جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (تهران)
>
پژوهشکده حکمت و دین پژوهی
>
گروه کلام
>
علی افضلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
بررسی تطبیقی تاریخ پیدایش انسان در زمین از نظر علم و آموزههای قرآنی و حدیثی
نویسنده:
محمدعلی دولت، علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت آدم (ع)
,
انسان
,
هبوط آدم
,
فرشتگان
,
رابطه علم و دین
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جن
,
میمون های انسان نما
,
انسان های میمون نما
,
تاریخ زیست انسان
,
نئاندرتال
,
کرومانیون
,
ثبوت انواع
,
نسناس
,
آموزه های قرآن و عترت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
علی افضلی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی واژه عدالت در نهجالبلاغه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عدالت
,
میزان
,
جور
,
اعتدال
,
راستی
,
حقانیت
,
قسط
,
اجرای عدالت
,
حقانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اجرای عدالت
,
سید رضی
,
سید مرتضی
,
علامه طباطبایی
,
میزان
,
عدالت(فقه)
,
انصاف
,
راستی
,
معنای عدالت در نهج البلاغه
,
عدالت در زندگی
,
پایداری حکومت
,
جورستیزی
,
بغی و عدوان
,
ابن ابی الحدید
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
علی افضلی
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
یکی از زیربناهای اساسی حکومت اسلامی که بهنوعی در حیطۀ مدیریت اسلامی قرار دارد، اصل عدالت است. بهگونهای که هر حکومتی، برای سندیتیافتن و مشروعیت خویش، ناگزیر از اجرای عدالت است. به همین دلیل، این مسئله در اندیشۀ سیاسی امام علی (ع) جایگاه ویژهای دارد و بارزترین جلوۀ آن در کتاب نهجالبلاغه نمود پیدا میکند. درحقیقت، عدالتی که در این کتاب، اساس دیدگاه امیرمؤمنان (ع) قرار گرفته، با عدالتی که مدّ نظر لغتشناسان و اندیشمندان سایر مکاتب است، متفاوت است و با مفاهیم دیگری عجین شده است. در مقالۀ حاضر، برآنیم تا ضمن بیان این تفاوتها، جایگاه عدالت و مفهوم آن را در جهانبینی سیاسی و اجتماعی و دینی این بزرگوار، تحلیل و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
جوهر (منطق)
,
معقولات
,
معقول ثانی
,
واسطه در ثبوت
,
معقولات ثانی منطقی
,
اطلاق ذات
,
وجود فی نفسه
,
واسطه در عروض
,
وجود لنفسه
,
حیثیت تقییدی شانی
,
حیثیت تقییدی نفادی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جوهر
,
محمول بالضمیمه
,
تشخص
,
معقولات اولى
,
محمول بالضمیمه
,
معقول ثانیة فلسفی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
محمول من صمیمه(مقابل محمول بالضمیمه)
,
محمول بالصمیمه
,
حیثیت تقییدی
,
حیثیت تقییدی مجازی
,
حیثیت تقییدی انضمامی
,
حیثیت تقییدی حقیقی
,
حیثیت تقییدی اندماجی
,
بما هو جسم
,
وجود اصیل
,
موجود بالعرض
,
علی افضلی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
از اصطلاحات دقیق که در حل برخی مسایل اساسی در فلسفه صدرایی نقش بس مهمی دارد، حیثیت تقییدی است و طرح و بررسی اقسام آن رابطة جواهر و اعراض، صفات وجوبی با ذات واجب، معقولات ثانیه فلسفی با متن وجود، ماهیات با متن وجود و بالاخره شؤون متکثره هستی با متن وجود واحد را به روشنی تبیین میکند. این نوشته در صدد تبیین حیقیت تقییدی و اقسام چندگانه آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه حل فیلسوفان اسلامی برای مسأله رابطه نفس و بدن
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
قوای نفس
,
بدن مثالی
,
ارواح
,
بدن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
عالم مثال ها
,
رابطه نفس و بدن
,
سنخیت
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
فلسفه اسلامی
,
روح بخاری
,
الاسفار
,
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
حقیقت نفس انسانی
,
دوگانه انگاری
,
نور اسپهبد
,
هیولی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
روح بخاری
,
هیولی
,
بدن
,
بدن مثالی
,
بدن مثالی اخروی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
رنه دکارت
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
علی افضلی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
فلاسفه غرب درمساله رابطه نفس و بدن راه حل های مختلفی را ارائه کرده اند.فیلسوفان مسلمان نیز به سهم خود کوشیده اند تاراه حلی معقول برای این مساله ارائه دهند.راه حل آنان مبتنی بر طرح موجود واسط میان نفس و بدن است.بعضی از فلاسفه اسلامی(مانند ابن سینا و سهروردی)به واسطه ای به نام روح بخاری یا روح حیوانی قائل شده اند و بعضی نیز(مانند ملاصدرا)این واسطه را به تنهایی کافی برای حل مساله ندانسته و واسطه دیگری را هم به نام بدنی مثالی به آن افزوده اند.به نظر فلاسفه مسلمان،این وسایط از آن جهت می توانند معضل تعامل نفس و بدن را حل کنند که از سویی با بدن مادی و از سویی دیگر با روح مجرد سنخیت دارند.روح بخاری جسم لطیفی است که از طریق خون در تمام بدن سریان دارد.جسمیت آن،وی را با بدن و لطافت آن او را با روح هم سنخ می سازد.بدن مثالی هم بعضی از ویژگی های اجسام،مانند رنگ و شکل و مقدار را داردولی فاقد بعضی دیگر از این ویژگی ها،مانند هیولای اولی است.مقاله حاضر به معرفی راه حل فلاسفه مسلمان برای مساله رابطه نفس و بدن و نیز ویژگی های روح بخاری و بدن مثالی و چگونگی نقش این دو در حل مساله مزبور می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره برهان وجودی
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
الله
,
اثبات وجود خدا
