جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (تهران)
>
سایر
>
محمد حسین زاده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
خطاناپذیری شهود (نقض ها و پاسخ ها)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد علم
,
مراتب نفس
,
ادراک حضوری خداوند
,
تجرد
,
ذو مراتب بودن نفس
,
رابطه وجودی نفس و قوا
,
توجه نفس
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کشف و شهود رحمانی
,
کشف و شهود شیطانی
,
حقانیت مکاشفات
,
حقانیت مکاشفات
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علم به علم
,
ابن سینا
,
غفلت از علم حضوری
,
صدق مکاشفات
,
صدق مکاشفات
,
سنجش مکاشفات
,
روان شناسی شناختی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(راه های معرفت)
,
تصورات خیالی
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال)
,
حس مشترک
,
متصرفه
,
متخیله
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
اثبات جهان خارج
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
روانشناسی فیزیولوژیک
,
خطاناپذیری تجربه عرفانی
,
مراتب علم حضوری
,
عصمت عرفا
,
خطا پذیری شهود
,
اقسام مکاشفه
,
احساس های کاذب
,
ادراکات توهمی
,
مکاشفات باطل
,
منشأ خطا
,
اقسام احساس کاذب
,
نقش انفعالات مادی در ادراک
,
نقش اعطاب در ادراک حسی
,
چگونگی ادراک درد در فلسفه
,
چکونگی ادراک درد در روان شناسی
,
ارتباط نفس و اعضای بدن
,
داروی توهم زا و خطاناپذیری علم حضوری
,
نوروفلسفه
,
مکاشفات نفسانی
,
اختلال در ادراک
,
کارکردهای حس
,
کارکردهای نفس یا عقل
,
تبدیل علم حضوری به حصولی
,
ناسازگاری علم حضوری با غفلت
,
احاطه نفس به شئون وجودی خود
,
چرایی اختلاف نظر درباره حقیقت نفس
,
تببین حصولی مشاهدات و مکاشفات
,
اختلاف در مکاشفات
,
خطا در تشخیص حالات نفسانی
,
چرایی خطا در مکاشفه
,
نوروسایکولوژی
,
پدیده فانتوم
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حواس باطنی از منظر معرفت شناسی
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تابستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصور و تصدیق
,
معرفت ظنی
,
خیال متصل
,
معرفت یقینی
,
رابطه وجودی نفس و قوا
,
مفاهیم شهودی
,
تعبیر خواب
,
سیر نفس به سوی خدا
,
قوای نباتی
,
تجرد قوای ادراکی
,
حضوری بودن تخیل
,
خطا پذیری حافظه
,
خطا پذیری حافظه
,
قلمرو و کارکردهای حواس باطنی
,
حلول قوا در مغز
,
نسبت خیال و حس مشترک
,
صور جزئیه
,
معانی جزئیه
,
ترکیب معانی و صور
,
ترکیب معانی کلی
,
خزانه صور و معانی
,
اقسام خواب و رؤیا
,
ادراکات حس مشترک
,
شرایط ادراک حسی
,
انکار قوه وهم
,
تمایز ادراک حسی و خیالی
,
تعریف «حواس باطنی»
,
تمایز و همکاری قوا
,
کارکردهای حسّ مشترک
,
قملرو حسّ مشترک
,
تمایز حسّ مشترک و حواس ظاهری
,
خطاپذیری ادراکات خیالی
,
حضوری یا حصولی بودن ادراکات خیالی
,
قیاس ذو الحدّین
,
معیار تعدد قوای نفس
,
خطا ناپذیری علم حضوری
,
خطا پذیری مکاشفات عرفانی
,
ارواح بسیط
,
جایگاه حافظه در روانشناسی
,
اقسام حافظه
,
مراحل حافظه در روان شناسی
,
گستره حافظه در معرفتشناسی
,
قلمرو حافظه
,
گزارههای مربوط به علوم پیشین
,
گزارههای مبتنی بر اخبار
,
نظریات در باب ادارک حسی
,
موجّهسازی در بادی امر
,
قضیه تجربی
,
مولد بودن حافظه
,
استدلالهای پسین
,
دانشهای پسین
,
دانشهای پیشین
,
معرفتِ منطقی غیرمبتنی بر تقلید
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علم حضوری
,
علم نفس
,
ادراک تخیلی
,
ادراک کلیات
,
عالم عقول
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
خواص نفس حیوانی
,
فعل مصوره
,
معرفت تقلیدی
,
یقین
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل)
,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل)
,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
مبناگروی خطاپذیر(مقابل مبناگروی خطاناپذیر)
,
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
,
حواس ظاهر(مقابل باطن)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
حس مشترک
,
واهمه
,
حافظه
,
خیال(معرفت شناسی)
,
متصرفه
,
صورت متخیله(اصطلاح وابسته)
,
قوه متفکره(اصطلاح وابسته)
,
مُثُل افلاطونی(اصطلاح وابسته)
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عین الربط
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم خدا به خویش
,
مفاهیم ذهنی
,
اقسام اتحاد وجودی
,
علم حضوری حق به اشیاء
,
تجرد
,
فقر ذاتی
,
اشراق
,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی
,
مراتب علم الهی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
طور وراء عقل
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره))
,
علم به علم
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شناخت حقایق اشیاء
,
ماهیت
,
ماهیت علم
,
علم فعلی(حکمت نظری)
,
تجلی
,
نظام علی و معلولی
,
ریاضت
,
علم معلول به علت
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ملا نعیما (عرفی) طالقانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم کسبی(معرفت شناسی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
بدیهیات اولیه
,
اصل امتناع تناقض
,
وجدانیات
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
وجدانیات(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
علم نفس به ذات خود
,
خودآگاهی حیوان
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
,
علم به حالات و انفعالات نفسانی
,
علم به افعال جوانحی
,
معرفت فطری به خداوند
,
علم به صورتهای ذهنی
,
علم حیوانات به خود
,
غیر محجوب
,
اجسام و اعراض جسمانی
,
ادراک غیر اعتباری
,
علم انسان به قوای نفس
,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس
,
تعریف علم حضوری
,
ثمثل حقیقت شیء
,
تمثل صورت شیء
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
قیام فقری
,
عینیت در وجود
,
علم مجردات به ذات خود
,
سعه وجودی
,
ربط وجودی
,
ربط آلی
,
انحصار علم به حصولی و حضوری
,
محمد حسین زاده
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده آزاد از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسینزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
تسلسل اراده ها
,
اراده آزاد
,
فاعل طبیعی
,
عمل اخلاقی
,
اصل علیت
,
حدوث اراده
,
اختیار انسان
,
حدوث اراده الهی
,
فاعلیت انسان
,
اختیارگرایی
,
افعال طبیعی
,
فاعلیت انسان
,
حدوث و قدم اراده الهی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
امام خمینی
,
فاعل بالتسخیر
,
عبدالله جوادی آملی
,
اصل علّیت
,
فاعل ما منه الوجود
,
فاعل ما به الوجود
,
معانی اختیار
,
جبریت اراده
,
فاعل بالقسر
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
تقابل ضرورت علّی با ارادة آزاد از مباحث مهمی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. خلط بین اراده و اختیار و تقریر نادرست اشکال ارادة آزاد، باعث شده تا این مسئله با ابهامات فراوانی همراه باشد. برخلاف تصور رایج محور اصلی اشکال ارادة آزاد، تسلسل ارادهها نیست، بلکه از یک طرف پذیرفتن ضرورت علّی، و از طرف دیگر حدوث اراده و منتهیشدن آن به علتی خارج از نفس انسان است که مستقیماً اراده را در نفس انسان ایجاد میکند. صدرالمتألهین به اشکال اصلی جبر در اراده توجه داشته و حتی جبریبودن اراده و نیز جبریبودن افعال ارادی انسان را پذیرفته است، اما چنین چیزی به این معنا نیست که ملاصدرا اختیار انسان را انکار کرده است. او سعی دارد تا از طریق فاعل بالتسخیر و نیز توحید افعالی این مطلب را تبیین کند که جبر با اختیار سازگار است و افعال انسان از همان جهت که جبری هستند اختیاری نیز هستند. در این مقاله علاوه بر بازسازی اشکال ارادة آزاد، در مجموع، پنج پاسخ از صدرالمتألهین آورده و نقد شده است. در پایان این نتیجه گرفته شده که ضرورت علّی با ارادة آزاد و اختیار انسان منافات دارد از این رو برای پذیرش اختیار انسان باید ضرورت علّی را انکار کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تغایر خارجی عارض و معروض در معقولات ثانی فلسفی از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
وجود رابط
,
وجود مستقل
,
وجود محمولی
,
مکتب نوصدرایی
,
عارض ماهیت
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
عوارض ذات ماهیت
,
عارض وجود خارجی
,
عارض وجود ذهنی
,
تغایر خارجی
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقول ثانی از نظر ملاصدرا
,
عارض و معروض
,
نحوه وجود معقول ثانی فلسفی
,
سید یدالله یزدان پناه
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
دیدگاه ملاصدرا دربارة نحوة وجود معقولات ثانی فلسفی به صورتهای مختلفی بیان و تفسیر شده است. از ظاهر عبارات ملاصدرا چنین برمیآید که معقولات ثانی فلسفی در خارج، مغایر با موصوف خود هستند. در تفسیرهایی که فیلسوفان نوصدرایی از دیدگاه ملاصدرا ارائه کردهاند، این تغایر به نحو صحیحی بیان نشده است. به اعتقاد نگارنده بیشتر اشتباهاتی که در تفسیر کلام ملاصدرا صورت گرفته از آنجا شروع شده که سعی شده است از عبارات او، قاعدهای کلی برای تمام معقولات ثانی فلسفی استخراج شود، در حالی که شواهد و قرائن متعدد گویای این مطلب هستند که او درصدد بیان چنین قاعدهای نبوده است.<br /> در این مقاله ابتدا به فضایی که دیدگاه ملاصدرا در آن شکل گرفته اشاره میشود و سپس تفسیر شهید مطهری، استاد جوادی، آملی، و استاد یزدانپناه از دیدگاه ملاصدرا بیان و نقد خواهد شد. در پایان با استفاده از عبارتهای خود ملاصدرا، دیدگاه وی را دربارة چگونگی تغایر معقولات ثانی فلسفی بیان خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت دین
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1375
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عقل عملی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ایمان مذهبی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگرایی تجربی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
فلسفه تجربی
,
فلسفه غربی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
ارسطو
,
فلسفه دین
,
دلیل گروی(اصطلاح وابسته)
,
مبناگروی تجربه گرا(مقابل مبناگروی عقل گرا)
,
مبناگروی عقل گرا(مقابل مبناگروی تجربه گرا)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
عقل گروی معتدل
,
عقل گروی افراطی
,
شک معرفتی
,
محمد حسین زاده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه موجودیت ماهیت در فلسفه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پاییز و زمستان/۱۳۹۳
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
ملاصدرا
,
غلامرضا فیاضی
,
وجود محمولی
,
ترکیب اتحادی
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
علامه طباطبایی
,
ماهیت
,
وجود اندماجی
,
وجود تفصیلی
,
وجود اجمالی
,
شیئیت ثبوتی
,
شیئیت وجودی
,
غلامرضا فیاضی
,
ارتباط کثرت با وحدت
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملى در ادله ضرورت علی
نویسنده:
محمد حسین زاده، غلامرضا فیاضى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ترجیح بلا مرجح
,
امکان ذاتی
,
اصل علیت
,
علت تامه
,
علت ناقصه
,
علت غایی
,
فاعلیت بالتجلی
,
ملاک احتیاج به علت
,
ضرورت بالغیر
,
وجوب سابق
,
ضرورت بالقیاس
,
ترجح بلامرجح
,
مواد ثلاث
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علامه حلی
,
ضرورت بالقیاس معلول
,
علت مختار
,
سلطنت ذاتی
,
اقسام ضرورت علّی
,
تعلق اراده به صورت ذهنی
,
نسبت وجود به ماهیت
,
غلامرضا فیاضی
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدق؛ حقیقت، گستره و چگونگى مطابقت (با تمرکز بر دیدگاه برگزیده)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
صدق منطقی (خبری)
,
صدق منطقی (خبری)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضیه حقیقیه
,
یقین
,
محکی بالعرض
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
فلسفه منطق
,
برتراند راسل
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
تصدیق(مقابل تصور)
,
معیار صدق(مقابل حقیقت صدق)
,
وجود ذهنی
,
عینیت گرایی(اصطلاح وابسته)
,
نظریه مطابقت
,
نفس الامر(اصطلاح وابسته)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
گستره صدق
,
تصور صادق
,
علم حضوری صادق
,
مطابقت در تصورات
,
متعلق صدق
,
کاشفیت مطلقه
,
کاشفیت از واقع
,
کاشفیت مطلقه تصور
,
حکایت گری علم
,
صدق اخلاقی (مخبری)
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرایط صورى تعریف
نویسنده:
رحمت اللّه رضایى، محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره), بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
منطق صوری
,
تعریف منطقی
,
تعریف زبانی
,
ابن سینا
,
امور بدیهی
,
اصطلاحنامه منطق
,
معرِف بسیط
,
معرِف مرکب
,
حد تام
,
حد ناقص
,
ابونصر فارابی
,
مرکب بودن معرف
,
بساطت فصل
,
مرکب بودن فکر
,
مطابقت حد و محدود
,
خلط منطق و متافیزیک
,
ترتیب اجزاء معرِّف
,
تقدم جنس بر فصل
,
ابهام جزء عام
,
معنای عمومیت جنس
,
تقدم جزء بر کل
,
تقدم ماده بر صورت
,
همانی ساختار ذهن و ساختار طبیعت
,
عمومیت معرفت شناختی
,
شرایط تعریف منطقی
,
محمد حسین زاده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید