آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
جان رالز
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 197
عنوان :
کاوش های رالزی در دین و فلسفه کاربردی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Daniel A. Dombrowski (دانیل ای. دِمبِراسکی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Penn State University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه عملی
,
الهیات کاربردی
,
رالز و دین
,
رالز و فلسفه
چکیده :
ترجمه ماشینی: جان رالز برای بررسی مقدمات اساسی نظم سیاسی لیبرال، خود را موظف به استفاده از روشی فلسفی می دانست که از بسیاری از جزئیات زندگی عادی انتزاع می کرد. اما همین انتزاع به محل انتقاد تبدیل شد، زیرا پیامدهای نظریه او را برای سیاستهای عمومی و زندگی در دنیای واقعی سیاسی نامشخص گذاشت. کاوشهای رالز در دین و فلسفه کاربردی تلاش میکند تا این مفاهیم را آشکار کند و شکاف بین ارتفاعات امپراتوری خود رالز و پیشنهادهای سیاست عمومی واقعاً عملی که توسط برنامهریزان دولتی، لابیگران و قانونگذاران ارائه شده است را پر کند. از جمله موضوعات مورد بررسی، حقوق طبیعی، اخلاقیات جنگ، برخورد با انسانهای ناتوان ذهنی و موجودات ذیشعور غیرانسانی، مناقشات بر سر میراث و اقدام مثبت در پذیرش دانشگاهها، و جایگاه اعتقاد مذهبی در یک جامعه دموکراتیک است. فصل آخر به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه باورهای مذهبی خود رالز، همانطور که در دو اثری که پس از مرگش در سال 2009 منتشر شد، در فرمولبندی او از نظریه عدالت نقش داشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جان راولز وحق الشعوب في تقرير مصيرها بنفسها
نویسنده:
زهير الخويلدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إشكالية العدالة، جون راولز نموذجا
نویسنده:
بوشعيب بن ايجا، خالد العبيوي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقوق بشر، دین و نظام سلسله مراتبی مقبول: تحلیلی بر نظریه جان رالز
نویسنده:
حسین هوشمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تار و پود جامعه جهانی از سنت های فلسفی، اخلاقی و دینی متفاوت، معقول و قیاس ناپذیر تنیده شده است. این «واقعیت تکثر معقول» در فهم ما از حقوق بشر چه نقشی ایفا می کند؟ آیا توجیه نظری حقوق بشر باید متکی و مبتنی بر آموزه های جامع سکولار یا دینی خاصی باشد؟ چه برداشتی (conception) از حقوق بشر می تواند از سوی سنت های اخلاقی و دینی گوناگون مورد تصدیق قرار گیرد؟ و آیا حقوق بشر مستلزم دموکراسی است؟ مقاله حاضر، با استناد و بهره جستن از تفسیر جان رالز از مفهوم حقوق بشر به بررسی پرسش های مذکور می پردازد. در کتاب قانون ملل، رالز کوشیده است تا مبانی لیبرالیسم سیاسی اش را بر نظام هنجاری جهانی اطلاق کند که مبتنی بر اصولی چند، از جمله تفسیر خاصی از حقوق بشر است. این قرائت از حقوق بشر بر مبنای معیار عضویت و همچنین مقبولیت decency)) و کنکاش درماهیت نظام سلسله مراتبی مقبول صورت گرفته است. هر جامعه ای که مطابق با اصول عدالت مبتنی بر منافع عمومی پی ریزی شده باشد - لیبرال یا غیر لیبرال - حقوق بشر را تضمین و تأمین خواهد کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی انتقادی فلسفه سیاسی مایکل سندل در مناسبات اخلاق و سیاست
نویسنده:
محمدرضا احمدی طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه سیاست
,
اخلاق و سیاست (فلسفه اخلاق )
,
اخلاق (فلسفه اخلاق)
,
فلسفه سیاست (وابسته اخص اندیشه سیاسی)
,
فلسفه سیاسی
,
عدالت (فلسفه سیاسی)
,
اخلاق
,
فلسفه سیاسی
,
لیبرالیسم
,
سیاست (عملی)
چکیده :
مایکل سندل، فیلسوف سیاسی مشهور معاصر، از نحلة «جامعهگرایان یا جماعتگرایان» و از منتقدان جان رالز، نظریهپرداز مشهور «عدالت» در جهان غرب محسوب میشود. سندل در کتاب فلسفة عمومی، که حاوی مقالاتی از نوشتههای او درباب «اخلاق در سیاست» است، آموزههای فلسفی ـ سیاسی خود را با رویکردی آشکار و مصداقی تشریح کرده است. سندل، که شهرت اصلی او بهدلیل قوت در بیان و سوقدادن مباحث انتزاعی فلسفة سیاسی به مسائل عینی اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی است، در این کتاب تلاش میکند تا مناسبات اخلاق و سیاست، بهویژه در جامعة آمریکا و باتوجهبه مصادیق عینی و نمونههای ملموس و قابلفهم برای عموم مردم را موردمداقه و ارزیابی قرار دهد. در مطالعة انتقادی این رسالة سندل، ضمن بازشناسی فرازهای مهم فلسفة سیاسی او با آموزههایش درباب مناسبات اخلاق و سیاست، دیدگاه وی در نقد نظریة عدالت رالز در لیبرالیسم را واکاوی خواهیم کرد. روش تحلیل در این پژوهش نیز توصیفی ـ تحلیلی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دست پنهان یا قرارداد اجتماعی: نوزیک، رالز و مسئلۀ عدالت توزیعی
نویسنده:
مصطفی زالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رابرت نوزیک، در بخش اول کتاب بیدولتی، دولت و آرمانشهر، با استفاده از روش دست پنهان، دولتی را تحت عنوان دولت کمینه استنتاج میکند. مقصود از روش دست پنهان آن است که تکوین امر سیاسی با ارجاع به امر غیرسیاسی توجیه میشود. ازاینرو، بدون پیشکشیدن صریح مفاهیم سیاسی، موجودیتی به نام دولت توجیه میشود. این دولت، یعنی دولت کمینه، که حاصل تعدادی قرارداد خصوصی میان شهروندان است، وظیفۀ حفاظت از شهروندان را برعهده دارد. سپس در بخش دوم کتاب، پس از طرح نظریۀ استحقاقی عدالت، استدلال میکند که هر دولتی فراتر از دولت کمینه، که مشخصاً بهدنبالِ تحقق ایدۀ عدالت اجتماعی باشد، دولتی نامشروع است. این مقاله نخست، با تحلیل استدلالهای بخش دوم کتاب نوزیک، نقضهای او را بر عدالت اجتماعی و مشخصاً نظریۀ رالز و درنتیجه نامشروعبودنِ دولت فراکمینه رد میکند. سپس با تحلیل شیوۀ دست پنهان نشان میدهد که اولاً این روش موجب طرد ساختار بنیادین جامعه (موضوع عدالت از دیدگاه رالز) میشود. ثانیاً این دریافت از روشِ توجیه امر سیاسی، همراه با تفسیر موسع نوزیک از عدالت در اکتساب، هرگونه نگرش برابریگرا به توزیع را منابع طرد میکند. درنتیجه، مفروضات بخش اول کتاب نوزیک، از حیث روشی و محتوایی، با هر دولت فراکمینه ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحو بنيان حداثى لدولة القانون ـ " جون رولز نموذجًا"
نویسنده:
بليغ کمال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العدالة و القيم الإنسانية - دراسة تحليلية لنظرية العدالة في الفلسفة الغربية المعاصرة جون راولز- بول ريكور
نویسنده:
رباني الحاج، مشرف:بوزيد بومدين
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب نظریه عدالت [نسخه انگلیسی همراه با ترجمه بخشی از کتاب]
نویسنده:
جان رالز؛ مترجم : محمدکمال سروریان ، مرتضی بحرانی
نوع منبع :
کتاب , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
چکیده :
عدالت نخستین فضیلت نهادهای اجتماعی است، همچنانکه صدق، فضیلتِ نظامهای اندیشه است. یک نظریه، هرچند شکوهمند و بسنده، اگر صادق نباشد باید ردّ یا بازنگری شود؛ همچنانکه قوانین و نهادها، فارغ از این که چه میزان کارآمد و سامانیافته باشند، اگر ناعادلانه باشند باید اصلاح یا کنار گذاشته شوند. هر شخص از حرمت و مصونیتی بر پایه عدالت برخوردار است که حتی رفاه و بهروزی جامعه به مثابه یک کل نمیتواند آن را تحتالشعاع قرار دهد. به همین دلیل عدالت نمیپذیرد که تحقق خیر بزرگتری که دیگران در آن سهیماند، توجیهگرِ از دست رفتن آزادی برخی [دیگر] باشد. عدالت اجازه نمیدهد فداکاریها [محرومیتها]ی تحمیلشده بر شمار اندکی از انسانها، به واسطه انبوه امتیازات فراوانی که شمار زیادی از انسانها از آن برخوردارند نادیده گرفته شود. بر این پایه، در یک جامعه عادل، آزادیهای شهروندان ِبرابر، ثابت و لایتغیر تلقی میشوند؛ و حقوق تأمینشده از طریق عدالت، وجهالمصالحۀ چانهزنی سیاسی یا محاسبات منافع اجتماعی نیستند. تنها چیزی که به ما اجازه میدهد یک نظریۀ نادرست را بپذیریم، نبودِ یک نظریۀ بهتر است؛ به همین ترتیب، یک بیعدالتی فقط زمانی قابل تحمل است که برای پرهیز از یک بیعدالتی بزرگتر، ضروری باشد. صدق و عدالت ضمن اینکه نخستین فضیلتهای فعالیتهای انسانی هستند، مصالحهپذیر [قابل معامله] نیستند. به نظر میرسد این پیشفرضها، باور و جزم شهودی ما را در خصوص تقدم و برتری عدالت آشکار میکنند. تردیدی نیست که آنها بسیار نیرومند بیان شدهاند. در هر حال، من میخواهم تحقیق کنم که آیا این باورها (یا باورهای مشابه) درستاند یا خیر، و اگر درستاند چگونه میتوان آنها را تبیین کرد. به این منظور نیازمند تدوین نظریهای در باب عدالت هستیم که در پرتو آن بتوان این گزارهها را تفسیر و ارزیابی کرد. بحث خود را با بررسی نقش اصول عدالت آغاز میکنم. اجازه دهید، برای پرهیز از آشفتگی، فرض کنیم یک جامعه، یک انجمن کم و بیش خودکفا و متشکل از اشخاصی است که در روابط خود با یکدیگر قواعد رفتاری ویژهای را به نحو الزامآور به رسمیت میشناسند و در بیشتر موارد بر پایه آن قواعد رفتار میکنند. باز هم فرض کنید که این قواعد، یک نظامِ همکاری را مشخص میکنند که برای بهبود خیر کسانی که در آن شرکت میجویند طراحی شده است. با این حساب، گرچه یک جامعه، یک بنگاه مبتنی بر همکاری برای مزیت و منفعت دوجانبه است، اما در کنار وحدت منافع و علائق، متضمن کشمکش و منازعه نیز هست. وحدت منافع از آنجا ناشی میشود که همکاری اجتماعی، یک زندگی بهتر را برای همه افراد امکانپذیر میسازد به طوری که اگر افراد میخواستند به تنهایی و بر پایه کوشش فردی خود زندگی کنند، نمیتوانستند [آن زندگی را فراهم کنند]؛ و چون اشخاص نسبت به چگونگی توزیع منافع ناشی از همکاری خود بیتفاوت نیستند و هر کس به منظور پیگیری اهداف خود میخواهد ضمن مشارکت کمتر، سهم بیشتری به دست آورد، تعارض منافع نیز پدید میآید. برای گزینش از میان ترتیبات اجتماعیِ گوناگون که این تقسیم امتیازات را تعیین میکنند و نیز برای تضمین توافقی بر سر توزیع مناسب عایدات، مجموعه اصولی لازم است. این اصول همان اصول عدالت اجتماعی هستند: این اصول، شیوه تخصیص حقوق و تکالیف را در نهادهای اساسی جامعه تعیین، و شیوه مناسب توزیع منافع و هزینههای همکاری اجتماعی را تعریف میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار نظریه عدالت جان رالز
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
,
عدل (فلسفه اخلاق)
,
عدالت (خاص) (فلسفه اخلاق)
,
درسگفتار / سخنرانی علوم سیاسی و علوم اجتماعی
,
درسگفتار / سخنرانی اخلاق و فلسفه اخلاق
چکیده :
جان رالز (۱۹۲۰-۲۰۰۲) را میتوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین فیلسوفان سیاسی معاصر دانست. کوشش اصلی او متمرکز بر استخراج اصولی برای عدالت ناظر به نهادهای اصلی اجتماعی (ساختار بنیادین جامعه) است. او به این منظور چهارچوبی را مبتنی بر نظریه کلاسیک قرارداد اجتماعی طرح میکند که بر اساس آن اصول عدالت، حاصل توافق بیطرفانه اشخاص آزاد و برابر در موقعیتی برابر و منصفانه (موقعیت نخستین) است؛ اصول عدالت برآمده از این موقعیت منصفانه (اصل اول (برابری در حقوق و آزادیهای اساسی)، اصل دوم (مرکب از دو اصل برابری منصفانه فرصتها و اصل تفاوت))، به عنوان عدالت به مثابه انصاف شناخته میشود. رالز در کتاب نظریه عدالت در سه بخش، شرح عناصر اساسی نظریه خود را به پیش میبرد: در بخش نخست پس از توضیحی مقدمات پیرامون روش خاص خود در چهارچوب اصول عدالت و تمایز آن با بدیلهای موجود (نفعگرایی و شهودگرایی)، به توصیف اصول عدالت پرداخته و سپس به روش استنتاج این اصول و اثبات برتری آن را نسبت به بدیلهای موجود میپردازد. بخش دوم نظریه به نهادهای حاصل از عدالت به مثابه انصاف اختصاص دارد؛ رالز در این بخش توضیح میدهد که از میان نظامات سیاسی موجود دو نظام سوسیالسیم لیبرال و دموکراسی مالکیتمحور، با الزامات دو اصل عدالت سازگار هستند؛ بخش سوم نظریه عدالت به اثبات پایداری جامعه بسامان (جامعه برآمده از عدالت به مثابه انصاف) اختصاص دارد. در این بخش رالز اثبات میکند که اولاً عدالت به مثابه انصاف با روانشناسی اخلاقی بشر سازگار است و ثانیاً اصول عدالت به مثابه انصاف بخشی ذاتی از خیر انسان است (استدلال مشهور به مساوقت). اما رالز در گردشی مشهور به لیبرالیسم سیاسی میکوشد برخی تناقضات نظریه عدالت را مرتفع ساخته و مشخصاً استدلال مساوقت را با اجماع همپوشان جایگزین سازد. هدف درسگفتارهای درسگفتارهای نظریه عدالت جان رالز با تدریس دکتر مصطفی زالی ، مواجههای مستقیم با عناصر اصلی نظریه عدالت جان رالز از طریق خوانش کتاب مختصر او، عدالت به مثابه انصاف: یک بازگویی است. این کتاب حاصل ویرایش جزوه درسی رالز برای تدریس نظریه عدالت در دانشگاه هاروارد است و میتوان آن را بیانی موجز از مسائل اصل دو کتاب نظریه عدالت و لیبرالیسم سیاسی دانست. در ذیل خوانش این کتاب و در حاشیه شرح و بسط عناصر اصلی اندیشه او، به برخی از مفاهیم اساسی دیگر مانند مفهوم عقل عمومی اشاره شده و پارهای از انتقادات وارد بر نظریه او و منازعات شکلگرفته ذیل نظریه همانند نظریه ایدال در برابر نظریه غیرایدال، ضرورت یا عدم ضرورت توجیه رئالیستی هنجارها و حدود مشروع مداخله دولت در اقتصاد به اجمال بیان میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 197
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید