جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
صدق منطقی (خبری)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
حقيقت و صداقت: بحثي در تبارشناسي [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bernard Williams (برنارد ویلیامز)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Princeton University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق منطقی (خبری)
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
صدق منطقی (خبری)
,
اخلاق باور
,
اخلاق باور(اصطلاح وابسته)
,
صدق اخلاقی (مخبری)
چکیده :
ترجمه ماشینی: راستگو بودن به چه معناست؟ حقیقت چه نقشی در زندگی ما دارد؟ اگر راستگویی را رد کنیم چه چیزی را از دست می دهیم؟ هیچ فیلسوفی بهتر از برنارد ویلیامز برای پاسخ به این سؤالات مناسب نیست. او که با ترکیب مشخصه اش از اشتیاق و سادگی ظریف می نویسد، ارزش حقیقت را بررسی می کند و آن را کمتر و بیشتر از آنچه تصور می کنیم، می یابد. فرهنگ مدرن دو نگرش را نسبت به حقیقت نشان می دهد: سوء ظن به فریب خوردن (هیچ کس نمی خواهد فریب بخورد) و شک در اینکه حقیقت عینی اصلاً وجود دارد (هیچ کس نمی خواهد ساده لوح باشد). این تنش بین تقاضا برای صداقت و تردید در یافتن حقیقت، یک پارادوکس انتزاعی نیست. این پیامدهای سیاسی دارد و نشانه این خطر است که فعالیت های فکری ما، به ویژه در علوم انسانی، ممکن است خود را تکه تکه کنند. رویکرد ویلیامز، در سنت تبارشناسی نیچه، فلسفه، تاریخ و روایتی تخیلی را درمورد چگونگی بروز نگرانی انسان با حقیقت در هم می آمیزد. او بدون انکار اینکه ما باید نگران احتمالی چیزهایی باشیم که بدیهی می دانیم، از حقیقت به عنوان یک هدف فکری و یک ارزش فرهنگی دفاع می کند. او دو فضیلت اساسی حقیقت را مشخص می کند، دقت و صداقت، که هدف اولی کشف حقیقت و دومی بیان آن است. او اشکال مختلف روانشناختی و اجتماعی را که این فضایل به خود گرفته اند توصیف می کند و می پرسد که امروز چه ایده هایی می تواند به بهترین وجه آنها را درک کند. حقیقت و حقیقت چالشی قدرتمند برای این باور مد روز است که حقیقت ارزشی ندارد، اما به همان اندازه برای ایمان سنتی که ارزش آن خود را تضمین می کند. برنارد ویلیامز به ما نشان می دهد که وقتی احساس ارزش حقیقت را از دست می دهیم، چه از نظر سیاسی و چه از نظر شخصی چیزهای زیادی از دست می دهیم و ممکن است همه چیز را از دست بدهیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباب واقعیتهای منطقی: واقعگرایی دربارۀ رابطۀ نتیجۀ منطقی
نویسنده:
محمدمحسن حائری؛ داود حسینی
نوع منبع :
مقاله , نمایه مقاله
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق منطقی (خبری)
,
متافیزیک منطق
,
اصطلاحنامه منطق
,
نتیجه منطقی
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
واقعگرایی منطقی
,
رابطۀ نتیجۀ منطقی
چکیده :
به یک تعبیر، واقعگرایی درباب منطق واقعگرایی درباب موضوع منطق است.اما، منطق واقعاً دربارۀ چیست؟ صحبت از منطق کم و بیش به معنای صحبت از رابطۀ نتیجه منطقی تلقی میشود؛ رابطهای که میان مقدمههای یک استدلال و نتیجۀ آن استدلال برقرار است. در تاریخِ منطق همواره اینچنین نبودهاست:در قرن بیستم دیدگاه فرگه-راسلی مبنی بر تلقیکردنِ منطق به عنوان مجموعهای از صدقهای منطقی در جامعۀ علمی حاکم بود. در این مقاله ابتدا دلایلی ارائه خواهیم کرد که نشان دهد که بهتر است که موضوع علم منطق را رابطۀ نتیجۀ منطقی بدانیم و نه صدق منطقی. آنگاه دلایلی ارائه می کنیم تا نشان دهیم که چرا بحث دربارۀ متافیزیک منطق اهمیت دارد. در متافیزیک منطق، نظریات واقعگرا عموماً فرض کردهاند که موضوع علم منطق صدق منطقی است.در تقابل با این رویکرد غالب، الگوهایی ارائه کردهایم که با فرض اینکه موضوع منطق رابطۀ نتیجۀ منطقی باشد، چگونه میتوان درباب منطق واقعگرا بود. این الگوها الهام گرفته از راهحلهایی هستند که در ذیل مسئلۀ متافیزیک رابطهها در تاریخ متافیزیک مطرح شدهاند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 24 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن
نویسنده:
محمد جواد اصغری، محمود موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
تجربه دینی به مثابه برهان بر وجود خدا
,
ریچارد سوئین برن
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک (معرفت شناسی) ,
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
ادراک انسان ,
ادراک حسی ,
ادراک حسی خدا ,
اصل ساده باوری ,
اصل گواهی ,
سوژه ,
صدق منطقی (خبری) ,
حافظه (معرفت شناسی) ,
عقل گرایی انتقادی ,
صدق منطقی (خبری) ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
ارزش معرفتی تجربه دینی ,
شیء(حکمت اشراق) ,
معرفت حافظه ای ,
حافظه ,
اصل بنیادین عقلانیت ,
اطلاق بر حافظه ,
اصل ایجابی ,
احتمال واقع نمایی شئ ,
حجیت تجربه دینی ,
چالش ناسازگاری ,
تعارض تجارب دینی ,
ادراک تجربی ,
قدرت ادراکی تجربه دینی ,
شرایط غیرقابل اعتماد ,
علت حقیقی تجربه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
برهان تجربه دینی یکی از مهمترین براهین اثبات وجود خدا در مغرب زمین است. سویین برن- فیلسوف خداباور - بر اساس اصول خاصی که آنها را «اصل آسان باوری» و «اصل گواهی» مینامد، تقریر ویژهای از این برهان ارائه نموده است که توجه فلاسفه دین را به خود جلب نموده است. در این پژوهش سعی شده است ضمن توضیح اصول مزبور، تقریر سویین برن از این برهان تبیین گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه خطاناپذیری مشاهدات عرفانی
نویسنده:
رضا حسینی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره)
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
ملاک مشاهده عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
ابلیس ,
علم حصولی ,
مکاشفه ,
سالک ,
وسوسه شیطان ,
الهامات قلبی ,
علم حصولی ,
راه کشف و شهود ,
ابلیس ,
دریافت شهودی حقیقت ,
قرآن ,
خطاپذیری ,
صدق منطقی (خبری) ,
صدق منطقی (خبری) ,
قرآن ,
حقیقت ,
سالک ,
حقیقت ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علوم فطری حصولی(مقابل علوم حضوری فطری) ,
علوم حضوری فطری(مقابل علوم فطری حصولی) ,
علم حضوری ,
دریافت شهودی ,
صیانت از خطا ,
ضرورت میزان ,
علوم حصولی ,
میزان خاص ,
میزان عام ,
صیانت علوم عقلی ,
صدق اخلاقی (مخبری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
با توجه به روش عرفان که مبتنی بر دریافت شهودی و علم حضوری است، رسالت مهم عرفانپژوهان و فیلسوفان علم، پرداختن به ماهیت «مشاهدات عرفانى» و پاسخگویی به پرسشها و ابهامهای فراوان این «روش» دستیابی به حقیقت است. از جمله این مباحث، امکان خطا در مشاهدات عرفانى، و در صورت محتمل بودن خطا، بررسی «میزان»هاى صیانت از خطا در مشاهدات است. این نوشته بر آن است که ضمن نقد نظریه «خطاناپذیری مشاهدات عرفانی» و با تحلیل و بررسی سخنان بزرگان این وادی، ضرورت وجود «میزان» را برای مشاهدات عرفانی، به اثبات برساند. روشن است که پس از اثبات ضرورت وجود میزان، شمارش و تبیین گستره کارامدی این میزانها، دارای بحثها و فروع فراوان است که باید در جاى دیگرى بدان پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه کارنپ در مورد علم تالیفی پیشین
نویسنده:
احمدی محمدامین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
معنا
,
قرارداد گرایی
,
علم تالیفی پیشین
,
تالیفی و تحلیلی
,
تحلیلیت
,
حذف مابعدالطبیعه
,
تحلیل منطقی زبان
,
صدق منطقی (خبری)
,
اصل تحقیق پذیری تجربی
,
اصل تایید پذیری تجربی
چکیده :
رودلف کارنپ منکر هرگونه علم تالیفی پیشین است. دلیل عمده او بر نفی هرگونه شناخت(علم) تالیفی پیشین، تعریف معناداری برطبق اصل تحقیق پذیری تجربی و یا تایید پذیری تجربی است. بر طبق این تئوری، جمله ای که قابلیت آزمون و تایید تجربی را نداشته باشد، شبه قضیه ، مهمل و فاقد معناست. این گونه ازجمله ها، هرچند به نظر می آید که مساله ای را مطرح میکند اما در واقع مساله نماست که بر اثر سو استعمال زبان و ابهام زبان طبیعی پدید می آید. لذا با کاربرد تحلیل منطقی زبان در مورد این گونه از جمله ها معلوم می شود که اساسا مساله ای در کار نبوده است و چه مغالطی بودن این گونه از قضایا روشن می شود. کارنپ با اینکه برای احکام ریاضی ضرورت صدق قائل است، و به همین دلیل، این گونه از احکام را نوعی تعمیم احکام تجربی نمی شمارد، مع ذلک آنها را ناقض تجربه گرایی نمی داند. چون به نظر او این گونه از احکام از نوع تحلیلی است و صدق و کذب آنها تنها با معلوم ساختن معانی واژه های آنها معلوم می گردد. حقایق بنیادین منطق که محک و معیار تحلیلیت است مبتنی بر تعریف ضمنی کلماتی است که درآنها به کار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدق های منطقی غیرضروری از منظر زالتا
نویسنده:
محمدعلی حجتی، محمد سعیدی مهر، شهرام شهریاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
صدق منطقی (خبری)
,
جهان ممکن
,
بالفعل گرایی
,
ممکن گرایی
چکیده :
رأی سنتی درباره صدق های منطقی، آن ها را ضروری می داند اما به ضروری بودن این صدق ها از منظرهای مختلف انتقادهایی وارد شده است. دیوید کاپلان و ادوارد زالتا با معرفی عملگرهایی منطقی مدعی اند که می توان جملاتی ساخت که بنا بر تعریف متعارف صدق منطقی باشند، با این حال در همه جهان ها صادق نباشند. ویلیام هانسن مثال های زالتا را مبتنی بر پیش فرض هایی ناموجه می داند و به ویژه مفهوم اعتبار جهان بالفعل را تلقی درستی از اعتبار در صدق های منطقی نمی داند اما زالتا و نلسن در مقاله ای به انتقادهای او پاسخ می دهند و آن انتقادات را مبتنی بر آرائی دفاع ناپذیر می دانند. در این مقاله ابتدا صدق منطقی و تبیین تارسکی از آن را معرفی می کنیم سپس به ارائه مثال های کاپلان و زالتا می پردازیم. آنگاه انتقادات هانسن و پاسخ هایی را که به آن ها داده شده ذکر می کنیم و در انتها می کوشیم ریشه این اختلاف را در مبانی ما بعد الطبیعی طرفین بحث نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت شناسی نمایه ای
نویسنده:
سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت شناسی
,
کلمات نمایه ای
,
دیوید کاپلان
,
نظریه دلالت مستقیم
,
دلالت لفظی
,
فلسفه منطق
,
فلسفه زبان
کلیدواژههای فرعی :
معنای لغوی ,
صدق منطقی (خبری) ,
ضمیر اشاره ,
تفسیر صوری ,
نظریه حداقلی صدق(اصطلاح وابسته) ,
شکل منطقی گزاره ,
نظریه استخوان خالی ,
کاراکتر کلمه ,
عمل اشاره ,
اجزای معنا ,
مدلول معنا ,
کلمات نمایه ای محض ,
کلمات نمایه ای اشاره صحیح ,
نظریه نمایه ای ضمیرهای اشاره ای ,
گزاره طبیعی ,
ضمیر اشاره ای مرکب ,
نظریه حداکثری ,
نظریه میانه ای ,
درک عرفی زبان ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
دیوید کاپلان کلمات نمایه ای را به نمایه محض و ضمیر اشاره صحیح تقسیم میکند و معتقد است که در رابطه با دلالت شناسی این کلمات، کلمات نمایه ای محض دارای کاراکتر (معنای لغوی) بوده و در متن است که مدلول (یا محتوای) آن ها تعیین می شود. اما ضمایر اشاره ای صحیح فاقد کاراکتر میباشند و تنها وقتی که در یک متن به کار می روند دارای کاراکتر می شوند به همراه آن متن مدلول خود را معین می کنند. او این نظر اخیر را از فرگه اقتباس کرده است. در نظریه ‹‹ استخوان خالی›› (کنایه از این که مشارالیه کافی است و عمل اشاره را لازم ندارد) هر دو قسم از کلمات نمایه ای دارای کاراکتر مستقل از متن بوده ولی از مولفه های متن، خود مشارالیه می باشد نه عمل اشاره. نی تن سمن اجمالا نظریه اخیر را قبول می کند و برای تمام کلمات نمایه ای کاراکتر مستقل قایل است، اما متن را شامل عمل اشاره می داند نه مشارالیه. به نظر می رسد در میان این سه نظریه، نظریه سمن مویدات شهودی بیشتری داشته باشد و تفسیر بهتر و منطقی تری را از دلالت شناسی کلمات نمایه ای ارایه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید