مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
حقوق اسلامی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 99
عنوان :
بررسی منابع ممکن الحصول در ضرر و زیان ناشی از جرم
نویسنده:
ملیحه داورزنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدم النفع
,
حقوق اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری)
کلیدواژههای فرعی :
منفعت محقق ,
منفعت محتمل ,
تقویت منفعت عین ,
عدم النفع در قوانین ایران ,
عدم النفع در فقه شیعه ,
چکیده :
ماده 9 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و املاک در امور کیفری مصوب 28 شهریور 1378 انواع ضرر و زیانهای ناشی از جرم را بدین شرح طبقه بندی نموده است: 1 - ضرر و زیان مادی که در نتیجه ارتکاب جرم حاصل می شود، 2 - منافعی که ممکن الحصول است اما در اثر ارتکاب جرم مدعی خصوصی از آن محروم می گردد. آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد نوع دوم ضرر و زیان مندرج در ماده فوق یعنی منافع ممکن الحصول است که در فقه از آن به عدم النفع تعبیر شده است .بدین منظور بدواً تعاریفی از عدم النفع ارائه می دهیم و سپس از تفاوت آن با تقویت منفعت عین سخن گفته و در خاتمه به ماهیت عدم النفع از این جهت که ضرر محسوب می شود یا خیر می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 2 تا 10
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت ابوین
نویسنده:
میترا ضرابی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق خانواده
,
حقوق اسلامی
,
ولایت پدر
,
ولایت جد پدری
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فقه ,
نکاح ( عقد ) ,
حق ولایت ,
علائم بلوغ ,
ولایت قهری بر محجور علیه ,
ولایت پدر بر نکاح مجنون ,
ولایت وصی بر نکاح مجنون ,
ولایت بر نفس صغیر ,
سقوط ولایت ابوین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
خانواده اولین جایی است که آدمی پس از تولد در آن قرار دارد و تحت ولایت پدر و مادر خود زندگی می کند. دین اسلام بنا بر در نظر گرفتن تفاوت های پدر و مادر ، امر ولایت بر فرزندان را بر عهده پدر و جد پدری گذاشته است و این امر در ادواج دختران و احکام آن به وضوح دیده می شود. این مقاله در صدد است که این ولایت و شرایط سقوط آن و اختیار دختر در ازدواج را از جنبه فقهی آن مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 8 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ادله تفاوت دیه زن و مرد در فقه امامیه
نویسنده:
عبدالرضا اصغری ,امیررضا قانع ,عباس نورمندی پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز مرد و زن
,
ماهیت دیه
,
قصاص مرد در برابر زن.
,
زن در اسلام
,
دیه زن
,
تنصیف دیه زن
,
مساوات دیه زن و مرد
,
حقوق اسلامی
,
دیات ( عام )
,
پیشینه تاریخی دیه
,
دیه در اسلام
,
تفاوت دیه زن و مرد
,
علت نصف بودن دیه زن
,
شبهات تنصیف دیه زن
کلیدواژههای فرعی :
برابری ذاتی انسان ها ,
جبران خسارت ,
حقوق زن در اسلام ,
آیه 46 فصلت ,
آیه 178 بقره ,
آیه 57 انعام ,
آیه 58 نحل ,
آیه 45 مائده ,
آیه 1 نساء ,
زن در ادیان ,
برابری خلقت ,
تفاوت جسمی زن و مرد ,
تفاوت های روحی زن و مرد ,
فلسفه دیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
براساس فتوای مشهور فقيهان شيعه و برخی از فرَق اهل سنت (حنبلی ها) ميان ديه زن و مرد در بعضی موارد، تفاوت است و قانون مجازات اسلامی هم، كه براساس فقه اماميه تدوين گرديده است، قائل به اين نظريه می باشد (ق م ا، ماده 300 سابق و ماده 550 لاحق)، اگرچه اين نظريه درميان فقها مخالفانی نيز دارد. از طرف ديگر در سال های اخير، با توجه به گسترش جريان های فمنيستی سعي بر اين می گردد كه بيان كنند اسلام و به ويژه فقه شيعه پويايی لازم را نداشته و منجر به تبعيض جنسيتی و در برخی موارد ترويج خشونت عليه زنان گرديده است. در اين مقاله سعی داريم تا با بررسی تفاوت ديه زن و مرد از منظر فقه پويای اماميه و حقوق اسلامی، جامعيت احكام و فلسفه مندی اين تفاوت را به شيوه اسنادی مورد بررسی قرار دهيم، لذا پس از بازتاب مباحث فراوان انجام شده بين اين دو نظريه، معلوم شد كه براساس مبنای تشيع اين احكام معتبر، مخالف با قرآن و سنت نيست، و اين مساله در نظام حقوقی اسلام با ديگر مقررات موجود در اين نظام هماهنگ است؛ همچنين تفاوت های جسمی و روحی زنان با مردان لازمه نظم آفرينش است و موجب تغيير احكام دين نمی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شرط مجهول و رابطه آن با غرر از دیدگاه شیخ انصاری و امام خمینی(ره)
نویسنده:
ابوالقاسم اسدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معارف اسلامی
,
شرط ضمن عقد
,
عدم قطعیت
,
شرط مجهول
,
حقوق اسلامی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
شرط (حقوق)
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خیار (فقه)
,
انصاری، مرتضیبن محمدامین
,
شروط باطل (حقوق)
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
یکی از شرایطی که فقهاء برای صحت ولازم الوفاء بودن شروط ضمن عقد ذکرکرده اند،مجهول نبودن شرط می باشد.براساس این شرط،چنانچه طرفین عقد،شرط مجهولی را درضمن معامله قرار دهند،مثل اینکه زمان مجهول ونامعلومی را درتسلیم ثمن یاتحویل مبیع شرط کنند،چنین شرطی باعث مجهول شدن ثمن یا مثمن می گرددودرنهایت منجربه بطلان معامله خواهدشد.فقهای امامیه دررابطه با معلوم بودن موضوع شرط وباطل ومبطل بودن شرط مجهول درصورت سرایت وعدم سرایت جهل آن به عوضین معامله، نظرهای عدیده ای مطرح کرده اند که پذیرش هریک ازنظریات ایشان آثارمتفاوتی درعقود وقراردادها به دنبال خواهد داشت.شیخ انصاری وامام خمینی (ره)نیزدررابطه با مسئله شرط مجهول واستناد به حدیث غرر،بحث های دامنه داری را مطرح نموده اند.شیخ انصاری دررابطه با حکم شرط مجهول معتقداست که جهالت شرط همواره موجب مقداری غرر دراصل عقدمی شودوبنابراین شرط مجهول مطلقاً باطل ومبطل عقدمی باشد.امام خمینی(ره)نیز به منظوراثبات بطلان شرط مجهول،روایات وارده درنهی از«غرر»را مورد استناد قرار داده اما درپایان ،مسئله را محل اشکال می داند.ایشان برخلاف نظرشیخ انصاری، شرط مجهول راتنها درصورتی باطل ومبطل عقدمی داندکه جهالت آن به عوضین عقدسرایت کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عرف در فقه و حقوق با رویکردی بر آراء حضرت امام خمینی (ره)
نویسنده:
مریم ارغند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت
,
سیره عقلاییه
,
رسم
,
معارف اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
سنت
,
اصطلاحنامه فقه
,
فقه جعفری
,
هنر و علوم انسانی
,
دین زدایی
,
اندیشه سیاسی امام خمینی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
عرف دارای پیشینه وقدمتی دیرین در جامعه بشری است ؛واز نظر تاریخی مقدم بر سایر منابع حقوق به شمار می رود. عرف که در واقع تکرار تدریجی اموری است که بدون دخالت قانون گذاردراثرنیازهای جامعه به صورت قاعده ای الزام آور بروز می کند؛ بخش عمده ای از متون فقهی وحقوقی را شامل می شود به طوری که بسیاری از مباحث فقهی در بر دارنده مسائل وموضوعات عرفی است ،لذاعرف عام یا بنای عقلاء که با تعابیردیگرینیز ،چون امارات عقلائیه،عرف عقلاء،سیره عقلاءو....تعبیرشده است درصورت عدم تعارض با شرع با شرایطی ،اثرچشمگیری برفقه وحقوق داشته است ؛چرا که لازمه پویایی وبالندگی فقهوپاسخگویی به مشکلاتومسائل مستحدثه چیزی جز این نیست.عرف دارای سابقه طولانی تریدر نزداهل سنت؛ نسبت به فقه شیعه است .حجیت واعتبار عرفنزد آنانتا جایی است که در کنار وهم تراز قرآن وسنت قرار می گیردوبرایاثبات حجیت آن ،به قرآن وروایات ،اجماع وقواعد فقهیه استناد می کنند؛ ولی غالبافقهای شیعه حجیتی غیر استقلالی برای آن قائل شده اما با این حال به دلیل نقش انکار ناپذیر آن ،در فقه وحقوق از آن استمداد می جویند در عین حال دغدغه مندگرایش به عرفی شدن ودوری ازفقه سنتی هستند وهمواره سعی دراحتیاط دارند؛در این پژوهش سعی شده آراء ونظریاتحضرت امام خمینی (ره)درعرف از زوایای گوناکون ومختلف تبیین ومنعکس گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک اهل بیت (ع) در همسرداری
نویسنده:
علی احمد پناهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز مرد و زن
,
سیره انبیا
,
سبک زندگی
,
سبک زندگی اسلامی
,
همسرداری
,
جاذبه های میان فردی
,
حقوق اسلامی
,
شادی و نشاط
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
مطالعات زنان و خانواده
,
رسالت زن در اسلام
,
احترام به همسر
,
وظایف مردان در اسلام
,
همسرداری اهل بیت
,
روایات همسر داری
,
اخلاق همسرداری
کلیدواژههای فرعی :
خانواده ,
مثبت نگری ,
ورزش ,
تمکین ,
خروج زن از منزل ,
نفقه ,
شوخ طبعی ,
تفریح ,
معاشرت نیکو ,
خانواده در اسلام ,
خوش خلقی ,
شرح صدر ,
صله رحم ,
طاعت ,
مدارا ,
تکریم همسر ,
ورزش در اسلام ,
عواطف زنان ,
اهمیت خانواده در اسلام ,
تفاوت های روحی زن و مرد ,
تفاوت روانشناختی زن و مرد ,
تصرف زن در اموال شوهر ,
آزار همسر ,
قهر با همسر ,
روابط جنسی سالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
ارکان اصلی شکلدهی به هویت اجتماعی و تمایزات یک جامعه عبارتند از: باورها (جهانبینی)، ارزشها (ایدئولوژی) و سبک زندگی (نظام ترجیحات رفتاری) آنان. الگوی همسرداری از دیدگاه اهلبیت(ع)، به عنوان یکی از مهمترین مصادیق سبک زندگی، هدف پژوهش حاضر بوده است. این پژوهش از تحقیقات کیفی بوده و با روش توصیفیـ تحلیلی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که در سبک همسرداری اهلبیت(ع) نکات زیر مورد توجه بوده است: 1) هماهنگی با اهداف خلقت انسان؛ 2) رشد معنوی و مادی؛ 3) جامعیت ابعاد زندگی؛ 4) رفتار متناسب با توانمندیهای افراد؛ 5) تفاوتهای روانشناختی زن و مرد؛ 6) نیازهای مادی و معنوی افراد؛ 7) التزام به اخلاق و حقوق در خانواده؛ 8) نیازهای جنسی و عاطفی؛ 9) تفریح و شادی و لذتهای حلال؛ 10) توصیههای مؤکد به مدارا، گذشت، احسان، خوشزبانی، صرفهجویی، رازداری، ادب و... .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصاله الصحه در اعمال از دیدگاه امامیه
نویسنده:
محمدامین والدان زوج
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصاله الصحه
,
حقوق اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
؛رساله موجود، در خصوص یکی از مهمترین و پرثمرترین قواعد فقهی نگراش یافته، که اهمیت و ارزش آن بحدی است که در خصوص آن گفته شده که اگر این قاعده نباشد، اختلاتل در نظام معاش و معاد مردم حاصل می گردد، که هم دارای بعد اخلاقی و هم زمینه های متعدد فقهی است. در این رساله اصل صحت در نزد امامیه مورد بررسی قرار گرفته ، که در فصل 4 نگارش یافته است. فصل اول کلیات است که شامل مقدمه و پیشینه بحث، تعریف لغوی و اصطلاحی قاعده، اصل، صحت و عمل می باشد. ضمن اینکه پس از تعریف اصل و قاعده به تناسب تفاوت قاعده فقهی با قاعده اصولی و مساله فقهی بیان گردیده است. و نیز در بحث تعریف صحت، اقسام آن و تعریف احکام تکلیفی و وضعی بیان شده. پس از آن موارد استعمال کلمه صحت و تفکیک محل نزاع در اصل بیان گردیده است. سپس با بیان انواع تقسیم بندیهای که نسبت به قواعد فقهی صورت گرفته جایگاه این قاعده در میان دیگر قواعد فقهی تبیین شده. در فصل دوم اصل صحت در عقود و ایقاعات بدلیل اینکه از حیث مدرک و اختلافی که در طرح بحث آنها بین برخی علماست و گاهی جدا مطرح شده، در اینجا نیز بصورت فصلی مستقل، آنهم جهت ارائه مدارک آورده شده که شامل یک مقدمه و دو بحث در شبهات حکمیه و موضوعیه است. در فصل سوم الصاله الصحه در فعل مسلم یا غیر به معنای عام که اهم شامل اصل صحت در عقود و ایقاعات است و هم غیر اینها مطرح شده، که با توجه به مدارک که دسته ای بیانگر بعد اخلاقی اصل هستند، در دو مبحث اصل صحت فقهی و اخلاقی مطالب مطرح شده. در هر کدام نیر معنی و مفهوم اصل، ادله و خلاصه مطالب مطرح گردیده. بعلاوه اینکه در مبحث اصل صحت فقهی تنبیهاتی را که علما بزرگوار ذکر کرده اند، آورده شده. و نیز در همین مبحث چگونگی تفکیک اصل صحت از قاعده فراغ و تجاوز بیان شده و حدود آن از قاعده فساد تمیز داده شده است. و در نهایت، استئنائات قاعده، تعارض اصل با اصل استصحاب و جریان اصل در اقوال و اعتقادات بیان گردیده و نیز مختصری درباره اصل صحت در اعمل کفار آمده است. در فصل چهارم خلاصه مطلب، ثمرات و نتایج اصل، امتیاز رساله و مشکلات موجود باضافه پیشنهادات در خصوص قواعد فقهی و موادی از قانون مدنی بیان گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبنا و هدف حقوق
نویسنده:
رضا حسین گندمگار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدف
,
مبنا
,
حقوق اسلامی
,
حقوق
چکیده :
یکی از مباحث مهم در علم حقوق و بویژه فلسفه حقوق بحث از مبنا و هدف حقوق است. در هر یک از نظامهای حقوقی جهان معاصر به اعتبار دیدگاههای کلی نسبت به جهان و انسان (جهانبینی) هدف و مبنایی را برای حقوق در نظر گرفتهاند. عدالت و آزادی و تأمین مصالح و نظم اجتماعی از جمله مبانی و اهدافی است که در نظامهای گوناگون حقوقی برای این رشته در نظر گرفته شده است. در نظام حقوق اسلامی نیز در چارچوب نگاه جامع به جهان و انسان و رابطة انسان با جهان هستی و جاودانگی انسان، مبنای حقوق بر قدر و حد و حق استقرار یافته است و تأمین سعادت فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت از اجرای مقررات حقوقی لحاظ شده است. این مقاله در دو بخش کلی هدف و مبنای حقوق تحریر یافته و حسب مورد، نظامهای گوناگون در آن بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب حقوق انسان در قرآن کریم : دوره 12، شماره 45 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
محمد باغستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پرورش استقلال شخصیت
,
حق حیات
,
بعثت حضرت محمد (ص)
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
تامین حقوق
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تاریخ قرآن
,
نزول قرآن
,
قرآن مجید
,
حق انسان
,
حق فردی
,
حق اجتماعی
,
آموزه انسان در اسلام (آموزههای ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
برابری ذاتی انسان ها ,
هدایت الهی ,
حق حاکمیت ,
ترتیب نزول سوره ها ,
امنیت اخلاقی ,
گفتار و رفتار صادقانه ,
انسان و حق ,
امنیت اجتماعی ,
امنیت اقتصادی ,
سوره ضحی ,
سوره لیل ,
سوره ماعون ,
سوره نجم ,
سوره ناس ,
سوره بروج ,
سوره نازعات ,
احسان به یتیمان ,
آداب معاشرت با یتیمان ,
حق عدالت ,
حقوق دینی ,
امنیت جنسی ,
چکیده :
موضوع حقوق انسان در قرآن به شیوه هاى گوناگون در سال هاى اخیر موضوع مقالات قرآن پژوهان قرار گرفته است اما پژوهش حاضر با رویکردى تاریخى مى تواند دیدگاه هاى تازه اى را درباره این موضوع پیش روى خوانندگان خود قرار دهد. نخست آن که به روشن شدن ابعاد تاریخى اجتماعى سال هاى نخستین بعثت کمک کرده و قرآن را به عنوان منبعى تاریخى مورد توجه پژوهشگران قرار مى دهد. دوم آنکه مى تواند نشان دهد که مبناى دعوت نخستین اسلامى حق یا تکلیف است و به خوانندگان معیارى روشن در این باره ارائه مى کند و مسائل معنوى را نیز از حقوق انسانى به شمار آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقوق بشر از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
محسن همدانیان فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
علم در قرآن
,
راسیونالیسم
,
اعلامیه جهانی حقوق (مسائل جدید کلامی)بشر
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه حقوق
,
حقوق بشر در قرآن
,
حقوق بشر - احادیث
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با توجه به آیات قرآن کریم و روایات (حقوق بشر) را مورد بررسی قرار دهد . در فصل اول ضمن بیان روشنی از ابعاد مختلف مسئله ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده است و برای رسیدن به هدف نهایی این تحقیق ( حقوق بشر از دیدگاه قرآن و روایات ) اهداف ویژه ای شامل ، بررسی معنای لغوی و اصطلاحی حقوق بشر ، بررسی پیشینه ی تاریخی حقوق بشر در جهان ، بررسی انگیزه ی وضع حقوق جهانی بشر ، بررسی تعیین حقوق بشر از دیدگاه اسلام ، اعلامیه ی جهانی حقوق بشر ، بررسی منابع و مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام مطرح شده و برای رسیدن به این اهداف سؤالاتی به قرار ذیل آمده است : معنای لغوی و اصطلاحی حقوق جهانی بشر چیست ؟ پیشینه ی تاریخی حقوق بشر در جهان چگونه است ؟ انگیزه وضع حقوق جهانی بشر چیست ؟ تعیین حقوق بشر از دیدگاه اسلام به چه صورت است ؟ اعلامیه ی حقوق جهانی بشر چیست ؟ منابع و مبانی حقوق بشر در اسلام چیست ؟ مقایسه میان حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب چگونه است ؟ مزایای حقوق بشر از دیدگاه اسلام چیست ؟ در فصل دوم تعدادی از متون مرتبط با موضوع ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت . در فصل سوم با توجه به ماهیت و هدف موضوع ، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی برای انجام پروژه برگزیده شده است و فن تحقیق هم کتابخانه ای می باشد . با توجه به بررسی های انجام شده نتایج ذیل حاصل شد : حق در لغت به معنای راست ، درست و ضد باطل است و بشر در لغت به معنای مردم ، آدمی و انسان است و در اصطلاح ، حقوق بشر حقوق بنیادین و پایه ای است که هر انسان از آن جهت که انسان است فارغ از امتیازات فردی و هر عنوان عارضی دیگر بر او ، از خداوند دریافت کرده است . پیشینه ی تاریخی حقوق بشر به این صورت می باشد که حقوق بشر امری کاملاٌ نوپا و مربوط به عصر جدید نیست بلکه توسط منابع تاریخی کاملا" روشن می شود که حقوق بشر ریشه ای تاریخی دارد . انگیزه وضع جهانی حقوق بشر در اسلام ، حق توحید است و آیات و روایات زیادی به این مطلب اشاره کرده اند ، آزادی ، عدل و . . . هیچ یک هدف حقوق بشر نمی باشند بلکه مراحلی برای دستیابی به همان هدف نهایی یعنی لقای پروردگارند اما در حقوق بشر غربی این انگیزه به خود فرد بر می گردد . و با تکیه بر راسیونالیسم بر این باور است که هیچ مرجعی بجزء عقل بشر برای داوری وجود ندارد و آزادی ، عدل و . . . هر کدام هدف حقوق بشر می باشد. تعیین حقوق بشر از دیدگاه اسلام از آن خداوند است چون خداوند نه تنها خالق جهان هستی است بلکه به تنهایی و بی هیچ شریکی جهان را تدبیر و نیز قوانین حاکم بر افراد و جوامع انسانی را وضع می کند و انسان مکلف است که فقط از دستورات و قوانین او اطاعت کند . اعلامیه حقوق جهانی بشر اعلامیه ای است که دارای موادی می باشد که هر فرد انسانی طبعاً دارای آن است. منابع حقوق بشر از دیدگاه اسلام کتاب ، سنت و عقل است و مبانی حقوق بشر که عبارتند از حق حیات ، تعلیم و تربیت ، آزادی ، عدل و کرامت انسانی. در مقایسه ی میان حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب شباهت ها و تفاوت هایی که هر کدام از آن مواد حقوقی از دیدگاه اسلام و غرب دارند به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده ایم . مزایای حقوق بشر که از دیدگاه اسلام عبارتند از : برتری زیر سازهای داخلی ، فاعلی و غایی ، برخورداری از ضمانت اجرا و سازگاری و هماهنگی حقوق بشر . محقق در انجام پروژه با محدودیتهایی از جمله عدم دسترسی به منابع دسته اول روبه رو بوده است . در این زمینه پیشنهاد می گردد از کتب تفسیری و روایات استفاده شود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 99
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید