مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید روش شناسی
روش (مسائل جدید کلامی)
روش شناسی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 540
عنوان :
فراتر از ماده: چرا علم به متافیزیک نیاز دارد؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Roger Trigg (راجر تریگ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Templeton Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
فلسفه علم
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا علم همه پاسخ ها را دارد؟ آیا حتی می تواند با استدلال انتزاعی که فراتر از دنیایی است که ما تجربه کرده ایم، مقابله کند؟ چگونه میتوانیم مطمئن باشیم که جهان فیزیکی به اندازه کافی برای انسان قابل درک است؟ چگونه است که ریاضیات، محصول ذهن بشر، می تواند اسرار جهان فیزیکی را باز کند؟ آیا اگر علم نتواند آنها را حل کند، همه چنین سؤالاتی غیرقابل قبول هستند؟ متافیزیک به طور سنتی به عنوان استدلال درک می شود فراتر از دسترس علم، حتی گاهی ادعای واقعیاتی که فراتر از درک آن است. به همین دلیل، متافیزیک اغلب با تحقیر توسط دانشمندان و فیلسوفانی که میخواهند در محدوده آنچه میتوان از نظر علمی اثبات کرد باقی بماند، رد شده است. با این حال، دانشمندان در مرزهای فیزیک ناخواسته به متافیزیک می پردازند، زیرا اکنون خوشحال هستند که در کل جهان هایی که اصولاً از دسترس انسان خارج هستند، فکر می کنند. راجر تریگ کسانی را که منکر این هستند که علم به فرضیات فلسفی نیاز دارد به چالش می کشد. در واقع، تریگ ادعا می کند که خود پایه های علم باید فراتر از علم باشد. برای کشف چیزهایی که هنوز شناخته نشده است، نیاز به استدلال جدا از آنچه می توان تجربه کرد، و این استدلال متافیزیکی برای تصور واقعیت هایی فراتر از آنچه می توان به آن دست یافت. «راجر تریگ در فراتر از ماده استدلالی قدرتمند، متقاعدکننده و منصفانه را مطرح میکند که علوم به پایهای فلسفی و متافیزیکی نیاز دارند. این یک کتاب درخشان برای تازه واردان به فلسفه علم و متخصصان است.» —چارلز تالیافرو، استاد فلسفه، کالج سنت اولاف
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر تحلیل فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
جان هاسپرس
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تحلیل
,
تحلیل فلسفی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
روش فلسفی
,
روششناسی(فلسفی)
,
فلسفه دین
,
تجزیه و تحلیل فلسفی
چکیده :
هاسپرس " در این کتاب به "بحث درباره بسیاری از مسائل مهم فلسفه، از نقش زبان و شناختشناسی، شناخت علمی، فلسفه دین، و فلسفه اخلاق با توجه به روشها و رویکردهای فلسفی رایج در دانشگاههای انگلستان و آمریکا پرداخته است ." نگارنده در باب پیشینه تحلیل فلسفی چنین میگوید" :تحلیل فلسفی را فیلسوفان یونان با تحلیل مفاهیم و مسائل پیچیده فلسفی آغاز کردند .روش تحلیل فلسفی را سقراط در روش دیالکتیکی ویژه خویش، سپس افلاطون و ارسطو به کار بردند . پس از چیرگی چند صد ساله جزمگرای بر روش و نگرش فلسفی، دکارت، در بنیادگذاری فلسفه جدید، از تحلیل فلسفی ویژهای در برخورد با مسائل فلسفی سود جست و پس از دکارت روش تحلیل فلسفی نزد تجربهگرایان انگلیسی (خصوصا هیوم و لاک) اهمیتی خاص پیدا کرد و پس از آن از سوی ایدهگراهای هگلی، زبانشناسان اثباتگرایی : مور، راسل، هایدگر، ویتگنشتاین، کارناپ و دیگران ادامه یافت ."کتاب با موضوعاتی از این دست سامان یافته است" :پرسشهای فلسفی، واژهها و جهان، زبان و واقعیت"، "چه چیزی را میتوانیم بشناسیم (شناخت)"، "جهان چگونه چیزی است (ادراک جهان)"، "طرز کار جهان (شناخت علمی) "و "آنچه هست و آنچه باید باشد (آزادی و ضرورت) ."
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه مبتنی بر آزمون [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Joshua Knobe: جاشوا کنوب, Shaun Nichols: شان نیکولز
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
علوم شناختی (اصطلاح وابسته)
,
فلسفه مبتنی بر آزمون
,
فلسفه آزمایشگاهی
,
فلسفه تجربی
شابک (isbn):
9780199927401
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه تجربی (فلسفه مبتنی بر آزمون) جنبش جدیدی است که به دنبال بازگرداندن رشته فلسفه به تمرکز بر سؤالاتی در مورد چگونگی تفکر و احساس واقعی مردم است. فیلسوفان تجربی، با خروج از یک سنت دیرینه، بیرون میروند و آزمایشهای سیستماتیک انجام میدهند تا به درک بهتری از شهود معمولی مردم در مورد سؤالات مهم فلسفی دست یابند. اگرچه این جنبش تنها چند سال از عمر آن می گذرد، اما در حال حاضر جرقه انفجاری از تحقیقات جدید را برانگیخته است و تعدادی از مفروضات ارزشمند در فلسفه و علوم شناختی را به چالش می کشد. جلد حاضر مقدمهای بر مضامین اصلی کار در فلسفه تجربی ارائه میکند و برخی از تأثیرگذارترین مقالات در این زمینه را همراه با مجموعهای از مقالات جدید که اهمیت نظری این تحقیق جدید را بررسی میکند، گرد هم میآورد. فلسفه تجربی: جلد 2 شامل چهارده مقاله - سیزده مقاله قبلاً منتشر شده و یک مقاله جدید - است که منعکس کننده تغییرات سریع در این زمینه در طول پنج سال گذشته است. رشته فلسفه تجربی یکی از مبتکرانه ترین و مهیج ترین بخش های چشم انداز فلسفی کنونی است. جنجال آفرینی نیز برانگیخته است. طرفداران استدلال می کنند که فیلسوفان باید از تحقیقات تجربی، از جمله روش های روانشناسی تجربی، برای حمایت از ادعاهای فلسفی خود استفاده کنند. فیلسوفان تجربی به جای نظریهپردازی روی صندلی راحتی، باید وارد میدان شوند تا در مورد چگونگی تفکر و استدلال مردم تحقیق کنند. به یک معنا، این بازگشت به دیدگاهی از فلسفه به عنوان مولد روانشناسی است: ذاتاً به وضعیت انسانی مربوط می شود، بدون محدودیت در دامنه یا روش های آن. در طول دهه گذشته، بسیاری از فیلسوفان تجربی فرضیات مربوط به نحوه تفکر مردم در دنیای واقعی را رد کردند. این جلد راهنمای اساسی برای تأثیرگذارترین کار اخیر در این زمینه حیاتی و هیجان انگیز از تحقیقات فلسفی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر فلسفه مبتنی بر آزمون [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Joshua Alexander (جاشوا الکساندر)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Polity Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
فلسفه مبتنی بر آزمون
,
فلسفه آزمایشگاهی
شابک (isbn):
978-0745649184
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه تجربی (فلسفه مبتنی بر آزمون) از روشهای تحقیق تجربی از روانشناسی و علوم شناختی برای بررسی پرسشهای فلسفی و متافلسفی استفاده میکند. پرسشهای فلسفی درباره ماهیت جهان روانشناختی - ساختار یا معنای مفاهیم ما از چیزها، و در مورد ماهیت جهان غیرروانی - خود چیزها - را بررسی میکند. همچنین سؤالات متافلسفی در مورد ماهیت تحقیق فلسفی و روش شناسی مناسب آن را بررسی می کند. این کتاب با تمرکز بر رابطه بین فلسفه تجربی و اهداف و روشهای فلسفه تحلیلی سنتیتر، مقدمهای مفصل و تحریکآمیز برای این حوزه بدیع ارائه میکند. توجه ویژه ای به بررسی دقیق برنامه های فلسفی کاملاً متفاوت فلسفه تجربی، نقاط قوت و ضعف فردی آنها، و انواع مختلفی از کمک هایی که آنها می توانند در درک فلسفی ما داشته باشند، معطوف شده است. روشن و قابل دسترس در سراسر، فلسفه تجربی را در هر دو زمینه معاصر و تاریخی قرار می دهد، اهداف و روش های آن را توضیح می دهد، مهم ترین ادعاها و استدلال های آن را بررسی و ارزیابی انتقادی می کند، و با منتقدان خود درگیر می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی پاسخ به شبهات اعتقادی در قرآن
نویسنده:
داوود افقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شبهه
,
جدال احسن (کلام)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش (مسائل جدید کلامی)
,
روش شناسی
,
روش های کلامی شناخت دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
روش های قرآنی
,
شبهات اعتقادی
چکیده :
چکیده:روششناسی به عنوان موضوعی جدید و تازهوارد، در عرصه علوم اسلامی مطرح شده است. در حوزه پاسخ به شبهات اعتقادی که بخش مهمی از جنبه دفاعی علم کلام است، نیز میتوان به روششناسی آن پرداخت. دامنه روششناسی پاسخ به شبهات اعتقادی در این تحقیق، محصور به قرآنکریم است.قرآن به شبهات اعتقادی پاسخ داده و این پاسخگویی مبتنی بر نظام و الگویی بوده است. الگوی قرآنی پاسخ به شبهات اعتقادی، بیانگر اهداف و ویژگیهای پاسخگویی قرآن به شبهات اعتقادی است. هدف نهایی قرآن از پاسخ به شبهات رساندن انسان او به کمال و رستگاری است، در عین حال استحکام بخشیدن و ایجاد ثبات و پایداری در ایمان و عقاید دینی، حفظ سلامت اعتقادی و درمان بیماریهای آن، هدایت و روشنگری، اهداف قریب و درجه اول نسبت به پاسخگویی قرآن به شبهات اعتقادی محسوب میشوند. در بیانی اجمالی و کلی میتوان از «جدال احسن» به عنوان ویژگی اصلی پاسخهای قرآن یاد کرد؛ اما به نحو تفصیلی و با بررسی پاسخهای قرآن، اقناع مخاطب، اهتمام به هدایت، توجه به مخاطب، استحکام و اتقان در عین ساده و روان بودن پاسخها، محوریت دلیل و برهان و ارائه پاسخ در فضایی آرام و به دور از تشنج، مهترین ویژگیهای الگوی قرآنی پاسخ به شبهات اعتقادی هستند. قرآنکریم از روشهای گوناگونی برای پاسخ به شبهات اعتقادی استفاده کرده که در این رساله با بررسی جامع آیات قرآن، بالغ بر 16 روش پاسخگویی از قرآن استخراج و بیان شده است. برخی از این روشها(دو مورد)، روشهای مقدماتی هستند که به تنهایی نمیتوانند به شبهه پاسخ دهند و قرآن آنها را به صورت ترکیبی و به همراه دیگر روشهای پاسخگویی به کار برده است. بقیه روشها(14 مورد)، روشهای اصلی هستند که قرآن آنها را مستقلاً برای پاسخ به شبهات اعتقادی به کار برده است. تنوع روشهای پاسخگویی قرآن به شبهات اعتقادی به دلیل تنوع و گوناگونی موضوعات اعتقادی، شبهات و مخاطبان بوده است. کاربردیسازی الگو و روشهای قرآنی پاسخ به شبهات اعتقادی، مبتنی بر شناخت الگویِ قرآنی و روشهای آن است. پس از شناخت الگو و روشهای قرآنی، اولین شرط و لازمه بهکارگیری آنها، شناخت شبههو دستیابی به درک و تحلیلی صحیح از آن است. در ادامه لازم است بر اساس شناختی که از شبهه حاصل شده، پاسخی دقیق و مناسب برای شبهه تهیه شود، پس از آن باید با رعایت اصول پاسخگویی و پایبندی به آداب اخلاقی آن، پاسخ مورد نظر را به مخاطب ارائه نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی ادراکات اعتباری
نویسنده:
رضا ملایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتبار
,
مسایل جدید روش شناسی
,
حقیقت
,
رابطۀ تولیدی
,
صورت و ماده استدلال
چکیده :
ادراکات حقیقی محصول انعکاس جهان خارج در افق ذهناند؛ درحالیکه ادراکات اعتباری محصول تطبیق مفهوم بر مصداق غیرحقیقی خودند؛ بههمیندلیل، ادراک دانستن اعتباریات ازاساس همراه با نوعی تسامح است. ادراکات اعتباری هیچگونه رابطۀ نفسالامری ندارند. روابط ادراکات اعتباری یا میان ادراکات اعتباری و ادراکات حقیقی، تابع جعل و قرارداد است؛ ازاینرو مراحل فکر در بهدست آوردن ادراک اعتباری با مراحل فکر در بهدست آوردن ادراک حقیقی و روش استنتاج در ادراکات اعتباری با روش استنتاج در ادراکات حقیقی متفاوت است. هیچگاه نمیتوان ادراک اعتباری را تولیدشدۀ ادراک حقیقی یا ادراک اعتباری دیگر دانست. اگرچه در برخی اشکال استدلالی، ادراکات اعتباری با یکدیگر رابطۀ استنتاجی دارند، این رابطه غیر از رابطه تولیدی ادراکات است. جنس استدلال در استدلالهای اعتباری جدلی است. این جدلی بودن منحصر به ماده استدلال نیست، بلکه صورت استدلال نیز جدلی است. همین مسئله باعث میشود در استدلالهای اعتباری بتوان از استدلالهایی نتیجه گرفت که عقیماند؛ چون صورت استدلال همچون ماده استدلال در اعتباریات، اعتباری و تابع اعتبار معتبران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی کلام سیاسی
نوع منبع :
مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی علم کلام روش استنباط از متون دینی
نوع منبع :
مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی روش های کلامی
نوع منبع :
مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إشكاليات منهجية في الدراسات الغربية لعلم مقارنة الأديان
نویسنده:
عبد القادر بخوش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی تطبیقی (ادیان)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
روش های دین شناسی
,
روش شناسی عقلانی دین پژوهی
,
دین پژوهی تطبیقی
,
مطالعات تطبیقی ادیان
,
مطالعه تطبیقی ادیان و مذاهب
,
روش شناسی دین
چکیده :
ترجمه ماشینی: تمدن معاصر غرب یک جهش غیرمعمول بشری در زمینه توسعه مادی و پیشرفت فنی برجسته و ارتقای سطح علوم طبیعی به سطوح بالاتر کشف و بهره برداری بود، پدیده ای که برای برتری خود جذابیت و تحسین زیادی بر جای گذاشت. ، جمعیت زیادی هجوم آوردند تا در آغوش او بیفتند. این چهره درخشان، زیبا و خیره کننده با سقوط این تمدن به معایب بسیار جدی همراه شد که درخشش درخشان خود را زمانی از دست داد که این علوم در معرض یک عقب گرد معرفتی قرار گرفتند، که عمدتاً در این واقعیت نشان داده می شد که بیشتر این علوم از شر آن خلاص نشدند. چنگ زدن به تعصب، چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، که به ویژگی غالب در تحقیقات او تبدیل شد. گرچه تمدن غرب دانش خود را در خلأ نساخته و متکی بر تمدن های معرفتی اصیل و به دنبال آن حذف و تحریف نظام های مختلف دانشی بوده است، اما ناگفته نماند که ظهور پدیده ای که به عنوان پدیده استخدام غیراخلاقی در علوم انسانی به ویژه شناخته می شود. بنابراین به نظر می رسید که در یک سیستم سازماندهی شده است که وابسته به تکنیک ها و روش های خاص است، این علوم از چارچوب خود خارج شده اند، سیستمی صرفاً دانشگاهی. انگیزه های پنهان اراده که به این سمت سوق می دهد. علم تطبیقی ادیان، مانند سایر علوم انسانی در غرب، از جمله علومی است که بیشترین آسیب را از همین بحران میبیند، آن هم در فضایی که چشم خود را بر کمکهای غیرغربی میبندد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 410 تا 438
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 540
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید