جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
مبانی فلسفی معرفت تاریخی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Murray G. Murphey (موری جی. مورفی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: مرور کتاب: «این فلسفه بالاترین درجه است. چندین مورد از اساسی ترین و چالش برانگیزترین مسائل فلسفی با دقت تحلیلی، ظرافت، اصالت، پیچیدگی فنی، آشنایی دقیق با ادبیات گسترده مرتبط و شفافیت مورد بحث قرار می گیرند. آنچه به نظر من هیجان انگیزتر است، روشی است که مورفی می تواند بر اساس تسلط شگفت انگیز بر ادبیات گسترده اخیر در زمینه های مختلف، یک مورد قدرتمند برای طبیعت گرایی عملگرا و رئالیسم طبیعی ایجاد کند. هر کسی که به مسائل اساسی معرفت شناسی و متافیزیک علاقه مند باشد، این بحث را جذاب خواهد یافت. ”- پیتر اچ هار «این کتاب با شکوه نوشته شده است، به طور محکم در ادبیات استوار است و نکات اصلی آن را با دقت بیان می کند. در اینجا یک کتاب است که در حال حاضر مورد نیاز است. این یک کتاب مهم و با استدلال است و من مشتاق هستم که داشته باشم. جذاب است!» - رالف مک اینرنی «این یک کتاب تاثیرگذار است. نویسنده متفکر روشنی است و بسیار مؤثر می نویسد. علاوه بر این، موضوع نه تنها برای مسائل تاریخ‌نگاری، بلکه در بسیاری از بحث‌های معاصر که به دانش مربوط می‌شوند، محور است.» - خورخه جی ای گراسیا «این یک کار خارق‌العاده است. این یک بورس تحصیلی است که با دقت استدلال شده و بسیار اصلی است. این کتاب یک استدلال طولانی برای تفسیر واقع بینانه از نوشته و ارزش تاریخ است. باید آن را کاری آموخته، روشن، منسجم و متقاعدکننده نامید. خواندن آن به معنای شناخت ارزش آن است.» - جود پی دوگرتی، ویراستار، بررسی متافیزیک
حرکة التاریخ وسننه عند علی وفاطمة علیهما السلام
نویسنده:
نبیل الحسنی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
محتوای کتاب: مقدمة الكتاب؛ الفصل الأول: حركة التاريخ عند العرب قبل الإسلام؛ الفصل الثاني: دور القرآن في حركة التاريخ وسننه؛ الفصل الثالث: حركة التاريخ وسننه عند رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم؛ الفصل الرابع: حركة التاريخ وسننه عند الإمام علي عليه السلام؛ الفصل الخامس: حركة التاريخ وسننه عند فاطمة الزهراء عليها.
چند حدیث پیرامون اهمیت تاریخ و تاریخ نویسی با متن عربی حدیث و منبع آن بنویسید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در باره تاریخ و اهمیت مطالعه آن و تفکر در حالات گذشتگان، در آیات و روایات فراوان سفارش شده است؛چراکه مطالعه و تفکر در تاریخ و سرگذشت پیشینیان باعث عبرت و درس گرفتن از راه و رسم آنان برای ترسیم برنامه های آینده خواهد بود. این موضوع به ویژه در سخنان ام بیشتر ...
چرا باید تاریخ را که دست نوشته عده ای انسان (جایز الخطا) است، پذیرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اشکالی که در پرسش شما وجود دارد، تنها به علم تاریخ برنمی گردد، بلکه تمام علوم بشری را در بر خواهد گرفت و با این استدلال، نباید هیچ علم و دانشی را پذیرفت، و در پی آن، مدارس و دانشگاه ها، باید تعطیل شده و علم آموزی و دانش اندوزی را نیز متوقف نمود. یقین بیشتر ...
