جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
انحصارگرایی دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
بحثی تطبیقی پیرامون بررسی ریشه ها، پیش زمینه ها، و خاستگاه های نظریه تکثرگرایی دینی در مسیحیت و اسلام
نویسنده:
حسن حسینی سروری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگرش اسلامی
,
معرفت شناختی
,
کلام مسیحیت
,
کثرت گرایی دینی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی دینی ,
دین شناسی ,
رابطه عقل و دین ,
تعارض علم و دین ,
مبانی معرفت شناختی ,
مطالعات دینی (دینشناسی) ,
فلسفه دین ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
هدف مقاله حاضر، بررسی ریشهها و خاستگاههای ظهور و بروز نظریه تکثرگرایی دینی در حوزه معرفت شناختی کلام مسیحیت و مقایسه آن با نگرش اسلامی در این خصوص است. در ابتدا به چند اصل در زمینه بروز و ظهور نظریات جدید در کلام جدید و فلسفه دین اشاره شده است و به دنبال آن، علل و عوال معرفتی و تاریخی ظهور نظریه تکثرگرایی دینی در حوزه معرفتی مسیحیت مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر در صدد اثبات این فرض است که مسأله تکثرگرایی، اساسا و ماهیتا، ریشهای مسیحی دارد، بنابراین، هر گونه اسلامیکردن نظریه تکثرگرایی که بر اساس ریشهها و خاستگاههای خاص خود بروز کرده است، مغالطه و اشتباهی بین است. به اعتقاد مؤلف, تکثرگرایی در اسلام، مبنا و ماهیتی خاص دارد و اسلام همواره منادی نظریه "تکثرگرایی در دین" بوده است، منتها نه از آن جهت که واکنش و یا عکس العمل، و یا نتیجه قهری و یا طبیعی سلسلهای از حوادث باشد، بلکه بدین معنا که خود مبنایی مستقل و ماهیتی روشن و تعریف و تفسیر ویژهای در تعالیم اسلامی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معضل مفهومی مدارا
نویسنده:
محمدرضا رجبی، محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رواداری (منطق)
,
مدارا
,
تساهل و تسامح
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی دینی ,
مصطفی ملکیان ,
لیبرالیسم ,
آموزه مدارامحور ,
آموزه روادارمحور ,
دگردیسی مفهوم مدارا ,
نسبت مدارا و رواداری ,
فضیلت فوق دینی ,
محمد لگنهاوزن ,
علی پایا ,
زبان عرفانی ,
زبان رواداری ,
زبان مدارا ,
قرائت سنتی مدارا ,
قرائت مدرن مدارا ,
قرآن ,
پیامبر ,
عرفان اسلامى ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شابک (isbn):
2423-6233
چکیده :
«مدارا» یکی از فضیلتهای محوری در اغلب ادیان و فرهنگهاست که در چند صد سال اخیر بیش از پیش کانون بررسی شده است. با وجود تلاشهای بسیاری که در ایضاح مفهومی آن صورت گرفته، به نظر میرسد تاکنون به سرانجام مطلوبی رهنمون نشده است. به کارگیری این اصطلاح در سخن از روشها، اندیشهها، مکاتب فکری، رویکردها و اشخاص و کاربست آن در قلمروهای علمی گوناگون از جمله فلسفه، اخلاق، ادیان، علوم اجتماعی، سیاست، روانشناسی و تاریخ از یک سو و به کارگیری بیضابطه و غیردقیق آن در زبان فارسی در قالبهای مشترک لفظی و معنوی از سوی دیگر، سبب ایهام در معنا شده و کار مفاهمه را دشوارتر کرده است، به گونهای که برخی از متناقضنما بودن آن سخن گفتهاند. این در حالی است که مفهوم «مدارا» به عنوان یک کلانمفهوم بیانگر طیفی از شیوههای رفتار در برابر اندیشه مخالف است که از تحمل آغاز و به رواداری در حوزه معرفت ختم میشود و در تعبیر دقیقتر میتوان به لحاظ منطقی در رابطهاش با مفهوم «رواداری» از نسبت عام و خاص سخن گفت، نه تساوی و تباین. این پژوهش که به روش تحلیلی ارائه میشود، بعد از گذر کوتاهی به معنای لغوی، با ایضاح مفهومی و اصطلاحی آن به بررسی آسیب موجود در این پدیده میپردازد و ریشه آن را در بیرون از مرزهای زبان فارسی جستوجو میکند و در ادامه با بیان تفاوت گفتمان «مدارا» و «رواداری» به نتایج این دو گفتمان در قلمرو معنا اشاره میکند. رهاورد دینپژوهانه این پژوهش، ایضاح مفهومی این دو اصطلاح و آشنایی با شرایط و آسیبهای موجود در این دو گفتمان در دو پارادایم "سنتی" و "مدرن" است. چنانکه بسترسازی برای طبقه و تقسیمبندی میان آموزههای «مدارامحور» و «روادارمحور» در عرفان اسلامی به عنوان تنها زبان مشترک این دو گفتمان، از دیگر نتایج خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 545 تا 566
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه اشکالی دارد که گفته شود «ما حق داریم دین خود را حق بدانیم اما حق نداریم دیگران را ناحق بدانیم چون آنها را نفهمیدهایم و اگر همة ادیان را با یک دید بنگریم وظیفه خود خواهیم دانست که خصوصیات خوب ادیان دیگر را به دین خود اضافه کنیم».
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در خصوص اينکه «ما حق داريم دين خود را حق بدانيم» مراد اين است اگر اين حق را هر ديني به خود بدهد بايد براي اديان ديگر نيز اين امكان وجود داشته باشد كه دين خود را حق بدانند، چرا كه هر ديني اصول و مباني خود را حق ميداند وديگران را تا آنجا كه با آن اصول
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
ادیان توحیدی
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت ادیان الهی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی ,
انحصارگرایی دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
انحصارگرایی دینی نظری ,
حقانیت ادیان ,
حقانیت ادیان الهی ,
حقانیت ادیان بشری ,
حقانیت همه ادیان ,
حقانیت ادیان ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انحصارگرایی اسلامی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنت گرایی و تکثرگرایی دینی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت خالده
,
وحدت متعالی ادیان
,
سنت گرایان
,
کثرتگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
انحصارگرایی دینی ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
تمایز ساحت ظاهری و باطنی دین ,
تکثر گرایی استقرایی ,
تکثر گرایی قرآن مبنا ,
اصول روشنگری ,
بی طرفی اخلاقی علم ,
وحدت باطن ادیان ,
عصمت سنت ,
چکیده :
سنت گرایی مکتبی نوپا و مربوط به سدۀ بیستم است که در نزاع بین سنت و مدرنیته، که در عصر روشنگری به وجود آمد یا به اوج خود رسید، جانب سنت را می گیرد. باورهای این مکتب از قبیل حکمت جاویدان، که در دل هر سنت قرار دارد، سبب باور به حقانیت همۀ سنت های ریشه دار و در نتیجه، حقانیت و نجات بخشی همۀ سنت های بزرگ دینی، یعنی تکثرگرایی دینی، شده است. این نوشتار به بیان و بررسی مبانی تکثرگرایانۀ این مکتب می پردازد. مسئله مقاله این است که اساسی ترین باور سنت گرایی (که موجب پذیرش تکثرگرایی دینی شده) یعنی اعتبار و تقدس همۀ سنت های تاریخی، مخدوش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 715 تا 740
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتوگوی ادیان و مساله «دیگریِ دینی» در الهیات ناظر به ادیان : دوره ششم ، شماره 13 : الهیات تطبیقی
نویسنده:
احمد مقری , مهراب صادق نیا , مهدی صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات تطبیقی
,
گفتگوی ادیان
,
الهیات ناظر به ادیان
,
کثرتگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی دینی ,
نجات در مسیحیت ,
راست کیشی ,
هویت دینی ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
دیگری دینی ,
نسبت دین و تصلب ,
مسیحیان بدون عنوان ,
مطلق انگاری ,
گرامر های هویت ,
خویشاوندی بشر ,
حقیقت گفتگو محور ,
الهیات کثرت گرا ,
هویت دینی چندگانه ,
بریکلاژ دینی ,
چکیده :
بنابر باور غالب، شکلگیری و ثمر بخشی گفتوگوی ادیان بیش از هر چیز مبتنی بر گشودگی نسبت به دین دیگر و به رسمیت شناختن «دیگریِ دینی» است، به گونهای که باید پذیرفت دین دیگر هم واجد بهره و نصیبی از حقیقت است و متدینان به آن نیز که اینک طرف گفتوگو قرار گرفتهاند واجد حظی از نجات و رستگاری هستند. اما پرسش مهم این است که بر پایه کدام بستر الهیاتی میتوان تکثر دینی را ارج نهاد و چنین سهمی از حقیقت و نجات را برای دیگر ادیان در نظر گرفت؟ امروزه واکاوی ابعاد این مساله و جستجو برای یافتن بهترین پاسخ به آن در الهیات ناظر به ادیان، پیگیری میشود. سه رویکرد انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی که هر یک متضمن تفسیر الهیاتی ویژهای نسبت به دیگر ادیان است، الگوهایی هستند که با گذشت زمان در دل الهیات ناظر به ادیان شکل گرفتهاند و بخت و اقبال خود را در سامان دادن پاسخی به مسئله دیگریِ دینی آزمودهاند. این مقاله در صدد است تا پاسخهای فوق را مورد ارزیابی قرار دهد. پژوهش حاضر از روش تحقیق کیفی بهره میگیرد و بر این پیش فرض استوار است که الگوهای کلاسیک الهیات ناظر به ادیان، از شکل دادن بستر الهیاتی مناسبی برای گفتوگوی ادیان به گونهای که «دیگریِ دینی» را به رسمیت بشناسد و هم زمان التزام و هویت دینی مشارکان در گفتوگوی ادیان را پاس دارد، قاصر است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید