آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
07.جریان های فکری
>
06. جریان حکمت صدرایی
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
تعداد رکورد ها : 2177
عنوان :
تبیین وجوب و امتناع سابق و لاحق بر موجودات از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمدحسین ایراندوست، آذر سپهوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مبحث وجوب و امتناع سابق و لاحق بر موجودات، یکی از مباحث مهم و پر چالشی است که از دیرباز موضعگیری ها و دیدگاههای مختلفی میان اندیشمندان اسلامی ایجاد کرده است. مشهور متکلمان معتقدند علت هیچ گاه توان ضرورت بخشیدن به معلولش را ندارد. در مقابل، مشهور فلاسفهی اسلامی معتقدند اصل ضرورت، اصل بدیهی است و بر این اساس، وجود معلول در فرض وجود داشتن علت تامهاش ضروری و تخلف ناپذیر است. در این مقاله سعی بر این است تا با روش توصیفی- تحلیلی ضمن توضیح انواع وجوب و امتناع در فلسفه، به تبیین وجوب و امتناع سابق و لاحق بر موجود از دیدگاه آیت الله جوادی آملی پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه تحلیل معناشناختی وحی در تفسیر تسنیم ( با تأکید بر رویکرد شناختی)
نویسنده:
منا فریدی خورشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
تأمل در متون دینی، بهویژه قرآن کریم و چگونگی فهم گزارههای گوناگون این متون از مشغلههای دیرین دینپژوهان است. تلاشهای تفسیری دلیل بر این مدعاست. ازسویی توجه به قرآن بهعنوان متن آسمانی تحریفنشده، فرصت بهرهگیری از روشهای نوین بررسی متون را فراهم میآورد. یکی از این روشهای نوین، بررسیهای معناشناسانه است که میتواند باتوجهبه ظرفیتهایش در خدمت قرآن و فهم معارف آن قرار گیرد. یکی از تفاسیر در دست تألیف در سدۀ حاضر، تفسیر تسنیم است. آیتاللهجوادی آملی در این تفسیر، ضمن بررسی ترتیبی آیات، از روش تفسیر قرآنبهقرآن مدد گرفتهاند. گزینش این روش تفسیری و نیز نوع نگاه ایشان، باعث وجود برخی ملاحظههای معناشناسانه شده است؛ مانند توجه به شبکههای معنایی، روابط بینامتنی، سیاق آیات و مباحث لفظی. البته رسالت اصلی مفسر، تفسیر برمبنای اصول و قواعد معناشناسی، بهویژه معناشناسی شناختی نبوده است؛ ازاینرو بهکارگیری آن پراکنده و نامنسجم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریه روح معنا در دیدگاه علامهجوادی آملی با انگارههای زبانشناسی شناختی
نویسنده:
مریم نیلی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
فهم آیات قرآن مستلزم داشتن مبانی درست برای فهم متن است. بررسی تطبیقی از روشهایی است که میتواند مزیتها و نقایص روشهای مختلف را نشان دهد. براساس پژوهشهای جدید، زبانشناسی مدرن در شاخۀ معناشناسی شناختی کارایی خود را در درک مفهوم آیات قرآن نشان داده است. نظریۀ شناختی پیشنمونه با نظریۀ سنتی روح معنا هر دو میتواند در تحلیل معنای واژگان متشابه یا واژههایی که در کاربردهای گوناگون و معانی متفاوت بهکار میروند، استفاده شود؛ ازاینرو مقایسۀ ایندو در یک دامنۀ مناسب میتواند موارد رجحان و کاربردی بودن هریک را روشن کند. علامهجوادی آملی در تفسیر خود، از این نظریه بسیار استفاده کرده است؛ ازاینرو از تحلیل ایشان برمبنای نظریۀ روح معنا برای مقایسۀ آن با تحلیل زبانشناسی شناختی استفاده کردیم. با مثالهایی از واژههای کاربردی در دو نظریه مانند میزان، عرش، تقوی، ذوق و تحلیل آیات در دو روش، تفاوتها و شباهتهای این دو نظریه در عمل روشن میشود.تفاوتها بیشتر شامل اختلاف در معنای واحد است و نیز در میزان انعطاف معنایی در موقعیتهای مختلف در این دو نظریه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسام الدین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
علامهطباطبایی مفاهیم اعتباری را در بحثهای خود بسیار رواج داد. در تفسیر سخنان ایشان دیدگاههای مختلفی وجود دارد. آیتاللهجوادی آملی، یکی از شاگردان برجستۀ ایشان، به شرح و تکمیل دیدگاه علامه پرداخته است. در سخن ایشان، اعتباری گاهی صفت وجود و گاهی صفت مفهوم است. بهنظر ایشان وجود و مفهوم اعتباری، ریشه و غایتی تکوینی و نفسالامری دارند و بهتبع، خود آنها هم تکوین و نفسالامر دارند؛ برایناساس، مفاهیم و گزارههای اعتباری محض یا اجتماعی هم گاهی نفسالامر و حقیقت دارند؛ به شرطی که ریشه و غایت اعتبار در آنها، حقیقی و نفسالامری باشد و یقین به این ریشه و غایت حاصل شده باشد؛ دراینصورت، گزارۀ اعتباری، ضرورت صدق و یقین دارد و بر این گزارهها میتوان برهان اقامه کرد. اگر ریشه و غایت اعتبار، حقیقی و یقینی نباشند، اعتبار نفسالامر ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره عرفان نظری
نویسنده:
مهدی صدفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
آیتاللهجوادی آملی بهتبع استاد خود علامهطباطبایی و براساس حکمت صدرایی، با تحلیل عین ربط بودن معلول به علت، وحدت وجود عرفانی را پایهریزی میکند. با این تحلیل، ماهیت به مفهوم، و سازوکار هستیشناختی و منطق هستی در این نظرگاه به تقسیم شیء به وجود و مفهوم برمیگردد؛ بنابراین آنچه متن هستی را پُر کرده فقط وجود است که به علم حضوریِ شهودی در مشهد نفس عارف قرار میگیرد و جز آن مفهومی است که قوامبخش علم عرفان نظری است و کاروبار استدلالات، احتجاجات و منطق عرفانی را فراهم میکند؛ ازسویدیگر همین تقسیمبندی پایۀ منطقی دوگانۀ «بود و نمود» میشود، که والاتر از نگاه تشکیکی است که مقام ذات را حقیقتِ رقایق فیض منبسط و وجودات مقید میداند. در این دیدگاه عرفانی، جز ذات اطلاقی حق، که لابهشرط مقسمی است و والاتر از مقام و منصب است، دیگر مراتب هستی نمود و سایۀ این حقیقت فوقِمتعالاند. این عرفان اصیل توحیدی، تعریف انسان موحد را نیز متفاوت میکند؛ دیگر مانند فلسفه سخن گفتن از ثبوتِ استقلالی نفس عارف و قوای ادراکی او در درک هستی خارجی رخت میبندد و هویت انسان با نظر به توحید عرفانی خود پرسشبرانگیز میشود که چگونه دربرابر حقیقت توحید، وجود و هویت موحد میتواند موجه باشد. این پرسش بحث را دربارۀ فنای عرفانی بهدرستی پیشمیکشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مؤلفههای معرفت دینی از منظر استاد جوادی آملی
نویسنده:
بیژن منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
هدف: فکر و آگاهی برای انسان بهعنوان یک موجود آگاه و مختار بسیار مهم است. برای جوامعی که دین الهی را بهعنوان عنصر اصلی زندگی خود پذیرفتهاند، این مسئله که چه فکری، فکر دینی و چه معرفتی، معرفت الهی محسوب میشود، بسیار اساسی است. هدف این نوشتار بررسی چیستی معرفت دینی اسلامی از دیدگاه استاد جوادی آملی خواهد بود. این مقاله مؤلفههای معرفت دینی و چگونگی حصول آن را از دیدگاه استاد معلوم میکند. روش تحقیق در این نوشتار، توصیفی - تحلیلی است و از دیگر روشهای پژوهش استفاده نمیشود.استاد جوادی عقل و نقل را دو وسیلۀ تحصیل معرفت دینی میداند. از دیدگاه ایشان امکان ندارد کسی بتواند بدون پشتوانههای عقلی به متون دینی مراجعه کند و به معرفت دینی نائل شود. فهم متون دینی خالیالذهن برای هیچکس اتفاق نمیافتد و طرفداران مکتب تفکیک که چنین داعیهای دارند، خود دچار اختلافهای فراوانی در فهم متون دینی هستند. البته ایشان نظریۀ تکامل معرفت دینی را (که عقل را معیار درستی و نادرستی فهم متون دینی میداند) نیز نمیپذیرد.از نظر استاد سنجش عقلی و نقلی دو مؤلفهای هستند که در تعامل با هم، معرفت دینی را شکل میدهند. سنجش عقلانی در قالب عقلِ مصباح و عقلِ منبع نمایان میشود و سنجش نقلی در رجوع به الفاظ قرآن و سنت. این دو مؤلفه در نمایاندن معرفت دینی با هم تعاضد دارند و اگر بنا بر فرض محال، تعارضی رخ دهد، این تعارض با ترجیح یکی بر دیگری حل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای تولید علم دینی مبتنی بر نظریة آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدی موحد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
چکیده: در این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی صورت پذیرفته نظریة خاص آیت الله جوادی آملی درخصوص تولید علم دینی، که به نظریة «علم دینی حداکثری» شهرت یافته، تبیین می شود. ایشان نظریة تولید علم دینی را به گونه ای سامان می دهد که در ضمن آن هریک از مبادی معرفتی بشر، اعم از عقل، نقل، شهود و حتی تجربة حسی، ارزش و اعتبار خاص خود را به دست می آورند. پس از بررسی و دسته بندی آرای معظم له درخصوص معنای دقیق علم دینی، به تبیین راهکارهای تولید علم دینی از دیدگاه ایشان پرداخته، بیان می کند که ایشان با برداشتی جدید از معنای دین و رابطة آن با عقل، دست کم به سیزده راهکار مشخص درخصوص تولید علم دینی، مبتنی بر نظریة خود دست یافته اند که البته می توان این راهکارها را در رابطة طولی به «راهکارهای مرتبط با حوزة نظریه پردازی» و «راهکارهای مرتبط با حوزة عملیاتی و میدانی» دسته بندی کرد. نگارنده ابهاماتی بر این نظریه وارد می داند، که با بهسازی و رفع مشکلات این نظریه، می توان آن را مبنای مناسبی برای فعالیت های نظریه پردازانه و فعالیت های عملی درخصوص تولید علم دینی قرار داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
حمید جزائری، عبدالباسط سعدالله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مبحث علم و دین یکی از چالشبرانگیزترین مباحث از گذشته تا حال بوده است و دانشمندان بسیاری در حوزههای گوناگون و با رویکردهای متفاوت نسبت به آن اظهار نظر کردهاند؛ لذا تنقیح و تعیین نسبت میان علم و دین که به مناسبات بعدی هر دو در حوزه تولید علم دینی تأثیر شگرفی میگذارد، ضروری مینماید. حضرت آیتالله جوادی آملی به فراخور این نیاز و ضرورت، در این زمینه نظریه علم دینی ارائه کردهاند که این نوشتار به بررسی، تبیین و پیامدهای آن پرداخته است. ایشان پیرامون نسبت رابطه علم و دین معتقدند که این نزاع به وجود آمده، تخیّلی و ناشی از کجفهمی و ناصوابِ این نسبت میباشد و با این اندیشه که دین و عقل هیچگاه رهاورد همدیگر را نفی نکردهاند، بر آن است که باید علم اعم از تجربی، طبیعی و انسانی (که محصولات عقل تجربی و تجریدیاند) با دین در یک حریم معرفتی مطرح و پردازش شوند. بنابراین تقسیم علم به دینی و غیر دینی اشتباه است و همان گونه که علوم موجود و منصوص در منقولات دینی، مطالعه کتاب تشریع الهی است، علوم دیگر مانند فیزیک و شیمی که به مطالعه صنع الهی میپردازند، مطالعه کتاب تکوین است و دینی میباشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباب جایگاه امام علیه السلام در نظام تکوین
نویسنده:
زهرا سیفی، علی الماسی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مباحث باب امامت بحث ولایت امام و چگونگی تصرف او در عالم است. از آنجا که از سویی ایمان و معرفت کامل از طریق شناخت حقیقت وجودی ائمه علیهم السلام حاصل میشود؛ و از دیگر سو امام بهعنوان انسان کامل، سرچشمه خیرات کثیر به عالم است؛ پیشوای عالمیان در امور ظاهری و باطنی است، بر آنها ولایت دارد. در این نوشتار، نویسنده تلاش کرده پس از تبین مفاهیم و معانی که شامل امام، فیض، ولایت و ولایت تکوینی است؛ به تبیین جایگاه امام علیه السلام در عالم تکوین بپردازد و با توضیح حقیقت نوری ائمه علیهم السلام و ولایت تکوینی ایشان به بیان دیدگاه آیت الله جوادی آملی میپردازد. وی همچنین در بخش آخر مقاله شئون وآثار ولایت تکوینی را که از مصادیق آن میتوان به تحقق مخلوقات و بقای عالم و نزول برکات، با تاکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی به چگونگی وجود وتصرف ائمه علیهم السلام در عالم اشاره کرده است و به توضیح مسائل مذکور میپردازد. و بدین ترتیب جایگاه امام را بهروشنی بیان کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسنیم فی تفسیر القرآن - الجزء السابع : ترجمه عربی جلد هفتم تفسیر تسنیم
نویسنده:
العلامة الشیخ عبدالله الجوادی الطبری الآملی؛ تعریب: مرکز الترجمان الدینی ( محمود العیدانی )
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: دارالإسراء للطباعة والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
تعداد رکورد ها : 2177
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید