مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه جدید
>
فلسفه مدرن (رنسانس و عصر جدید)
>
فلسفه کانت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 400
عنوان :
بررسي چهارمين قضيه جدليالطرفين كانت بر اساس فلسفه صدرايي
نویسنده:
علي زمانيان، مهدي منفرد، سيداحمد فاضلي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه غربی
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
سنجش خرد ناب: کانت
,
آثار مربوط به کانت
,
فلسفه کانت
کلیدواژههای فرعی :
انقلاب کپرنیکی کانت (فلسفه) ,
جهان خارج ,
حرکت جوهری ,
تقابل تناقض ,
تناقض قضایا ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
اختلاف (تعارض) ,
تعارضات عقل محض ,
قضیه جدلی الطرفین (فلسفه) ,
ماتقدم (فلسفه) ,
جهان شناسی عقلی (فلسفه) ,
نظریه شناخت کانت (فلسفه) ,
آنتی نومی چهارم (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
کانت در فلسفه نظري خود مدعي است واجبالوجود نفياً يا اثباتاً قابل «استدلال» نيست. وي اين مطلب خود را در قالب چهارمين آنتينومي / قضيه جدليالطرفين در بخش جدل استعلايي از «نقد عقل محض» مطرح ميکند. ادعاي کانت مبتني بر پارهاي مباني معرفتشناختي و هستيشناسي است که وي براساس آنها، قضاياي رياضيات و فيزيک را «يقيني» و قضاياي مابعدالطبيعه را «غيريقيني» و مغالطي معرفي مينمايد. به اعتقاد ما، فلسفه اسلامي، بهويژه فلسفه صدرايي، چه در بعد شناختشناسانه و چه در بعد هستيشناسانه، امکانات مناسبي براي نقادي فلسفه کانت به طور عام، و رفع تعارض از چهارمين قضيه جدليالطرفين مورد ادعاي او را به طور خاص داراست. در اين مقاله، شناختشناسي و هستيشناسي کانت را بهاجمال با آموزههاي فلسفه صدرايي بررسي کردهايم و درصدديم تعارض موردنظر او را با کمک آموزههاي پيشگفته برطرف سازيم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش نظام بخش تصورات و اصول عقل در فلسفه کانت
نویسنده:
سیف سیدمسعود
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
متعالی
,
مغاهیم استعلایی
,
شهود محض
,
مفهوم محض فاهمه
,
تصور محض عقل
,
اصول محض عقل
,
حلولی
,
قوام بخش
,
نظام بخش
,
فلسفه کانت
چکیده :
کانت تصورات محض عقل، یعنی خدا، جهان و نفس، را دارای دو کاربرد متفاوت می داند؛ یکی کاربرد نادرست آنها که وی آن را کاربرد متعالی می نامد و در آن برای تصورات، مابه ازای خارجی در نظر گرفته می شود. در این کاربرد، تصورات ما به ازای خارجی در نظر گرفته می شود. در این کاربرد، تصورات دارای نقش قوام بخش اند. دیگری کاربرد درست آنهاست که کانت آن را کاربرد حلولی تصورات می نامد و در آن تصورات صرفا متوجه مفاهیم محض فاهمه و کاربرد آنهاست. نقش تصورات در این کاربرد نظام بخشی است؛ به این معنا که تصورات وحدت و تلایم شناخت حاصل از فاهمه را تبیین می کنند. در این مقاله نظر کانت درباره نقش تصورات و اصول محض عقل مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوانش هیدگر از نسبت میان «من» و «زمان» در فلسفه کانت
نویسنده:
نویسنده:جواد حبیبی؛ استاد راهنما:احمدعلی حیدری؛ استاد مشاور :محمدرضا اسدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
تمایز اساسی میان شخص و شیء در چیست؟ این مسالهی اصلی این رساله است. پاسخ در مفهوم زمان نهفته است. زمان، آن چیزی است که شخصیت و خودبودنِ خود را تقویم میکند. در این راستا رجوع به دو فیلسوفی داشتهایم که زمان را به ساحت انسان درآوردهاند، یعنی کانت و هیدگر. مدعای رساله این است که ریشهی تمایز تحلیل کانت و هیدگر از «خود» به درک آنها از زمان باز میگردد. زمان کانتی نه تنها وجوه مختلف انسانی را به وحدت نمیرساند، بلکه دقیقاً معیار و مرزِ تمایزهاست. هیدگر با مفهوم زمان اگزیستانسیال-آیندهبنیاد به فهم جدیدی از وحدت خودبودن دست مییابد. در این تلقی، ایدهی جوهریت به کلی نفی میشود. زیرا جوهر از نظر هیدگر همان امر فرادستی است و اگزیستانس دازاین دقیقاً در مقابل امر فرادستی، به مثابهی یک «من میتوانم» قابل فهم است. در این تلقی از خودیت، وحدت خود ذیلِ به سوی امکان خود بودن به چنگ میآید که همان به سوی آیندهی خویش بودن است. پس از درک این فهم جدید میتوان واپس نگرانه، ریشههای آن را در کانت جستو جو کرد. در حقیقت هیدگر ایدهی مهم «کنش» ترکیب را در کانت بسط میدهد و معنای ریشهای تر از آن استخراج میکند: امکانِ آیندهسو. بر اساس این ایدهای که از خود کانت برگرفته شده، هیدگر به نقد کانت میپردازد که چرا علی رغم رد اونتیکی جوهریت سوژه، نهایتاً از حیث اونتولوژیک وحدت سوژه را در جوهریت میجوید. ریشهی مساله را میتوان تا درک متفاوت از مفهوم زمان جستجو کرد: زمان به مثابهی توالی اکنونها در کانت و زمان اگزیستانسیال-آیندهبنیاد هیدگر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نسبت فلسفه و سایر علوم در جدال دانشکده های کانت
نویسنده:
نویسنده:طاها بخشینژاد؛ استاد راهنما:میر مسعود سیف؛ استاد مشاور :علی فتح طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
ما در این پژوهش برآنیم تا این پرسش را مطرح کنیم که، ما مواجه شوندگان با مدرنیته، به چه چیزی برخورد کردیم؟ و چه چیزی ما را تحریک کرده است؟ اگرچه به نظر میرسد که پروژه کانت، تعیین حدود حس و مفاهیم بشری باشد؛ ولی چون آنچه نطفه چنین تحدیدی را در خود می پروراند، پرسش از چگونگی امکان پذیری ریاضیات، فیزیک و متافیزیک است، پس میتوان مدعی شد که پروژه کانت به نحو وثیقی با ماهیت این علوم گره خورده است. اما با طرح این مدعا بالفاصله با این مساله مواجه میشویم که هدف کانت از پرداختن به چگونگی امکان پذیری ریاضیات، فیزیک و متافیزیک،» به مثابه گونه ای علم « چیست؟ از نظر ما هدف کانت تعیین مرز و حدود علوم است و رویکرد وی برای امکان پذیری این مرزگذاری، در پیش گرفتن فلسفه ی نقادی است. بدین سان اگر قرار است مساله ای در مواجهه با مدرنیته داشته باشیم، مساله ما در مواجهه با تمامیت نظام فلسفه ی کانت خواهد بود؛ اما این مساله، چگونه مساله ای میتواند باشد؟ وقتی از نظام سخن میگوییم، یعنی از الیه های مختلف سخن گفته ایم که پیامد آن مساله های مختلف خواهد بود. بنیادی ترین مسأاله ای که بتواند تمام تحریک را بدون هیچ کم و کاستی در بر بگیرد، پرسش از ساخت درون آخته ی مواجه شونده است، که خود را در دانشگاه نشان می دهد. نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که مدرنیته همه افراد، و حتی ما که در قوام آن نقشی نداشته ایم را تحریک کرده است. منظور ما از مدرنیته ،کلی ترین شکل ممکن است. با تحلیل همین تحریک میتوان زمینه را برای پاسخ به پرسشهای فوق فراهم کرد. اما این تحریک در دو سطح مد نظر ماست: الف( تحریکی که منجر به متافیزیک ناخودآگاه میشود. ب( تحریکی که ما را به سمت سوژه مواجهه شونده می برد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی تفاسیر جدید از فلسفه دین کانت و تاثیر آن بر الاهیات
نویسنده:
نویسنده:مصطفی صالحی اردکانی؛ استاد راهنما:محمدرضا مفتاح؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
پاسخ به این سؤال که آیا دین، نقشی سازنده و مهم در نظام فلسفی کانت ایفا میکند یا اینکه تنها مسئلهای فرعی است، همچنین اینکه چه نسبتی میان فلسفهیدین او و الاهیات وجود دارد، از دیرباز مورد اهتمام کانت-پژوهان بوده است. آنها اگرچه رویکرد یکسانی در تفسیر مدعیات الاهیاتی و دینی کانت نداشتهاند، اما عموما با تمرکز بر محتوای نقد عقل محض و نتیجهی طبیعی آن، که همانا نفی امکان معرفت نظری به خداست، تأثیر او را بر این حوزه منفی برآورد کردهاند. با وجود این، ازحدود سه دههی گذشته، در کشورهای انگلیسی زبان، موج تفسیری جدیدی ظهور کرده، که سعی در به چالش کشیدن این نگاه رایج دارد. طرفداران این موج جدید(تفاسیر ایجابی)، برخلاف طرفداران تفاسیر سنتی، دیدگاه و یا حتی روش واحدی در مطالعهی آثار کانت ندارند، اما همگی بر این واقعیت متفقاند که بررسی نظاممند وهمه جانبهی آثار کانت، اعم از فلسفی و غیر فلسفی، برای به دست آوردن دیدگاه واقعی او دربارهی دین و الاهیات لازم است. نتیجه مشترک تلاش-های تفسیری آنان، این مدعاست که رویکرد کانت به دین و الهیات ایجابی و اصلاحی بوده است. جریان تفسیری رایج، که توسط کانتپژوهان مطرحی چون استفن پامکوییست و کریس ال. فایرستون رهبری میشود، بر تجربهی عرفانی و معرفت پیشین به خدا تاکید دارد و نشان داده است که برخلاف برداشتهای تحویلگرایانهی رایج، دین کانت مساوی با اخلاق نیست. در سایهی بررسیهای سیستماتیک و منظرمند این دانشمندان، آثاری چون دین در حدود عقل محض، رؤیاهای یک بینندهی ارواح، اثر منتشر شدهی بعد از مرگ و ... بار دیگر مورد توجه و بازخوانی قرار گرفتهاند. مبتنی بر این مطالعات، کانت با بسیاری از آموزههای مهم مسیحی، چون فیض، نزدیکی ملکوت خدا و اهمیت کلیسا، همدل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه تاریخ کانت
نویسنده:
نویسنده:نعمت الله نوری؛ استاد راهنما:مسعود امید؛ استاد مشاور :محمدرضا عبدالهنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
فلسفه نظری تاریخ که بیشتر جنبه تحقیق نظری و نظریه پردازی فلسفی دارد ، از حرکت ، محرک ، و مسیر و هدف چیزی به نام تاریخ بحث میکند . فلاسفه درصدد آنند تا بفهمند که آیا تاریخ و سلسله حوادث گذشته مجموعه ای بدون طرح و نقشه و نامنظم و بی هدفاند ، یا در پشت این رویدادها ، هدف وغایت ، و طرحی نهفته است . ایمانوئل کانت (1724- 1804 ) ، فیلسوف آلمانی در اواخر دوره انتقادی خویش به اهمیت مساله تاریخ پی برده است. وی نیز در کنار دیگر نظریه پردازان در پی فهم فلسفی تاریخ برآمده است. اما نکته حائز اهمیت آن است که کانت در پی شناختن کل جریان تاریخ و یا تدوین یک تاریخ عمومی وعظیم و بس مستند نیست ، بلکه او بیشتر به دنبال بررسی خردمندانه رویدادهای تاریخی برای یافتن نشانه هایی اساسی در فهم تاریخ و یک غایت تاریخی است . کانت در پاسخ به این پرسش بنیادین و بزرگ انسان که : « به چه چیز میتوانم امید بندم؟ » ، از پیشرفت به مثابه یک ایده و همچنین از پیشرفت بیرونی سخن میگوید که بر انگیزندهی انسان و سازندهی فرهنگ و تمدن بشری است. دیدگاه کانت در زمینه « فلسفه تاریخ » امیدوارکننده است ، زیرا سیر مداوم زندگی نوع انسان به سوی پیشرفت و تکامل و عینیت بخشیدن به اراده نیک در زندگی اجتماعی میداند ، هرچند که در این سیر تاریخی تضاد وجودی انسان ها موجب مشکلاتی از جمله جنگ ، کشتار و ویرانی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت فلسفة کانت با فلسفة لایبنیتس
نویسنده:
اسماعیل سعادتی خمسه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
پروتاگوراس در یونان باستان و نلسون گودمن در دورۀ جدید دو تن از برجستهترین مدافعان نسبیگرایی به شمار میروند. گاه ممکن است نثر آن دو فریبنده بنماید، و چه بسا این امر شرح و تفسیر منظور و مراد حقیقی آنها را دشوار سازد. پروتاگوراس و گودمن، با وجود برخی تفاوتها، به دفاع از این دیدگاه به ظاهر افراطی میپردازند که همه وقایع، به معنای حقیقی کلمه، وابسته به دیدگاه انسان است. هدف این مقاله شرح و بررسی رویکردهای نسبیگرایانه این دو اندیشمند برجستۀ نسبیگراست. ابتدا به اجمال برخی از چهرههای نسبیگرایی تعریف و توصیف میشود .سپس به ترتیب نسبیگرایی پروتاگوراس( یا صادق- برای- من) و نسبیگرایی افراطی گودمن مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. استدلال کردهام که هر دو قسم نسبیگرایی مورد بحث دچار مشکلات اساسی بوده و این مشکلات، به باور فیلسوف واقعگرا، هر دو آنها را غیر قابل دفاع میسازد. بی تردید، این دو شکل از نسبیگرایی زمینه را برای رویکرد ضد واقعگرایی هموار کرده است؛ ولی در نهایت آشکار میشود که نسبیگرایی افراطی گودمن و بنابر این نظریۀ جهانسازی او همچون نسبیگرایی صادق -برای- من پروتاگوراس مشتمل بر نقصی ویرانگرند و نمیتوانند از اثر براهین ضد نسبیگراییای که از منظر واقعگرایانه اقامه شده است در امان باشند. با این حال باید پذیرفت که متهم کردن نسبیگرایی به خودشکن بودن و عدم انسجام درونی از شیوع و محبوبیت آن نکاسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه معرفت شناسانه وجود و ماهیت در فلسفه ملاصدرا با نومن و فنومن در فلسفه کانت
نویسنده:
قاسم کاکایی، محمد بنیانی، مرضیه اعتمادی فر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود و ماهیت
,
شیء فی نفسه و پدیدار (نومن و فنومن)
,
فلسفه کانت
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
اصالت وجود ,
تداخل مقولات ,
وجود ذهنی ,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
تطابق عین و ذهن ,
تفاسیر مختلف از نومن ,
انسان و درک حقیقت اشیا ,
دسترسی ذهن به ماهیت اشیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله شناخت یکی از مسائل مهم فلسفه به شمار می رود. از آنجا که موضوع کلیدی حکمت متعالیه اصالت وجود است، مسئله شناخت نیز به این موضوع ارتباط می یابد. طبق اصالت وجود، وجود امری اصیل و محقق در خارج و ماهیت امری اعتباری است. از نظر ملاصدرا حقیقت وجود در ذهن نمی آید، بنابراین انطباق بین ذهن و عین در فلسفه ملاصدرا به نوعی به مسئله ماهیت و وجود بازگشت می کند. البته دو معنا از اصیل از عبارات ملاصدرا قابل برداشت است که هر کدام از این معانی پیامدهایی متفاوت خواهند داشت. در نظام کانت انطباقی بین ذهن و عین وجود ندارد زیرا آنچه در ذهن ماست و ما آن را می شناسیم تنها فنومن و پدیدار اشیاست و ذهن ما راهی برای دسترسی به حقیقت اشیا و یا نومن ندارد. به این ترتیب انطباق بین ذهن و عین در فلسفه کانت به نومن و فنومن بازگشت می کند. اگر چه ماهیت متفاوت از فنومن است اما شباهت زیادی میان آنها می توان یافت. وجود نیز از جنبه هایی شبیه به معنای روانشناسانه نومن است با این تفاوت که وجود عام تر از نومن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزش فلسفه جلد 1
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،معاونت فرهنگی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت و کثرت
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
شناخت شناسی
,
تفکر فلسفی
,
فلسفه اسلامی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
پراگماتیسم ,
اومانیسمِ رنسانس ,
حکمت نظری ,
فلسفه پراگماتیسم ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
فلسفه کانت ,
حکمت عملی ,
ماهیت ,
اصالت وجود ,
فلسفه و علم ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
تجربه گرایی(مقابل عقل گرایی) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
سوفسطائیه(اصطلاح وابسته) ,
علم و دین (فلسفه دین) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مهمترین نکاتی که در این نوشتار رعایت شده است عبارتند از: اشاره به سیر تفکر فلسفی و مکتبهای مختلف آن، ارتباط فلسفه با علوم و معارف دیگر، تبیین ضرورت آموختن فلسفه و رفع شبهات پیرامون آن ها، مقدم شمردن ذکر مسایل هستی شناسی به مبحث شناخت شناسی و دیگر مباحث.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Kritik der praktischen vernunft
نویسنده:
کانت
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Leipzig F. Meiner,
زبان :
آلمانی
کلیدواژههای اصلی :
عقل عملی
,
اخلاق
,
آزادی
,
فلسفه کانت
,
نقد عقل عملی (کانت)
,
آثار کانت
,
نقد عقل عملی : کانت
کلیدواژههای فرعی :
عمل اخلاقی ,
قوانین اخلاقی ,
بایدها و نبایدها ,
چکیده :
نقد عقل عملی (به آلمانی: Kritik der praktischen Vernunft) یا نقد دوم از مهمترین آثار ایمانوئل کانت است که در آن به مبانی فلسفه اخلاق میپردازد. پروژه نقادی کانت شامل ایجاد محدودیتهایی برای حوزههایی بود که ذهن میتوانست در آنها تأمل کند. کانت با تمایزگذاری بین پدیدارها (فنومنها) و اشیا در خود (نومنها)، ذهن را تنها دارای قابلیت شناخت پدیدارها دانست و نومنها را از حوزه شناخت عقل انسان خارج کرد. کانت اما در نقد دوم کوشید به پرسش ((چه باید کرد؟)) پاسخ بدهد و با استنتاج عقلانی قاعده طلایی، حوزه عقل عملی را مشخص کند. نقد عقل عملی یا نقد دوم فلسفه اخلاق عصر روشنگری است، بدون توجه به منفعتی که عمل اخلاقی برای انسان دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 400
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید