مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اجتهاد قاضی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
شریعت عقلانی: رویکرد اصلاح طلبانه احمد قابل [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Forough Jahanbakhsh: فروغ جهانبخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به معرفی مرحوم احمد قابل (1958-2012)، چهره ای جدید در میان اصلاح طلبان دینی معاصر ایران می پردازد. قابل، مجتهد مترقی، نظریه خلاق شریعت عقلانی را به منظور اصلاح احکام راکد شرعی و همسو کردن اعمال هنجارها و احکام حقوقی با ملاحظات فضا-زمان زندگی مدرن ارائه کرد. قابل انتقاد از سطحی نگری فقهای سنتی، که منجر به انصراف رویه عقلی مترقی در کلام و فقه کلاسیک شیعی شد، این اصول عقلی را در روش بدیع اجتهاد خود احیا کرد و به کار گرفت. این مقاله دارای چهار بخش است: نخست، شرح مختصری از زندگینامه احمد قابل ارائه خواهد شد. بخش دوم، سیر تحول فقه شیعی را بررسی می‌کند تا زمینه‌ای برای استدلال‌های قابل ارائه شود. سپس، برخی از اصول عقلانی عمده را که قلب روش شناسی قابل را تشکیل می دهند، مورد بحث قرار خواهم داد. در بخش آخر، نتایج عملی شریعت عقلانی قابل از طریق برخی از فتاوای نامتعارف او ارائه می‌شود که اگرچه بر اساس شریعت مستحکم است، اما موضوعات بحث برانگیزی مانند حقوق زنان، اقلیت‌های دینی، جهاد، و حکومت اسلامی را در بر می‌گیرد.
از اجتهاد تا نقد عقل اسلامی [کتاب عربی]
نویسنده:
محمد اركون؛ ترجمه: هاشم صالح
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالساقی,
اقسام و دامنۀ اجتهاد: «اجتهاد به معنای عام» و «اجتهاد به معنای خاصّ»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
کلیدواژه‌های اصلی :
مدارهای ایدئولوژیک سوزاننده [کتاب عربی]
نویسنده:
ماجد الغرباوي، طارق الكناني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سیدنی: المثقف العربی,
اجتهاد، تقلید، پیروی و ملاحظه (تحقیق استنباطی تطبیقی) [کتاب عربی]
نویسنده:
يحيى محمد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: الانتشار العربی,
کلیدواژه‌های اصلی :
حقوق اسلامی و پدیده نواجتهادی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Liyakat Takim: لیاکات تکیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از محققان معاصر ادعا می کنند که احکام فقهی سابق با واقعیت های اجتماعی-سیاسی در قرون هشتم و نهم، دوره کلاسیک حقوق اسلامی، در هم تنیده بودند. همچنین معتقدند که اگر چه قرآن یک متن نازل شده الهی و تغییر ناپذیر است، اما اطلاق آیات آن منوط به نیازها و شرایط زمانه است. این مقاله استدلال می‌کند که نیاز به حرکت فراتر از شکل کنونی اجتهاد به عصر نواجتهادیسم در تشیع دوازده امامی وجود دارد. اجتهاد کنونی که در قرون وسطی شکل گرفت، نتوانست نظام حقوقی منسجمی را ایجاد کند که بتواند به طور مؤثر به نیازهای مسلمانان معاصر پاسخ دهد. این مقاله بر پدیده نواجتهادی تمرکز خواهد کرد و استدلال خواهد کرد که اجتهاد متن محور سنتی باید با شکل جدیدی از اجتهاد جایگزین شود که از اشکال مختلف اصول تفسیری و معرفتی برای تدوین احکامی استفاده می کند که به جامعه مسلمانان خدمت بیشتری می کند. نواجتهادیسم، آن طور که من آن را می نامم، مستلزم ارزیابی مجدد صورت‌بندی‌های فقهی کلاسیک است و بر اساس به کارگیری اصول تفسیری و تفسیری جدید، می‌تواند شکل متفاوتی از فقه را ایجاد کند که مبتنی بر پارامترهای معرفتی متفاوت و ارزش‌های اخلاقی جهانی است. نواجتهادیسم همچنین مستلزم تجدید نظر در نظریه سنتی حقوقی اسلامی (اصول الفقه) است که به جای تقویت فرمول بندی قوانین جدیدتر، مانع ایجاد شده است.
بررسی سیر تحول اجتهاد اصلاح طلبانه و برخی کاربردهای آن در قرن بیستم [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
Noor, W.S.W.M.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
تحلیل و نقد نگاه مجتهد شبستری به گستره علم اصول و اجتهاد فقهی [گزیده مقاله]
نویسنده:
محمد عرب صالحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نوشتار پیش رو در دو جهت به نقد مدعیات آقای مجتهد شبستری دراین‌باره پرداخته است؛ ابتدا نقطه نظرهای وی درباره نظریه پشتیبان اجتهاد فقهی به نقد کشیده خواهد شد سپس نتیجه‌گیری وی مبنی بر عدم کارایی این نظریه مورد واکاوی قرار گرفته و ضمن نشان‌دادن مغالطه‌ها و اشتباه‌های فاحش علمی وی، به اثبات این مسئله می‌پردازد که علم اصول با بالندگی و پیشرفت خود و اجتهاد فقهی با پویایی خود می‌تواند پاسخ‌گوی تمام مسائل مستحدثه و جدید باشد و مواردی که توهم شده که تابع روش‌های عقلایی صرف و نه مستنبط از کتاب و سنت است، اثبات خواهد شد که اصولاً از سنخ مسائل استنباطی نبوده بلکه ابزارهای اجرایی احکام اولیه یا از سنخ احکام حکومتی و اختیارات حاکم بما هو حاکم است که روش‌شناسی خاص خود را دارد.
التحف المحمدیة فی کشف الاسرار الکلامیة المجلد 2
نویسنده:
محمد طاهر آل شبير الخاقاني؛ تحقیق فالح عبدالرزاق العبیدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انوار الهدی,
چکیده :
این مجلد از کتاب دو جلدی تحفه المحمدیه درباره مسائل مهم کلامی از جمله معاد که شامل شفاعت، بهشت و جهنم، بهشت دنیایی را شامل می شود و در بخش دوم کتاب که فصل پنجم از مجموع دو جلدی است درباره عدم جواز عمل به ظن بحث می شود که موضوعاتی از قبیل اجماع منقول و شهره، شک و... مطرح می شود.
المسائل الفرضية التي اجتهد فيها الخلفاء الراشدون: دراسة فقهية
نویسنده:
محمد بن عبد ربه المورقي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اگرچه این مقاله فقهی و درباره ارث و فرائض است، اما توجه و اهمیت دادن نویسنده به جایگاه خلفا و اجتهادات آنان و برتر دانستن نظر و اجتهادشان بر دیگران، و نیز بیان خاص نویسنده درباره روش اجتهاد و شیوه عمل خلفا در اظهار نظر، قابل بررسی و مطالعه و نقد است.