مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
صفات واجب(حکمت نظری)
>
صفات فعلیه
>
خلق ( ایجاد )
خالقیت واجب
خلق عالم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 376
عنوان :
استفهام فرشتگان و اعتراض شيطان در مقابل خلقت انسان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقت انسان فارغ از مذکر و مؤنث بودن در قرآن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه خلقت جهنم براي دنياپرستان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
,
باورها در قرآن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه خلقت انسان از ديدگاه علامه طباطبائي
نویسنده:
محمودعلي معصومي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
انسانشناسي، و خصوصاً فلسفه خلقت انسان، از قديميترين موضوعات فکري است که سابقهاي به قدمت تاريخ انديشه بشر دارد. بازگشت انسان بهسوي خداوند پس از مرگ، رسيدن به مقام خلافت الهي در زمين، و سجده فرشتگان در برابر انسان، از موهبتهاي تکويني و تشريعي خداوند نسبت به انسان است؛ در حالي که خلقت او را از گل و آّب بيارزشي قرار داد، و سپس از روح خود در آن دميد، و سرانجام نيز بهسوي خدا بازميگردد. راههاي شناخت حقيقت انسان نيز به آيات و روايات برميگردد، و بايد تنها در پرتو آنها شناسايي گردد. از منظر قرآن حقيقت انسان به نفس و روح او تعلق دارد. روح که در معاني مختلف بهکار رفته است، ماوراي بدن مادي و داراي اراده و شعور بوده، مورد امر و نهي الهي قرار گرفته و آيينه تمامنماي اسما و انوار الهي است. از نظر روايات، روح از عالم سماوي، معنوي و مجرد است، نه از عالم ماديات. روح يک مخلوق محدثه و از افعال خداوند بوده، که قوامش به بدن انسان است. از نظر علامه، منظور از روح و نفس همان است که هر کس در موقع سخن گفتن از آن تعبير به "من" ميکند و امري مجرد است. نفس داراي انواع گوناگوني شامل اماره، لوامه، ملهمه و مطمئنه ميباشد. ميل به کمال که بهصورت فطري در انسان نهاده شده، تنها در قرب الهي و با عبادت، عمل صالح، تهذيب نفس، پيروي از افراد صالح، و در کل با پيروي از دين مبين حاصل ميشود. بر اين اساس، تنها عبادت است که انسان را به خداوند نزديک ميکند، و مراسم و احکام مختلف عبادي هريک درسهايي براي تربيت انسان است، که با آن کمال و قرب الهي را حاصل کند. در نتيجه عبوديت مايه قرب به خداست، و قرب به خدا معيار کمال است؛ از اين رو، عبوديت به کمال انسان ميانجامد و فلسفه خلقت انسان بهشمار ميرود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقت انسان از ديدگاه قرآن
نویسنده:
نياز حسين شاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
خدا، انسان و جهان سه محور اساسي انديشه بشري است، که در طول تاريخ و در همه جوامع پرسشهاي مهم و اساسي درباره آنها مطرح شده و همواره مورد توجه بوده است. انسان و بشر هر دو مترادفاند. کلمه انسان 65 بار در قرآن مجيد بهکار رفته است و کلمه بشر 35 بار در قرآن استعمال شده است. اين تحقيق در صدد آن است که حقيقت انسان را از لحاظ خلقت، ماهيت و مبدأيت مورد بررسي قرار دهد، و در ضمن هدف از خلقت انسان را هم از نظر قرآن تبيين کند. از آيات قرآن استفاده ميشود که هدف از خلقت انسان رسيدن به سعادت و کمال نهايي است، و منظور از کمال نهايي هم "لقاء الله" است. همچنين آيات متعددي از قرآن کريم به موضوع آفرينش انسان، چگونگي آفرينش او و ساحتهاي وجودي انسان اشاره کرده است. دستهاي از اين آيات، آفرينش همه انسانها را از يک پدر و مادر دانسته و آنها را داراي اصل و نسب واحد معرفي ميکند. دسته ديگري از آيات قرآن، آفرينش نوع انسان را از نطفه، تراب، زمين، صلصال و آب دانسته است. تحولاتي که در مبدأ نخست انجام ميگيرد، به اين ترتيب است که اول از زمين ماده گرفته شده، بعد صورت به او بخشيده شد، که بهترين و کاملترين صورت است، و سپس در هيکل مادي اين انسان روح دميده شده است. پيدايش انسان در فاصلههاي زماني و مراحل مختلفي انجام شده است که شامل شش مرحله انعقاد نطفه، خون بسته، علقه، مضغه، استخوانبندي و دميدن روح الهي در بدن ميشود، که البته انسان اين شش مرحله اساسي را در دوران جنيني پشت سر ميگذارد. در کنار ديدگاههاي متعدد اديان و فرق مختلف، از نظر علمي هم درباره مسأله آفرينش انسان نخستين، نظرات متعددي توسط دانشمندان ارايه شده است، که مهمترين آنها نظريات فيکسيسم، ترانسفورميسم، لامارکيسم، نئو لامارکيسم، داروينيسم و نئو داروينيسم ميباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پروردگار عالم حتما میدانسته است که آدم یک روزی مرتکب جنایات متعدد میشود ولی از ابتدای خلق عالم به ملائکه فرمود من موجودی خلق میکنم که اشرف مخلوقات است حال علت و هدف اصلی خلقت عالم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما این تعبیر را در جایی ندیدیم که خدا بگوید اشرف موجودات. «انّی جاعلٌ فی الارض خلیفه»، آن را خلیفه قرار میدهم. همین. یعنی در همین کلمه هدف هم نهفته شده است. یعنی انسان میآید که خلافت کند، هدفش از آمدن این است. استعداد آن را هم دارد. یعنی هم توانایی
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش انسان
,
هدف خلقت انسان
,
01. خداشناسی (کلام)
,
خلق ( ایجاد )
کلیدواژههای فرعی :
خلقت انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر نیروی خلقت (خالق بودن) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتدا دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تعبير جزء ذات، تعبير ناصوابى است اگر خداوند جزء ذات داشت كل ذواجزا مىشد و هر كلى به اجزاى خود احتياج دارد و فرض احتياج در ذات خداوند كه هر احتياج با او رفع مىشود فرضى است محال. اگر مراد از نيروى خلقت مبدأ و سرچشمه ايجاد بودن باشد، منطبق مىشود به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت
,
خالق
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خلق ( ایجاد )
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه میتوان بین نظر قرآن و نظر زیستشناسان درباره سرآغاز خلقت انسان جمع نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مسئله انتهاى نسب نسل انسانى موجود به دو فرد معين به نام آدم و زوجه او در قرآن كريم مذكور و آيات قرآنى ظهور قوى نزديك به صراحت در اين مطلب دارند، به طورى كه جز با برهان قطعى نمىتوان از ظهور نامبرده رفع يد نمود. و ما در اين باره در اوايل سوره نساء در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
آفرینش انسان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خلق ( ایجاد )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدف خلقت انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هدف خلقت انسان، به ويژه حضرت آدم عليهالسلام ، نَيْل مخلوق، يعني انسان، به مقام منيع خلافت الهي است. اگر كسي خليفه و جانشين خدا شد، به مقصد رسيد و در غير اين صورت، به هدف خويش نايل نشد؛در هر دو حال، هدف فاعل عين ذات اوست، زيرا وي خود عين كمال نامحدود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش انسان
,
هدف خلقت انسان
,
خلق ( ایجاد )
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقاله مراحل خلقت و مراحل حیات
نویسنده:
علیرضا نوبری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
مقاله «مراحل خلقت و مراحل آفرینش» از عبدالفؤاد محسن ابراهیم در دایرة المعارف قرآن لیدن به مطالبی پیرامون چگونگی آفرینش زمین و آفرینش آدم و حوا و بیان روند شکلگیری انسان از نگاه قرآن پرداخته است. مقاله با توجه به وجود نکات ابهام زا در آن و عدم جامعیت در ارائه مطالب، باعث القای شبهاتی شده است. نوشتار پیش رو در دو ساحت ـ نقد کلی مقاله و نقد مباحث طرح شده در آن، به ارزیابی مقاله پرداخته است. در نهایت بعد از تحلیل و بررسی، عدم اثبات موارد ادعایی و عدم واقع نگری و جامعیت محقق در تحقیق را به اثبات رسانده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 376
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید