جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عرفان مسیحی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
مقایسه مقامات عرفانی از دیدگاه پدران صحرا و عارفان مسلمان در چهار قرن اولیه (میلادی و هجری)
نویسنده:
بادامی علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
پدران صحرا
,
عرفان مسیحی
,
مقامات
,
عارفان مسلمان
,
ابونصر سراج
چکیده :
عرفان، گرایش معنوی گسترده ای است که بیشتر در میان پیروان ادیان دیده می شود، و اساسا ادیان در زمینه های عرفانی با یکدیگر قرابت و تفاهم بیشتری دارند، چنان که بین دو نظام عرفان عملی مسیحیت و اسلام، این تشابه و تفاهم بسیار زیاد است. مقاله حاضر، به مقایسه مقامات عرفانی در نزد پدران صحرا و تصوف اسلامی در چهار قرن اولیه می پردازد. در آغاز مقاله، به چگونگی شکل گیری سخنان پدران صحرا در چهار قرن اولیه میلادی و پیدایش تصوف اسلامی و اهمیت عرفان عملی در هر دو نظام فکری اشاره شده، و در متن، بر اساس تقسیم بندی ابونصر سراج، در کتاب اللمع فی التصوف است که در آن به ترتیب، هفت مقام توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا آمده است. در همه موارد ابتدا آیاتی از قرآن و کتاب مقدس که مورد استناد عارفان مسلمان و مسیحی بوده، ذکر شده، سپس از پیامبر اسلام و عیسی مسیح سخنی نقل شده است، و سخنانی از بزرگان صوفیه هر دو نظام، متناسب با هر مقام بیان و تحلیل شده است. بر پایه این سنجش، زهد اسلامی معتدل تر از گوشه نشینی راهبان مسیحی به نظر می رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سکوت گرایی، لاادری گرایی و عرفان: ترسیم گفتمان فلسفی شرق و غرب [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
,
آگنوستیسیسم
,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب)
,
عرفان شرقی
,
الهیات عرفانی مسیحی
,
ندانمانگاری مسیحی
,
سکوت گرایی (فلسفه مسیحی)
,
ندانمگرایی (دیدگاهی فلسفی)
,
الهیات عرفانی شرقی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب مجموعه بی نظیری از مقالات در مورد جنبه های مختلف فلسفی حقیقت و واقعیت ناشناخته و ناشناخته جهان کیهانی را ارائه می دهد. این کتاب تحلیلی نظام مند از سه نظریه فلسفی ساکت گرایی، اگنوستیک و عرفان ارائه می دهد و خوانندگان را با مبانی معرفت عرفانی مورد ادعای مکاتب فلسفی شرق و غرب آشنا می کند. مباحث فلسفی مربوط به حصول حقیقت، عینیت آن و ابعاد مختلف آن همراه با کاربرد اندیشه های مربوط به ساکت گرایی، اگنوستیسیسم و سنت های متافیزیکی- عرفانی در فلسفه به بحث، مناظره و گفتگو می پردازد. محدوده و حدود دانش، شیوه زندگی مربوطه، عبارات و اخلاق آن، مکاشفه عرفانی، وصف ناپذیری غایی، رئالیسم ارزشی، و ایمان و عقل را با تمرکز اولیه بر مکاتب هندوئیسم کلاسیک بررسی و به طور دقیق تعریف می کند. بودیسم، جینیسم، آگنوستیسیسم، باول ها، سنت های یونانی، فرافلسفه مدرن غرب، و بحث های آرام گرایانه معاصر در دین و الهیات. این مجموعه بصیرتی باید مورد توجه محققین مستقل، دانشجویان و اساتید فلسفه، کلام، عرفان و اگنوستیک، مطالعات فرهنگی و مطالعات دینی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسهی دیدگاه کییرکگور و ویتگنشتاین حول موضوع "امر رازآمیز"
نویسنده:
سیدهادی ساداتی؛ استاد راهنما: احمدعلی حیدری؛ استاد مشاور: فرشته نباتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
,
عرفان
,
عرفان غربی
,
امر رازآمیز
چکیده :
پایان نامه ی پیش رو، حول مقایسه ی امر رازآمیز در تفکر کرکگور و ویتگنشتاین می باشد. این مسئله در تفکر هر دو اندیشمند، جایگاه مهمی را دارد که در این پژوهش، ما سعی کردیم بعد از شرح زندگی و اندیشه ی هر دو متفکر مدنظر، با مقایسه ی جز به جز تفکرات این دو در زمینه های اخلاق، دین، سکوت و نقادی فلسفه راه را برای مقایسه ای عمده تر هموار کنیم. و در انتها با مقایسه و جمعبندی وجوه تشابه، نتیجه گیری ای از این مقایسه ارائه دادیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متافیزیک و عرفان: جنبهها و عناصر عرفانی در آثار متفکر چک کارل تیها
نویسنده:
Martin Vašek ,Andrea Blaščíková ,Rastislav Nemec
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
,
متافیزیک
,
عرفان
,
عرفان مسیحی
,
فلسفه مسیحی
چکیده :
ترجمه ماشینی: کارل تیها، متکلم و فیلسوف چک (1923-2016) از تفکر موریس بلوندل پیروی کرد. او می خواست پایه های فلسفه استعلایی را بسط و تعمیق بخشد. او امکانات یک متافیزیک جدید را درک کرد، که تنها در یک روش تفکر سه گانه - دانش، خواستن، وجود - ایجاد می شود. او در اصل معتقد بود که نظریه اساسی فلسفی، نظریه تبدیل اخلاقی است. تیها رویداد تبدیل اخلاقی را به عنوان یک چرخش عرفانی درک کرد، دگرگونی که در آن ما خود را با درک خود در ارادت به دیگران می یابیم. در این تحول، تلاش برای متافیزیک که مبتنی بر روابط بین فردی است، به هدف خود می رسد. متافیزیک خود را حذف می کند و در الهیات ادغام می شود. الهیات سرانجام به این نتیجه می رسد که حقیقت در اختیار ما نیست بلکه ما را تعقیب می کند. الهیدان و فیلسوف کارل تیها، همانطور که می نویسد، خود را با اراده ای متحد کرده است که نمی دانیم ما را به کجا می رساند و از ما چه خواهد خواست. چیزی از خود باقی نمانده بود. مابعدالطبیعه و عرفان در اندیشه و کار او یکی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دستور زبان و شکوه: ارتدکس شرقی، ویتگنشتاین "مصمم" و الهیات روآن ویلیامز [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Cox, D. Michael: کاکس، دی. مایکل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تثلیث
,
عشای ربانی
,
عرفان مسیحی
,
مسیحیت ارتدکس شرقی
,
مراسم عشای ربانی
,
تثلیث مسیحی
,
انگلیکن
,
عرفان یهود
,
ویتگنشتاین و زبان
,
الهیات تومیستی
,
فلسفه زبان ویتگنشتاین
,
الهیات ارتدکس
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه استدلال می کند که پرورش یک تخیل الهیات غیردوگانه مسیحی می تواند با توجه به همگرایی بین غیردوگانه گرایی زبانی فلسفه ویتگنشتاینی و غیردوگانه انگاری الهیاتی-تخیلی عرفان یهودی و مسیحی باستان (که متعاقباً منعکس شد) منبع سودآوری باشد. در الهیات ارتدکس شرقی، آیین عبادت و شمایل نگاری). من این همگرایی را با استفاده از نوشتههای روآن ویلیامز، که تعامل او با هر دو سنت گواه ثمربخشی رویارویی متقابل بعدی آنها است، تنظیم میکنم. ابتدا، به عنوان توضیح، فصل اول ادعا میکند که اندیشه ویلیامز عمیقاً تحت تأثیر الهیات ارتدکس قرار گرفته است، به ویژه در «شخصیت گرایی کنوتیک» که الهیات تثلیثی، پنوماتولوژی و انسان شناسی الهیاتی او را تحت تأثیر قرار می دهد. دوم، به عنوان یک موضوع تفسیر، فصل دوم تا چهارم مسیر اندیشه ویلیامز را از یک مفهوم بیش از حد رسمی از اتحاد "عمدی" به سمت یک مفهوم بسیار "ضخیم تر" از مشارکت که توسط بازتاب زیبایی شناختی او و از طریق تعامل پربار بین واژگان» انرژی های الهی و مشارکت تومیستی. در نهایت، در حالتی سازنده تر، فصل های پنجم تا هشتم برنامه ای از گفت و گوی متقابل روشن بین دو غیردوآلیسم را دنبال می کند، و پیوندهای بیشتری را بین سنت ها با توجه به الهیات، فلسفه زبان و پرورش تخیل دینی- الهیاتی ایجاد می کند. . پایاننامه با بررسی تأملات ویلیامز در مورد آیین ارتدکس به اوج خود میرسد، و هم پیوند بین عبادت و شعر و هم اهمیت برای الهیات توجه به شکلگیری یک «انسانیت مذهبی» که قادر به ساکن شدن در وضعیت «توجه بیخود» باشد، برجسته میکند. صبورانه به آنچه داده می شود توجه می کند - به روی شگفتی شگفت انگیز از جهان روشن شده توسط عشق الهی باز است. در این قرائت، «شگفتی آشکار» عشای ربانی یک تعلیم و تربیت معنوی را تقطیر می کند که در آن علت و معلول هر دو عبادی هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلام سلبی نزد دیونیسیوس مجعول
نویسنده:
مریم السادات نوابی، محمد ایلخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دیونوسیوس آریوپاگی
,
شناخت سلبی خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
خیر ,
ذات خدا ,
روح القدس ,
وجود مطلق ,
کنز مخفی ,
الوهیت ,
صفات الهی ,
انجیل ,
الهیات ایجابی ,
کتاب اشعیا ,
اسماء مطلق ,
عرفان مسیحی ,
وصال حق ,
مفاهیم انتزاعی ,
کلام ایجابی ,
قرآن ,
تعلیم تورات محرف ,
سلوک عرفانی مسیحی ,
تجلیات معقول خدا ,
ستایش سلبی خدا ,
مراتب معرفت انسان ,
وصف ناپذیری خدا ,
زبان و وجود ,
سلسله مراتب ظهور خداوند ,
اسماء محسوس ,
اسماء معقول ,
ادراک ناپذیری خداوند ,
کلام رمزی ,
رساله اسماء الهی ,
مشیت خیرخواهانه ,
اسم خیر ,
اسم وجود ,
اسم حکمت ,
مراتب زبان ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از موضوعات مهم فلسفه دین بحث از زبان دین و کلامی است که با آن می توان از خداوند سخن گفت. طرح این موضوع در کتب کلامی و عرفانی به دورانی بسیار پیش از طرح آن در فلسفه دین نوین باز می گردد. دیونیسیوس مجعول از جمله متقدمانی است که بحث زبان دین را بسیار نظام مند در مجموعه آثار خود مطرح کرده است. دیونیسیوس در سخن گفتن از خداوند و توصیف او کلام سلبی را به کلام ایجابی ترجیح می دهد. به عقیده دیونیسیوس زبان سلبی، زبان معقولات است و انسان زمانی که در سیر و سلوک معنوی و معرفتی خود به مرتبه معقولات برسد خداوند را با زبان سلب ستایش خواهد کرد. می توان گفت کلام سلبی که دیونیسیوس از آن سخن می گوید به مرتبه خاصی از معرفت انسان مربوط می شود. او زبان سلب را نه به ذات خداوند، بلکه به تجلیات معقول خداوند نسبت می دهد. دیونیسیوس تجلیات معقول و غیبی خداوند را با اصطلاحاتی مانند «مافوق وجود» می ستاید. از نظر او، سزاوار نیست چیزی که مافوق و فراتر از هستی است با زبان هستی ستایش شود. به همین دلیل کلام سلبی بهترین زبان در توصیف خداوند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی عرفان های نوظهور در سینما
نویسنده:
زهره علامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عرفان مسیحی
,
عرفان های نوظهور
,
عرفان نوظهور
چکیده :
این تحقیق تحت عنوان "بازنمایی عرفان های نوظهور در سینما" به این مسأله می پردازد که عرفان های نوظهور در سینمای شرق و غرب چگونه بازنمایی می شوند. بدین منظور دو فیلم "دالان سبز" و "بهار تابستان پاییز زمستان و دوباره بهار" مورد بررسی قرار گرفت و "نظریه بازنمایی"از "استوارت هال"، "امپریالیسم فرهنگی" برگرفته ازآرای "یوهان گالتونگ" و "امانوئل والرشتاین" وهمچنین نظریه "شرقی شدن" "کالین کمپبل" به عنوان چارچوب نظری انتخاب شد. روش کار دراین تحقیق نشانه شناسی است و با تکیه بر الگوی سلبی _کاودری صحنه های فیلم تحلیل می شود . 35 نمای مرتبط با آیین بودایی از مجموع 678 نمای فیلم دوباره بهار و 43 نمای مرتبط با عرفان مسیحیت نیز از مجموع 2197 نمای موجود در فیلم دالان سبز تحلیل می شود و میزانسن (صحنه پردازی ، وسایل صحنه ، رمزهای لباس ، رمزهای ارتباط غیرکلامی) و رمزهای فنی(اندازه نما ، زاویه دوربین ، نوع عدسی ، ترکیب بندی ، وضوح ، رمزهای نورپردازی ، رمزهای رنگ و فیلم خام)آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. داده های بدست آمده دراین تحقیق حاکی از آن است که در عرفان شرقی(باتکیه بر بوداییسم)کمال گرایی و توجه به ماورإارزش محسوب می شوداما درغرب،نگاه ابزاری به معنویت مطرح است.درعرفان شرقی(بوداییسم)هیچ اثری ازوجود خدانیست و نهایت سیر عرفانی درفرقه های بوداییسم ، رهایی ازرنج ورسیدن به فنااست؛اماعرفان غربی(مسیحیت)،عرفانی خداگرا است که درآن معاد،آخرت، بهشت وجهنم جایگاه ویژه ای دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه اجمالی نگرش عرفانی امام و عرفان مسیحی
نویسنده:
همایون همتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان امام خمینی
,
عرفان مسیحی
,
پدیدارشناسی توصیفی
,
پدیدارشناسی مقایسه ای
,
عرفان مسیحی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
مقاله حاضر در پی مقایسه تلقی کلی و تعریف عرفان و جایگاه آن در اندیشه امام خمینی و برخی عارفان مسیحی است و به وجوه عام عرفان مسیحی نظر دارد و می کوشد تا با نگاهی پدیدارشناسانه ضمن ارزیابی اجمالی به وجوه تشابه و تفاوتهای این دو نوع نگاه و نگرش به عرفان، تجربه عرفانی و زندگی معنوی بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهبانیت بندیکت، بررسی تحلیلی مبانی و منابع
نویسنده:
سید محمدرضا موسوی فراز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
رهبانیت
,
عرفان مسیحی
,
بندیکت
,
کتاب قواعد بندیکت
چکیده :
بندیکت یکی از شخصیت های مهم رهبانی در مسیحیت کاتولیک است. او را پدر رهبانیت مسیحی دانسته اند. امروزه بندیکتی ها یک فرقة رهبانی مهم هستند و تحت تعالیم کتاب قواعد بندیکت تربیت می شوند. در این مقاله، زندگی او بیان شده، سپس به شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان بندیکت پرداخته شده است. بندیکت در کتابش از کتب قواعد پیش از خود تأثیر پذیرفته است. تعالیم بندیکت، بر پیشرفت تمدن غربی و حیات عرفانی مسیحیان تأثیر قطعی داشته است. وی در کتاب قواعد، خلاصة اصول الهیات رهبانی و دستورهایی برای پیشرفت معنوی و نیز فرمان هایی برای ادارة دیر را بیان کرده است. در تحلیل های انجام شده به این نکته رهنمون می شدیم که مبانی رهبانی بندیکت به مبانی معرفت شناختی، وجودشناختی و الهیاتی، انسان شناختی و نجات شناختی تقسیم می شود. همچنین به اعتقاد ما منابع رهبانیت بندیکت، کتاب مقدس، سنت پیشینیان و تجربة سلوکی اوست و تأثیر این منابع، به ویژه کتاب و سنت، بر رهبانیت بندیکت مشهود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بندیکت قدیس؛ عارف یا راهب؟
نویسنده:
سید محمدرضا موسوی فراز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
رهبانیت
,
عرفان مسیحی
,
بندیکت قدیس
,
قواعد بندیکت
چکیده :
این پژوهش با هدف درک عمیق تر رهبانیت بندیکت و آشکار شدن ارتباط آن با عرفان مسیحی، برای آگاهی بیشتر از این بُعد مسیحیت کاتولیک و با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته است. مقاله درباره پدر رهبانیت مسیحی غرب، یعنی بندیکت اهل نورسیا (480 547)، با توجه به کتاب قواعد اوست. این تحقیق، پس از معرفی بندیکت، عارف بودن او را مورد بحث قرار می دهد. بدین منظور، تعریف و مؤلفه های اصلی عرفان و نیز رهبانیت مورد توجه قرار گرفته است. سپس، وجود دو عنصر اصلی عرفان، یعنی شهود عرفانی به خدا و گرایش به وحدت، در تعالیم بندیکت بررسی و اثبات شده است. در نهایت، با توجه به رابطة عرفان و رهبانیت و دیدگاه های پیروان بندیکت و شارحان «قواعدِ» بندیکت، نتیجه گرفته شده که تعریف «عارف» بر بندیکتِ راهب صادق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید