آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 65
حلیة الصالحین: فی ظلال دعاء مكارم الأخلاق للامام زین العابدین علی بن الحسین سلام الله علیهما
نویسنده:
السید صادق الحسینی الشیرازی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه هیئه الامین,
چکیده :
کتاب حاضر مجموعه محاضرات صادق شیرازی درباره دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین علیه السلام می باشد و برخی از فضایل و رذایل اخلاقی را مطرح می کند.
بانتظار الذی یأتی
نویسنده:
كمال السید
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: باقیات,
چکیده :
بانتظار الذی یأتی، کتابی است که با زبان عربی به بررسی و شرح تاریخی از زندگانی و فضایل امام مهدی (ع) و بیان روایاتی درباره ظهور و غیبت آن حضرت و ارائه تصویری از آینده جهان می‌پردازد. این کتاب اثر کمال السید است و انتشارات انتشارات مکتب فدک انتشار آن را به عهده داشته است. در معرفی این کتاب آمده است: «کتاب حاضر مشتمل بر 3 فصل است: در فصل نخست، بشارت‌‏هایی که در عهدین و روایات در مورد ظهور حضرت مهدی آمده، و وقایع مقارن با ظهور آن حضرت را تشریح کرده، ذکر شده است. در فصل دوم به اثبات ولادت و وجود امام زمان پرداخته شده، و شواهد تاریخی و روایی مبنی بر این مساله از منظر شیعه و سنی بیان گردیده است. در فصل سوم کتاب نیز مباحثی درباره انتظار، اوضاع جهان در عصر ظهور و غیبت و روایاتی درخصوص شخصیت حضرت مهدی و طول عمر ایشان و آینده جهان بشریت نقل شده است»
تاریخ الغیبة الصغری
نویسنده:
السید محمد الصدر
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
چکیده :
از جمله آثار علمی مفصلی که در موضوع مهدویت تالیف شده، مجموعه‌ای چهار جلدی است که توسط مرحوم شهید آیة الله سید محمد صدر با عناوین زیر نوشته شده است: جلد اول تاریخ الغیبة الصغری، جلد دوم تاریخ الغیبة الکبری ، جلد سوم تاریخ ما بعد الظهور و جلد چهارم الیوم الموعود . در جلد اول پس از بیان زندگی امامین عسکریین علیه‌السّلام به اوضاع معاصر ولادت و غیبت صغری اشاره شده است. بخشی مباحث نیز به سفرای اربعه و چگونگی ارتباط امام عصر با شیعیان اختصاص دارد.
تساؤلات حول النهضة الحسینیة
نویسنده:
الشیخ محمد صنقور علی البحرانی؛ تحقیق الشیخ حامد عاشور
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مطبعه اهل البیت علیهم السلام,
چکیده :
کتاب به صورت پرسش و پاسخ درباره وقایع قبل و بعد از عاشوراست که به صورت مستند پاسخ داده شده است از اینکه چرا امام حسین جواب مثبت داد به نامه کوفیان؟ تا اینکه مگر می شود طفل رضیعه را تیر زد ؟ و...
تاریخ النبی أحمد صلى الله عليه وآله وسلم المجلد2
نویسنده:
السید حسن لواسانی؛ الحواشی احمد لواسانی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: لواسان ,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی تاریخ زندگانی پیامبر اعظم می پردازد. محتوای جلد حاضر بیشتر به بررسی غزوات پیامبر می پردازد و در کنار آن بحث مباهله پیامبر، غدیر خم و در آخر فضائل و معجزات حضرت رسول آورده شده است.
حیرة فی عصر الغیبة الکبری
نویسنده:
یاسین الموسوی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب مهدویست که به بررسی انواع حیرت هایی که مردم قبل از ظهور دارند می پردازد و در این زمینه آیات و روایات بسیاری ذکر می کند.
بحار الانوار المجلد22
نویسنده:
محمدباقر مجلسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: داراحیاء التراث العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل‌ ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کت تاب که مجموعه‌ ای از آموزه‌ ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده‌ اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره‌ های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می‌ شود.) در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می‌ آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می‌ کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می‌ کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت‌ های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب‌ بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه‌ های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش‌ هایی از آن بارها به چاپ رسیده است. برخی از عناوين و موضوعاتي كه در اين جلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: كتاب طهارت و احكام مربوط به آن، آداب مريض، آداب احتضار، احكام ميت، آداب تشييع جنازه، احكام نماز ميت و...
محتضر، فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی وآله علیهم السلام
نویسنده:
الشیخ حسن بن سلیمان الحلی العاملی؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مکتبه العلامه المجلسی,
چکیده :
الروايات في هذا المضمون ـ يعني رؤية المحتضر رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و أمير المومنين عليه السلام و الأئمه عليهم السلام ـ كثيرة جداً يعسر إحصاوها ـ و لو أرادنا الاستقصاء لطال بنا المقام، فقد جمع جملة منها مؤلفنا المعظم الشيخ حسن بن سليمان الحلي (802 هـ‌) في القسم الأول من هذا الكتاب، و أيضاً أفراد العلامة المحدث الشيخ محمد باقر المجلسي رحمة‌الله عليه (110 هـ ) باباً لذلك في جامعه الكبير ـ بحار الأنوارـ و أورد فيه الأحاديث و الأخبار الكثيرة و سماة بـ : «باب ما يعاين المومن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك و عند الدفن و عرض الأعمال عليهم صلوات الله عليهم. كتاب حاضر مجموعه از خيل عظيم رواياتي است كه از حضرات معصومين عليهم السلام به ما رسيده، مبتني بر اينكه هر كس كه در حال جان دادن است و فرق نمي كند مومن باشد يا كافر، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و حضرات معصومين عليهم السلام را به او نشان مي دهند؛ البته كيفيت ديدارها و نحوه برخوردها متفاوت است. اين روايات جرعه‌اي از اقيانوس بي كران علم و معرفت موجود در كتاب عظيم الشأن بحار الانوار و ديگر مصادر تقديم شده است.
خمسون درساً فی الأخلاق
نویسنده:
الشیخ عباس القمی؛ تحقیق نزار الحسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه الامین,
چکیده :
کتاب متضمن پنجاه درس در حوزه اخلاق اسلامی است که در آن پاره‌ای از فضایل و رذایل اخلاقی به زبان عربی تشریح می‌شود؛ از جمله موضوعاتی همچون: خوف، رجا، غیرت و حمیت، غضب، حلم، عفو، رفق، خودپسندی، قساوت، حرص، طمع، بخل، و غیبت.
  • تعداد رکورد ها : 65