مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید انسان شناسی
>
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
عنوان :
شبهه: دین و جهان آخرت نقشی در زندگی انسان مدرنسیم ندارد. آیا با عبور از مدرنیسم به سمت پست مدرن، غرب احساس نیاز به دین خواهد کرد یا همان سیر قهقرایی خود را ادامه میدهد؟ با ورود انسان به دوران مدرنیسم و پس از آن عصر پست مدرن دیگر نیازی به دین احساس نمی شود.چنان که تا کنون در غرب همین طور بوده است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا لازم است مفاهيمي را به اختصار اشاره نمائيم: دين: واژه دين داراي تعاريف بسيار و متفاوتي است كه بيان همه آنها در اينجا لازم به نظر نميرسد به همين جهت تنها به ارائه معناي دين در عرف قرآن و متفكران مسلمان اكتفا ميكنيم. 1. معناي اصطلاحي دي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
دین در غرب
,
پست مدرنیسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا دین و جهان آخرت نقشی در زندگی انسان مدرن دارد؟ آیا با عبور از مدرنیسم به سمت پست مدرنیسم غرب احساس نیاز به دین خواهد کرد یا همان سیر قهقرایی خود را ادامه میدهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا لازم است مفاهيم بكار رفته در اين پرسش را تبييني كوتاه بنمائيم. دين: واژه دين داراي تعاريف بسيار و متفاوتي است كه بيان همة آنها در اينجا لازم به نظر نميرسد به همين جهت تنها به ارائه معناي دين در عرف قرآن و متفكران مسلمان اكتفا ميكنيم. 1. معن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
جامعه شناسی دین
,
دین و مدرنیسم
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
پس مدرنیسم ,
دین و مدرنیسم ,
دین وپست مدرنیسم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه پست مدرنیسم و اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد ارتباط بين اسلام و پست مدرنيسم، آنچه روشن مي باشد، اين است که در اسلام نيز برخي از مفاهيم از جايگاه بسيار قطعي و مسلم و مقدسي برخوردارند، به نحوي که هيچ گونه ترديدي در مورد پذيرش اصول آموزه هاي آن نيست. در حالي که، همچنان که پيش تر بيان شد، ي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
جامعه شناسی دین
,
دین وپست مدرنیسم
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
مدرنیسم و پست مدرنیسم ,
پست پست مدرنیسم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه پست مدرنیسم با مسیحیت را بیان کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به اين که پست مدرنيسم داراي اصولي چون نفي توانايي شناخت حقيقت و ديگر اصولي از اين دست مي باشد، ولي مسيحيت (و چنان که پيش تر گفتيم هر ديني) قائل به نوعي حقيقت ثابت مي باشد، مي توان در نگاه اول چنين گفت که پست مدرنيسم، مسيحيت را نيز بسان ساير ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
جامعه شناسی دین
,
دین وپست مدرنیسم
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
مدرنیسم و پست مدرنیسم ,
پست پست مدرنیسم ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه پست مدرنیسم و دین چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همچنان که پيش تر گفتيم، ماهيت پست مدرنيسم به نحوي است که برداشت هاي گوناگوني از آن شده است. از همين رو، در مورد ارتباط دين و پست مدرنيسم نيز برداشت هاي متفاوتي وجود دارد. از نظر برخي از نظريه پردازان پست مدرن، چه بسا فلسفه پست مدرنيسم به منزله مرگ خد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
جامعه شناسی دین
,
دین وپست مدرنیسم
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
مدرنیسم و پست مدرنیسم ,
پست پست مدرنیسم ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نگاه تطبیقی محمد ارکون به عقل اسلامی و عقل غربی
نویسنده:
محمد عرب صالحی، سعید متقی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل فلسفی
,
محمد ارکون
,
عقل مدرن
,
عقلانیت دینی
,
عقل غربی
,
عقل علمی
,
عقل پست مدرن
کلیدواژههای فرعی :
عقل و وحی ,
عقل گرایی انتقادی ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل ابزاری ,
عقل تجربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
یکی از موضوعات مورد توجه اندیشـمندان اسـلامی، واکـاوی در علـت هـای انحطـاط جامعـه مسلمانان است که ضرورت و اهمیت پرداختن به آن، بر کسی پوشیده نیست. در ایـن واکـاوی برخی روشنفکران مسلمان عقل اسلامی را یکی از مهمترین علل انحطاط جهان اسلام می داننـد . محمد ارکون از دو روش آسیب شناختی و تطبیقی برای نقد عقل اسلامی بهره می گیرد. نوشتار حاضر، بررسی روش تطبیقی وی در نقد عقل اسلامی است. او در این روش با یکسان پنداشـتن عقل کلیسا و عقل اسلامی، می کوشد ناکارآمدی عقل دینی را اثبات کند. ارکون عقل دینی را با عقل های فلسفی،علمی، مدرن و پست مدرن مقایسه کرده و معتقد است، به حاشـیه رفـتن عقـل دینی در غرب توسط عقل های مذکور، علت آغاز پیشرفت های مادی غرب است. در اینجا سؤال اول این است که آیا یکسان پنداری عقل کلیسا و عقل اسلامی صحیح است؟ دوم اینکه نگاه تطبیقی ارکون بین عقل اسلامی و عقل های پیشگفتۀ غربی چه انـدازه اعتبـار دارد؟ مقالۀ حاضر بعد از مفهوم شناسی واژگان کلیدی، در چهار بخش به نقد و بررسی نگـاه تطبیقـی ارکون بین عقل اسلامی با عقل فلسفی، عقل علمی، عقل مدرن و در نهایت عقـل پسـت مـدرن می پردازد. نظر نویسندگان این است که بی توجهی به تفاوت های عقل کلیسا و عقل اسلام اصیل، باعث اشتباه ارکون در نگاه تطبیقی بین عقل اسلامی و عقل غربی شده است؛ بلکه فاصله گرفتن از ویژگی های عقلانیت اسلام اصیل که توسط مفسرین واقعی آن یعنی اهل بیت نبی مکرم اسلام تبیین می گردد، خود یکی از علل اصلی عقب ماندگی مسلمانان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی از دیدگاه سید حسین نصر
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حسین نصر
,
سنت گرایی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
انسان شناسی سنتی
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
عقل قدسی ,
پست مدرنیسم ,
قرون وسطی ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
انسان سنتی ,
تخریب محیط زیست ,
محیط زیست ,
خلافت الهی ,
عالم ملکوت ,
انجیل ,
خدامحوری ,
اخلاق محیط زیست ,
ثنویت دکارتی ,
اومانیسم رنسانس ,
بحران محیط زیست ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و محیط زیست ,
نظریه داروین ,
انسان متجدد ,
نیاز انسان به وحی ,
انسان شناسی تجربی ,
قداست زدایی از معرفت ,
انسان شناسی مسیحی ,
تاریخ تفکر غربی ,
پیشینه انسان شناسی ,
انسان غربی ,
راسیونالیسم اروپایی ,
توجه به دنیا ,
انسان عاصی ,
انسان مسئول نزد خداوند ,
سه جزئی بودن ذات انسان ,
نیاز انسان به یقین ,
نیاز انسان به عالم والا ,
نیاز انسان به شریعت ,
رابطه انسان و طبیعت ,
ظهور معنویت کاذب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
نسبت بین سنت و تجدد و پاسخ به چالش هایی که تجدد برانگیخته است، از دغدغه های فکری دکتر نصر است. به اعتقاد وی، بدون فهم صحیح مبانی تجدد نمی توان در خصوص نسبت آن با سنت سخنی گفت و درک و فهم از انسان، یکی از مبانی مهم تجدد و در تعارض اساسی با سنت است. در مقاله حاضر، رویکرد وی به انسان شناسی مابعدالطبیعی با گرایش سنت گرایی پرداخته می شود. اهمیت این مبحث بدان جهت است که انسان شناسی مدرن و حتی پسامدرن عواقب سوئی به همراه داشته است که برخی از پیامدهای آن همچون بحران محیط زیست، کل نوع بشر را تحت الشعاع قرار داده است. دکتر نصر با نقد و بررسی انسان گرایی و نه انسان شناسی مسیحی به تحلیل تغییر گرایش از خدامحوری به انسان محوری در تاریخ تفکر غربی می پردازد. وی با ذکر ویژگی های اساسی انسان متجدد و انسان سنتی بر آن است که بین این دو گونه انسان شناسی تقابل برقرار است. او در نهایت پیامدهای سوء انسان شناسی متجددانه را تحلیل می کند و راه غلبه بر چالش های این حوزه را منوط به بازگشت به انسان شناسی سنتی می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قوم مداری اندیشه و راه حل واتسن (با تأکید بر مطالعات دینی)
نویسنده:
جنان ایزدی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
قوم مداری
,
الگوی محیط ایدئولوژیک
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
دوره روشنگری ,
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها) ,
مرگ فراروایت ها ,
عقلانیت عینی ,
رئالیسم تخمینی ,
روش ستیزی ,
نقد فراگیر عقل ,
ازدیاد سنت ,
معضلات معرفت شناختی ,
تعریف جهان شمول انسان ,
مطالعات تجربی دین ,
روش شناسی علوم ,
روان شناسی دین ,
بستر تاریخی معرفت ,
تحول گشتالتی ,
نقد مدرنیته ,
فلسفه علم ,
نسبیگرایی معرفتی ,
رابطه اندیشه و فرهنگ ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
قوم مداری اندیشه، شکلگیری معرفت در بستر تاریخ و فرهنگ، از معضلات معرفتی پست مدرنیسم است. مدرنیسم برای غلبه بر مشکلات معرفتی و خشونت دوران روشنگری به جستجوی عقلانیت عینی و تجربهگرایی عاری از ارزش داوری پرداخت. نقد مدرنیسم نشان داد همه شاخههای معرفت قوم مدارند. از نظر پست مدرنیستها، مشاهدات گرانبار از نظریهاند و دانشمندان، روشهای تحقیق و موضوعات پژوهشی، همه محصول اجتماعند. عدهای نتیجه گرفتند که در فضای پست مدرن هر گونه حرکت علمی محکوم به شکست است. برخی کوشیدند آثار عقلانیتهای خاص را که بر روند پژوهش تأثیر گذارند، تحت محاسبه درآورند و از این طریق به عینیت نزدیکتر شوند. از نظر واتسن نقطه شروع این تلاش توجه به وجود مؤلفههای ایدئولوژیک در پژوهشهای علمی است. بدین ترتیب میتوان ایدئولوژی موضوعات مورد مشاهده را برای گسترش فرضیههای هنجاری یا جامعهشناختی به کار برد و آزمایش این فرضیهها را با هدف حجتآوری یا قوم مداری هدایت کرد. نتایج این رویکرد دفاع از عقلانیت، عینیت متوازن و حفظ دموکراسی علمی است. عدم توجه به تفاوت مطالعات تجربی و غیر تجربی در این الگوی پژوهشی میتواند به تحویل گرایی بیانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه قاره ای و تاثیر آن بر فلسفه تعلیم و تربیت
نویسنده:
طیبه توسلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه قارهای
,
فلسفة تعلیم و تربیت
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اجتماعی ,
پست مدرنیسم ,
تربیت اخلاقی ,
تربیت فردی ,
پساساختارگرایی ,
فلسفه اجتماع ,
فلسفه هستی ,
نظام آموزشی ,
متعلم ,
معلم ,
مکتب فرانکفورت ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه جدید ,
اگزیستانسیالیسم ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
فلسفه تحلیلی ,
ریشه های تفکر قاره ای ,
دیالکتیک هگل ,
از خود فراتر رفتن ,
خود ارتباطی ,
زبان و تربیت ,
متون درسی تربیتی ,
تعلیم و تربیت سنتی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
فلسفه قاره ای نامی است که در عصر حاضر، بر یکی از دو بینش فلسفی غالب در مغرب زمین بنا نهاده شده است و این نام گذاری بدان جهت است که این دیدگاه عمدتا در قاره اروپا و در تفسیری دقیق تر، در کشورهای غیرانگلیسی زبان، مانند فرانسه و آلمان رشد یافته است. فلسفه قاره ای به مباحث وجودی، اخلاقی، اجتماعی و به طور کلی، موضوعات انسان شناختی می پردازد و در همین مباحث و موضوعات، بر فلسفه تعلیم و تربیت تاثیر داشته است. پاسخ به سوال «مهم ترین ویژگی های فلسفه قاره ای چیست و چه تاثیری بر فلسفه تعلیم و تربیت داشته است؟» مهم ترین هدفی است که مقاله حاضر دنبال می کند. روش مطالعه در این تحقیق، از نوع مطالعات نظری استنتاجی است که بررسی، تحلیل و استنتاج مباحث، پایه های اصلی این روش به حساب می آیند. نتایج حاصل از تحقیق، نشانگر آن است که فلسفه قاره ای با اندیشه های هگل شروع می شود و تا جدیدترین دیدگاه های مطرح در عصر کنونی، یعنی ساساختارگرایی و پست مدرنیسم ادامه می یابد. فیلسوفان قاره ای دارای اندیشه های گوناگون و متکثری هستند که در شاخه های متفاوت این دیدگاه تبلور یافته است. در این مقاله، به تحقیق و تفحص در خصوص دیدگاه ها و بینش هایی در فلسفه قاره ای پرداخته شده است که بر فلسفه تعلیم و تربیت تاثیر داشته اند. فیلسوفان قاره ای به اکثر موضوعات تربیتی، مانند تربیت اجتماعی، تربیت فردی، تربیت اخلاقی و مشکلات و موضوعات نظام های آموزشی، پرداخته اند و تفاوت در اندیشه های آنان مربوط به شاخه های مختلف از فلسفه قاره ای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامد کلامی نظام معرفتی پسامدرن
نویسنده:
رمضان مهدوی آزادبنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
پست مدرن
,
صفات الهی
,
امامت
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
تعلیم آموزه های دینی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
باور صادق ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
شناخت در دوره پست مدرن ,
منزلت عقل ,
باور ,
تغییر جهان بینی ,
مبانی معرفت شناختی جدید ,
عقلانیت و حقیقت ,
درهم تنیدگی ذهن و عین ,
کران ناپذیری خداوند ,
معرفت شناسی فارابی ,
نفی مبناگرایی ,
ارزش معرفتی باورهای دینی ,
نفی جزمیت ,
تعارض معرفت شناختی و دین ,
تفکیک سوژه ابژه ,
جایگاه معرفتی باور دینی ,
دوگانگی مطلق ,
رستگاری به مدد عقل ,
حقیقت در دوره پست مدرن ,
معرفت ناپذیری خداوند ,
یقین عقلی ,
یقین ,
قرآن ,
وحی ,
ارسطو ,
دکارت ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
امام سجاد علیه السلام ,
فیلسوفان پست مدرن ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ارائه ی تفسیر جدید از شناخت در عصر پسامدرن سبب تغییر جهان بینی در فرهنگ غرب گردید. این دوره اگرچه دربردارنده ی عناصر فکری مختلفی است، نویسنده بحث خود را محدود به جزء معرفتی دوره ی مذکور می نماید. نویسنده بر آن است تا ضمن بیان تحلیلی مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن، پیامد و لوازم معرفت شناختی آن را در قالب نگرش دینی بررسی کند. در این باره مدعای نویسنده این است که میان مفروضات و مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن و مبانی معرفتی موجود در دین تعارضی وجود ندارد. عصر پسامدرن با بازنگری در مفروضات معرفت شناختی عصر جدید، تفسیر جدیدی از عقلانیت و حقیقت به همراه خود آورد. تاکید به درهم تنیدگی ذهن و عین، از دست رفتن اعتبار تفکیک سوژه - ابژه و کنار نهادن نقش بی طرفانه و منفعلانه ی ذهن در فرایند شناخت از ویژگی های عمده ی معرفت شناسی این دوره است. می توان به منزله ی نتیجه ی تحقیق پذیرفت که عصر پسامدرن با توجه به مبانی معرفتی اش در مقایسه با مفروضات معرفتی عصر جدید، قادر است شرایط مناسب تر و موفق تری را در دفاع از ارزش و جایگاه معرفتی باور های دینی فراهم نماید. وجود آموزه هایی مانند کران ناپذیری خداوند (که مستلزم کران ناپذیری فعل الاهی است) و هم چنین ایده ی وقوع من غیر احتساب امور در دین با جهان بینی پسامدرن توجیه پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید