مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
صفات الهی
>
صفات خبریه
استواء الهی (صفات خبریه الهی)
اصبع (صفات خبریه الهی)
انف (صفات خبریه الهی)
انگشت (صفات خبریه الهی)
جنب (صفات خبریه الهی)
رِجل الله (صفات خبریه الهی)
علو (صفات خبریه الهی)
عین (صفات خبریه الهی)
فوقیت (صفات خبریه الهی)
کرسی (صفات خبریه الهی)
نزول (صفات خبریه الهی)
وجه (صفات خبریه الهی)
ید (صفات خبریه الهی)
یمین الهی (صفات خبریه الهی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 103
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه آیت الله معرفت و فخر رازی پیرامون آیات دال بر وجود اعضاء برای خداوند
نویسنده:
فاطمه نوری احمدآبادی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات خبریه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات خبریه
,
صفات الهی
,
صفات خبریه
چکیده :
از جمله مباحث مهم کلامی که از قرن اوّل هجری در میان متکلّمان و مفسّران مسلمان مورد اختلاف واقع شده است، تفسیر آیات موهم وجود اعضا برای خداوند متعال است. هریک از فرق مسلمان، به رویکردهای مختلفی چون تشبیه و یا تأویل و غیره روی آورده اند. این مقاله، پس از مروری کوتاه بر دیدگاه های کلامی مشهور، به بررسی دیدگاه مفسّر و قرآن پژوه معاصر شیعی؛ آیت الله معرفت و یکی از مفسّران بزرگ اهل سنّت؛ فخر رازی پرداخته و نمایان می کند هریک با تعابیر متفاوت با استناد به استدلال های عقلی و نقلی و با بهره گیری از تأویل در صدد نفی جسمانیت و وجود اعضا برای خداوند در آیات موهم چنین صفاتی هستند؛ البته آیت الله معرفت در بخش دلایل نقلی بیشتر از روایات اهل بیت علیهم السّلام و استدلال های اصولی بهره برده و فخر رازی در این رابطه از دلائل ادبی، بهره می گیرد. در مقاله پیش رو، کوشش شده است تا با تقسیم بندی منظمی دیدگاه این دو مفسّر شیعی و اهل سنّت، مطرح و به صورت تطبیقی ارائه گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی رویت خدا در تفسیر شیخ طوسی و تفسیر ماتریدی
نویسنده:
غلامحسین اعرابی, سعید زعفرانی زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات رؤیت الهی
,
امتناع رؤیت
,
رؤیت خدا
,
صفات خبریه
,
تنزه الهی از رویت
,
الصفات الخبریة
,
تنزه الهی از رویت
,
آیات رؤیت الهی
,
صفات خبریه
,
تفسیر تبیان (کلامى و اجتهادى)
,
تاویلات اهل السنة: ابومنصور ماتریدی
چکیده :
در چند آيه قرآن کريم از رويت خداوند و نيز از نظر کردن در قيامت به خدا سخن به ميان آمده است. مجسمه و مشبهه خداوند را همچون آدميان داراي جسم و اعضا و جوارح مي پنداشتند و تعابيري نظير «وجه اله» و «يد اله»را که در برخي آيات قرآن درباره خدا به کار رفته است، به معناي ظاهري آنها حمل مي کردند. در مقابل، معتزله و اماميه بر آن بودند که ذات باري نه جسم و جهت دارد و نه ديده مي شود. در اين مقاله، رويت الهي با روش تطبيقي ديدگاه دو مفسر و متکلم يعني شيخ طوسي (ت 460 ق) صاحب تفسير التيبان و ابومنصور ماتريدي (ت 333 ق) بنيادگذار فرقه ماتريديه و مولف «تاويلات اهل السنه » بررسي شده است. شيخ طوسي همچون ديگر علماي شيعه و به تبعيت از احاديث و ارشادات ائمه معصومين (ع) رويت خداوند را چه در دنيا و چه در آخرت نپذيرفته و آن را منافي با توحيد دانسته و استدلال هايي نيز براي آن آورده است. در مقابل، ماتريدي اگرچه در مباحث توحيدي تنزيه گراست، اما در زمينه رويت الهي به ظاهر برخي آيات و روايات تمسک کرده و رويت خداوند در قيامت را پذيرفته و معتقد است که مومنان، خدا را در قيامت رويت خواهند کرد. البته به نظر او، کيفيت اين رويت مشخص نيست و اصطلاحا اين رويت بلا کيف است. آنچه ماتريدي نفي کرده، ادراک خداوند و احاطه بر اوست و نه رويت الهي.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی دیدگاه شیعه و اهل سنت در صفات خبری با تکیه بر مساله رویت
نویسنده:
محمد معینی فر, فاطمه سادات مشیریان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امتناع رؤیت
,
رؤیت خدا
,
صفات خبریه
,
تنزه الهی از رویت
,
الصفات الخبریة
,
صفات خدا
,
تنزه الهی از رویت
,
آیات رؤیت الهی
,
صفات خبریه
کلیدواژههای فرعی :
وهابیت (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق کلامی) ,
نقد بر وهابیت ,
نقد عقاید وهابیت ,
آثار نقد وهابیت ,
آثار نقد شیعه بر وهابیت ,
مقالات نقد وهابیت ,
چکیده :
از جمله مباحث مهم علم کلام اسلامي، صفات خبريه است که مذاهب مختلف اسلامي، ديدگاه هاي مختلفي درباره آن اتخاذ کرده اند. در اين ميان، برخي متهم به تشبيه، عده اي متهم به تجسيم و برخي ديگر هم متهم به تعطيل شده اند. حتي فرقه اي مانند وهابي ها پا را از اين هم فراتر گذاشته اند و مخالفان خويش در باب صفات خبري را تکفير کرده اند. گاهي معدودي از فرق اسلامي، شيعه را متهم به تشبيه و تجسيم کرده اند، اما در طول تاريخ، علماي شيعه اين تهمت هاي واهي را رد کرده اند و گفته اند موضع شيعه در قبال صفات خبري، همان موضع اهل بيت پيامبر اکرم، يعني تنزيه، است. زيرا در روايات وارد شده از امامان معصوم (ع)، درباره صفات خبري به سه نظريه مهم، يعني اثبات به تشبيه، نفي صفات و اثبات بدون تشبيه اشاره شده است که نظريه اخير، همان ديدگاه تنزيهي شيعه است. در تحقيق پيش رو، کوشيده ايم با تقسيم بندي منظمي، انظار مختلف در باب صفات خبري و ادله مطرح شده در اين زمينه را به صورت تطبيقي و با تکيه بر رويت الاهي ذکر کنيم و به تنها حالت رويت الاهي، که همان رويت قلبي است، اشاره کنيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معناشناسی صفات خبری از دیدگاه اشاعره، سلفیه و امامیه با تأکید بر آراء فخر رازی، ابن تیمیه و فاضل مقداد
نویسنده:
نویسنده: کمیل شمسالدینی؛ استاد راهنما: علی اله بداشتی؛ استاد مشاور: مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
صفات خبریه
,
عقاید اشاعره
,
عقاید شیعه امامیه
,
صفات خدا
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
صفات خبریه
,
اشاعره
چکیده :
از سدههای نخست قمری در جهان اسلام دیدگاههای مختلفی درباره تفسیر پارهای از آیات و روایات نبوی، پدید آمد، که بعدها به صفات خبری شهرت یافتند. صفات خبری، صفاتی هستند که در متون دینی به خدا، انتساب یافتهاند، اما ازنظر عقلی انتساب در معنای ظاهری این صفات به خدا محال مینماید. چگونگی انتساب این صفات، به خدا، دیدگاههای مختلفی را بین متفکران مذاهب اسلامی پدید آورده است. این رساله به تطبیق مبانی و لوازم دیدگاه سه شخصیت اشعری، سلفی و امامی در تحلیل صفات خبری میپردازد. رازی اشعری و فاضل مقداد، کاربرد صفات خبری را درباره خدا، مجازی دانسته و آنها را تأویل کردهاند. اما ابن تیمیه آنها را درباره خدا و انسان، به معنای حقیقی و ظاهری تفسیر کرده، با این تفاوت که کیفیت این صفات را درباره انسان، معلوم اما درباره خدا مجهول میداند. عقلگرایی (تقدم عقل بر نقل)، اعتقاد به ماورای حس و پذیرش مجاز در قرآن، از مبانی فخر رازی و فاضل مقداد، همچنین ظاهرگرایی (تقدم نقل بر عقل)، حجیت فهم سلف، حسگرایی و انکار مجاز در قرآن، از مبانی ابن تیمیه در تحلیل این صفات است. تنزیه خدا از تشبیه، تجسیم و دیگر محدودیتهای مادی، لازمه دیدگاه رازی و فاضل مقداد، تعطیلگرایی و عدم امکان شناخت خدا، پیامد دیدگاه ابن تیمیه در معناشناسی این صفات است. همچنین یکسانانگاری خدا با انسان، جسمانگاری، مکانمندی، ترکیب و نیازمندی او، لازمه دیدگاه سلفیان از نگاه هستیشناسی در تحلیل این صفات است. اما تأویلگرایان برای رهایی از چنین لوازمی، صفات خبری را تأویل کردهاند. فخر رازی و فاضل مقداد در معناشناسی صفات خبری بسیار همسویند. رازی در تحلیل این صفات از اصل اشعری خود -اثبات بدون کیفیت- رویگردان و با امامیه همعقیده شده است. این همسویی به اشتراک آن دو در مبانی تأثیرگذار در این صفات برمیگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات خبری از نگاه ابنتیمیه و دیوبندیه
نویسنده:
محمد باغچیقی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم: موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
مکتب دیوبند
,
صفات خبریه
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
وجه (صفات خبریه الهی) ,
ید (صفات خبریه الهی) ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
وجه (صفات خبریه الهی) ,
ید (صفات خبریه الهی) ,
رویت خداوند در قیامت ,
چکیده :
این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاه ابن تیمیه و مکتب دیوبندیه در مبحث تاویل صفات خبری می پردازد. در این مقاله مشخص می شود که دیوبندیه با ابن تیمیه، در مسأله تاویل صفات خبری از جهاتی اتفاق نظر و از جهاتی دیگر، اختلاف نظر دارد. ابن تیمیه در تمام صفات خبری، اصل را بر ظاهرگرایی گذاشته و به هیچوجه تاویل را نپذیرفته و حتی اهل تاویل را افرادی منحرف می داند؛ اما علمای دیوبندیه در مسأله رویت خداوند در قیامت، مانند ابن تیمیه تمسک به ظاهر آیات و روایات نموده و آن را اثبات می کنند. در مسأله اثبات جهت و مکان برای حق تعالی، برخلاف ابن تیمیه، این دو صفت را از خداوند سلب می کنند؛ ولی در مورد صفات دیگری نظیر (یدالله، وجهالله، استوای بر عرش)، دچار اختلاف آرا شده اند. برخی نیز مانند ابن تیمیه ظاهرگرا شده و برخی دیگر برخلاف او قائل به جواز تاویل هستند. در این نوشتار پس از معرفی اجمالی ابن تیمیه، مکتب دیوبندیه و صفات خبری، بهبررسی تطبیقی دیدگاه ابن تیمیه و دیوبندیه راجع به مصادیق صفات خبری میپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجه دریافت عقل کلامی و عقل فلسفی از صفات خبری از منظر سید مرتضی، قاضی عبدالجبار معتزلی و نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مصطفی سلطانی ، محمد معینی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
توحید و مباحث مربوط بدان، مانند اسما و صفات، از جمله مسائل بحثبرانگیز میان مذاهب اسلامی است. صفات خبری که در لسان آیات و روایات به آن اشاره شده، میان فرق مختلف اسلامی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و باعث شده است بعضاً مقوله مشبهه یا مجسمه، حربهای برای بیرونراندن از میدان اسلام باشد. فارغ از مذاهب مختلف اسلامی که در صفات خبری اختلاف نظر دارند، برخی از مکتبها نیز، مانند دو مکتب متکلمان و فلاسفه، علیرغم همسوبودن برخی از مبانی فکری و اعتقادیشان، دیدگاههای مختلفی مطرح کردهاند. در این میان، از شیعه یک متکلم (سید مرتضی) و یک فیلسوف (نصیرالدین طوسی) و از اهل سنت نیز یک متکلم (قاضی عبدالجبار معتزلی) انتخاب کردهایم تا بهرهوریشان از عقل فلسفی و عقل کلامی در بحث صفات خبری بررسی شود و اختلافات ایشان مقایسهای برای مبحث مد نظر باشد. هرچند این اندیشمندان، صفات خبری را قبول داشته و قائل به تأویل آنها هستند، اما روش هر کدام در ورود، خروج، استدلال و چگونگی تأویل، متفاوت بوده و اختلافات بسیار ظریفی دارند که در نوشتار حاضر بررسی میشود. روش بهکاررفته در این نوشتار توصیفی و تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناسی صفات خبری ذاتی از دیدگاه ماتریدیه با تأکید بر اندیشه ابومنصور ماتریدی
نویسنده:
علی محمدی ، سیدلطف الله جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
الصفات الخبریة
,
صفات خدا
,
صفات خبری ذات
,
صفات خبریه
چکیده :
از مباحث چالشی میان متکلمان مسلمان بحث صفات خبری ذاتی خداوند و اندیشههای متفاوت آنان در این مسأله است. نوشتار حاضر میکوشد با روش کتابخانهای و شیوه توصیفی تحلیلی اندیشهی ابومنصور ماتریدی را با استفاده از دو اثر قطعی به جای مانده از وی و نیز تفکر پیروان مکتب ماتریدیه پیرامون معناشناسی این مسأله بررسی و تحلیل نماید. ابومنصور ماتریدی و سایر ماتریدیان صفات خبری ذاتی خداوند را از متشابهات و یا دارای کاربرد مجازی دانسته، تمسک به ظاهر این دسته از الفاظ و عبارات را، به دلیل اینکه، منجر به تشبیه و تجسیم خداوند میشود جایز نمیدانند. ماتریدی گرچه در التوحید به جهت فضای فکری فرهنگی ماوراءالنهر که متأثر از جریان حدیثگرایی بود از اندیشه تفویض جانبداری کرده، اما در تأویلات اهلالسنة به سبب رویکرد عقلگرایی و تمایل حنفیان به رأی و قیاس ، ظواهر الفاظ حاوی صفات خبری ذاتی خداوند را، بر اساس دادههای عقلی، آیات محکم قرآنی و نظریات اهل لغت، تأویل نموده و از هر صفتی معنایی متناسب با توحید و یگانگی خداوند، اراده کرده است. ضمن آنکه با تضعیف دقت نظر ماتریدی در التوحید، رویکرد تأویل نزد وی تقویت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 8 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد تفسیر وهابیت از صفات خبری
نویسنده:
محمد مهدوی، صفیه جعفرپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
صفات خبریه
,
نقد بر وهابیت
,
نقد عقاید وهابیت
,
آثار نقد وهابیت
,
آثار نقد شیعه بر وهابیت
,
مقالات نقد وهابیت
چکیده :
در قرآن کریم صفاتی به خدای سبحان نسبت داده شده که موهم تشبیه و تجسیم است. چیستی این صفات یکی از دغدغههای همیشگی قرآنپژوهان از آغاز رواج دانش تفسیر تا به امروز بوده است. از رهگذر همین دغدغهها، مفسران با توجه به مرام اعتقادی و مذهب کلامی خویش، این آیات را تفسیر نمودهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دو رویکرد کلی در باب صفات خبری وجود دارد؛ یکی رویکرد عقلگرایی و دیگری رویکرد ظاهرگرایی؛ وهابیت به رویکرد دوم تعلق دارند و رأی خود را دیدگاه اصیل اسلامی میدانند و سایر دیدگاهها را بدعت تلقی میکنند، در مقابل علمای شیعه به نقد دیدگاه وهابیت پرداختهاند و با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی به ظواهر نقلی و بهرهوری از دلالت لفظی و تصدیقی، به فهم و تفسیر آیات مربوطه میپردازند. آنها قائل به نظریه «اثبات با تأویل» بوده، نظریه «عینیت صفات و ذات» و نظریه «تنزیه» را پایه تفسیر صفات خبری قرار دادهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی صفات خبری از دیدگاه علامه جوادی آملی و قاضی عبدالجبارمعتزلی
نویسنده:
مریم رستگار , محمدعلی اخویان , علی پیرهادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
الصفات الخبریة
,
صفات خدا
,
صفات خبریه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
صفات خبری پردامنهترين بحث صفات الهی است که ضرورت تبیین و تصویر صحیح آن، غور در دیدگاهها و بررسی تطبیقی آراء متفکران را میطلبد، در این راستا، پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی، به تطبیق آراء دو اندیشمند کلامی امامیه و معتزله؛ علامه جوادیآملی و قاضی عبدالجبار معتزلی پرداخته است که پس از مروری کوتاه بر دیدگاههای مشهور، به مقایسة آن پرداخته است که وجه اشتراک آنان در مبانیای چون؛ عینیت ذات و صفات، نظریة تنزیه، تنافی صفات انسانگونه با تجرد ذات خداوند، تأویل این صفات، عدم اعتقاد به تجسیم خداوند و بهرهگیری از منهج واحدی چون تأویل، مجاز و لغت در رفع اشکال و توجیه صفات خبری است که به نتیجة واحد میانجامد و وجه اختلاف، در کمیت ابزار و کیفیت تبیین است که عبدالجبار در مسألة صفات خبری با نگاه "پاسخ به شبهه" و "رفع تعارض" با تکیه بر عقل؛ به عنوان محور و از نظر رتبی، اولین منبع معرفتی، به تبیین آن میپردازد در حالی که علامه جوادی با سیستمی اعتقادی، که در آن، عقل به عنوان یکی از منابع معرفتی، مستفاد از معارف و هدایت عقل معصومان به تأویل آیات صفات خبری میپردازد و با حذف لوازم، در پی دستیابی اصل معنا، معنای نهایی و جدّی کلام الهی در آیات، با در نظر گرفتن تمام قرائن، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی است که به همراه بیان عرفانی به تبیین صفات خبری پرداخته که دارای عمق و کیفیت قابل تأملی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل لوازم و پیامدهای دیدگاه سلفیه در معناشناسی صفات خبری
نویسنده:
کمیل شمس الدینی مطلق؛ علی اله بداشتی؛ مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
صفات خبریه
چکیده :
از سدههای نخست قمری، در جهان اسلام، دیدگاههای مختلفی درباره تفسیر برخی از آیات و روایات نبوی پدید آمد که بعدها صفات مذکور در آنها به صفات خبری شهرت یافتند. صفاتی که در متون دینی به خدا انتساب یافتهاند، اما از نظر عقلی انتساب آنها به معنای ظاهری به او محال مینماید. چگونگی انتساب این صفات به خدا دیدگاههای تشبیهگرایی، تأویلگرایی و تفویضگرایی را پدید آورده است. سلفیان در تحلیل این صفات از دیدگاه تفویضگرایی، به معنای اثبات بلا تأویل، پیروی میکنند. آنان صفات خبری را به معنای ظاهری و حقیقی به خدا نسبت میدهند، اما خود را از فهم کیفیت آنها ناتوان میدانند. تعطیلگرایی، انکار اعجاز زبانی قرآن و امکان نداشتن شناخت خدا لازمه دیدگاه سلفیان در معناشناسی صفات خبری است. این مقاله با رویکرد تحلیلی- انتقادی، دیدگاه سلفیه در معناشناسی صفات خبری را بررسی کرده است. دیدگاه آنان بر خلاف مفاد و حتی ظاهر آیاتی است که در آنها به تدبر و تعقل امر شده است. انکار اعجاز زبانی قرآن نیز بر خلاف فصاحت و بلاغت آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 103
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید