مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال مخلوقین
>
افعال انسان
>
رؤیا
رؤیای صادق
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
عنوان :
ماهیت خواب و رؤیا از نگاه فارابی، سهروردی و ابنعربی
نویسنده:
وحیده حداد، محمد بیدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
ابو نصر فارابی
,
عالم رؤیا
,
رؤیا
,
ابن عربی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
کتاب فصوص الحکمه ,
وحی و تخیل پیامبر ,
رابطه فیلسوف و نبی ,
انوار اسپهبدیه ,
وحی در حالت رؤیا ,
نبوت ,
ادراک معانی عقلی ,
تجرد نفس ناطقه ,
رؤیای صادق ,
وحی ,
عالم خیال (متصل و منفصل) ,
تعبیر خواب ,
وحی الهی ,
عقل فعال ,
قرآن ,
دایره شمول خواب ,
عدم خوابیدن اهل آخرت ,
علت خواب ,
نقش ملائکه سماوی در دیدن خواب ,
تفاوت نوم و رؤیا ,
نفوس ناطقه فلکی ,
انحباس روح از ظاهر در باطن ,
جایگاه ظهور صور خواب ,
رؤیای صادقه ,
نقش مثل معلقه در رویا ,
معرفت زایی رؤیا ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حس مشترک ,
اضغاث احلام ,
تخیلات حسیه ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
معنا و جایگاه خواب و رؤیا در فلسفه بحثی است که کمتر فیلسوف برجستهای از آن غافل مانده و به بررسی آن از منظر اصول و مبانی فلسفی خود نپرداخته باشد. در نظر حکمای اسلامی، رؤیا حاصل فاصله گرفتن روح از حواس ظاهری و میل آن به قوای باطنی است، به این معنی که انسان گاهی در عالم خواب به ادراک حقایق هستی و وقایع آینده موفق میشود و از این رهگذر، به ادراک و معرفت شهودی دست مییابد. این احوال اگر در عالم خواب طبیعی است و در صورتی که ضعیف و مبهم باشد، پیام آن باید با تأویل و «رؤیای صادقه»، پیش آید، در صورتی که شفاف باشد تعبیر، روشن میشود. سهروردی در تبیین مسألهی خواب و رؤیای صادقه، جایگاه ظهور صور رؤیا را نفس، و منشأ اصلی آن را نفوس فلکی میداند. از نظر فارابی، رؤیا صورتی ذهنی است که به وسیلهی خیال ایجاد میشود و هنگام خواب و بر اثر قطع رابطه با فعالیتهای زمان بیداری، گنجایش آن افزایش مییابد. فارابی به این قائل میشود که شخص به مدد خیال، قادر است با عقل فعال متّحد شود، لکن چنین قدرتی تنها در دسترس افراد ممتاز و برگزیده است. از نظر ابن عربی، دنیای رؤیا دنیای رمز و نماد است و برای فهم معنای رؤیا باید مآل نمادهای رؤیایی را پیدا کرد. وی خواب را نخستین مبدأ تلقی وحی الاهی برای اهل عنایت میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مظاهر عالم هورقلیا در فلسفه اشراق و مکتب شیخیه
نویسنده:
سیدعباس ذهبی، فریده محرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احمد احسایی
,
هستی شناسی اسلامی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عالم هورقلیا
,
هورقلیا
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
بهشت و جهنم ,
اقلیم هشتم ,
جن ,
عالم رؤیا ,
عالم ملکوت ,
رؤیا ,
عالم نفوس ,
نظام عالم ,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) ) ,
ابلیس ,
جابرسا ,
صور معلقه ,
عالم محسوسات ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
صورت مثالی ,
صوت ,
جابلقا ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
جای نگاری عالم هورقلیا ,
مظاهر معرفت شناختی عالم هورقلیا ,
صور خیالیه ,
صور منفصله ,
مظاهر جهان شناختی عالم هورقلیا ,
اشیاء صیقلی ,
اصوات مثالی ,
طعوم ,
روایح ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در تعریف لغوی واژه هورقلیا اگرچه آرای متنوعی در باب یونانی، سریانی و عبری بودن آن وجود دارد، می توان دقیق ترین تعریف را «خورکلپا» به معنای جسم خورشیدی دانست که ریشه در فرهنگ و زبان ایران باستان دارد. در جهان شناسی حکمت اشراق، عالم هورقلیا را می توان با عالم صور معلقه، اشباح مجرده، عالم مثال و عالم خیال منفصل یکی دانست. ضمن آن که در مکتب شیخیه، با توجه به رویکرد کلامی آن مکتب، عالم ملکوت نیز معادل هورقلیا آمده است. اگرچه تفاوت هایی در جهان شناسی این دو مکتب، به ویژه در تعداد مراتب هستی، دیده می شود، مظاهر عالم هورقلیا نزد هر دو جریان مشترک است. برخی از این مظاهر بیشتر صبغه معرفت شناختی دارند و برخی صبغه هستی شناختی. از دسته اول، می توان به مظهر خیال، خواب و رویا و وحی و الهام اشاره کرد و از دسته دوم، می توان جنبه هستی شناختی جن و شیاطین، آینه و اصوات و روایح مثالی را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط وحی و رویای صادقه با عالم مثال از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا
نویسنده:
عرفانه محمد زاده حقیقی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
کرامت
,
رؤیای صادق
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
وحی الهی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
وحی
,
تبیین فلسفی وحی
کلیدواژههای فرعی :
اتصال نفس به عقل فعال ,
تجرد خیال ,
عالم غیب(کلام) ,
راه کشف و شهود ,
رؤیا ,
نفوس فلکی ,
عقل فعال ,
مُثُل ,
فنا ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
مراتب کشف صوری ,
مراتب کشف معنوی ,
تبیین فلسفی وحی ,
مثال نزولی ,
مثال صعودی ,
مشاهده غیب در بیداری ,
تاثیر نفس کامل در اجسام ,
مکاشفه در خواب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از دغدغههای حکمای اسلامی این است که چگونه برخی افراد به وسیله رؤیای صادقه، الهام و وحی از حقایقی باخبر میشوند که مربوط به آینده است. در این جستار کوشیدهایم از منظر سهروردی و صدرالدین شیرازی با توجه به جایگاهی که در عرفان اسلامی دارند، به این پرسش پاسخ دهیم. سالک پس از طی مراحل سیر و سلوک و تحمل ریاضات، توانایی اتصال به ساحتی غیبی که حقایق در آن ثبت شده را پیدا میکند و در پرتو این اتصال میتواند از اموری که مربوط به آینده است و حقایقی که در دسترس افراد عادی قرار نمیگیرد آگاه شود. این ساحت غیبی همان عالم مثال است و فرد در حالت خواب یا بیداری میتواند به وسیله قوه خیال به این عالم متصل شود و حقایق بر او مکشوف گردد. رؤیای صادقه با سلوک نفس در عالم مثال رخ میدهد و جزئیاتی که انبیا و اولیا هنگام وحی از غیب دریافت میکنند همگی مربوط به عالم مثال است. لذا در این مقاله کوشیدهایم این امور را بر پایه عالم مثال تبیین کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا تعبیر خواب واقعیت دارد؟ ابن سیرین کیست و آیا کتاب تعبیر خواب او صحت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف: آيا تعبير خواب واقعيت دارد بله اين يك واقعيت است كه در آيات و روايات زيادي مطرح شده است. دو جوان كه همراه حضرت يوسف ـ عليه السلام ـ در زندان بودند خوابي ديده بودند و آنرا براي حضرت يوسف تعريف كردند تا ايشان آن را تعبير كند.[1] يا در آيهاي ديگر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
تعبیر خواب
کلیدواژههای فرعی :
خواب و رویا ,
رویا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گاهی اوقات که انسان حوادثی را در خواب می بیند و بعداً اتفاق می افتند آیا به این غیب گفته می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به سؤال بايد تعريفي از غيب داشته باشيم و بدانيم كه مراد و مقصود از غيب چيست؟ و بعد ببينيم كه آيا حوادثي را كه انسان در خواب مي بيند و در آينده اتفاق مي افتد آيا به اين هم غيب گفته مي شود يا نه؟ «غيب» مصدري است به معناي «غايب» مانند «صوم»
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم غیب
,
رؤیا
,
تعبیر خواب
کلیدواژههای فرعی :
خواب و رویا ,
عالم محسوسات ,
رویا ,
مکاشفه در خواب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان موضوعی را به صورت های مختلف در خواب می بیند، تعبیر آن چگونه است؟ آیا به کتاب های تعبیر خواب موجود می توان اعتماد کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره اين سؤال اولاً بايد گفت: اين كه انسان گاهي در عالم رؤيا و خواب موضوعي را به صورت هاي مختلف مي بيند، علل و عوامل دروني و بيروني متعددي ممكن است در آن نقش داشته باشد، مثلاً شرايط روحي، پر بودن معده، خستگي، وضع آب و هوا مثل گرما و سرما و مانند آن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
تعبیر خواب
کلیدواژههای فرعی :
خواب و رویا ,
رویا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوابهای صادقه چه نشانه هایی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خوابيدن و خواب ديدن، يكي از اسرار عجيب خلقت است. و در قرآن كريم و احاديث رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ هم در مورد رؤيا مطالب زيادي هست كه حقانيت رؤيا را ثابت ميكنند از جمله آن روايات اين است كه: قال رسول الله ـ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
رؤیای صادق
,
تعبیر خواب
کلیدواژههای فرعی :
رؤیای صادقه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رؤیای صادقانه چه علائمی دارد؟ و برای چه افرادی حجت است، و آن هم تا چه حدود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در حديثي از رسول اللّه ـ صلي الله عليه وآله ـ چنين نقل شده: (الرؤيا ثلاثة: بُشْري مِنَ اللّهِ، تَحرينٌ مِن الشيطانِ، و الذي يَحدِثَ به الانسانُ نَفسَه فَيراهُ في مَنامه) يعني خواب بر سه قسم است: يا بشارتي از سوي خداوند است، يا غم و اندوهي از طرف شيطا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
رؤیای صادق
,
تعبیر خواب
کلیدواژههای فرعی :
رؤیای صادقه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط رؤیا و خواب با روح و جسم انسان چگونه ارتباطی است؟ چرا برخی خوابها به حقیقت میپیوندد و بعضی به شکل مشابه و برخی برعکس و برخی اصلا پدید نمیآید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گر چه بيترديد هر كدام اين پرسشها نيازمند مباحث مبسوطه، كلامي، فلسفي، عرفاني، تفسيري، روائي و قرآني است. امّا در اين جا تنها به اندازه ظرفيت كه براي پاسخها تعيين شده به مطالبي اشاره ميشود: 1. رابطة رؤيا با روح انسان نوعي از رابطه علم با عالم است ي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
رؤیای صادق
,
تعبیر خواب
,
خواب
کلیدواژههای فرعی :
ارتباط رویا و روح ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد متخیّله در دریافت امور غیبی از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم غیب(کلام)
,
رؤیا
,
وحی الهی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل فعال
,
خیال(معرفت شناسی)
,
متخیله
کلیدواژههای فرعی :
مشاء ,
نظریه تذکار ,
شرایط اتصال به غیب ,
نبوت خاصه ,
نفوس فلکی ,
قوای باطنی نفس ,
علم نفس ,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته) ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقل هیولانی ,
تبیین فلسفی وحی ,
محاکات معقول در خیال نبی ,
عملکرد دو گانه خیال ,
استغنای عقل از خیال ,
تبیین فلسفی رؤیا ,
تاثیر نفوس فلکی در خیال ,
آگاهی از جمیع جزئیات عالم مادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اگر در مباحث جهان شناختی پذیرفته باشیم که هستی دارای دو بخش عالم غیب و عالم شهادت است و این مسأله نیز مستدل شده باشدکه هر امری که در عالم شهادت رخ میدهد در مبادی عالیه و عقول مجرده ثبت و ضبط است، در نتیجه دسترسی به عالم غیب به معنای پذیرش اتصال وارتباط نفس انسانی با مبادی عالیه است دراین مقاله سعی شده است با تبیین دیدگاه ابن سینا درباره نقش متخیله در ارتباط با غیب، ابتدا با ارائه مقدمه و مدخلی پیرامون نقش تخیل در تفکر و ادراک کلیات به بررسی نحوه کارکرد متخیله در دریافت امور غیبی پرداخته شود، از این رو با تبیین فلسفی مقوله وحی و رؤیا به عنوان دو مقوله اصلی درارتباط با غیب به چگونگی کارکرد متخیله در معرفت شناسی این دو مقوله پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید