جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
پیش سقراطیان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
منطق نزد فیلسوفان پیش از سقراط؛ (فیثاغوریان، سوفیستها، اتمیان)
نویسنده:
آرش کرامتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
فیثاغورثیان
,
سوفسطایی
,
پیش سقراطیان
,
سوفسطاییان
,
فلسفه یونان
,
اصطلاحنامه منطق
,
اتمیان
,
اتمگرایی
,
فیثاغورس و فیثاغوریان
,
منطق قدیم
چکیده :
موضوع این پایاننامه عبارت است از بررسی دیدگاه فلسفی فیلسوفان پیش از سقراط (شامل سه مکتب فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان) به منظور شناسایی آرای منطقی آنها و تعیین اثرگذاری احتمالی این آرا بر منطق ارسطو. مهمترین منبعهای مورد استفاده درز این پایاننامه عبارتند از مجموعه آثار ارسطو، کتاب متفکران یونانی، تاریخ فلسفه یونان و کتاب Die Fragmente der Vorsokratiker. چهارچوب نظری این پژوهش عبارت است از توصیف و تحلیل دیدگاههای فلسفی و منطقی فیلسوفان پیشسقراطی (سه مکتب مورد بحث در این پایاننامه که در بالا اشاره شد) با بهرهگیری از منبعهای موجود و بررسی ارتباط احتمالی این دیدگاهها با دیدگاههای منطقی ارسطو در مرحله پس از آن. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان (لئوکیپوس و دموکریتوس) دارای دیدگاههای منطقی بودهاند؛ و پرسش فرعی عبارت از این است که آیا این دیدگاهها تأثیر مشخصی بر منطق ارسطو گذاردهاند یا تقابل مشخصی با آن داشتهاند. فرضیههای این پژوهش نیز عبارت هستند از اینکه به نظر میرسد در موردهایی مانند «کلّیات»، «مقولهبندی»، «ساختن گزاره»، «تعیین معیار صدق و کذب»، «گونهای از منطق استقرایی یا تمثیلی» و «تعریفهای منطقی»، بحثهای با اهمیتی نزد فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان جریان داشته که مورد توجه ارسطو بودهاند. این پژوهش به روش کتابخانهای صورت گرفته است. عمدة مفاهیم تخصصی این پژوهش را میتوانیم با تعریفهای ارائهشده در زیر ببینیم: - آرای منطقی: ارائة بحثهای مقدماتی و غیرنظاممند دربارة موضوعهایی مانند مقولهبندی، اثبات هندسی، صدق و کذب باورها و گفتارها، وجودداشتن یا نداشتن مفاهیم، ساختار جملهها و چگونگی استدلال. - منطق: یعنی روش استدلال درست. - دیالکتیک یا جدل: استنتاجی است که از مقدمههایی که به طور کلی پذیرفتهشدهاند، به متناقض یک تز دادهشده، استدلال میکنند. - جوهر: آنچه در زیر همه هستیهای دیگر است وتحلیل به آن پایانمیپذیرد. - مفهوم: ایدهای (کلی) است که از امور جزئی انتزاع شدهاست. - معیار یا پیمانة صدق وکذب: آنچه صادق بودن یا کاذب بودن یک گفتار، باور یا شناخت با آن مشخص میشود. - حد: آنچه مقدمههای قیاس ارسطو به آن تحلیل میشوند. - مقولهبندی منطقی: دستهبندی گفتارهای غیرمرکبی که هستی را بیانمیکنند و با ترکیب آنها، گزارههای صادق یا کاذبی دربارة هستی شکل میگیرد. - اصول اعداد فیثاغورسی: جفتهای متضاد در مکتبهای فیثاغورسی که آنها را اصول اعداد میدانستند. - اثبات هندسی: اثبات یک قضیة هندسی با شروع از اصول موضوع و بهکارگیری استدلالهای منطقی. - تقدم منطقی: مقدم بدون مؤخر قابل تصور است، اما مؤخر را نمیتوان بدون مقدم تصورکرد. - تقدم در وجود : اگر مقدم وجودنداشتهباشد، مؤخر وجودنخواهدداشت. در زمینة نقش جوهری اصول دهگانة اعداد و خود عددها (نزد فیثاغورسیان)، قراردادن انسان بهعنوان معیار تعیین صدق و کذب گفتارها و باورها و نفی واقعیت بیرون از او و نیز انکار امکان تناقضگویی (نزد پروتاگوراس و گرگیاس)، بهرهگیری از دیالکتیک (نزد گرگیاس)، انکار عینیتداشتن مفهومها و نفی وجود جوهری زمان (نزد آنتیفون)، ارائة استدلالهایی دربارة نامتناهیبودن شمار شکلهای اتمها و بخشناپذیری آنها (نزد لئوکیپوس)، به-کارگیری استدلالهایی- که امروزه مشخصنیستند- برپایة گواهی حواس برای اثبات اتمها (نزد اتمیان) و توجه به مفهومها و ارائة تعریف از چیزها (نزد پروتاگوراس، گرگیاس و دموکریتوس)دیدگاههای منطقی ارائهشدهاست و نیز فیثاغورسیان به ارائة استدلال برهانی در هندسه نزدیکشدهبودند. شاهدی نشاندهنده این که ارسطو در دیدگاههای منطقی خود، از فیثاغورسیان و اتمیان تأثیرپذیرفته یا تقابل ویژهای با آنها داشتهاست وجود ندارد، اما دیدگاه او در قراردادن واقعیت بیرونی به عنوان معیار صدق و کذب جملهها، در تقابل آشکار با دیدگاه پروتاگوراس و گرگیاس است. پیشنهاد میشود دربارة اثبات قضیههای هندسی که بنابر سندها توسط فیثاغورسیان انجامشدهاست، مطالعة بیشتری برای بررسی سیر تکاملی هندسه صورتگیرد. به تأثیرگذاری فیثاغورسیان بر افلاطون توجهشود. در مورد سوفیستها ضرورتدارد که برای فراهمآوردن پژوهشی کاملتر، به اندیشههای هراکلتیوس و پارمیندس و مکتب وی، پرداختهشود تا اثری که بر سوفیستها داشتند، آشکارگردد. بزرگترین مشکلی که در راه فراهمآوردن این پژوهش قرارداشت، زمان کم درنظرگرفتهشده برای انجام آن بود؛ که باعثشد تا این پژوهش از رشد بیشتر بازماند. از این رو نیازاست تا برای از میان برداشتن این مشکل، اقدام لازم صورتگیرد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیّت ارسطویى یا تبیین ارسطویى
نویسنده:
مریم سالم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبیین فلسفی
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه ارسطو
,
علیت
,
فلسفه علم
,
تفاوت علت و تبیین
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
نگاه ارسطو به پیش سقراطیان ,
زیادت وجود بر ماهیت ,
جوهر و عرض ,
خالق ,
الگوی قیاسی- قانونی تبیین ,
پیش سقراطیان ,
محرک ,
محرک اول ,
جواهر ثانیه ,
هیولی ,
احکام علل اربعه ,
منشأ جهان ,
نقش معرفت شناختی علل ,
تبیین احتمالی ,
ساختار منطقی تبیین ,
تعلق ذات به جوهر ,
چکیده :
فلاسفه علم در عصر حاضر معتقدند کلمه علت (cause) که در ترجمه هاى آثار ارسطو وجود دارد اشتباه است و هیچ گاه منظور ارسطو از معادل یونانى این کلمه (aitia, aition)، آن چیزى نبوده که فلاسفه اسلامى و بعد، فلاسفه مدرسى مى فهمیدند و واژه علت یا causeرا به جاى آن برگزیده اند. به اعتقاد آنها ارسطو تنها به فکر تبیین چگونگى پیدایش پدیده هاى عالم بوده و کارى به علل فراطبیعى پیدایش این پدیده ها نداشته است؛ ازاین رو علت نزد او چیزى جز تبیین نبوده است و علل چهارگانه، تبیین هاى چهارگانه اى هستند که ارسطو از آنها استفاده مى کند تا پیدایش، حرکت و دگرگونى را تبیین کند. این دسته از فلاسفه با تغییر اصطلاح علت به تبیین درصدد اصلاح سوءفهم هاى حاصل از اندیشه ارسطو هستند. با بررسى آثار ارسطو و نیز نواقصى که در نظریه تبیین وجود دارد به خوبى مى توان نادرستى سخن فلاسفه علم را ثابت کرد و نشان داد که ارسطو نه تنها به تحلیل چگونگى پیدایش نظر داشته است، چرایى پیدایش نیز برایش بسیار مهم بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانى انتقادى آموزه قانون طبیعى در حکمت عملى یونان باستان
نویسنده:
محمدحسین طالبى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیش سقراطیان
,
سوفسطاییان
,
فیلسوفان یونان باستان
,
رواقیان
,
قانون طبیعى
,
حکمت عملى
,
نقد قانون طبیعى
چکیده :
دانشمندان دوره اوّل یونان باستان قانون طبیعى را قانونى جهان شمول، ازلى، و بى همتا مى دانستند و از آن به عنوان بنیادى ترین منبع براى اخذ بهترین معیارهاى زندگى بشر یاد مىکردند. مشکلات معرفت شناسانه نسل اوّل سوفسطاییان تأثیرى عمیق در آراى فلسفى نسل هاى بعدى این نحله گذاشت؛ به طورى که در میان آنان، بر سر مسئله اعتبار قانون طبیعى اختلاف نظر پیش آمد. فیلسوفان یونانى که احکام عقل را پایه اى ثابت براى معرفت بشر مى دانستند، از سرسخت ترین حامیان قانون طبیعى در دوره یونان باستان به شمار مى آیند. رواقیان که نقش مهمّى در توسعه بحث قانون طبیعى داشتند، مفاد آن را «زیستن بر طبق طبیعت» مى دانستند.نوشتار حاضر به بیان انتقاداتى خواهد پرداخت که بر آموزه «قانون طبیعى» در دوره یونان باستان وارد است. این انتقادات در دو دسته جداگانه بیان مى شوند: 1) انتقاداتى که در مسئله قانون طبیعى، به طور مشترک، بر همه اندیشمندان دوره یونان باستان وارد است: ابهام مفهومى قانون طبیعى، ابهام مصداقى آن و نیز ابهام در وجه تسمیه آن در حکمت عملى یونان باستان؛ 2) انتقادات نه گانه اى که به طور مجزّا، به محتواى فکرى برخى از این دانشمندان مربوط است. این گزاره ها با عنوان «انتقادات مختص» بیان مى شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علت فاعلی ایجادی در تفکر فلاسفه یونان باستان
نویسنده:
زین العابدین شوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علت فاعلی
,
علت مادی
,
علت مادی
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
پیش سقراطیان
,
علت فاعلی ایجادی
چکیده :
مسئله علت فاعلی از مباحث مهمی است که در فلسفه یونان باستان قابل بررسی است. ما این موضوع را ابتدا در فلسفه پیش سقراطیان، و سپس در فلسفه افلاطون و ارسطو پی خواهیم گرفت. برخی از فلاسفه یونان فقط به علت طبیعی یا همان مادة المواد معتقدند و برخی دیگر به علت فاعلی غیرطبیعی غیرایجادی معتقدند. بر اساس مبنای فکری آنها، وجود از لاوجود به وجود نمی آید، در نتیجه این جهان قدیم است و نمی تواند ایجاد کننده ای داشته باشد. پس خلق از عدم در اندیشه فلاسفه یونان باستان برخلاف مبنای آنهاست. با توجه به ظاهر آثار این فلاسفه، آنها به خلقتی که در ادیان ابراهیمی مطرح شده، معتقد نیستند. از این رو، «خدا» در اندیشه این فلاسفه با «خدا» در ادیان الاهی متفاوت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید