مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
پژوهش‌ تاریخی (روش‌) پژوهش های تاریخی تاریخ اجتماعی تاریخ تشیع تاریخ سیاسی تاریخ نگاری تقویم اسلامی تمدن اسلامی سیره معصومین(ع) عصر امامت عصر خلافت عصر غیبت عصر نبوت نسب شناسی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1629
 آیا در کتب اهل سنت، ذکری از تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مساله ولادت امير المومنين علي (عليه السلام) در کعبه، چيزي شبيه معجزه و از مسائلي است که بسياري از مورخين و علماء اهل سنت به آن اشاره کرده اند که براي نمونه به مواردي از آن اشاره مي کنيم:[1] 1- ابوعثمان، عمرو بن بحر، مشهور به «جاحظ» صاحب كتاب «البيان بیشتر ...
آیا زیارت قبور سنت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله‏ بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بى‏شكّ زيارت قبور سيره پيامبر صلى الله عليه و آله بوده است، در كتب حديثى اهل سنّت روایات متعددی بیان شده است که بیان گر این امر می باشد. ازابوهريرهنقل شده كه پيامبر صلى الله عليه و آله به زيارت قبر مادرش، آمنه مى‏رفت و در آنجا مى‏گريست:«زار رسول ال بیشتر ...
 آیا جابر در اولین اربعین با اهل بیت علیهم السلام دیدار نموده؟وآیا زیارت امام حسین علیه السلام در این روز دارای فضیلت خاصی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه به نظر مى‏رسد اين است كه جابر بن عبدالله انصارى، در سنّ پيرى و با نابينايى از مدينه به‏ كربلا آمد و به يك بار زيارت قبر سيد الشهدا علیه السلام بسنده نكرد؛ بلكه لااقل دو بار قبر آن حضرت را زيارت نموده است. زيارت نخست جابر همان است كه از طبرى،[1] بیشتر ...
کعبه توسط چه کسی بنا نهاده شد و اولین مراسم حج از چه زمانی آغاز گشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بناى كعبه براساس برخي روايات،توسط حضرت آدم عليه السلام و به دستور خداوند بنا نهاده شد.بنا بر اين روايات، آغاز مراسم حج نيز به زمان حضرت آدم عليه السلام باز مى‏ گردد. همچنان‏كه نامگذارى برخى از نواحى اطراف مكه و نيز مشاعر، در ارتباط با اخبارى است كه م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) چه روزی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
در سال روز رحلت جانگداز فاطمه عليهاالسلام اگر چه در بين مورخين اختلاف نظر هست به گونه‏ اي که برخي اقوال را به هجده نظر رسانده ‏اند.[1]اما مختار از بين اين گفته ‏ها فقط دو قول است و نظر بزرگان نيز بر همين دو گفته استوار است.[2] قول اول هفتاد و پنج روز بیشتر ...
آیا تشیع زائیده تفکرات عبدالله بن سبأ بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخي از افراد متعصب که مايلند تشيع را لکه دار سازند و آن را يک تفکر وارداتي از جانب يک فرد يهودي معرفي کنند، بيشتر به دنبال ترويج اين فرضيه هستند که يکي از يهوديان يمن به نام عبداللّه بن سبأ ملقب به «ابن الامة السوداء» در زمان عثمان تظاهر به اسلام کر بیشتر ...
زمینه های سیاسی - اجتماعی قتل عثمان
نویسنده:
محمدرضا رحمتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
در 18 ذیحجه 35 هجری (17 ژوئن 656 م)، سومین خلیفه راشدین به دست مسلمانان بدوی کشته شد و مسلمانان حضری از او حمایت نکردند. در این رویداد، چند نکته از تاریخ آن روزگار در خور بررسی است که تاکنون چنانکه باید مورد مداقه قرار نگرفته اند و می توان آنها را در سه حوزه بخش بندی نمود: بدویان مسلمان و پیشینه آنان، برتری امویان در دوره خلافت عثمان، و سیاست های اقتصادی آن خلیفه - که این نوشتار به بررسی آنها می پردازد.
صفحات :
از صفحه 169 تا 183
چگونگی رویارویی موریسکوها با تنصیر (= نصرانی کردن) اجباری
نویسنده:
عبدالله همتی گلیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
گر چه مسلمانان در زمان حکومت خود بر اسپانیا (اندلس) تمدنی عظیم و فرهنگی تعالی بخش را به اروپای غربی عرضه کردند، سرانجام پیروان مسیح صفحه تاریخ درخشان آنان در این سرزمین را در سال 897 ق / 1492 م در هم پیچیدند؛ و به قدرت یکپارچه سیاسی دست یافتند و سپس درصدد برآمدند که در کشور خود وحدت فرهنگی ایجاد کنند؛ و به منظور تحقق این هدف بر آن شدند که با شیوه های گوناگون، مسلمانان ساکن اسپانیا را حتی به لحاظ اعتقادی، با جامعه مسیحی همگون سازند. در مقاله حاضر، واکنش اقلیت های مسلمان اسپانیا (=موریسکوها) در مواجهه با پدیده تنصیر (=نصرانی کردن) اجباری مورد بحث قرار گرفته، و بیان شده است که موریسکوها با چه تدابیر خاصی، از عقیده خود در برابر اقدامات مسیحیان حاکم در جهت تحمیل مسیحیت دفاع کردند.
صفحات :
از صفحه 185 تا 206
سکه شناسی دوره فاطمیان
نویسنده:
حمیدرضا وردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
تحقیق و بررسی در باره سکه های اسلامی و چگونگی پیدایش آن در جهان اسلام، به نوبه خود، یکی از مباحث شناخته شده در فرهنگ و تمدن اسلامی می باشد. مسلمانان از همان آغازین سالهای ظهور اسلام به فکر ضرب سکه بودند و سکه هایی را نیز ضرب کردند اما تا دوره عبدالملک مروان این سکه ها رسمیت نداشت. برای نخستین بار او بود که به ضرب سکه در جهان اسلام اقدام نمود. پس از او نیز خلفای مسلمان توجه زیادی به ضرب سکه از خود نشان دادند. خلفای فاطمی نیز از این امر مستثنی نبودند و هر یک از آنان به ضرب سکه هایی با طرازهای متفاوت اقدام نمودند. به این ترتیب، می توان گفت سکه های هر یک از آنان از سکه های فاطمی متمایز بوده است. در این مقاله ویژگی های سکه های هر یک از این خلفا به ترتیب ذکر شده، نوآوری های آنان در ضرب سکه مورد بررسی قرار می گیرد.
صفحات :
از صفحه 227 تا 255
قرمطیان ملتان
نویسنده:
یعقوب آژند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
در این مقاله یکی از دوردست ترین تاثیرات خلافت فاطمی، یعنی قرمطیان ملتان، محل بحث و بررسی قرار گرفته است. ابن حوثب، یکی از داعیان اسماعیلی یمن، ابن هیثم را برای تبلیغ آیین اسماعیلی به سند اعزام می کند. فعالیت های دعوت ابن هیثم در این منطقه به تشکیل یک دولت اسماعیلی در ملتان می انجامد. هنگامی که خلافت فاطمی در شمال آفریقا و بعدها در مصر قوام و دوام می یابد، ظاهرا اسماعیلیان ملتان که با عنوان عمومی "قرمطیان ملتان" شناخته می شدند، از خلیفه فاطمی تمکین نمی کنند. از این رو، خلیفه برای اعمال نفوذ در این منطقه سرانجام داعی دیگری را به ملتان اعزام می کند و این داعی گرایش حکومت قرمطیان ملتان را به نفع خلیفه فاطمی تغییر می دهد و نفوذ خلافت فاطمی را در دوردست ترین نقطه جهان اسلام آن روزگار بسط می دهد. در این مقاله کیفیت شکل گیری و رویدادها و سرانجام این دولت اسماعیلی مطمح نظر قرار گرفته و پژوهیده شده است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 9
  • تعداد رکورد ها : 1629