جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دیوان شمس تبریزی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
دیوان شمس تبریزی، آینۀ بازتاب شعورمندی کائنات
نویسنده:
عنایتالله شریفپور، احمد امیری خراسانی، مهین ایرانمنش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان نظری
,
دیوان شمس تبریزی
,
دیوان شمس تبریزی، آینۀ بازتاب شعورمندی کائنات (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عالَم ,
تسبیح موجودات ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
جهان شناسی مولانا (عرفان) ,
تسبیح موجودات (در دیوان شمس) (عرفان) ,
سریان عشق در ذرات عالم هستی، نشانه شعورمندی آنها (در دیوان شمس) (عرفان) ,
بازتاب شعورمندی کائنات در داستان پیامبران (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی آسمان ها، زمین و کوه ها در پذیرفتن بار امانت الهی (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی درخت در معجزه رسول اکرم (ص) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
ناله کردن ستون حنانه در هجران رسول اکرم (ص) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی عصا و رود نیل در داستان حضرت موسی (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی باد، مورچه و پرندگان در داستان حضرت سلیمان (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی پرندگان و کوه ها در داستان حضرت داوود (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی آتش در داستان حضرت ابراهیم(ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
چکیده :
دیوان شمس تبریزی، اثر معروف مولانا جلالالدّین محمّد بلخی، عارف بزرگ مسلمان قرن هفتم هجری، مانند اثر ارزشمند دیگر وی، مثنوی معنوی و همچنین همۀ آثار عرفانیِ اسلامیِ فارسی، آینۀ بازتاب باورهای خاصّ عارفان بزرگ مسلمان است. یکی از این باورها، «شعورمند دانستن کائنات» است که الهامبخش اصلی ایشان در این خصوص، آیات قرآن کریم و روایات اسلامی است. عارفان بزرگی چون مولوی، با تأثیرپذیری از این گنجینههای ارزشمند دینی، بهویژه آیاتی که به تسبیح موجودات یا مورد خطاب قرارگرفتن آنها از سوی خالق خویش اشاره دارند، همۀ عالم وجود را حیّ و ناطق و دارای شعور میدانند. علاوه بر این، رسیدن به این باور، آنگونه که خود اذعان نمودهاند، از طریق کشف و شهود نیز بر ایشان محقّق شدهاست. در این مقاله که از روش سندکاوی در جمعآوری اطّلاعات، استفاده گردیده، سعی شدهاست تا نمونههای برجستۀ بازتاب شعورمندی کائنات، از دیوان شمس تبریزی، استخراج و تحلیل و توصیف گردد. از مهمترین نتایج مقالۀ حاضر، آن است که مولوی در انعکاس این باور عرفانی اسلامی در دیوان شمس تبریزی، هم از نظر میزان، هم صراحت بیان، گوی برتری را از دیگران ربوده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بازخوانی برخی از غزلهای شمس براساس مکتب روانکاوی کارل گوستاو یونگ
نویسنده:
مریم اسمعلیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کهن الگو
,
سبک ادبی
,
دَیِّن
,
غزل
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
یونگ، کارل گوستاو
,
بازخوانی
,
شمس تبریزی، محمدبن علی
,
دیوان شمس تبریزی
,
کهنالگوها
,
متن دیدهورانه
,
متن روانشناسانه
,
غزلهای شمس
,
روانکاوی
,
اسطورهها
چکیده :
امروز بررسي متون ادبي براساس نقد روانشناسانه يكي از رايجترين انواع نقدهاست. در اين ميان يكي از مكتبهاي مورد توجه منتقدان ادبي، مكتب روانشناسي تحليلي كارلگوستاو يونگ است. از رهگذر رشد اين مكتب و توجه وافر يونگ به اسطورهها و كهنالگوها، نقد ديگري به نام نقد كهنالگويي يا نقد اسطورهاي در ميان منتقدان رواج يافته است. آنچه در اين رساله مورد توجه است، بازخواني برخي از غزلهاي شمس مبني بر آرا يونگ و مبتني بر نقد روانشناسانه و اسطورهگراست.به نظر ما شباهت ديدگاههاي يونگ با مولانا در غزليات شمس به سه بخش تقسيم ميشود. بخش نخست شامل كهنالگوها ميشود. يونگ بود كه به وجود ضمير مشتركي در همهي آدميان اصرار ورزيد و محتويات اين ضمير را Archetype يا كهنالگو ناميد. از نگاه يونگ كهنالگوها گوناگوناند؛ اما مهمترين آنها عبارتاند از: نقاب، سايه، آنيما، آنيموس، پيرخردمند و خود. از آنجا كه زبان مولانا در غزلها، به گفتهي مناقبنويسان و شواهد حاضر در متن، زباني نينديشيده و بيشتر شبيه به اعترافهاي شيدايي بر تخت روانكاو است، بارزترين نمود اين كهنالگوها را ميتوان در غزلهاي شمس يافت. مولانا در نمود بخشيدن اين كهنالگوها از رمز استفاده ميكند. اين بخش نگاه ما مبتني بر نقد اسطورهاي است. بخش ديگر به شيوهي آفرينش هنري باز ميگردد. يونگ شيوهي آفرينش هنري را به دو بخش روانشناسانه و ديدهوارانه تقسيم ميكند. شيوهي روانشناختي، شيوهاي است كه از خودآگاهي سرچشمه گرفته است و در برگيرندهي تجربيّات عادي و جاري زندگي و منطقيتر است. اما شيوهي آفرينش ديدهورانه برخاسته از ناخودآگاه و در وراي عقل و انديشه و برتر از درك آدمي است. شيوهي ديدهورانه دقيقاً همان شيوهاي است كه بر مولانا در سرودن غزلها عارض شده است. در اين بخش نگاه ما هم مبتني بر نقد اسطورهاي است، هم نقد روانشناسي.بخش سوم شامل بررسي ديدگاه يونگ در مورد دين و خداست. يونگ، خدا را يك كهنالگو ميداند. او مفهوم خدا را در دو سطح شكل كهنالگويي و محتواي كهنالگويي مطالعه ميكند. خدا در دو سطح مورد نظر نيز در انديشهي مولانا و غزلهاي شمس نمود يافته است. البته لازم به ذكر است در اين مورد ميان آرا علمي يونگ و باورهاي ديني مولانا، تفاوتهايي به چشم ميخورد. در اين بخش نيز، نقد اسطورهاي به همراه نقد روانشناسي مورد توجه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم زمان در دیوان شمس
نویسنده:
شیرین فربدفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
مولانا
,
زمان
,
شعر عاشقانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
لازمانی
,
هنر و علوم انسانی
,
دیوان شمس تبریزی
چکیده :
"زمان" و مصاديق آن، جزء پرکاربردترين و اساسي ترين مفاهيم؛ هم درحوزه ادبيات هم درحوزه دين و هم در حوزه عرفان است؛ بطوريکه در ميان گنجينه های عرفاني و ادبي بزرگاني همچون حافظ، مولانا، سعدی و... بارها از اهميت آن سخن به ميان رفته است.جناب مولانا به دو نوع مرحله درخصوص زمان اشاره مي کند: اولين مرحله، در اين جهان اتفاق افتاده است که در آن، زماني از جنس ويژگي های جرمفيزيکي جاری است؛ اکنون ما اصطلاحاً آن را بعد سوم مي ناميم. و دومين مرحله، مرحله ايست که بعد از اتمام زمان کنوني آغاز مي شود و مي توان آن را "فرازماني" يا "لازماني" ناميد.نکته قابل توجه در ميان دريای عميق ابيات مولانا اينجاست که يک سالک، در مسير عرفان، با مدد عشق، مي تواند از حصار زمان جاری در اين جهان فراتر رود و لازماني را ادراک کرده و درمورد چون وچند آگاهي کسب نمايد؛ همان کاری که خود او نيز بارها از لذت آن سخنگفته است. عقل گويد شش جهت حد است و بيرون راه نيست عشق گويد راه هست و رفته ام من بارها در اين پايان نامه مصاديق زماني، از جهت کاربرد دستوری، مفهومي، ديني، فيزيکي، فلسفي، استعاری و همچنين از ديدگاه تصوف، عرفان قديم، عرفان جديد، عرفان ويژه و مختص مولانا، و نيز حوزه علم کلام و همچنين از ديدگاه جهان های ما بعد )لازماني( مورد بررسي قرار گرفته است. در ميان مآخذ به دست آمده، روز و شب، از جمله پر بسامدترين مصاديق به کار رفته در کليات شمس هستند که مجرايي برای انتقال معاني با عظمت عرفاني گشته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای عرفان مولانا بر اساس غزلیات شمس
نویسنده:
لیلا جهانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
شعر عرفانی
,
هستیشناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
دیوان شمس تبریزی
چکیده :
دیوان شمس به عنوان یکی از مهمترین کتب ادب فارسی است که نه تنها از نظر ادبی حائز اهمیّت فراوان می باشد بلکه از نظر عرفانی نیز قابل تأمّل و بررسی است. با نظر به اینکه آثار محدودی در مورد دیوان شمس تهیّه و تدوین شده است، و این اثر عظیم را تا حدّی مبهم و ناشناخته باقی گذاشته است، بنابراین نباید این نکته را فراموش کرد که ناآگاهی خواننده از اصطلاحات عرفانی آن موجب میشود که او فقط از خواندن این اثر به لذّت ادبی دست بیابد، ولی از درک اندیشه و عرفان آن تا حدود زیادی بینصیب ماند. از اینرو بررسی کلمات عرفانی و فهم عمیق معنا و مفهوم آنها، نقشی اساسی در شناخت غزلیّات شمس برعهده دارد.هدف اصلی کشف و شناخت این واژهها و بررسی دیدگاه مولانا نسبت به آنهاست، که از میان اصطلاحات موجود، شاید نزدیک به 200 واژه برای نخستین بار مورد بحث و بررسی قرار گرفته، تا با این پژوهش، گامی به سوی درک معانی اشعار برداشته شود و موجبات فهم درست از اندیشه وی در غزلیّات شمس فراهم آید. شایان ذکر است مهمترین واژگانی که مولانا دیوان شمس را حول محور آنها بگردش درآورده است عبارتاند: از عشق، معشوق، خاموشی و سکوت، تجلّی، جوشش و حرکت، فنا و در نهایت وصال به بارگاه ملکوتی حضرت حق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید