در چارچوب جوامع سکولار-لیبرال استفاده میکند: جورج حورانی محقق بریتانیایی، طاها عبدالرحمن فیلسوف مراکشی و جان رالز فیلسوف آمریکایی. این کتاب نشان میدهد که تلاشهای مستمر متفکران مسلمان اروپایی برای بازنگری مفهوم شهروندی و جامعه سیاسی را میتوان بهعنوان نوع جدیدی از الهیات سیاسی در تقابل با اشکال افراطی تفکر اسلامی در برخی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان در نظر گرفت. این کتاب که مسیر جدیدی را برای بررسی اندیشه اسلامی «در داخل و خارج» اروپا باز میکند، برای دانشجویان و پژوهشگران علوم اسلامی، اسلام در غرب و الهیات سیاسی جذاب خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جان راولز و روش تعادل اندیشهورزانه در اخلاق : نقد ونظر
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
تعادل اندیشهورزانه
چکیده :
نلسون گودمن در بحث از معضل قدیمی استقرا به مطلبی اشاره میکند که بعدها جان راولز آن را روش تعادل اندیشهورزانه نامید و آن را به منظور استنتاج نظریه عدالت در حوزه فلسفه سیاسی به کار بست. وی مدعی بود در یک جامعه لیبرال، گزینش یک اصل خاص در باب عدالت، مستلزم ترجیحی تحکمی خواهد بود. برای حل این معضل، راولز وضع اولیهای را فرض میگیرد که از طریق آن افراد درخصوص اصول هنجاری عدالت به توافق میرسند. از نظر او این اصول باید از طریق روش تعادل اندیشهورزانه با احکام اخلاقی ما درباره موارد خاص و جزئی سازگاری یابند. کاربرد مفهوم تعادل اندیشهورزانه در حوزه اخلاق را برخی فیلسوفان و صاحبنظران مورد نقدهای جدی قرار داده اند ودر مقابل برخی دیگر از آن دفاع کردهاند. به نظر میرسد در حوزه اخلاق بهویژه اخلاق کاربردی نمیتوان تنها با توسل به نظریههای اخلاقی و نیز اصول اخلاقی انتزاعی به حل مسائل اخلاقی پرداخت. از همینرو، بهرغم مشاجرههای فراوانی که از حیث نظری درباره این روش وجود دارد، از حیث عملی این روش کاربرد فراوانی در حوزه اخلاق بهویژه اخلاق کاربردی دارد؛ بهگونهای که برخی مدعی شدهاند این روش تنها روش مفید در حوزه اخلاق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و سیاست در اندیشهی لیبرالی معاصر
نویسنده:
نویسنده: عادل ضاهر؛ ترجمه: نعمتالله اسفزاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم شهروندی از منظر فارابی، السدیر مکاینتایر و جان رالز
نویسنده:
محمدحسین نوروزی ، جواد نظری مقدم
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگی حقوق و تکالیف متقابل شهروندان و دولت یکی از مهمترین موضوعات حوزۀ علوم اجتماعی و سیاست بهویژه در جوامع امروزی است. بهموازات تغییر ساختارهای سیاسی و اجتماعی در جوامع، پدیدارشدن دولت مدرن مفهوم شهروندی و نقش شهروند بهمثابۀ یکی از مهمترین عناصر اجتماعی در جامعۀ مدرن، حقوق سیاسی و اجتماعی و تکالیف دوسویۀ دولت و شهروندان در نقطۀ تمرکز اندیشمندان حوزۀ علوم اجتماعی و فیلسوفان سیاسی قرار گرفت. در این پژوهش، مسئلۀ شهروندی از منظر السدیر مکاینتایر و جان رالز که نمایندگان دو رویکرد جماعتگرا و لیبرال هستند، بررسی شده است. همچنین نسبتسنجی میان آرای فارابی با این دیدگاهها صورت گرفته است. فارابی صورتبندی مناسبات افراد با مدینه را با مفهوم «اهل مدینه» ترسیم میکند. بررسی تطبیقی دو مفهوم «شهروندی» و «اهل مدینه» سبب میشود شناخت بومیتری از مناسبات افراد در زیست مدنی کسب شود. در این مطالعه تلاش شده است با رویکردی توصیفی-تحلیلی با روش تطبیقی به بررسی مقایسهای مؤلفههای مقوم مفهوم شهروندی و ابعاد مرتبط با آن در اندیشۀ فارابی، مکاینتایر و رالز پرداخته شود. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که میان رالز و مکاینتایر در چارچوب مفهوم شهروندی تفاوت عمیقی وجود دارد، اما در برخی مؤلفهها مانند تقدم خیر عمومی بر حقوق و منافع فردی مشابهت و نزدیکی میان اندیشۀ فارابی و مکاینتایر وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 197
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید