جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
زندگی و مرگ از نظر فروید و هایدگر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Carel , Havi
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: زندگی و مرگ در فروید و هایدگر استدلال می کند که فناپذیری یک عنصر ساختاری اساسی در زندگی انسان است. نگاه معمولی به مرگ و زندگی آنها را دوگانگی و جدا می داند. این کتاب توضیح می دهد که چرا این دیدگاه رضایت بخش نیست و مدل جدیدی از رابطه بین زندگی و مرگ را ارائه می دهد که آنها را به هم مرتبط می بیند. با استفاده از مفهوم هایدگر از بودن به سوی مرگ و تصور فروید از انگیزه مرگ، تأثیر گسترده مرگ بر زندگی روزمره را نشان می دهد و اهمیت ساختاری و وجودی آن را توضیح می دهد. این کتاب با کنار هم قرار دادن این دو دیدگاه، قرائتی از مرگ را ارائه می‌کند که اهمیت آن را برای زندگی مشخص می‌کند، نقطه ملاقاتی برای دیدگاه‌های فلسفی و روان‌کاوانه ایجاد می‌کند و مشکلات و نقاط قوت هر یک را بررسی می‌کند. سپس بر اساس نقاط قوت هر موقعیت و غلبه بر مشکلات هر یک، دیدگاه واحدی را مطرح می کند. در نهایت، پیامدهای اخلاقی این دیدگاه را بررسی می کند. این جلد برای فیلسوفان، پزشکان سلامت روان و کسانی که در زمینه مطالعات مرگ کار می کنند مورد توجه است
هایدگر درباره مرگ: جستار انتقادی الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pattison , George (جورج پتیسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به بررسی مسئله مرگ در پرتو بحث پارادایمیک هایدگر در هستی و زمان می پردازد. گرچه برخورد خود هایدگر عمداً از درگیر کردن دیدگاه‌های الهیاتی خودداری می‌کند، جورج پتیسون پیشنهاد می‌کند که این دیدگاه‌ها نه تنها در خدمت آشکار کردن عناصر مشکل‌ساز در رویکرد او هستند، بلکه به مسائل انسانی یا انسان‌شناختی بزرگ‌تر در بازی نیز اشاره می‌کنند. پتیسون نشان می‌دهد که هایدگر و الهیات کجا و چگونه از هم جدا می‌شوند، اما همچنین نشان می‌دهد که هایدگر چگونه می‌تواند الهیات را به چالش بکشد تا یکی از پرسش‌های اساسی خود را بازاندیشی کند: رابطه انسان‌ها با مرگشان و معنای مرگ در زندگی مذهبی‌شان.
مرگ‌اندیشی در پرتو دیدگاه‌های اسلامی و غربی: مقایسه تطبیقی دیدگاه‌های ملاصدرا و هیدگر با توجه نظرات هانری کربن
نویسنده:
هژیر مهری، علیرضا منصفی، علی‌اصغر مصلح
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ملاصدرا با تکیه بر چشم‌اندازی وجودی به عالم و اصول و مبانی خاص حکمت متعالیه، مرگ را استکمال نفس و استقلال وجودی‌اش از بدن می‌داند. در نظر صدرالمتألهین مرگ پایان زندگی نیست، بلکه تولدی است دوباره برای تکامل و تعالی و فراتررفتن از آنچه انسان تاکنون در دنیای مادی بدان مشغول بوده است. طرف دیگر مارتین هیدگر به عنوان یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان اگزیستانس، با تکیه بر روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی، به پدیدة مرگ نه به منزلة نقطة پایان زندگی، بلکه به مثابة پدیده‌ای وجودی و اگزیستانسیال نگریسته که در مواجهه با حقایق زندگی انسان مد نظر قرار می‌گیرد. بر اساس چنین نگرشی، مرگ شیوه‌ای از زیستن محسوب می‌شود‌؛ به این معنا که مرگ به منزلة آخرین امکان دازاین از بدو تولد در وجود او لانه کرده و به همین دلیل در نگرش او هر وجود انسانی را می‌توان «هستی- رو- به- مرگ» محسوب می‌شود، وجودی که در مواجهه با پایان است، اما وقوف به این واقعیت و نه گریز از آن روی آوردن به «وجود اصیل» است. بنابراین بر اساس چنین رویکردی، انسان در مواجهه با مرگ، به «هستی» می‌اندیشد و حضور رمزگونه‌اش را با تمام وجود احساس می‌کند. برای تطبیق و ارائة مدل بایستی گفت ملاصدرا و هیدگر نه‌تنها تأمل در مسأله مرگ و نحوة مواجهه درست انسان با حقیقت مرگ را باعث شکوفا‌شدن استعداد‌های بالقوه انسان می‌دانند، بلکه بر اساس دیدگاه آن‌ها در پرتو مرگ‌اندیشی، می‌توان به وجود اصیل و شناخت ارزش‌های اصیل زندگی نائل شد. در این مقاله دیدگاه‌های صدرالدین شیرازی و مارتین هیدگر در مسأله مرگ با توجه به نظرات هانری کربن تبیین خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 45 تا 65
  • تعداد رکورد ها : 3