آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
هانس-گئورگ گادامر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 231
عنوان :
نسبت میان نظر و عمل در فلسفۀ افلاطون از منظر هیدگر و گادامر
نویسنده:
کاظم هانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هرچند ارسطو نخستین فیلسوفی است که حکمت نظری و حکمت عملی را از یکدیگر تفکیک میکند، اما قبل از او افلاطون نیز به جدایی یا عدم جدایی نظر و عمل توجه کرده است. در نظر افلاطون «فضیلت معرفت است»؛ یعنی خودشناسی عین فضیلت و آرتۀ آدمی است. بنابراین میتوان گفت نظر و عمل در فلسفۀ افلاطون از یکدیگر جدا نیستند. در عینحال افلاطون معتقد است اگر بخواهیم به اراده و قصد فضیلتمند شویم باید به فلسفه متوسل شویم؛ یعنی فلسفه به منزلۀ فعل و عمل برای تأمین نظر و غرض معین لحاظ میشود. لذا میتوان گفت افلاطون جدایی نظر از عمل را طرح کرده است. اکنون با توجه به این مقدمه مسئلۀ مهمی پیش میآید: آیا در فلسفۀ افلاطون نظر و عمل از یکدیگر جدا هستند؟ این نوشتار درصدد است از منظر مارتین هیدگر و هانس گئورک گادامر پرسش فوق را بررسی کند. در حالی که هیدگر معتقد است افلاطون با طرح جدایی نظر از عمل و همچنین تقدم نظر بر عمل زمینۀ شکلگیری مابعدالطبیعه و در نتیجه زمینۀ فراموشی وجود را فراهم کرده است، گادامر معتقد است در فلسفۀ افلاطون نظر و عمل از یکدیگر جدا نیستند. در نظر گادامر بسیاری از آموزههای افلاطون از قبیل آموزۀ ایدهها، دولت آرمانی و ... از دل ملاحظات عملی او نشأت گرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 399 تا 417
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان هرمنوتیک: گادامر و هایدگر در گفتگو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rodney (Rod) Coltman
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
State University of New York Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780791438992
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل فهم هرمنوتیکی قرآن، در اندیشۀ گادامر
نویسنده:
هاجر اسدی ، فتحیه فتاحی زاده ، ابوالفضل ساجدی ، یوسف دانشور نیلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اصل مقاله
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
گادامر در کتاب حقیقت و روش به مقولة فهم و چگونگی شکلگیری آن پرداخته است. اندیشههای او، بیشترین تأثیر را بر مطالعات قرآنیِ روشنفکران دینیِ مسلمان داشته است. وی ضمن بهتصویرکشیدن گونه-های مختلفی از فهم، از نقاط ضعف آنها لایهبرداری میکند، تا بدینوسیله صورتِ حقیقیِ "فهمیدن" را نشان دهد. در این پژوهش، سعی شده است با انطباقِ این مدلهای فهم بر حوزة فهم قرآن و ارزیابیِ آنها از منظر گادامر، صورت مقبول فهمِ قرآن بر اساس منظومة فکریِ او آشکار شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی _تحلیلی نشان میدهد که گونههای فهم، اعم از "عینیِ محض یا تاریخی"، "ذهنیِ محض یا مدرن" و "دیالوگی" اساساً کاشف از حقیقت قرآن نیستند. نقص آنها، به دلیل نفی یا کمرنگ-کردنِ نقش برخی عناصر سازندة فهم است. بر اساس اندیشة گادامر، فهمِ حقیقی قرآن، فهمِ "دیالوگی-الهیاتی" است؛ یعنی ما با یک فزونی مهم با عنوان "باور توحیدیِ فهمنده" در "الگوی دیالوگی عامِ" گادامر مواجهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غادامر مؤولاً هايدغر
نویسنده:
ماهر عبد المحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 340 تا 358
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلاقیت به مثابۀ فهم اصیل و دلالتهای آن برای تعلیم و تربیت بحثی در هرمنوتیک فلسفی گادامر
نویسنده:
محمد جابری نصر ، پروانه ولوی ، مسعود صفایی مقدم ، علیرضا حاجی یخچالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پرورش خلاقیت یکی از عالیترین اهداف نظامهای آموزشی است. اما ماهیت و چگونگی خلاقیت امری پیچیده و مبهم است. هدف این پژوهش آن بوده که تا حدودی این ابهام را برطرف کند. گادامر یکی از مهمترین فیلسوفان هرمنوتیک فلسفی است که فهم و شرایط امکان آن را مورد تأمل قرار داده است. در این پژوهش در چارچوب نظریۀ هرمنوتیک فلسفی گادامر یک تبیین جدید از خلاقیت ارائه شده است. بر اساس این تبیین خلاقیت نوع خاصی از فهم دانسته شده، فهمی که در چارچوب نظریۀ گادامر معنا مییابد؛ لذا با بهکارگیری روش تحلیلی-استنباطی، ضمن تبیین دیدگاه گادامر دربارۀ فهم، خلاقیت بهعنوان اصیلترین نوع فهم و بهعنوان مصداقی از حکمت عملی مورد نظر گادامر، معرفی شده است. بر حسب این تبیین از خلاقیت، اصول راهنمای عمل مربیان برای پرورش خلاقیت عبارتند از: اصل پرورشپذیربودن خلاقیت، اصل آموزشناپذیر بودن خلاقیت، اصل اختصاصی بودن خلاقیت و اصل سنجشناپذیربودن خلاقیت. دلالتهای دیگر تربیتی که ناظر به هدف آموزش و پرورش، شکل نظام آموزشی، روش تدریس، برنامۀ درسی، یادگیری، ارزشیابی، انگیزش و روش تحقیق بود نیز استخراج گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی طرح گادامر در نقد شکاف میان زیبایی و حقیقت در زیبایی شناسی مدرن
نویسنده:
پدیدآور: عبدالله امینی ؛ استاد راهنما: محمدجواد صافیان ؛ استاد مشاور: یوسف شاقول
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
چکیده :
به نظر برخی از مفسران و منتقدان در دورهی مدرن و به طور خاص در زیباییشناسی کانت شکافی میان زیبایی و حقیقت ایجاد شده است. کانت با تأسی از وجه سوبژکتیویستی و ایدئالیستی فلسفهی مدرن ادراک زیباییشناختی و هنری را به صرف «لذت زیباییشناختی» سوبژه تقلیل میدهد و هرگونه وجه «معرفتی» هنر را منکر میشود. در نوشتار حاضر این مسأله را در گفتمانهای مهم زیباییشناسی مدرن با محوریت نقد گادامر بر آن و ارزیابی خوانش او از این مسأله در فصولی چند پی گرفتهایم. پرسشهایی که راهبر ما بودهاند و چارچوب متن رساله را جهت دادهاند به این شرح است: چرا و چگونه در دورهی مدرن (و به ویژه در زیباییشناسی کانت) میان حقیقت و هنر شکاف ایجاد میشود، مبانی و عوامل چنین شکافی چیستند؟ نسبت میان حقیقت و زیبایی در گفتمانهای زیباییشناسی مدرن به چه شیوهای تکوین یافت و مشخصههای هر یک چیست؟ و نهایتاً اینکه راه-حل گادامر (به تأسی از هایدگر) در جهت فراروی از این شکاف چیست و تا چه حد توانسته از چنین شکافی فراروی کند؟ برای درک منظر و نحوهی تفسیر گادامر از شکاف میان زیبایی و حقیقت در زیباییشناسی مدرن با محوریت زیباییشناسی کانتی، ابتدا به طرح و بررسی مولفههای مهم هرمنوتیک فلسفی او پرداخته شده است که در شیوهی تعامل او با سنت زیباییشناسی مدرن بیواسطه دخیل بودهاند. سپس جهت بیان بهتر مسأله و روشن شدن موضوع، مسائل و چارچوب زیباییشناسی، به زمینههای شکلگیری زیباییشناسی به-مثابه یک علم در دورهی مدرن و نیز مولفههای عمدهی آن پرداخته-ایم. حال با این پیشزمینه نسبت میان حقیقت و زیبایی در سه گفتمان مهم زیباییشناسی مدرن (با محوریت کانت، هگل و نیچه) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آنچه از بررسی اخیر به دست آمده این است که زیباییشناسی مدرن تکصدا و مبتنی بر یک خوانش واحد نیست، بلکه طیف گستردهای از چندصداییها و چندمعناییها را در بر میگیرد، تا جاییکه در مورد هر کدام از این گفتمانهای محوری بایستی در باب نسبت میان زیبایی و حقیقت حسابی جداگانه باز کرد. اما نکتهی محوری این است که زیباییشناسی بهمثابه یک علم از نگرش سوبژکتیویستی دورهی مدرن همواره متأثر بوده و این امر مبنایی موجه برای پذیرش برخی از نقدهای گادامر و هایدگر بر این سنت است. هایدگر در مقام استاد گادامر چونان حلقهی واسطی است که ما را از مولفههای سوبژکتیویستی دورهی مدرن بهنحو عام و مولفههای زیباییشناسی بهنحو خاص به خوانش انتقادی گادامر رهنمون میکند. او زمینههای نقد بر این سنت را بهنحو کلی فراهم کرد و از تقلیل حقیقت هنر به «استتیک» و صرف لذت زیباییشناختی برآشفت. بنابراین، هایدگر در طرح مجدد نسبت میان حقیقت و زیبایی (هنر) حق تقدم دارد و همو بود که راه را برای گادامر هموار کرد. در ادامه ابتدا گام سلبی گادامر در نقد زیباییشناسی مدرن و چارچوب کلی نقدهای او بر این حوزه مورد بحث قرار گرفت و پس از آن گام ایجابی او با توجه به توسلش به انگارههای بازی، فستیوال و بازخوانی هرمنوتیکی برخی از مفاهیم محوری دیگر در حوزهی هنر و زیبایی به مثابه بدیلی برای «آگاهی زیباییشناختی» و «تمایزگذاری زیباییشناختی» مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت. نتیجهای که از این بحث اخیر حاصل شد این است که گادامر با بهرهگیری از چنین انگاره-هایی در دفاع از تجربهی هنری، رخداد فهم و گشودگی حقیقت در سپهر هنر تاحدی توانسته است خود را از برخی از برایندهای سوبژکتیو حاکم بر زیباییشناسی مدرن برهاند و این شکاف را پُر کند، گرچه از جهاتی هنوز برخی از ایدههای زیباییشناسی کانتی را همچنان خواسته یا ناخواسته تکرار میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی هرمنوتیک در هانس گئورگ گادامر و پل ریکور
نویسنده:
پدیدآور: عباس فدایی ؛ استاد راهنما: سیدمسعود سیف ؛ استاد مشاور: عبدالرزاق حسامیفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث خوانش، فهم و تفسیرِ صحیح آثار، از دیر باز دغدغهی بشر اندیشمند بوده است. از این رو هرمنوتیک گرچه به گونهی امروزین از قرن 17 و 18 به بعد، در تاریخ فلسفه پدیدار گشته است، و لیکن اندیشههای تأویلی، تاریخی به قدمتِ اندیشهی بشر دارد؛ چرا که تلاش برای فهم هر پیام و نشانهای میتواند تلاشی هرمنوتیکی قلمداد شود. اما اندیشهی هرمنوتیکی معاصر به نحو چشم گیری، مدیون انقلاب فکری هایدگر و چرخش هرمنوتیکی او به سبب تغییر نگرش بنیادین در امر فهم و تفسیر و نیز، تربیت شاگردان و پیروان برجستهای چون گادامر و ریکور است، که هر یک با مساعی خویش طرحی نو در آسمان اندیشهی تأویلی معاصر در انداختهاند. در رسالهی حاضر، ضمن بررسی تحولات اندیشههای هرمنوتیکی، به بررسی تطبیقی آراء دو تن از نامداران هرمنوتیک پساهایدگری پرداخته و نشان دادهایم که این دو ضمن اشتراک و توافق در پارهای از اصول هرمنوتیک فلسفی هایدگر، در برخی وجوه راه خویش را پیمودهاند و سَبک خاص خود را دارند. گادامر با قدردانی و ستایش از هایدگر در بسط مبانی هرمنوتیک وی مصمم بوده و هرمنوتیک فلسفی را قوت بخشیده است. ریکور فیلسوفی است که به حق، آینهی اندیشههای فلسفی قرن بیستم است. وی با شجاعت و نبوغی بیبدیل، آراء اصیل و نابی مطرح کرده، هرچند به نحوی متواضعانه در پی تأسیس مکتب تازهای به نام خویش نبوده است. او با بذلِ توجه به اندیشهی گادامر، در مقام رفع کاستیهای هرمنوتیک وی برآمده است، و در مواردی با تألیف برخی از آراء او (گادامر) با نظریات رقیب، توفیقاتی حاصل نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هایدگر و زبان متافیزیک
نویسنده:
هانس گئورگ گادامر، عبدالله امینی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منزلگه (هایمات) در نزد هایدگر و گادامر
نویسنده:
مایسترکای هامر، جهانگیر معینی علمداری
نوع منبع :
ترجمه اثر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره هایدگر
چکیده :
فاقد چکیده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عوامل فهم معلم از کنش دانشآموز در آراء گادامر و ریکور
نویسنده:
پدیدآور: ابراهیم سپاسزاده ؛ استاد راهنما: سیدجلال هاشمی ؛ استاد مشاور: پروانه ولوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش با هدف مقایسه عوامل فهم معلم از کنش دانشآموز در آراء گادامر و ریکور و استنتاج دلالتهای آنها در نظام آموزش و پرورش ایران انجام گرفته است. گادامر متعلق به نوع هرمنوتیک فلسفی و ریکور نیز متعلق به سنت هرمنوتیک، هرمنوتیک فلسفی و در چارچوب نظریه تفسیر متن، توسعه دهنده و در مواردی مبدع الگوی پدیدارشناسی هرمنوتیک است. گادامر متن را محدود به متون نوشتاری ندانسته و کلیه آثار فرهنگی و از جمله عمل آدمی را قابل تفسیر میداند. هر چند گادامر در این زمینه دیدگاهی جامع ارائه نکرده است ولی با اتخاذ رویکردی استنتاجی در مباحث مربوط به عوامل فهم متن مورد نظر وی، میتوان از خطوط کلی اندیشه او در فهم عمل آدمی آگاه شد. ریکور را از اندیشمندانی میدانند که مفهوم کنش را به فلسفه افزوده است و این مفهوم به وضوح در اغلب آثار دوره دوم فلسفهورزی او به چشم میخورد. او برای تشریح دیدگاه خود درباره کنش انسان، چارچوب روش-شناختی و معرفت شناختی پدیدارشناسی هرمنوتیک را با بهره گیری از آراء اغلب اندیشمندان پدیدارشناس و هرمنوت پیش از خود، به همراه ابتکارات و مفهومسازیهای معدودی تدوین و ارائه کرده است. موضوع هرمنوتیک فلسفی، فهم و عناصر سازنده آن است. و آن نیازمند عناصر و پیشبایستهایی است. این عناصر بهگونهای است که تعامل را ممکن میسازند. در این دیدگاه و بر اساس دور هرمنوتیک، فهم از خود فرد شروع شده و نهایت جزء خود میشود. با این اوصاف درک کنشها در اندیشه گادامر یک امر بیپایانی است. این مهم بر اساس امتزاج افقها صورت میگیرد. گادامر گفت و گو را خالق زبان مشترکی میداند که بر مبنای آن فهم مشترک در ارتباط با یک مضمون ممکن میشود. در این میان این تعامل با رعایت عناصری مثل سنت و زبان باعث درک کنش طرفین از هم میشود. در پدیدارشناسی هرمنوتیک مورد نظر ریکور، همزمان هم ملاحظه پدیدار و هم تفسیر کنش مهم هستند. از این منظر جهت دستیابی به فهم، قوس هرمنوتیک موضوعیت دارد و در آن سه مرحله تبیین، فهم و به خود اختصاص دادن اتفاق میافتد. تفاوت این دیدگاه با نظر گادامر در این است که به نوعی به فهم بیپایان خاتمه می-دهد. پس فهم مربی و شاگرد بر اساس تعامل و در فرایند پرسشگری رخ میدهد و قابل پیش بینی هم نیست و هر اندازه عناصر فهم رعایت شود این فهم متقابل بهتر انجام میشود ولی از دید ریکور معلم میتواند به شاگرد به عنوان یک متن نگاه کرده و در فرایند تبیین (قول و فعل شاگرد)، فهم و اختصاص دادن، به فهمی مستقل نه الزاماً مشترک، از دانشآموز برسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 231
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید