جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ثواب و عقاب اخروی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
پیامبر اکرم فرمود: هیچ بنده اى نیست که «لا إله إلّا اللّه» بگوید و بر این گفته بمیرد مگر آن که به بهشت در مى آید، گرچه زنا کند و دزدى کند، گر چه زنا کند و دزدى کند آیا حدیث فوق، مردم را در ارتکاب گناه ـ اعم از حق الله و حق الناس ـ جری نمی کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قابل ذکر است: یک) این حدیث از نظر سند ضعیف است اما محتوای آن قابل قبول. هرچند نمی توان هر حدیث ضعیفی را حتما دروغ دانست. دو) گاه نقل قسمتی از یک حدیث سبب به اشتباه افتادن خواننده می شود. همچنین برای درک درست محتوای یک آیه یا یک حدیث، باید آیات و رو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
تهلیل
,
گناه
کلیدواژههای فرعی :
عقاب و ثواب ,
ماهیت ثواب و عقاب ,
آمرزش گناه ,
ثواب و عقاب اخروی ,
ثواب و عقاب در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی فلسفی از مبنای انسان شناختی و انگیزش اخلاقی در اندیشۀ علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
انگیزش اخلاقی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اخلاق قرآنی
,
اخلاق یونانی
,
اخلاق دینی
,
اخلاق یونانی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
عمل اخلاقی ,
تربیت اخلاقی ,
اختیار (صفت) ,
نیت اخلاقی ,
کف نفس ,
قضاء ,
مراتب اخلاق ,
ثواب و عقاب اخروی ,
تحسین دنیوی ,
اخلاق الهی ,
رضایت خدا ,
انگیزه توحیدی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علامه طباطبایی به سه نوع اخلاق؛ یعنی اخلاق یونانی، اخلاق دینی، و اخلاق قرآنی پرداخته، تفاوت این سه مرتبه از اخلاق را در منبع انگیزش اخلاقی آنها جستجو می کند. هنگامی که مشوّق و عامل اساسی انسان برای انگیزه مند شدن نسبت به یک فعل اخلاقی، تحسین اجتماع، رسیدن به ثواب و ترس از عقاب اُخروی یا جلب محبت و رضای خداوند باشد، همه به نوعی با بحث منبع انگیزش در ارتباط است به طوری که با تغییر منبع انگیزش، نوع عمل اخلاقی نیز تغییر می کند. علامه برای هر دیدگاه یک انگیزۀ بیرونی را به عنوان پشتوانه انجام یک فعل اخلاقی معرفی می کند که این خود برخاسته از تلقی خاص از انسان است. وی بی آن که از دو دیدگاه نخست عدول کند بر اخلاق قرآنی تأکید می ورزد و بالاترین انگیزه برای افعال اخلاقی را حصول رضایت و محبت خداوند متعال می داند. از آن جا که نوع انسان شناسی، تعیّن بخش نوع اخلاق شناسی است، انسان در گرو اخلاق برآمده از قرآن نه تنها غیر خدا را اراده نمی کند، اصلاً نمی تواند غیر او را اراده کند. اخلاق قرآنی مبتنی بر محبت همراه با معرفت و اراده است. بر اساس نوعی انسان شناسی، انسان تمام عیار اخلاقی در ساحت معرفتی، حقیقت جو و در ساحت عاطفی، عشق ورز و در ساحت ارادی، خیرخواه است. علامه از میان این سه شاخص اخلاقی، بر حبّ به خدا جهت رسیدن به قرب او تأکید می ورزد و انگیزش های دیگر را مطلوب بالذّات تلقی نمی کند.در این نوشتار، پس از بیان مراتب اخلاقی در اندیشۀ علامه طباطبایی به تحلیل مبنای انسان شناسانه و تبیین انگیزش اخلاقی حاکم بر هر یک اشاره شده است و منبع انگیزش اخلاقی هر مرتبه مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا با توجّه به عذاب و کیفر اعمال، باز این نعمت ها به نفع بشر است؟ در صورتى که اگر زندگى و حیاتى نبود کیفر و عذابى نبود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما بايد تمام آنچه از ناحيه خداست، ارزيابى كنيم و ببينيم خداوند به ما چه داده است و آيا از او جز نيكى سرزده است؟ وقتى در سرنوشت خود انديشه مى نماييم، مى بينيم خداوند ما را براى سعادت آفريده و تمام وسايلى كه در اين راه لازم بوده در اختيار ما گذ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
اعمال انسان
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
عقاب و ثواب ,
ماهیت ثواب و عقاب ,
ثواب و عقاب اخروی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روایاتی می گویند: قطره ای اشک برای امام حسین(ع) سبب آمرزیده شدن همه ی گناهان می شود. از سوی دیگر قرآن می فرماید: هرکس ذره ای کار بد انجام دهد نتیجه اش را می بیند. آیا این روایت و روایت های مشابه با این آیه ی قرآن تناقض ندارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم می فرماید: فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ وَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ.[۱] هر کس به وزن ذره اى نیکى کرده باشد آن را می بیند و هر کس به وزن ذره اى بدى کرده باشد آن را می بیند. طبق این آیه همان گونه که انسان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
اعمال انسان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آمرزش گناه
,
مجازات گناهکار
کلیدواژههای فرعی :
عقاب و ثواب ,
ماهیت ثواب و عقاب ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
ثواب و عقاب اخروی ,
ثواب و عقاب در قرآن ,
گریه برای امام حسین ,
حدیث درباره گریه برای امام حسین ,
ثواب گریه برای امام حسین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر مردی با زنی عمل گناه و شنیع زنا را انجام دهد و بچه ای متولد شود مطابق نظر شرع این طفل نمی تواند مرجع تقلید شود، آیا این حکم شرعی با بیان صریح آیه شریفه « وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى » منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن پاسخ توجه به نكاتي ضروري است: الف) آيه ياد شده در پنج سورة قرآن آمده است[1] از جمله در سوره انعام[2] ميخوانيم: «... و هيچكس جز براي خود عملي انجام نمي دهد و هيچ گنهكاري گناه ديگري را متحمل نميشود سپس بازگشت شما به سوي پروردگارتان است
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
جبر و اختیار(کلام)
,
انسان شناسی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
عقاب و ثواب ,
ماهیت ثواب و عقاب ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) ,
ثواب و عقاب اخروی ,
ثواب و عقاب در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکیلف کسانی که ظلم بسیار کردند و چه بسا بدون سختی مُردند و یا آنها که سختی و آزار بسیار دیدند و با همین زجر و سختیها از دنیا رفتند، چیست؟ مگر بخشی از عواقب و یا اثرات کارهای خوب و بد انسانها در همین دنیا به آنها باز نمیگردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. دربارة اين كه ظالماني بودهاند كه تا دم مرگ زندگي خوب و راحتي داشتهاند و احياناً جان دادن آساني، بايد گفت، اولا: دنيا جاي عمل است نه حساب و کتاب, فان اليوم عملٌ و لاحساب وغدا حساب و لا عمل[1]؛ لذا نبايد توقع اين را داشت انسان ظالم و گناهکار حتما
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
عدل ( صفات )
,
اعمال انسان
,
یوم الحساب
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت ثواب و عقاب ,
ثواب و عقاب اخروی ,
ثواب و عقاب در قرآن ,
آیه 30 شوری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید