آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 159
مهدویت و جهانی شدن
نویسنده:
راشین قدرتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق پایانی در موضوع مهدویت در قالب دو بخش و چندین فصل نگارش شده از آنجا که اعتقاد به مهدویت موجب استحکام اعتقادات راسخ دیگر دینی می شود و امید را در دلها زنده می کند لذا دارای بحث گسترده و عمیق می باشد مهدویت یعنی نزدیک شدن به امام زمان(عج) که یک نزدیک شدن معنویست، می باشد زیرا این نزدیکی و شناخت باعث ایجاد مشکل برای استکبار و استعمار درونی و بیرونی می شود. اعتقاد به قضیه مهدی(عج) و موضوع ظهور و فرج و انتظار، گنجینه عظیمی است که ملتهامی می توانند از آن بهره های فراوانی ببرند زیرا این اعتقاد به امام زمان(عج) است که شیعه را تا امروز، از آن همه پیچ و خمهای عجیب و غریبی که در سر راهش وجود داشته عبور داده است. برخی بر این عقیده اند که مهدیگری در آغاز اسلام نبوده و از نیمه دوم سده یکم در میان مسلمین پیدا شده، گروهی محمد بن حنیفه را مهدی نامیده و مرگ وی را انکار کردند و همچنین در طول تاریخ کسانی بودند که ادعای مهدویت می کردند که اسامی آنان در تواریخ به ثبت رسیده است مثلا گروهی از مسلمین محمدبن حنیفه را امام مهدی معرفی کردند گروهی از اسماعیلیه، اسماعیل فرزند امام صادق(ع) را معرفی کره اند. مطلب دیگری که در این نوشته بحث شده، در زمینه قرآن کریم که کتاب خداست، درآن هرگز باطلی راه نیافته است و هیچگاه نیز راه نخواهد یافت این کتاب بیانگر همه حقایق است آیا ممکن است قرآن درباره این مسئله بس بزرگ و مهم که باعث ایجاد تبدل و تغییر عظیمی در زندگانی خواهد شد سخنی به میان نیاورده باشد؟ قرآنی که از غلبه روم بر ایران خبر می دهد. همانا بحث مهدویت نیز در احادیث فراوانی ذکر شده است و این احادیث دارای منابع معبر می باشند که همین امر خود دلیل محکمی بر وجود مهدویت می باشد به عنوان مثال به ذکر روایتی از بین روایات می پردازیم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند : دنیا سپری نمی گردد تا اینکه مردی از اهل بیت من که هم نام من است بر عرب حکومت کند. احادیث نبوی، درباره مهدی ( عج) در کتابها و اسناد عالمان مذاهب اسلامی به اندازه ای فراوان است که به ندرت در موضوعات دیگر یافت می شود، این کثرت در مآخذ و طرق روایی اهل سنتیز به خوبی چشمگیر است که هیچ یک از محققین از هر فرقه ای باشد نمی توانند متواتر بودن آنها را رد کنند. مهدویت و اعتقاد به مهدی نیز در میان مسلمانان اختصاص به یک مذهب از مذاهب اسلامی ندارد بلکه روایات و اقوال بسیار، همه معتبر می باشند. در میان غربیها نیز عقیده به ظهور یک رهایی بخش بزرگ مطرح بوده و منحصر به شرقیها نمی باشد بلکه اعتقاد جهانی است در میان ادیان مختلف هم مهدویت وجود داشته و ازآن نام برده شده، مثلا مهدویت در مسیحیت، هندو، بودا، یهود، می توان نام برد. بحث بعدی معنا و مفهوم انتظار است، انتظار از لحاظ لغوی به معنای چشم براه بودن می باشد که دارای ابعاد مختلفی از جمله عقیدتی و عملی است و هر کدام از این ابعاد بعدهای مختلفی از جمله بعد نبوت، توحید، معاد و غیره می باشد انتظار یکی از مهمترین مسائلی می باشد که باید تک تک مسلمین آن را مورد توجه قرار دهند زیرا در این زمان انسان منتظر بیش از هر زمان دیگر امتحان می شود چرا که انتظار در این موقعیت تکلیف حساسی است. که یکی از ابعاد تکلیف حساس در روزگاران غیبت، حفظ دین و نگهبانی مرزهای عقیدتی می باشد پس جامعه منتظر نباید درباره این امر عظیم سستی روا بدارند. زیرا انتظار یک بسیج عمومی است پس نباید از آن غافل شد چرا که منتظران حقیقی برادران پیامبر(ص) می باشند و همچنین رابطه ناگسستنی با امام ( ع) دارند و از اولیای خداوند هستند و هدف انبیاء الهی و جانشینان آنان این بوده است. در آخر هم به ویژگی های حکومت های جهانی که آن ویژگیها عبارتند از : 1- تجدید اسلام 2- وحدت امت 3- رشد عقلی 4- برپایی عدالت 5- رفاه و آسایش و غیره است پرداخته شده.
ضرورت اعتقاد به معاد، فواید و پیشینه آن
نویسنده:
معصومه بختیاری داشخانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پنجمین اصل از اصول دین، معاد می باشد آن به معنای اعتقاد به جهان دیگر است که با مرگ شروع می شود و سرانجام آن به بهشت یا جهنم ختم می گردد. مهم ترین اصل اعتقادی اسلام پس از ایمان به خدا، اعتقاد به معاد است و پیامبران همگی برای بیان و دعوت مردم به این دو عقیده ی اساسی آمده اند. سایر عقاید و معارف و دستورهای اسلام از این دو اعتقاد مهم سرچشمه می گیرد. توحید و معاد دو اصل مشترک همه ی ادیان آسمانی است. این تحقیق شامل چهار فصل می باشد. فصل اول آن شامل واژه شناسی کلمه معاد معاد از دیدگاه قرآن، روایات و و احادیث پرداخته شده است. معاد: در لغت به معنای برگشتن – عالم آخرت آمده است – مص ( ع و د) بازگشتن – بازگشت. معاد از ماده عود به معنی برگشتن است چون روح دوباره به بدن برگردانیده می شود. معاد در اصطلاح عبارت است از برگشتن روح به بدن. در بخش دیگر به بحث معاد از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته شده. که با دقت در سور قصار قرآن که در مورد مسئله معاد بحث می کنند، می بینیم که تمامی آیات و یا اکثر آنها به بحث پیرامون همین مسئله پرداخته اند. قرآن کریم در آیات متعددی به بی ارزشی و پوچی حیات دنیا اشاره می نماید و به انسان ها هشدار می دهد که فریب متاع دنیا را نخورند و بدانند که دنیا و آنچه در آن است تنها آن زمانی ارزش می یابند که به عنون گذرگاه جهان پس از مرگ در نظر گرفته شوند. اهمیت و ضرورت بحث معاد را از مراجعه به احادیث و روایت های امامان معصوم ( ع) و انبیاء الهی نیز می توان به دست آورد. در فصل دوم آن به ضرروت اعتقاد به معاد و دلایلی که معاد را اثبات می کند پرداخته شده است که در ابتدا توضیح مختصری در رابطه با ضرورت اعتقاد به معاد داده می شود و پس از آن به بررسی دلایل اثبات معاد می پردازیم. ایمان به معاد و ضرورت اعتقاد به آن – باعث می شود که روح دنیا پرستی را – که خمیرمایه تمام خطاها و جنایات است – تضعیف کند. ضرورت معاد باعث می شود که زندگی انسان ها مفهوم و هدف داشته باشد و زندگی این جهان را از پوچی و عبث بودن به درآورد. دلایل اثبات معاد عبارت است که از دلایل نقلی و عقلی که برای دلایل نقلی آن نمونه هایی از آیات قرآن ذکر شده و دلایل عقلی آن دلایل چهارگانه ای است که عبارت است از دلیل اول فطرت، « فطرت » یعنی یافتن در مقابل « علم» که دانستن است. ما به شخصی که در برابرمان نشسته است علم داریم. دلیل دوم صیانت آفرینش از بیهوده بودن است. این که خداوند آفریننده جهان است و هرچه را که آفریده بیهوده نبوده و هدفی داشته. دلیل سوم معاد مقتضای عدل الهی است. دقت در نظام هستی و قوانین آفرینش نشان می دهد که همه چیز حساب شده است. این که خداوند عادل است و تحقق عدالت الهی بدون وجود روز « معاد» میسر نیست. دلیل چهارم سیر تکاملی انسان، این که انسان در ابتدا خاک بوده، سپس نطفه شد. پس از آن، به علقه تبدیل شد، از علقه نیز به مضقه تغییر یافت و آن گاه انسان شد. ابتدا طفلی بیش نبود پس از طفولیت پا به نوجوانی گذاشت پس به چوانی رسید سرانجام پیری و مرگ فرا رسید، و بعد از مرگ استکمال دیگری هم باید باشد تا این سیر ناقص نباشد. در بخشی دیگر تقسیم معاد را داریم که به دو قسم معاد جسمانی و روحانی تقسیم می شود. در فصل سوم معاد از دیدگاه اقوام و ملل را داریم که شامل اعتقاد به معاد در میان مصری ها، اعتقاد به معاد در یونان،اعتقاد به معاد درمیان رومی ها و در آخر ،اعتقاد به معاد در میان بابلی ها بحث شده است. در بخشی دیگر، معاد از دیدگاه ادیان مذاهب بزرگ عالم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. که در این بخش معاد ،در ادیان برهما، بودا، زردشت، یهود، مسیح و در آخر اسلام را داریم. در فصل چهارم آثار و نتایج ایمان به معاد را داریم. که در این فصل به، نقش معاد در بینش فلسفی انسان، اثر معاد به عنوان پشتوانه اخلاقی، ضمانت محکم و راستین اجرای قوانین در نهان و آشکار آثار تربیتی و نقش معاد در سازندگی انسان، اثر ایمان به خدا و معاد در جامعه و فرد، آثار و نتایج ایمان به معاد از لحاظ فردی واجتماعی که شامل ( آرامش دل و تسکین خاطر، تقوی و پاکدامنی، تعهد و احساس مسئولیت، ایمان به معاد و اثر آن در مسائل اقتصادی، ایمان به معاد و اثر آن در مسایل نظامی، ایمان به معاد و نقش آن در برخورد با طاغوتیان، ایمان به معاد و نقش آن در مسائل محرومان، ایمان به معاد و نقش آن در تشخصی حق از باطل، ایمان به معاد و نقش آن در آرامش جان مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی تطبیقی فرق بودایی تهره واده و مهایانه
نویسنده:
کیومرث چراغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر شامل یک مقدمه و هشت بخش است. در بخش اول بعد از توصیف اوضاع جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی قوم شکیه، زندگی بودا از تولد تا به اشراق مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم به دعوت بودا، در بخش سوم و چهارم به ترتیب به تعالیم اساسی فرقة تهره واده، شوراهای بودایی و مکاتب هینه یا نه، در بخش پنجم به پراکندگی جغرافیایی فرقه تهره واده و ظهور و سقوط بودیزم در هندوستان، بخش ششم به فرقه مهایانه و بخشهای هفتم وهشتم نیز به ترتیب چگونگی ورود مهایانه به چین و ژاپن و بررسی مکاتب بودایی چینی و ژاپنی پرداخته شده است.
ترجمه و تحقیق و مقدمه بر کتاب Confucianism
نویسنده:
جبار آق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
‫این تحقیق به بررسی آیین کنفوسیوس می پردازد. بنیانگذار این جنبش که شخصی به نام ( کونگ زی- کونگ فوئره ) است در حد قرن پنج قبل از میلاد ( ۴۷۹ - ۵۵۱ ) می زیسته است. اندیشمندان غربی آنرا به کنفوسیوس ترجمه کرده اند. این تحقیق به بررسی آثار و اندیشه های کنفوسیوس و اینکه از کدام سلسله های پادشاهی تاثیر پذیرفته می پردازد. همچنین به آیینها و مسلکهای دیگری که در کشور چین در زمان کنفوسیوس و ما قبل آن نیز بوده می پردازد و مهمترین آیینی که در زمان این حکیم بوده آیین تائو است که موسس آن شخصی به نام لاتوتره بوده٬ می پردازد و هر چند آیینهای بیگانه ای چون بودا نیز از شمال بر این آیین تاثیر گذاشته است. در ترجمه کتاب به یک تصویر خیالی از زن و مردی نیز می پردازد که در کارهای دولتی مشغول به خدمت هستند ولی با این حال به مسائل اخلاقی و اجتماعی که کنفوسیوس حکیم گوشزد کرده است نیز غافل نمی باشند. این زن و مرد جواد که در سال ۱۶۸۹ میلادی زندگی کرده اند که این دوران یکی از بهترین دورانهایی بوده که آیین کنفوسیوسی در آن رعایت می شده و آنها الگو و نمونه بارزی از خادمان فرهنگ کنفوسیوسی به شمار می روند. سلسله های مختلفی در کشور چین به ظهور رسیده و سقوط کرده اند که مهمترین آنها ها٬ تانگ٬ سونگ٬ مینگ و کینگ است. سلسله ای که خود کنفوسیوس در آن زمان بوده سلسله زو بوده که از پادشاهان فرزانه بسیار متاثر است. بزرگترین شاگرد این حکیم منسیوس است که مبلغ اندیشه های او به صورت گسترده است هر چند زیوکسی نیز از جمله کنفوسیوسی مذهبانی است که با گذراندن امتحانات محلی استان و کشوری به مقالات بالایی رسیده و آثار این حکیم را شرح و گسترش داده است.
بشارت منجی: اعتقاد به منجی در نگاه ادیان
نویسنده:
ملیحه عطاردی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق از اهیمت بسیاری برخوردار است. چرا که مهم ترین امری که در حال حاضر، باید به آن پرداخته شود؛ وجود منجی عدالت گستر در عالم بشریت است. اگر افراد به این مطلب توجه داشته باشند، تمام مشکلات روحی و روانی انسان ها حل خواهد شد. هدف اصلی از نگارش این تحقیق رسیدن به جواب این سؤال ها می باشد، که آیا ادیان مختلف به وجود نجات دهنده ای در آخرالزمان اشاره دارند و یا این اعتقاد تنها به مسلمانان و شیعیان معطوف می گردد. مسأله حکومت جهانی و مصلح آخرالزمان مورد اتفاق بیشتر ادیان زنده جهان بوده و این یکی از آرزوها و اعتقادات میلیاردها جمعیت کره ی زمین است. پیروان این ادیان عقیده دارند که در یک عصر تاریک و بحرانی، فساد و بیدادگری و بی دینی، همه جا را فرا می گیرد تا این که یک نجات دهنده بزرگ جهانی طلوع می کند و به واسطه ی نیروی فوق العاده غیبی، اوضاع آشفته جهان اصلاح می گردد. مجموعه حاضر شامل سه بخش می باشد که در بخش اول به اعتقاد به منجی در ادیان مهم دنیا پرداخته شده، که شامل سه فصل می باشد. در فصل اول اعتقاد به منجی در دین زرتشت، در فصل دوم اعتقاد به منجی در دین مسیحیت و در فصل سوم، اعتقاد به منجی در دین یهود مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، اعتقاد به منجی در سایر ادیان کوچک را مورد بررسی قرار داده که این بخش نیز از سه فصل تشکیل شده است که در فصل اول در دین هندو، در فصل دوم، در دین بودا و در فصل سوم در بعضی کتب و ملل وجود منجی را بررسی کرده ایم. در بخش سوم این تحقیق اعتقاد به منجی در دین مبین اسلام آورده شده که شامل چهار فصل می باشد که در فصل اول، مهدویت در مذاهب اسلامی بررسی شده و در فصل دوم، مهدویت از دیدگاه شیعه، و در فصل سوم، مهدویت از دیدگاه اهل سنت آورده شده و در فصل چهارم به نظر بعضی از فرقه های اسلامی مانند: سبابیه، کیسانیه، ناوسیه، مبارکیه، بشیریه، مغیریه، اسماعیلیه، محمدیه، عسکریه، پرداخته شده است. و حال آن که می بینیم جوامع و ادیان بذر امید و حیات را در دل خود می پاشند و امید دارند به آن روز دست یابند و ما نیز با آن همه بشارت که در قرآن دیدیم با آن همه اخبار و روایات که از ائمه هدی علیهم السلام شنیدیم، باید همگی در امر فرج مصلح و رسیدن به آن روز باشکوه تلاش کنیم و در این سازندگی، تأخیر، کار اشتباهی است. واژگان کلیدی این تحقیق: اعتقاد، منجی، نگاه، ادیان.
رنج و شادی در اسلام و آئین بودا
نویسنده:
محمدحسین موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
رنج و شادی، دو حالت درونی است که‌‌‌‌‌‌ تقریباً بیشترِ انسان‌ها به‌نوعی با آن ارتباط دارند. انسان در سختی و کَبد آفریده شده و در طول زندگی نیز با مشکلات مختلفی روبه‌رو است. مدیریت آنها می‌تواند او را از اَلم و رنج برهاند و در دلِ بلایا مسیری شادی‌آفرین به وی بنمایاند. از سوی دیگر، عدم مدیریت مشکلات موجب اختلالات عصبی و گاه نارضایتیِ او از زندگی می‌گردد. برخی از ادیان برای مدیریت مشکلات و رسیدن به شادی، براساسِ جهان‌بینی خویش، برنامه‌‌هایی ارائه نموده‌اند تا رنج را ریشه‌کَن کنند یا تحمل آن را برای انسانْ آسان نموده و در این دنیا وی را به‌شادمانی برسانند.در آموزه‌‌‌‌‌‌‌های اسلامی و تعالیم بودا برای دستیابی به این امر، راهکارهایی ارائه شده است. نوشته پیشِ رو به‌روش توصیفی‌تحلیلی به‌دنبالِ دست‌یافتن به راهکارهای اسلام و بودیسم جهت رهاییِ از رنج و دستیابی به شادمانی و مقایسه و تحلیل آنهاست.اسلام با پذیرش رنج و مصیبت در زندگی انسان, آن را هدفمند و فرجام آن را خیر و خوبی و وسیله‌ای برای رسیدن به کمال می‌داند. یکی از آموزه‌های مهم آیین بودا نیز اصل رنج است. براساس آن مهم‌ترین خصیصه زندگی انسان رنج در زندگی می‌باشد که پس از انجام دستورات هشت‌گانه، از آن رهایی می‌یابد. این رساله پس از طرح مسئله و مفهوم‌شناسی، به بحث درباره موضوع رنج و شادی در این دو دیدگاه پرداخته و راهکارهای رهایی از رنج و نیل به شادی از نظر اسلام و بودا را به‌صورت تحلیلی بررسی می‌کند.
سقراط، عیسی، بودا: سه آموزگار زندگی [کتاب به فرانسه]
نویسنده:
فردریک لونوآر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Le Livre de Poche,
چکیده :
کارل یاسپرس فیلسوف آلمانی از سقراط و بودا و مسیح به عنوان متفکران محوری یاد می کند. کارل یاسپرس در کتاب فیلسوفان بزرگ به این سه فیلسوف در کنار افلاطون آگوستین و اسپینوزا می پردازد. کتاب " سقراط عیسی بودا سه آموزگار زندگی " شاید ملهم از طرح و گزینش یاسپرس باشد اما در ساختار فرقی اساسی دارد. یاسپرس در کتابش هر فصل به یک فیلسوف و زندگی و زمانه و فلسفه ی وی پرداخته است و حتی به گونه ای فصل ها جداگانه و مستقل اند، اما کتاب سقراط عیسی بودا سه آموزگار زندگی این گونه نیست. این کتاب بر اساس موضوعات زندگی فصل بندی شده است نه شخصیت ها. یعنی شما اگر بخواهید الگوی زندگی جنسی این شخصیت ها را بیابید در یک فصل پشت سر هم آمده و توان مقایسه یا تطبیق را دارید. کتاب دو بخش عمده دارد. بخش اول به کیستی این سه می پردازد و در ده فصل این را بررسی می کند. بخش دوم اما شاید بهتر باشد. این بخش در پی این است که بدانیم حرف های این سه به چه درد الان ما می خورند؟
سقراط، عیسی، بودا: سه آموزگار زندگی
نویسنده:
فردریک لونوآر؛ ترجمه: قدرت اله مهتدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه نشر فرزان روز,
چکیده :
کارل یاسپرس فیلسوف آلمانی از سقراط و بودا و مسیح به عنوان متفکران محوری یاد می کند. کارل یاسپرس در کتاب فیلسوفان بزرگ به این سه فیلسوف در کنار افلاطون آگوستین و اسپینوزا می پردازد. کتاب " سقراط عیسی بودا سه آموزگار زندگی " شاید ملهم از طرح و گزینش یاسپرس باشد اما در ساختار فرقی اساسی دارد. یاسپرس در کتابش هر فصل به یک فیلسوف و زندگی و زمانه و فلسفه ی وی پرداخته است و حتی به گونه ای فصل ها جداگانه و مستقل اند، اما کتاب سقراط عیسی بودا سه آموزگار زندگی این گونه نیست. این کتاب بر اساس موضوعات زندگی فصل بندی شده است نه شخصیت ها. یعنی شما اگر بخواهید الگوی زندگی جنسی این شخصیت ها را بیابید در یک فصل پشت سر هم آمده و توان مقایسه یا تطبیق را دارید. کتاب دو بخش عمده دارد. بخش اول به کیستی این سه می پردازد و در ده فصل این را بررسی می کند. بخش دوم اما شاید بهتر باشد. این بخش در پی این است که بدانیم حرف های این سه به چه درد الان ما می خورند؟
دانش نامه دین: آمیدا، بودا، بوداسف، شین تو...
نویسنده:
ع پاشایی، عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 159