مقایسه فلسفه علم تاریخ از دیدگاه ابن‌خلدون و استاد مطهری
نویسنده:
موسی نجفی، علیرضا جوادزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عبدالرحمن ابن خلدون، تاریخ را به «ظاهر» و «باطن»، و استاد مرتضی مطهری، آن را به سه نوع «نقلی»، «علمی» و «فلسفة (نظری) تاریخ» تقسیم کرده اند. ظاهر تاریخ با تاریخ نقلی، و باطن تاریخ با تاریخ علمی، قابل تطبیق است. اما ابن خلدون، واژة معادلِ فلسفه (نظری) تاریخ براساس اصطلاح استاد مطهری را مشخص نساخته، و در این زمینه بحثی به صورت مستقیم طرح نکرده است. با وجود تأیید کلی هر دو اندیشمند نسبت به تاریخ نقلی، به نظر می رسد اعتماد شهید مطهری به مطالب تاریخ نقلی، در مقایسه با ابن خلدون بیشتر است. علی رغم آنکه قانون مندی تاریخ و اجتماع انسانی (به عنوان باطن تاریخ یا تاریخ علمی)، نزد هر دو متفکر، مسلّم می باشد، استاد مطهری، دستیابی به آن قوانین را، به دلیل پیچیدگی انسان و به ویژه جامعه انسانی، دشوار دانسته است. اما ابن خلدون، در مقام عمل، با تسامح زیاد و نقض های متعدد، اقدام به بیان قوانین اجتماعی فراوان نموده است. از سوی دیگر، برخلاف استاد مطهری، که تاریخ علمی را مبتنی بر «اصالت جامعه»، و نیز روند علم تاریخ را رو به تکامل می داند، از مطالب ابن خلدون چنین برداشتی به دست نمی آید.
ارزش معرفت شناختی گزاره های تاریخی
نویسنده:
عبدالله محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از جمله مسائل مهم در معرفت شناسی و نیز در فلسفة علم تاریخ واقع نمایی گزارش های تاریخی است. این موضوع یکی از نتایج شاخة «معرفت شناسی دلیل نقلی» است، که در میان معرفت شناسان غربی با عنوان «مسئلة تحویل گرایی و غیرتحویل گرایی» مطرح است. این مقاله درصدد تبیین چگونگی و میزان تحصیل این دغدغه است و آشکار می کند که واقع نمایی مراتب مختلفی دارد و اخبار ثقات می توانند تا حد اطمینان و قطع نیز معرفت بخش باشند. در کنار توجه به میزان وثاقت گوینده، توجه به قراین داخلی و خارجی نیز ضروری است. بدیهیات عقلی و نتایج آن، مسلّمات نقلی و مسلّمات علم تجربی از معیارهای بررسی محتوای گزارش های تاریخی اند.
صفحات :
از صفحه 159 تا 188
مطهری و مفاهیم تاریخی در قلمرو فلسفه علم تاریخ
نویسنده:
ملایی توانی علیرضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
پرداختن به فلسفه تاریخ و نیز برانگیختن صاحبان علم و خرد به تفکر درباره تاریخ، از دغدغه های استاد مطهری بود. وی در حوزه مسایل معرفت شناسی تاریخی مباحث گسترده ای دارد و درباره فلسفه علم تاریخ و به ویژه تعریف ها و مفاهیم تاریخی نیز صاحب آرای گوناگونی است. این پژوهش می کوشد با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و از راه مراجعه مستقیم به آثار مطهری، به معرفی، نقد و بررسی آرای او در این زمینه بپردازد.بر اساس دستاوردهای این تحقیق، به دلیل اتکای مطهری بر چند مبنای متفاوت معرفتی، مباحث او در حوزه فلسفه تاریخ، حاوی تناقض ها و نارسایی هایی است. شاید علت اصلی این امر، فقدان تخصص تاریخی او، به ویژه در حوزه فلسفه علم تاریخ باشد، عرصه ای که به علت کثرت مشغله های فکری مطهری، زمینه لازم برای ورود او به آن فراهم نیامد. به علاوه، خاستگاه این علم غرب است و در روزگار او بسیاری از آثار مربوط به آن، به زبان فارسی ترجمه نشده بود. اما به علت اشراف مطهری به نظرگاه های اسلام و تسلط او بر فلسفه اسلامی، آرای او در حوزه فلسفه نظری تاریخ از استحکام، قوت و جذابیت فراوان برخوردار است.
صفحات :
از صفحه 145 تا 170
  • تعداد رکورد ها : 7