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
برهان وجودی
,
وجوب وجود
,
ضرورت ازلی
,
کمال مطلق
,
کمال مطلق
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
عدم ضرورت
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
شریک الباری
,
مهدی حائری یزدی
,
شریک الباری
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
توحید ذاتی
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
سنت آنسلم
,
رنه دکارت
,
گوتفرید لایب نیتس
,
آیت اله جوادی آملی
,
تبیین براهین اثبات خدا
,
ضرورت ذاتی منطقی
,
علی افضلی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
آیتالله جوادی آملی از جمله اندیشمندان مسلمانی است که هیچیک از تقریرهای برهان وجودی فیلسوفان غربی و مسلمان را نمیپذیرد و آنها را نوعی مغالطه میداند؛ وی همانند منتقدان غربی این برهان، معتقد است که از هیچ مفهومی، حتی مفهوم خدا یا واجب الوجود، نمیتوان وجود خارجی آن را نتیجه گرفت. وی این انتقاد را با مفاهیم فلسفۀ اسلامی توضیح میدهد و اشکال اصلی این برهان را در خلط حمل اولی ذاتی و شایع صناعی میداند. انتقاد دیگر استاد جوادی به این برهان این است که بر اساس این برهان ما باید از مفهوم شریک الباری هم، وجود آن را نتیجه بگیریم، چراکه در مفهوم شرک الباری نیز، تمام صفات خدا، مانند وجوب وجود و کمال مطلق، گنجانده شده است. این مقاله به بررسی دیدگاه وی دربارۀ برهان وجودی و انتقادات او به این برهان میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فارابی، نراقی و غروی، مبتکران «برهان وجودی» در حکمت اسلامی
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران, بهار و تابستان/ 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
الله
,
ابو نصر فارابی
,
ممکن الوجود
,
علامه محمد مهدی نراقی
,
برهان وجودی
,
علت تامه
,
ممتنع الوجود
,
رب (اسم، اسماء افعال الهی)
,
براهین خداشناسی
,
علامه طباطبایی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان امکان
,
برهان صدیقین
,
برهان فارابی
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
ابونصر فارابی
,
ملا مهدی نراقی
,
سنت آنسلم
,
رنه دکارت
,
برهان وجودی کمپانی
,
علی افضلی
,
مقاله درباره فارابی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماده، زمان و مکان در عوالم پس از مرگ
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سلسله مراتب عالم
,
معاد در قرآن
,
مکان
,
علامه مجلسی
,
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
هیولی
,
بدن اخروی
,
جسم لطیف مثالی
,
اجزاء زمان
,
مُثُل
,
زمان ( ماهیت )
,
احکام ماده
,
احوال معاد
,
معاد(فلسفه)
,
جهنم
,
بهشت
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء)
,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت)
,
دادگاه الهی
,
جسم خاکی دنیوی
,
معاد در روایات
,
ماده ثانویه
,
عالم نفس
,
عالم خواب
,
نفخ صور اول
,
بین النفختین
,
نفخ صور دوم
,
صحنه قیامت
,
علی افضلی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی رویکرد توماس آکوئینی به برهان صدیقین ابن سینا
نویسنده:
اصغر پوربهرامی، رضا اکبریان، محمد سعیدی مهر، علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی, پاییز/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تمایز وجود و ماهیت
,
آکوئیناس
,
علت فاعلی
,
اراده الهی
,
ابن سینا
,
جامع الهیات
,
براهین خداشناسی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
جوهر
,
وحدت تشکیکی وجود
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
ارسطو
,
رضا اکبریان
,
محمد سعیدی مهر
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
اصل علّیت
,
تشابه وجود
,
تحلیل وجوب و امکان
,
علی افضلی
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش انسان در آموزه های اسلامی و نسبت آن با نظریه تکامل
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
دین
,
حدیث خلقت طینت
,
حضرت آدم(ع)
,
خلق آدم (ع)
,
نظریه تکامل انواع
,
نظریه ثبات انواع
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
علامه مجلسی
,
قرآن کریم
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
فلسفه دین
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
بدن ذرّه ای
,
علی افضلی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه کانت درباره برهان وجودی : دوره 33، شماره 1 : فلسفه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین اثبات وجود خدا
,
وجوب وجود
,
محمول منطقی
,
محمول واقعی
,
براهین خداشناسی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
مساوقت وجود و کمال
,
انتقادات کانت به برهان وجودی
,
ایمانوئل کانت
,
کانت و برهان وجودی
,
برهان توتولوژیک
,
ایده خدا
,
غیریت و تفاوت
,
محمول انضمامی
,
علی افضلی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
از مهم ترین انتقادات کانت به برهان وجودی این است که برهان وجودی،یک برهان توتولوژیک و ازاین رو بی حاصل است ،زیرا به ادعای طرفداران آن،وجود در تعریف خدا گنجانده شده است،یعنی قضیه «خداوجوددارد»،یک قضیه تحلیلی است.درحالی که تمام قضایای وجودی تالیفی اند نه تحلیلی.به علاوه اساس این برهان بر این است که وجود،یک کمال یا محمول حقیقی است . اما وجود،صفت یا محمول حقیقی هیچ چیز نیست ،بلکه نقش آن فقط وضع ((posit شی و همه اوصاف و کمالات آن است.<br /> این مقاله به نقد و بررسی بعضی از انتقادات کانت می پردازد و چهاردلیل دررد آنها ذکر می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید