جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های ادیانی
> 1400- دوره 9- شماره 17
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1401
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1400
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1399
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1398
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1397
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1396
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1395
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1394
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1392
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تبیین خاستگاه شر بر اساس گاهان
نویسنده:
خدیجه رحمتی ، انشاءالله رحمتی ، محمد رضا عدلی ، بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گاهان به عنوان بنیان و شیرازه دین زردشتی و به دلیل انتساب به زردشت، مهمترین و قدیمیترین متن اوستا از یک سو، و عقیده انتخاب میان خیر و شر به عنوان مهمترین مسئله دین یادشده از سوی دیگر، دو محوری است که این مقاله بر اساس آنها در صدد است با کنکاش در آثار محققان مطرح در زمینه تبیین خاستگاه شر بر اساس گاهان و دستهبندی و تحلیل آنها راهحل پیشنهادی خود را عرضه کند؛ راهحلی که متکی بر دوبارهخوانی و تأمل بر یسنهای گاهانی و دارای دو ساحت است: اول ساحتی که مربوط به خود گاهان است و آن اینکه گاهان را متنی کلامی ندانیم، بلکه بپذیریم که متنی با ماهیتی اخلاقی است، حال آنکه محققان، آن را متنی کلامی دانستهاند. دوم ساحتی که مربوط به تجدید نظر در ماهیت شر در دین زردشتی است، به این معنا که به جای پذیرفتن ماهیت وجودی برای شر، برای آن ماهیت عدمی قائل شویم، در حالی که در آثار و نوشتههای مربوط به شر و مبدأ آن، اصرار بر ماهیت وجودی کاملاً آشکار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 292
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکلگیری مدارای دینی در مسیحیت در مقایسه با اسلام
نویسنده:
بهروز حدادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه و در تفکر مدرن، موضوع مدارا با شاخههای مختلفی چون مدارای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی به ضرورتی اساسی و اصلی پذیرفتهشده در فرهنگ جهانی تبدیل شده و فراتر از آن، به موضوع آزادیهای دینیاجتماعی و کثرتگرایی توجه بسیار شده است. با توجه به اینکه جامعه غربی و مسیحی در طول تاریخ و به شهادت بسیاری، اهل مُدارا نبوده است، پرسش این است که: این اندیشه چگونه به فرهنگ مسیحی در غرب راه یافت؟ آیا ریشههای دینی و اجتماعی داشت که فراموش شده بود یا آنکه عناصر فرهنگی و الزامات زمانه در زمانی خاص این گفتمان را ضروری کرد؟ واقعیت آن است که بهرغم نکاتی مثبت در باب مدارای دینی در سیره و سخنان رهبران اولیه مسیحیت، این تغییر، نه خودخواسته و جوشیده از متن و مبانی دین و سنت کلیسا بود و نه به سنتی مستمر انجامید، بلکه پذیرش آن در دوره متأخر از سرِ ناچاری و به دلیل ضعف کلیسا و نیز مصالح سیاسی و منافع اقتصادی و دیگر الزامات روزگارِ جدید (مانند دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان و اندیشه و ...) از سده هفدهم و در ادامۀ تحولات پروتستانی و جنگهای دینی بوده و همین، فارق اساسی آن از اسلام و جهان اسلام است. در جهان اسلام، تحت تأثیر سنت و سیره نبوی و ائمه b، از همان ابتدا «سنتی» در باب مدارا شکل گرفت که حاکمان در طول زمان کمابیش آن را رعایت کردند؛ البته این نافی جریانهای انحرافی خشونتطلب در جهان اسلام، بهخصوص در زمان حاضر، نیست که با بدفهمی و فرصتطلبی موجب اسلامهراسی در غرب شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اهل کتاب یا «من له شبهة کتاب» بودن آیین هندو از منظر مبانی امامیه
نویسنده:
علی موحدیان عطار ، محمد مهدی علیمردی ، سید محمد روحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
به طور کلی در بحث امکان شمول آیین هندو در زمره اهل کتاب یا «من له شبهة کتاب» دو بحث اصلی مطرح میشود: نخست اینکه آیا اهل کتاب صرفاً در چهار دینی که نامشان در قرآن تصریح شده خلاصه میشوند، که در این مقاله به این نتیجه میرسیم که چنین نیست و ادیان دیگری نیز هستند که ممکن است جزء اهل کتاب باشند ولی نامشان در قرآن نیامده است، از جمله آیین هندو و حتی اگر این را هم نپذیریم، حداقل این است که آیین هندو را میتوان در زمره «من له شبهة کتاب» تلقی کرد. در این صورت، بحث دوم این خواهد بود که: میزان نزدیکی آیین هندو با ادیان اهل کتاب تا چه حد است؟ این جستار پس از بررسی آموزههای این آیین در سه حوزه الاهیات، وحی و پیامبری، و آخرتشناسی به این نتیجه میرسد که هرچند پوسته ظاهری بسیاری از اسطورهها و مناسک این آیین، شرکآمیز و خرافی است، ولی توحید عمیق و صریحی در متون مقدس و آموزههای اصلی آن وجود دارد. همچنین، برخلاف نظریه مشهور، آیین هندو نه فقط منکر وحی الاهی نیست، بلکه یکی از مبانی مهمش باور به الهام آسمانی (آکاشهوانی) است. البته در باب آخرتشناسی، آیین هندو تناسخگرا است و از دیدگاه دیگر ادیان اهل کتاب دور میشود. در عین حال، در متون مقدس این آیین صراحتاً به بهشت (سْوَرگه)، جهنم (نَرَگه) و روز قیامت (مَهاپْرَلیَه)، البته با دیدگاه خاص خود، تصریح شده است. لذا در نهایت به این نتیجه میرسیم که این آیین بر اساس مبانی مذهب امامیه، ظرفیت شمول در اهل کتاب را دارد، یا حداقل از جمله ادیان «من له شبهة کتاب» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تطبیقی لوگوس با حقیقت محمدیه
نویسنده:
مهدی لک زایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«لوگوس» شاهکلید الاهیات مسیحی است و سابقۀ بسیار کهنی دارد. انجیل یوحنا با لوگوس آغاز میشود و عیسی را لوگوس میخواند. فهم صحیح و عمیق لوگوس منوط به فهم چند چیز است: سابقه تاریخی معنای فنی و خاص آن نزد هراکلیتوس رواقیان؛ سابقه آن در ادبیات عهد عتیق، بهویژه ادبیات حکمتی و بینالعهدینی؛ حوزه فلسفی اسکندریه، بهویژه فیلون و در نهایت عهد جدید و الاهیات مسیحی. «حقیقت محمدیه» نیز یکی از مفاهیم بسیار مهم تصوف اسلامی است که ابنعربی و شارحانش به آن توجه ویژه داشتهاند. این اصطلاح در بسیاری از خویشکاریهای خود با لوگوس مشترک است. بحث حقیقت محمدیه در نهایت عمیقاً مرتبط با بحث انسان کامل است که فیض باری از مجرای وجود او به مخلوقات میرسد. به نظر میرسد متألهان مسیحی و یهودی همان سخنی را میگویند که صوفیان مسلمان در ضمن تأملات شهودی خود در صدد بیان آن بودهاند. اینجا زبان تصوف اسلامی به الاهیات مسیحی نزدیک میشود و زمینه برای فهم مفاهیم کلیدی این دو دین فراهم میگردد و در نتیجه درک عمیقتری از دو دین اسلام و مسیحیت حاصل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای رابطه دینداری و الگوی مصرف میان مسلمانان، زرتشتیان و مسیحیان ایران
نویسنده:
محمدمهدی پورسعید ، سعید ده یادگاری ، مصطفی وکیلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ دینداری و الگوی مصرف میان پیروان سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشتی است. جامعه آماری تحقیق شامل مسلمانان، مسیحیان و زرتشتیان ساکن اصفهان و کرمان است که با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی، از هر دین شصت نفر (مجموعاً 180 نفر) به عنوان نمونههای تحقیق انتخاب شدند. این پژوهش از بُعد هدف کاربردی، و روش به کار گرفتهشده در آن توصیفیهمبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از تأیید اعتبار و اجرای آزمایشی، به منظور اطمینان از پایایی آن بر روی نمونههای تحقیق اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار smartPLS کمک گرفته شد. با توجه به ضرایب معناداری t مشخص شد که در جامعه مسلمانان، دینداری رابطۀ معنادار معکوسی با متغیر فرهنگپذیری دارد، ولی در جامعۀ مسیحیت و زرتشتی این رابطه به دلیل پایینبودن مقدار ضریب t رد شد و در بقیه نمونهها با توجه به بالاتربودن مقدار ضریب t از 96/1 تمامی فرضیات تحقیق تأیید شد. نتیجهگیری کلی نشان داد که بین مسلمانان میان دینداری و الگوی مصرف رابطۀ معکوس وجود دارد و بین دینداری و الگوی مصرف در میان زرتشتیان و مسیحیان رابطه معناداری وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 268
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش فهم متون دینی در اندیشه ابنرشد و اسپینوزا
نویسنده:
محمد بخشی فعله ، مهدی منفرد ، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل مهم در عرصه دین، دستیابی به فهم درست نوشتار و گفتار دینی است. فهم نادرست آن، به تفرقه، انحراف و حتی رویگردانی از دین خواهد انجامید. در سنت اسلامی، ابنرشد با نظریه تأویل و در سنت یهودی، اسپینوزا با نظریه تفسیری (هرمنوتیکی) خاص خود، به نحو جدّی به این مسئله پرداختهاند. به رغم اختلاف در برخی مبانی، ساز و کاری که آن دو مطرح کردهاند در چگونگی دستیابی به فهم صحیح متون دینی، از قرابت و مشابهت فراوانی حکایت دارد. باور به دو دسته متون پنهان و آشکار، بازگرداندن متون پنهان به آشکار، حمل بر ظاهر متن، توجه ویژه به دستور زبان مبدأ، پرهیز از دخالتدادن پیشفرضها و پیشداوریها، جستوجوی شواهد درونمتنی، توجه به مناسبت برای رهایی از تعارض و بهرهجستن از روشهای علوم طبیعی، از جمله ساز و کارهای مشترک این دو فیلسوف عقلگرا است. در این مقاله میکوشیم ابتدا به گونه توصیفی، تبیینی از ساز و کارهای یادشده مطرح کنیم و سپس به گونهای مقایسهای، وجوه متعدد همزبانی این دو فیلسوف را در این مسئله نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل مؤثر در تعاملات مسیحیان ملکائی و مسلمانان در مصر (358-922 ه.ق./969-1517 م.): جزءپژوهی صومعه سنت کاترین در سینا
نویسنده:
اعظم فولادی پناه ، احمد بادکوبه هزاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با ورود اعراب مسلمان به سرزمین مصر تغییرات گستردهای از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در این منطقه پدید آمد. در این دوران مناسبات مسلمانان با مسیحیان قبطی، که اکثریت ساکنان مصر را تشکیل میدادند، تابع تغییر قدرت و سیاست حاکمان مسلمان بود. در چنین وضعیتی، اوضاع مسیحیان ملکائی صومعه سنت کاترین در سینا تا حدی با وضعیت سایر مسیحیان ساکن در مصر متفاوت بود. مسیحیان ملکائی ساکن در این صومعه در اوضاع و احوالی که بسیاری از حاکمان مسلمان این منطقه بر مسیحیان سخت میگرفتند همواره وضعیت مطلوبتری نسبت به همدینان خود تجربه میکردند و همواره مسلمانان به آنها توجه داشتند. این مناسبات هیچگاه یکطرفه نبود و راهبان این دیر نیز نگاه مسالمتآمیزی به مسلمانان داشتند. این مقاله در صدد است علل تعاملات مسیحیان ملکائی صومعه سنت کاترین را با حاکمان مسلمان در دوره فاطمیان، ایوبیان و ممالیک بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکریم: راهبرد حکومت اسلامی در تعامل با اهل کتاب
نویسنده:
محمد رسول آهنگران ، مهدی نوروزی ، سید محمد مهدی محقق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از موضوعاتی که در آیات قرآن و سیره پیامبر k بهوضوح به آن پرداخته شده، کیفیت رفتار با اهل کتاب و شیوه تعامل با آنها است. قرآن به عنوان منبع اصیل و بیبدیل نظریات اسلامی، با تأیید ادیان الاهی مسیحیت و یهودیت، مأموریت حضرت محمد k را در امتداد یکتاپرستی حضرت موسی j و حضرت عیسی j معرفی کرده و همه ادیان الاهی را امتی واحد میداند. همچنین، با بررسی و تحقیق درباره حیات رسول خدا k مشخص میشود که پیامبر در کنار تعریف و تبیین «تکریم معقول و حقوقی غیرمسلمانان»، برای آداب، مناسک و عبادتگاههای ایشان ارزش خاصی قائل شده و هیچ غیرمسلمانی را ملزم به تغییر دین نکرده است. هرچند پیامبر k کسی را به تغییر دین ملزم نکرد و همواره در مسائل مختلف از علوم و نبوغ غیرمسلمانان بهره میبرد و مشورتهایی با علمای ایشان انجام میداد، اما برای تبلیغ مبانی و مفاهیم اسلامی، و تشویق آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و همه فعالیتهای زندگی خود، اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی را بر مبنای دعوت به سبیل الاهی و دین حقه اسلام قرار میداد. راهبرد واقعی و اساسی پیامبر و نیز حکومتش، تکریم عملی و همهجانبه تمامی انسانها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، بلکه تمامی موجودات بوده است و با این نظریه و همچنین رویکرد عملیِ پیامبر، بسیاری از غیرمسلمانان به اسلام و پیامبر متمایل شدهاند. این مقاله نظریه تکریم و رویکرد عملی پیامبر را میکاود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مؤلفههای اثرگذار وحدتگرایانه عرفانی در وحدت جامعه و تعدیل قرائتهای افراطی از دین
نویسنده:
عابدین درویش پور ، مهرداد امیری ، حبیب حاتمی کنکبود
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اختلافات و درگیریهای بیپایان پیروان ادیان و مذاهب به حیات اجتماعی و دینی دینداران آسیب جدی وارد میکند و وضعیت کنونی جامعه دینی را به پرسش میکشد. پیشفرضهای بنیادین اندیشه عرفان اسلامی که بر شناخت ساحت وجودی خدا و انسان استوار شده، کلید راهگشایی برای رسیدن به صلح و آرامش بشر است. تبیین مبانی ماهیت آموزههای عرفانی، نقشی اساسی در همزیستی مسالمتآمیز بین پیروان مذاهب و ادیان و ایجاد همبستگی و وحدت و صلح پایدار بین مسلمانان ایفا میکند. عارفان، تهذیب نفس را موجب آرامش و نشاط معنوی در حیات جامعه و نمودی از صلح بیرونی میدانند و با تأکید بر هدف آزادگی در بعثت انبیا، در طلب وارستگی و مقام حریت پیروان مذاهباند و بر مبنای وحدت وجود و اعتباریبودن کثرتها، به وحدت درونی ادیان معتقدند. نگرش عرفانی ضمن رسمیتبخشیدن به اختلافها، و صحهگذاشتن بر وحدت درونی بهشایستگی نقش وحدتبخش و پیونددهندهای، نهتنها در اجزای درونی تمدن اسلامی، بلکه در انسانها اجرا میکند. در این مقاله میکوشیم با استناد به برخی از نگرشهای عرفانی، مؤلفههای اثرگذار وحدتگرایانه عرفانی (وحدت وجود، تزکیه، درونگرایی و آزاداندیشی) بر وحدت جامعه عرفانی را با رویکردی توصیفیتحلیلی تبیین کنیم و نقش آن را در شکلگیری نگرش همبستگی و وحدت اجتماعی در جامعه اسلامی نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی ازدواج با محارم در آیین زرتشت بر پایۀ روایات اسلامی
نویسنده:
سید محمد حاجتی شورکی ، حسین نقوی ، داود ملاحسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیین ازدواج در بسیاری از ادیان پیوندی الاهی است که با تشریفاتی صورت میگیرد. هر دین و آیینی برای ازدواج قوانین، مجوزها و منعهایی دارد. از مسائل مهم در آیین زرتشت باستان، ازدواج با محارم است که در میان زرتشتیان باستان رخ داده است. این نوشتار مسئلۀ ازدواج با محارم را در میان زرتشتیان باستان با تکیه بر روایات اسلامی تحلیل و واکاوی میکند. مراد از «محارم» در این مقاله، نزدیکان درجه یک، یعنی دختر، خواهر و مادر، است. با مشاهده مجموعه روایات و بررسی سندی و محتوایی آنها، این نکته به دست میآید که اصل ازدواج با محارم در میان زرتشتیان در برهههای گذشته رخ داده است، گرچه قلت یا کثرت آن از روایات فهمیده نمیشود. روی سخن این پژوهش با زرتشتیان دوران معاصر نیست؛ زیرا آنها این عمل را روا نمیشمرند و در میانشان این نوع ازدواج صورت نمیگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید