مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 301
ک‍ون‍دال‍ی‍ن‍ی‌ - راز ه‍س‍ت‍ی‌
نویسنده:
س‍وام‍ی‌ م‍وک‍ت‍ان‍ان‍دا؛ ت‍رج‍م‍ه‌ ف‍ری‍ده‌ م‍ه‍دوی‌ دام‍غ‍ان‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: ام‍ی‍رب‍ه‍ادر,
مبانی هستی شناسی از دیدگاه مولانا و دلالت های آن در تربیت عاطفی
نویسنده:
نویسنده:رمضان جهانداری؛ استاد راهنما:سید حمید رضا علوی؛ استاد مشاور :احمد امیری خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
نظام تعلیم و تربیت، با تعلیم و تزکیۀ نیروی انسانی، تلاش می‌کند از عمده‌ترین مشکلات جامعه بشری مانند جرم و جنایت، بی‌عدالتی اجتماعی، جنگ و خونریزی، انحطاط اخلاقی و فساد اقتصادی پیشگیری نماید. این نظام برای رسیدن به چنین اهدافی، باید اهداف حیطۀ عاطفی را پرورش دهد. تجربه نشان می-دهد که جهان‌بینی انسان که محصول نگاه فلسفی او است، نقش و تأثیر به‌سزایی بر جهت‌گیری تربیت عاطفی او دارد. نگاه ادیبانه و ژرف جلال‌الدین محمد بلخی به هستی، به‌عنوان یکی از ادبا، حکما و عرفای بزرگ اسلامی، رهگشای بسیاری از طالبان طریق حقیقت می‌باشد. در این پژوهش، سعی شده برخلاف رویکرد روانشناسان غربی، که عواطف عالی انسانی را همسطح با احساسات برمی‌شمارند، بر اساس جهان-بینی مولوی که بر پایۀ جهان‌بینی اسلامی و معتقد بر شناختی بودن عواطف استوار است، به تربیت عاطفی توجّه شود. هدف اصلی این پژوهش، در راستای رشد معنوی و روحانی و اعتلا جویی آدمی، بررسی تأثیر هستی‌شناسی مولوی بر تربیت عاطفی از طریق شناختن و شناساندنِ نگاه این عارف والامقام، نسبت به خدا، انسان و دنیا و به پشتوانۀ معارف به‌دست آمده، پرورش عواطف مثبت همچون نوع‌دوستی، اخلاص، ایثار و محبّت و درمان عواطف منفی مانند حسد، کینه و خشم می‌باشد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی – استنتاجی، آثار مولوی و شرح‌ها و منابع دیگر مربوط به این آثار، بررسی و مبانی خدا‌شناسی، انسان-شناسی و جهان‌شناسی وی استخراج و تأثیرات این دیدگاه‌ها بر تربیت عاطفی، و ارتباط آن‌ها با هدف اصلی این تحقیق، یعنی بررسی طربناکی و در اوجْ نشستن مولوی بر قلّه‌های اطمینان و آرامش، به‌عنوان الگوی رشد‌یافتگی و اعتلا، مورد مداقّه قرار گرفت. از تجزیه و تحلیل این مبانی، اصولی منتج و به اتّکای این اصول و در راستای دستیابی و ارتقای اهداف تربیت عاطفی، روش‌های مناسب مانند: نماز با حضور قلب و خالصانه، آگاهی و معرفت، اخلاص، انفاق، قناعت، صبر، صدق و راستی، دوری از خشم، حسد، تجاوز و زیاده‌خواهی، فروتنی، ترحّم بر دردمندان و دوری از قساوت قلب و تکبّر، کم خوابیدن، اعتدال در خوردن و ... ، استخراج گردید.
تبیین فلسفی تکامل جهان هستی بر اساس حکمت متعالیه با تکیه بر آیات قرآن کریم
نویسنده:
نویسنده:مهدیه علوی فر؛ استاد راهنما:عبدالحمید فلاح نژاد؛ استاد مشاور :محمد رضا ضمیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
بررسی حقیقت جهان هستی و چگونگی تکامل آن از جمله مسائل مهم فلسفه اسلامی است. چرا که شناخت جهان هستی و نحوه ی تکامل موجودات آن بالاخص تکامل انسان، نقش اساسی در هدف‌مندی زندگی بشر دارد. جهان‌بینی مادی، نظام هستی و غایت تکامل انسان و دیگر موجودات را به عالم ماده منحصر کرده است .که با نابودی آن، هستی پوچ و باطل می‌گردد، اما در جهان‌بینی توحیدی برای مجموعه جهان غایت اخروی و ملکوتی اثبات می‌شود. خاستگاه مسأله تکامل در فلسفه غرب علوم تجربی بوده است .که درآن بستر مراد از تکامل تحول نوعی به نوع دیگر است . در حالی که خاستگاه سیر تکاملی جهان بر اساس حکمت متعالیه با تکیه بر آیات قرآن، علوم تجریدی است که مبتنی بر تحول وتکامل نوع واحد است به تعبیر دیگر یک نوع در سیر تکاملی نقائص وجودی را رها می کند،و درجات وجودی را با نظم طبیعی و فطری طی می‌نماید. .از آنجایی که مجردات تمام کمالات وجودی را بالفعل دارا هستندوهیچ حالت منتظره‌ای ندارند مسأله اصلی تحقیق حاضر منحصر می گردد به اینکه در حکمت متعالیه چگونه همه موجودات اعم از جماد، نبات، حیوان و انسان می‌توانند از مرحله مادی تا مرز عقلانی شدن پیش بروند ؟ ملاصدرا موضوع تکامل جمادات، نباتات، حیوانات و انسان‌ را بر اساس مبانی چون اصالت وجود، تشکیک وجود، اشتراک معنوی وجود و حرکت جوهری تبیین کرده است . پژوهش حاضر تکامل موجودات را به روش کتابخانه‌ای توصیفی – تحلیلی در گستره‌ی کتب فلسفی وتفسیری صدرالمتالهین وپیروان حکمت متعالیه علامه طباطبایی وآیت الله جوادی آملی به رشته تحریر درآمده است . در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که هر ماهیتی از عالم طبیعت با چهار نحو وجود موجود است که ذات حق تعالی به حکمت خود برای هر جسم طبیعی یک مبدأ فاعلی، جوهر نفسانی، صورت محرّکه، امر ملکوتی و به ودیعت نهاده است که مایه قوام و کمال نوع و عامل تقرّب او به خالقش است و بدین طریق هر ماهیتی در سیر تکاملی‌اش از مرتبه‌ی وجود طبیعی محسوس به وجود مثالی،واز وجود مثالی به وجود عقلی ودر آخرین مرحله از وجود مجرد عقلی به اعلی مرتبه وجود یعنی ؛ وجود الهی و فنای در ذات الهی بعد از گذراندن عالم دنیا وبرزخ انتقال می‌یابند. در قرآن کریم نیز غایت وهدف تمام موجودات رجوع الی الله ورسیدن به مطلوب ذاتی یعنی همان رحمت الهی است.
بررسی تطبیقی مراتب هستی از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:محمد دارائی؛ استاد راهنما:حسین زمانیها؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مراتب هستی برای نشان دادن جایگاه حقایق در پهنه ی وجود و نحوه ی ارتباط هر مرتبه با مراتب دیگر است. فلوطین و ملاصدرا برای تبیین مراتب هستی، بر اساس مبانی مورد تاییدشان به ارائه ی نظام های فلسفی مختص به خودشان پرداخته اند. دو متفکر مذکور هر چند از میراث فلسفی ماقبل خود بهره برده اند امّا دستگاه فلسفی آن ها عیناً دنباله رو نظام های پیشین خود نبوده است. ملاصدرا از نظر زمانی بعد از فلوطین زیست می کرده است و از داشته های فکری متفکران یونان، نوافلاطونیان و فلاسفه ی جهان اسلام بهره برده است. به هر طریق تأثیر و تأثر متفکران و جریان های فکری بر یکدیگر در طول تاریخ مشهود است؛ امّا با وجود تأثیراتی که فلوطین بر ملاصدرا گذاشته است، حاصل اندیشه و استدلال های آن ها متفاوت است. دلیل این هم مبانی جداگانه ای است که پذیرفته اند. در نظام فلوطین احد منشأ هستی است و به واسطه ی فیض، عالم عقل و نفس از او افاضه می شود. از این رو احد فوق هستی و غیر قابل شناخت و غیر قابل توصیف است. فلوطین برای تبیین حقایق از اصالت وحدت، تشکیک و فیض بهره برده است. اصالت وحدت به این معنا که اصل حقیقت واحد است و همه ی حقایق حول محور احد می گردند. کثرات در عالم هم بر اساس قاعده فیض تبیین می شوند و همچنین بین مراتب هستی تشکیک، وجود دارد. در نظام صدرایی، شروع فلسفه از یک امر بدیهی یعنی، وجود است. براساس تمایز بین وجود و ماهیت و تشکیک وجود، امکان بیان مهمترین رکن فلسفه ی ملاصدرا، یعنی اصالت وجود حاصل می شود. بر اساس همین مبانی تمام حقیقت، وجود است و شدت و ضعف در وجود جایگاه هر مرتبه را نمایان می کند. امّا در نظام فلوطین به خاطر نبودن زمینه های اصالت وجود، یعنی بداهت مفهوم وجود، اشتراک معنوی وجود و ...، تشکیک وجود و وحدت تشکیکی بین فوق هستی و کل هستی [یعنی عقل، نفس ، ماده] قابل تبیین نیست. در نتیجه، در نظام صدرایی بر اساس اصالت وجود، وحدت تشکیکی وجود و در نهایت وحدت شخصی وجود قابل ارائه است؛ امّا فقدان مبانی لازم در نظام فلوطین کثرت تشکیکی را باعث می شود.
نظام فیض از دیدگاه فیلسوفان مسلمان ( پیدایش عوالم هستی از منظر حکیمان مشایی، اشراقی و حکمت متعالیه )
نویسنده:
عین‌الله خادمی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید رجایی‏‫,
ملاصدرا هستی شناسی و مسائل پیرامونی جلد 6
نویسنده:
همایش جهانی حكیم ملاصدرا
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنياد حکمت اسلامي صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم ملاصدرا جلد ششم- ملاصدرا هستی شناسی و مسائل پیرامونی این کتاب جلد ششم از مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم صدرالمتألهین شیرازی است. جلدهای قبل این مجموعه مشتمل بر مقالات سه مقوله زیر بود: ۱٫ مطالعات مربوط به مکتب ملاصدرا و حکمت متعالیه؛ ۲٫ مطالعات تطبیقی درباره ملاصدرا و دیگر فلاسفه و مکاتب فلسفی آنها؛ ۳٫ مطالعات تطبیقی در موضوعات مطرح میان فلاسفه و اندیشمندان اسلام و غرب. در این جلد مقالات مقوله چهار با عنوان «هستی شناسی» و مقوله پنج با عنوان «مسائل فلسفی در تاریخ فلسفه» آمده است که از میان آنها ده مقاله از انگلیسی و یک مقاله از زبان فرانسه به فارسی ترجمه شده است و در فهرست کتاب بترتیب با علامت (*) و (**) مشخص شده است. دیگر مقالات این کتاب به زبان فارسی بوده و تنها ویرایش ادبی و صوری شده است.
آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی
نویسنده:
اصغر طاهرزاده
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: لب الميزان,
چکیده :
باسمه تعالي 1- شرايط ظهور حضرت مهدي(عج) به‌قدري عجيب و عظيم است که انديشه‌هاي زيادي را جهت درک آن شرايط به خود مشغول مي‌کند تا انسان متوجه شود چگونه با ظهور آن حضرت، ابعاد پنهان و باطني عالم به ظهور مي‌آيد و سنگ و درخت با ياران مهدي(عج)سخن مي‌گويند. 2- بيش از آن‌که تصور شود حضرت مهدي(عج) از عالم غيب به عالم شهود مي‌آيد بايد به اين نکته توجه شود که عالم شهود نيز آنچنان صعود مي‌کند که مي‌تواند ظرف ظهور ابعاد غيبي حضرت مهديg گردد. 3- رابطه‌ي بين ظهور پيامبر آخرالزمان(ص) به عنوان حامل آخرين و کامل‌ترين دين و ظهور آخرين ولي خدا به عنوان حامل آخرين اسرار الهي ما را به اين تأمل دعوت مي‌کند که در آخرالزمان باطني‌ترين ابعاد هستي ظهور خواهد کرد. 4- وقتي حضرت سجاد در وصف منتظران حضرت مهدي(عج) مي‌فرمايند: «اَلْغيبةُ عِنْدَهُم بِمَنْزِلَةِ الْمُشاهده»[1] غيبت نزد آن‌ها همانند مشاهده است، مي‌فهميم زمانه جهت ظهور مهديg بايد آنچنان اوج بگيرد که ديگر عالم ماده حجاب بين انسان‌ها جهت رؤيت عالم غيب نباشد و اين مي‌رساند که ضروري است معارف خاصي به ميان آيد که بتواند انسان‌ها را به حضور عالم غيب سير دهد تا زمينه‌ي ظهور آن حضرت فراهم گردد. اولين قدم، روي‌برگرداندن از تمدني است که تماماً حسّي و حسّي‌زده است. 5- اعتقاد به توحيد و نافذبودن توحيد، اقتضا مي‌کند که متوجه باشيم توحيد الهي همچنان تاريخ را در مي‌نوردد و جلو مي‌آيد و روز به روز بيشتر ظهور مي‌کند تا منجر به توحيدي‌ترين شرايط و حاکميت موحد‌ترين انسان شود و در نتيجه در آخرالزمان انسان‌ها با تجلي کاملي از توحيد الهي روبه‌رو خواهند شد و اين يعني ظهورِ ابعاد باطني عالم هستي و پشت‌کردن به ظلماتي که مانع تجلي چنين توحيدي است. اين‌ها از نکاتي است که در اين کتاب مورد بحث و بررسي قرار گرفته و فرهنگ انتظار را معني کرده است تا معلوم شود بايد منتظر چه چيزي بود و چگونه خود را براي چنان شرايطي آماده کرد. به اميد آن‌که قدمي به سوي ظهورِ باطني‌ترين بُعد هستي برداشته باشيم.
  • تعداد رکورد ها : 301