مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
>
مفهوم خداوند
>
خداباوری
>
وجود خداوند(فلسفه دین)
>
براهین خداباوری
>
تجربه دینی (فلسفه دین)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 319
عنوان :
نقد نظريه تجربه ديني با تاکيد بر قرآن
نویسنده:
محمداشرف شجاع
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
از آنجايي که پيامبر اسلام(، خاتم پيامبران است، آيين او نيز بايد از عصمتي معجزهآسا براي هميشه تاريخ برخوردار باشد؛ بههمين دليل، ويژگيهاي انحصاري قرآن کريم مانند خطاناپذيري، بيهمانندي، اعجاز و مبدأ الهي داشتن، که منحصر در وحي مصطلح اسلامي است، آن را از تجربه ديني متفاوت و متمايز ميسازد. تجربه ديني که احساس حضور و تفسير صاحب تجربه از حالات توصيفناپذير خويش است، در حقيقت همان رويکرد متکلمان ليبرال است که وحي را گونهاي از تجربه ميدانند. از نظر آنها کتاب مقدس نه يک کتاب خطاناپذير و نازلشده از طرف خدا، بلکه تفسير صاحبان تجربه ديني است. آنها معتقدند که گوهر و هسته دين بايد از پوسته آن جدا انگاشته شود. اين طرز تلقي از وحي آسماني را نميتوان به قلمرو آموزههاي اسلامي تعميم داد. زيرا در نگاه اسلامي، وحي مصطلح عبارت از انتقال گزارههاي معنابخش از طرف باري تعالي بهسوي انساني برگزيده است؛ و اين ارتباط، از نوع کلامي و زباني بوده، و خداوند در تمام مراحل، اصالت و صيانت وحي را مورد عنايت ويژه قرار داده است. قرآن نشانههاي بسياري از وحي رسالي را بازگو کرده است که مانع از تعميم نظريه تجربه ديني به وحي رسالي مورد نظر اسلام ميشود. در نگاه قرآني، رسالت امري اکتسابي و بسطپذير نبوده، و نيازمند حکمت و علم الهي است. خداوند همواره پيامبران راستينش را با نشانههاي روشن مجهز کرده است. در اين راستا، قرآن کريم تمام کساني را که در الهي بودن الفاظ و معاني اين کتاب آسماني شک و ترديد دارند، به مبارزه فراخوانده است؛ زيرا بر اساس اعتقاد کساني که حصول تجربه ديني را براي همگان ميسور ميدانند، بايد ساير افراد نيز بتوانند همانند اين متن را بياورند. از سوي ديگر، بحث تجربه ديني بهخاطر زمينههاي مختلفي چون انسانمداري و تجربهباوري، تعارضهاي موجود در کتاب مقدس، و تعارض گزارههاي کتب مقدس با يافتههاي علوم جديد، در غرب ظهور يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی
نویسنده:
سید محمد حکاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پردیس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه باطنی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
تجربه ظاهری
,
تجربه فلسفی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه (خاص) ,
عارفان (مسلمان) ,
دین پژوهی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
مسائل فلسفی ,
چکیده :
تجریه دینی یکی از مصطلحات جدید غربیان در حوزه دین پژوهی است مراد آنان از این اصطلاح در عین اختلافی که درتفسیر آن دارند اتصال آدمی با امر قدسی است این اصطلاح در متون اسلامی نیامده است هرچند در کتاب های عرفانی اصطلاح نزدیک به آن موجود است در این مقاله اصطلاح تجربه دینی به معنایی اعم از آن چه مقصود غربیان است به کار رفته است به گونه ای که در برگیرنده تجریه عرفانی و تجریه فلسفی می پردازد و بعد از آن تجربه دینی را به منزله طیفی گسترده از شناخت عقلی قلبی و فطری از خدا تا شناخت عمیق فلسفی و معرفت وگرایش عرفانی و از آن ها بالاتر تا مرحه نبوت و دریافت وحی مورد بحث قرار می دهد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال تجربه دینی بر وجود خدا و پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
عقل ( جوهر )
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
استدلال تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
ائمه شیعه(ع) ,
احادیث و روایات ,
عرفان اسلامی ,
تجربه حسی ,
قرآن مجید ,
حضرات خمس ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
چکیده :
اثر حاضر به دنبال اثبات این مدعاست که یکی از راه های شناخت خدا تجربه ی دینی است. برای این منظور ابتدا تقریرهای مختلف استدلال تجربه دینی مطرح شده است و سپس به برخی از تجربه های دینی اشاره نموده ایم . در ادامه اشکال یکی از منتقدان استدلال تجربه دینی، یعنی جان هاسپرز مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اشکال هاسپرز این است که قبول صحت استدلال تجربه دینی مستلزم پذیرش عقاید متناقض و ناسازگار است و این مساله چیزی جز پذیرش کثرت گرایی دینی نیست. نویسنده در نقد این اشکال دو مساله را مورد بررسی قرار داده است: نخست این که تجربه ی دینی مانند تجربه ی حسی. یک منبع شناخت است و دیگر این که عقاید متعارض در باب تجربه دیی را می توان همانند آراء متعارض در باب تجربه حسی توجیه کرد. در پایان چنین نتیجه گرفته شده است که می توان بسیاری از آراء متعارض در باب تجربه دینی را به تقابل اسماء الهی بازگرداند و صدق و کذب برخی دیگر را با معیار عقل و کتاب مقدس سنجید. هر کدام از تجربه ها که با این معیارها هماهنگی داشته باشند تجربه های صحیح و حقیقی خواهند بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی پلورالیسم دینی (رابطه تجربه دینی و پلورالیسم)
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت یک دین
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مقدس (عهدین) ,
کانت ,
فلسفه کانت ,
قرآن مجید ,
عقل(قوه عاقله) ,
واقعیت نهایی ,
قوه حساسیت ,
چکیده :
این مقاله بر آن است تا رابطه تجربه دینی و پلورالیسم دینی را مورد بررسی قرار دهد. ابتدا سعی شده است تعریف روشنی از تجربه دینی و پلورالیسم دینی به دست داده شود. تجربه دینی به معنای مواجهه انسان با امور ماوراء الطبیعی یا مشاهده و مشارکت در آن ها یا دریافتی است که متعلق آن خدا یا امور مرتبط با خداست. پلورالیسم دینی راهی برای تبیین تنوع و کثرت ادیان و حیانی و غیر وحیانی است و بر آن است که تمامی ادعاهای ادیان می تواند به وجهی صحیح باشد: سپس این نکته مورد بحث قرار گرفته که جان هیک - مبتکر پلورالیسم دینی در دوره معاصر - پلورالیسم دینی را بر تجربه دینی و تجربه دینی را بر نظریه کانت درباره فنومن و نومن مبتنی کرده است. در ادامه اشکالات نظریه فنومن و نومن آشکار گردیده سپس روشن شده است که این اشکالات به پلورالیسم دینی هم سرایت می کند. در پایان این نتیجه گرفته شده است که پلورالیسم دینی به لا ادری گری منتهی می شود زیرا هیک بر ان است که هیچ مفهومی از مفاهیم انسانی را نمی توان به واقعیت متعالی نسبت داد و یا به مقبولیت و حقانیت یک دین خاص.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در هم کنش زبان هنری و تجربه دینی از چشم انداز هرمنوتیکی هانس-گئورگ گادامر
نویسنده:
علیرضا رازقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گادامر
,
زبان هنری
,
تجربه زیبایی شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک فلسفی
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
کلام الهی ,
نماد دینی ,
وحی الهی ,
هرمنوتیک ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
نماد هنری ,
بازی هنری ,
چکیده :
تجربۀ دینی، تجربۀ منحصر بهفردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله بهواسطۀ رابطۀ والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه میگیرد. مسئلۀ اساسی در اینجا چگونگی رابطۀ میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی(هنری) است. زبان هنری بهعنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربۀ زیباییشناختی به کمک تجربۀ دینی میآید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن آشکارکنندۀ وجود است. از آنجاکه حقیقت دینی به زبانی رمزی بیان میشود، برای همۀ انسانها فهمشدنی نیست. فرض هرمنوتیک گادامر برآن است که حقیقت در قاب تصویر یا بر روی صحنۀ نمایش و دیگر نمونههای هنری بهصورت عریان و فارغ از پیچیدگیهای زبانی (زبان مکتوب) برای مخاطب عرضه میشود و فهم عمیقی به شکل ساده و عریانی بهدست میآید. لذا،آنجا که زبان پیچیده و رمزی دین سنگین بهنظر میرسد، زبان هنری (شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی، تصویرسازی و ...) این نقیصه را جبران میکند و مسیر انتقال مفاهیم دینی را هموار خواهد کرد. حال آنکه اثر هنری نیز با محتوای دینی، غنا و عمق دیگری میگیرد و لذا تجربۀ دینی و زیباییشناختی در ساحت هرمنوتیک، در همکنشی متقابل برقرار میکنند که به بسط وجودی منجر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه یکسان انگاری وحی با تجربه دینی، عصمت پیامبران را مخدوش می کند و سخن ایشان را از حجیت عاری می نماید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برخي از نويسندگان معاصر معتقدند كه بايد الگوهاي سنّتي را در تفسير و تبيين وحي كنار گذاشت و به پديدههايي همچون وحي از چشمانداز تجربه نظر اندازيم. در طول تاريخ اديان وحياني، پيروان اين اديان وقتي خواستند بفهمند وحي چيست آن را با پارادايمهاي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید راهنما شناسی
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه وحی نبوی و تجربه دینی
,
13. علم کلام
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت پیامبران ,
تجربه دینی ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: نظریه یکسان انگاری وحی با تجربه دینی،عصمت پیامبران را مخدوش می کند و سخن ایشان را از حجیت عاری می نماید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخي از نويسندگان معاصر معتقدند كه بايد الگوهاي سنّتي را در تفسير و تبيين وحي كنار گذاشت و به پديدههايي همچون وحي از چشمانداز تجربه نظر اندازيم. در طول تاريخ اديان وحياني، پيروان اين اديان وقتي خواستند بفهمند وحي چيست آن را با پارادايمهاي معرفتي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید راهنما شناسی
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
13. علم کلام
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه وحی نبوی و تجربه دینی ,
نگرش تجربی به وحی ,
وحی یا شعور ویژه و تجربه دینی ,
تجربه وحی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی، باور دینی و کثرت گرایی دینی (با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی (ره))
نویسنده:
ولی الله عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های تجربه دینی; دو منظر غربی و اسلامی
نویسنده:
محمود نمازى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقدهای جی. ال. مکی بر تجربه دینی و پاسخ آنها از منظر ریچارد سوئینبرن
نویسنده:
محیا رفیعی بندری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پایه عقلانیت
,
اصل آسان باوری
,
اصل تصدیق
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
باور عقلانی ,
مسیحیت ,
توجیه و ارزیابی باور ,
مکاشفه ,
اثبات وجود خدا ,
پدیدارشناسی دین ,
گزاره های دینی ,
ایمان و عقل ,
الهیات مسیحی ,
عقلانیت دینی ,
انواع تجربه دینی ,
دلالت تجربه دینی ,
بیماری روانی ,
انتقال تجربه دینی ,
حس مذهبی ,
اثبات وجود خدا ,
تجربه خداوند ,
عقل کانتی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
تجربه دینی، رویداد مواجهه شخص تجربهگر با حقیقت غایی یا عالم ماورای طبیعی است. جی. ال. مکی، تجارب دینی را نه تجاربی الاهی، که توهّمات، خیالپردازیها و کارکردهای ضمیر ناخودآگاه اشخاص تجربهگر میداند. از اینرو، تجارب مذکور را به مثابه دلیلی بر وجود خدا، نامعتبر میداند. در مقابل، ریچارد سوئینبرن بر اساس «اصل آسانباوری»، که «اشیا در واقع همان گونهاند که به نظر میرسند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود»، و نیز «اصل گواهی»، که «در صورت عدم فریبخوردگی یا توهّم شاهدان، باید قول آنان را درباره تجربه مورد نظر پذیرفت»، با رد انتقادهای مکی، تجارب دینی را یک استدلال استقرایی معتبر بر اثبات وجود خدا میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 319
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید