جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ز. قرن سوم هجری قمری
>
یعقوب بن اسحاق کندی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
ارتباط عقل و دین در فارابی : حکمت معاصر
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
ایمان
,
نفس ناطقه
,
عقاید دینی
,
نبی
,
ایمان و عقل
,
قوه ناطقه
,
نبوت
,
تجرد نفس ناطقه
,
قرآن
,
وحی
,
وحی الهی
,
تاثیر ایمان بر عقل
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
ابونصر فارابی
,
مرتبه نفس ناطقه
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ایمان
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
رابطه عقل و دین در فارابی
,
تصرف در متخیله
,
سید حسین نصر
,
مقاله درباره فارابی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نقش عقل و کارکرد آن در مدعیات دینی بسیار حائز اهمیت است. رویکرد عقلگرایی در جهان اسلام بسیار متفاوت است. مشربهای مختلف فلسفی و کلامی و نزاعهای نظری در جهان همه ناشی از نقش عقل و فرایند عقلانیتاند. کندی، فارابی، بوعلیسینا، سهروردی، و ملاصدرا از بزرگترین فلاسفة مشرقزمیناند که رویکردهای مختلفی در ارتباط عقل و دین دارند. یکی از فیلسوفان مشهوری که در این زمینه درخشید فارابی است. فارابی در زمانی نظریات خود را عرضه کرد که دنیای اسلام درگیر نزاعها و مجادلات عقیدتی، فرقهای، کلامی، اختلافات سیاسی، و آشوبهای اجتماعی، بهخصوص جنگ بر سر قدرت و بهدستگرفتن قدرت، بود.<br /> جهان اسلام در آن موقع بهعلت فقدان اصالتهای دینی پریشان مانده بود و نیازمند این بود که برای رفع چالشهای موجود توجیهاتی علمی بیابد. در آن موقع بازار فلسفة یونانی گرم بود و دخالتدادن و التقاط اصول آن در تفکرات دینی میتوانست راهی برای دفع ابهامات و دودلیها و بنبستها باشد. لذا، میبینیم فارابی با استفاده از فلسفة یونانی و از طریق استدلال عقلی سعی دارد تا فهم بهتری از دین عرضه کند. او قوانین و اصول کلی اسلامی را، که متکی به وحیاند، متضمن سعادت در هر دو جهان میدانست و برای عقل انسان این توان را قائل بود که میتواند این قوانین و اصول کلی را بفهمد و تبیین عقلانی کند. به نظر او عقل ماهیتی جهانشمول دارد و قبول براهین آن، خصیصة مشترک و لایتغیر همة انسانهاست. فارابی بر آن است که آموزهها و تعلیمات دینی و فلسفی یکی است. هر دو از منشأ وحی و مفیض عقل فعالاند و به کمال و سعادت منتهی میشوند. لذا، فارابی بین تدین و تعقل تعارضی نمیبیند و برای عقل جایگاه ویژهای قائل است. بگذریم از مواردی که افراط در برخی نظریاتش مشهود است، ازجمله اینکه او فیلسوف را از نبی بالاتر میداند. او معتقد است فیلسوف با خواص سخن میگوید؛ روش او عقل است، ولی نبی از طریق تصرف در قوة متخیله و با خطابه مردم را اقناع و مجاب میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اثرپذیری اخلاق فلسفی حکمای مسلمان از حکمای یونان در تبیین مفهوم سعادت
نویسنده:
جعفر گل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
دنیا و آخرت
,
اشارات و تنبیهات
,
حکمای مسلمان
,
فطرت سعادت جویی
,
حصول سعادت در دنیا
,
اخلاق فلسفی
,
طب روحانی
,
حکمای یونان
,
نظریه اعتدال
,
اخلاق یونانی
,
مکتب اخلاق فضیلت محور
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
اشقیاء
,
اعتدال
,
عدالت
,
ریا (اخلاق)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
پروتاگوراس
,
حضرت ایّوب(ع)
,
ابن مسکویه
,
ابوالحسن عامری
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
علم اخلاق یونانی
,
فلسفه اخلاق یونانی
,
رساله فی السعاده
,
حد وسط ارسطویی
,
مقام موقنان
,
مقام محسنان
,
مقام ابرار
,
مقام فائزان
,
سعادت در قرآن
,
نظام اخلاقی سقراط
,
کمالات الهی
,
سقراط
,
اخلاق یونانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان بعد پنجم و نظریات مربوط به آن (بررسی و سنجش علمی- فلسفی)
نویسنده:
صدرالدین طاهری، حسین کلباسی اشتری، امیرحسین بانکی پورفرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, بهار/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مکان
,
جهان شناسی علمی
,
فیزیک کوانتوم
,
بعد
,
عدم قطعیت
,
بعد انبساط (ماکرومیک)
,
فوق فضا
,
علیت
,
قرآن
,
ایمانوئل کانت
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
فلسفه علم
,
رنه دکارت
,
ابن رشد
,
فلسفه و فیزیک
,
تخیل(راه های معرفت)
,
عقل عرفی
,
ماده تاریک
,
علیت در فیزیک کوانتوم
,
علت حقیقی نیروی گرانش
,
محدودیت ذهن
,
بعد پنجم
,
هستی شناسی فیزیکی
,
نگاه ماکروسکوپیک
,
نگاه میکروسکوپیک
,
جهان شناسی نوین
,
نظام سه بعدی عالم
,
ابعاد جهان در ریاضیات
,
ابعاد جهان در فیزیک
,
نیروهای طبیعت
,
تحقق میدان یگانه
,
نیروهای بنیادین
,
نیروی جاذبه
,
حسین کلباسی اشتری
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتحاد عاقل و معقول از نظرگاه علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (ره)
نویسنده:
منیژه عاملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نفس ناطقه
,
مشاء
,
اتحاد عاقل و معقول
,
اشارات و تنبیهات
,
اثولوجیا
,
بساطت نفس
,
عاقل
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
اتحاد حقیقی
,
انسان
,
متخیله
,
بسیط
,
برهان تضایف
,
ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
بساطت نفس
,
تکافؤ
,
عقل(منطق)
,
تضایف
,
تکافو ادله
,
ابونصر فارابی
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
کتاب مبدأ و معاد
,
متخیله
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
بحث از اتحاد عاقل و معقول یکی از مطالب مهم فلسفه است که در میان نخستین قائلان به اتحاد عاقل و معقول میتوان از فرفوریوس و ارسطو نام برد که میان مشائین رواج یافته است. اما در میان فیلسوفان مسلمان نخستین کسانی که مساله اتحاد عاقل و معقول را مطرح نمودند کندی و فارابی را میتوان نام برد، اما ابن سینا در این بحث دیدگاه خاصی دارد. پس از شیخ الرئیس که در مسأله اتحاد عاقل و معقول همه جز صدرالمتألهین با او هم عقیده بودهاند و حکمت متعالیه دوره جدیدی برای این بحث است.<br /> صدرالمتالهین در اثبات عاقل و معقول به تقریر برهان تضایف میپردازد. علامه رفیعی برهان را به گونهای تحلیل کرده که به ادعای ایشان مراد صدرالمتألهین نیز چیزی جز تحلیل علامه نبوده است اما تفسیر علامه از برهان صدرالمتألهین خود شکلی دارد که کمتر در آثار دیگر شارحان حکمت متعالیه دیده میشود که باید گفت که این نظرگاه خاص علامه رفیعی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیرى در مسئله حدوث و قدم زمانى عالم در تاریخ فلسفه
نویسنده:
محمدحسین فاریاب، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
قوه و فعل
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
صقع ربوبی
,
حدوث
,
حدوث و قدم
,
حدوث تجددی اجزای عالم
,
دوام فیض الهی
,
جوهر و عرض
,
حدوث اسمی
,
اکوان ثلاثه
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
حدوث
,
قدم
,
حدوث دهری
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
صانع ازلی
,
قدم ذاتی
,
قدم عالم
,
ابداع
,
احداث
,
تکوین
,
قدم زمانی عالم
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
اراده فاعل مختار
,
فرازمانی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ماهیت
,
نوع مادی
,
افلاک
,
اعیان ثابته
,
اعتباریت ماهیت
,
وحدت تشکیکی وجود
,
احکام علت فاعلی
,
تسلسل
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
تجلی
,
فیض الهی
,
صنع الهی
,
جواد محض (اسماء فعل)
,
جواد مطلق (اسماء فعل)
,
کلی طبیعی
,
حرکت
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
رضا برنجکار (دانشگاه تهران)
,
تعیّنات (عرفان نظری)
,
فرفوریوس
,
ابن رشد
,
پروکلس لیکایوس
,
احدیت(تعین اول)
,
اسم مبدع
,
حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت)
,
حرکت سرمدی
,
تقدم و تأخر ذاتی
,
وجود امکانی
,
حرکت فلکی
,
نظریه افلاطون در حدوث عالم
,
نظریه ارسطو در حدوث عالم
,
نظریه فلوطین در حدوث عالم
,
نظریه برقلس (پروکلس) در حدوث عالم
,
نظریه فارابی در حدوث عالم
,
نظریه ابن سینا در حدوث عالم
,
نظریه کندی در حدوث عالم
,
نظریه شیخ اشراق در حدوث عالم
,
قدیم بودن زمان
,
ابدیت کیهان
,
قدیم بودن فیض الهی
,
قدیم بودن فعل خدا
,
تقدم و تأخر زمانی
,
معلول دائم الوجود
,
افاضه جاعل
,
مسبوقیت بالدهر
,
جواهر ثابت در دهر
,
مرجح ازلی
,
طبیعت ساری در جسم
,
متبدل الذات
,
واحد بالعدد
,
انتزاعی بودن زمان
,
نظریه حکمای معاصر در مورد حدوث عالم
,
ذاتی بودن حدوث زمانی برای جهان
,
جدلی الطرفین
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت در فلسفه اخلاق
نویسنده:
محمود فتحعلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1374
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
امیال انسانی
,
عمل اخلاقی
,
فلسفه اخلاق غرب
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
مرتضی مطهری
,
فلسفه یونان
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اسلامی
,
لذت
,
سعادت اخروی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
ابونصر فارابی
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه سیاست
,
اخلاق باور
,
اپیکوروس
,
توماس هابز
,
هدف اخلاق
,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
غایت فعل اخلاقی
,
خیرات اخلاقی
,
سقراط
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى چیستى فلسفه اسلامى با رویکرد پاسخ به ایراد مخالفان آن
نویسنده:
محمد سربخشى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), پاييز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس ناطقه
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
حرکت اشتدادی نفس
,
محدودیت شناخت
,
مخالفت با فلسفه
,
موجودیت
,
باورهای تقلیدی
,
وجودی بودن علم
,
تعریف فلسفه
,
شناخت حقایق اشیاء
,
رابطه فلسفه و عمل
,
دامنه فلسفه
,
اقامه برهان در فلسفه
,
فصل حقیقی انسان
,
ادراک حضوری موجودات عقلی
,
مراتب حکم به موجودیت
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ادراک عقلی
,
راه کشف و شهود
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کمال نفوس انسانی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
حکم عقلی
,
حقایق خارجیه
,
معرفت برهانی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه فلسفه و دین : سال دوازدهم، شماره 3 : معرفت فلسفی
نویسنده:
محمدرضا مدرسى، محمد فنائى اشکورى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عقلگرایی
,
تقدم عقل بر نقل
,
ظاهرگرایی
,
دین
,
تقدم نقل
,
وجوب شرعی نظر
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
دین و فلسفه
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک
,
حکمت نظری
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
عقل(منطق)
,
ابونصر فارابی
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
سورن کی یر کگور
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
ابن رشد
,
مولوی
,
حقیقت دوگانه
,
فروکاست دین به اخلاق
,
خود مختاری اخلاقی انسان
,
خردگریزی مسیحی
,
تعارض عقل و نقل
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى رويكرد عقلانى به چگونگى ارتباط خداوند با عالم
نویسنده:
هادى فنائى نعمتسرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / ۱۳۹۶
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امکان فقری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عشق الهی
,
هرم هستی
,
اسباب و مسببات
,
قوانین حاکم
,
بقا
,
حدوث
,
عالم ماده
,
فاعلیت
,
برهان غایت شناختی
,
متعلق شناخت
,
قاعده «الواحد»
,
هستی شناسی اسلامی
,
الهیات(کلام جدید)
,
طبیعت گرایی فلسفی
,
ابن سینا
,
محرک اول
,
حرکت جوهری
,
عقل اول
,
ماده عالم
,
اعیان ثابته
,
مُثُل
,
ماهیت علت غایی
,
امکان ذاتی
,
علیت
,
شی ء بالفعل
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
فیض الهی
,
نظام احسن
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
مغالطه اخذ ما بالعرض مکان ما بالذات (منطق)
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
اسحاق نیوتن
,
هراکلیتوس
,
دیوید هیوم
,
گوتفرید لایب نیتس
,
عالَم(حکمت اشراق)
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
ساعت ساز لاهوتی
,
فیض مدام
,
تعقل ذات واجب
,
جهان بینی مکانیکی
,
چگونگی ارتباط خداوند با عالم
,
فیلسوف طبیعی
,
نیاز به خداوند در حدوث و بقاء
,
تمثیل ارتباط خداوند با عالم
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
,
ایان باربور (Ian Barbour)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقسیم نفوس اخروی و سعادت یا شقاوت آنها در فلسفه سهروردی
نویسنده:
عین الله خادمی، مرتضی حامدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, بهار و تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
انوار مدبر
,
طبقه بندی سهروردی از نفوس
,
مراتب نفوس بعد از مرگ
,
علم نفس
,
معاد(کلام)
,
حیات اخروی
,
نورالانوار
,
مراتب نفوس
,
رنج و لذت
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
افلاک
,
مُثُل
,
سعادت اخروی
,
شقاوت اخروی
,
اشقیاء
,
قرآن
,
نفس شناسی سهروردی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
نور الانوار
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
مراتب سعداء(مقابل مراتب اشقیاء)
,
عالم انوار مدبر
,
نفوس ساده پاک
,
نفوس غیرساده کامل پاک
,
نفوس غیرساده غیرکامل پاک
,
نفوس غیرساده غیرکامل ناپاک
,
کاملان در علم
,
غواسق ظلمانی
,
نفوس اخروی
,
عین الله خادمی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید