جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 21
معرفت شناسی حکمت نبوی در فلسفه سینایی
نویسنده:
انشااله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار و تابستان/ 1395
صفحات :
از صفحه 67 تا 94
نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه درباره حسن و قبح عقلی
نویسنده:
حسین موسوی راد، جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , نبوت , اخلاق دینی , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , فلسفه اخلاق (اِتیک) , عدلیه , عقل نظری , عقل عملی , القسط , وجوب معرفت , صدق و کذب , اعتباریات , بدیهیات عقل عملی , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , حسن و قبح , عدلیه ( شیعه ) , قاعده حسن و قبح عقلی , ادراک حسن و قبح , معرفت حسن و قبح , خاتمیت , معرفت حسن و قبح عقلی , اخلاق , اولیات , اخلاق دینی , محمدرضا مظفر , حسن و قبح عقلی , صفات فعلیه , قطب‌الدین رازی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , محمد رضا مظفر , امور اعتباریه صرف , افعال واجب(حکمت نظری) , توحید ذاتی , علم اخلاق , عدالت(فقه) , اصل اخلاقی , فلسفه اخلاق (عام) , بدیهیات اولیه , عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) , عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عدلیه (معتزله) , استحاله اجتماع نقیضین , معیار حسن و قبح عقلی , بداهت حسن و قبح عقلی , قضایای ذاتی , ثبوت اصل اخلاقی , مشهور به معنای اعم , ملاک صدق و کذب , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
در میان فلاسفه، مشهور است که اصل حسن و قبح عقلی، امری مشهور و از آرای محموده است و اعتباری جز بنای عقلا ندارد؛ و از این رو، در جدل قابل استفاده است. اما به نظر می‌‌‌‌‌رسد این اصل، یکی از یقینیات است و در برهان قابل استفاده می‌‌‌‌‌باشد. در این مقاله ابتدا دیدگاه مشهور فلاسفه نقد شده و نیز توجیهات مربوط به این دیدگاه ناصواب ذکر شده است. در مرحلۀ بعد، دو دیدگاه معاصر دربارۀ معیار حسن و قبح عقلی، بررسی شده و در نهایت، دیدگاه «بدیهی بودن حسن و قبح قضایای ذاتی عقل عملی» برگزیده و تبیین شده است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , شواهد الربوبیه , ابن سینا: ابوعلی سینا , نفس ناطقه , عقل نظری , عقل عملی , اشارات و تنبیهات , افعال آزاد , فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) , مراتب عقل نظری , افعال اختیاری , علم نفس , ادراک جزئیات , حقیقت نفس انسانی , نفس انسانی , ادراک جزییات , قوه عامله , قطب‌الدین رازی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , خواص نفس حیوانی , فضایل اخلاقی , وظیفه عقل عملی , قوه مدرکه , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , ملا مهدی نراقی , ارسطو , خود حیوانی , عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) , معرفت نفس(خودآگاهی) , صنایع انسانی , استنباط حکم کلی , خوارق عادت , قوه متصرف در بدن , تشخیص خوب و بد , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
فلاسفه امتیاز نفس انسانی از نفس حیوانی را به عقل نظری و عملی می‌دانند. اما در بیان چیستی این دو عقل در میان ایشان اختلاف نظر وجود دارد. با تأمل در کلمات ایشان حداقل چهار تفسیر درباره این دو عقل قابل استنباط است. این نوشتار پس از گزارش اقوال و بیان کارکردهای عقل عملی به ارزیابی آراء و تبیین نظریه مختار پرداخته است. قول مشهور در میان متأخران این است که در نفس انسانی بیش از یک عقل وجود ندارد که همه علوم و احکام کلی را ادراک می‌کند. اما چون این علوم بعضی نظری صرف بوده و به حقایق خارجی و نفس الامری اختصاص دارد به آن‌ها عقل نظری گفته می‌شود. اما بعضی دیگر چون احکام مربوط به اعمال اختیاری انسان است به آن‌ها عقل عملی گفته می‌شود. در این تفسیر امتیاز دو عقل از یکدیگر اعتباری و به مدرَکات آن‌ها است. به باور این مقاله این تفسیر به رغم شهرت آن مورد نظر اساطین حکمت نبوده و با اشکالات متعدد مواجه است. اما اقوال دیگر با اندکی تسامح به تفسیر واحد و جامعی قابل ارجاع می‌باشند و آن این که فعل اولی و بالذات عقل عملی استنباط احکام جزیی عملی از احکام کلی عقل نظری است که چون این احکام در حاکمیت عقل بر قوای بدنی، سبب پیدایش اراده در نفس برای صدور افعال اختیاری و صنایع انسانی می‌گردد به عقل عملی قوّه عامله نیز گفته می‌شود.
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
تبیینی نو از مساله عصمت و واکاوی نظریه سهو النبی (ص)
نویسنده:
موسی هاشمی تنکابنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , ناصر مکارم شیرازی , لطف , کتاب بحارالانوار , هدف بعثت انبیاء , پیامبر شناسی , عصمت , اشاعره (اهل سنت) , عصمت انبیاء (ع ) , معتزله (اهل سنت) , اسهاء نبی اکرم صلی الله علیه و آله , اهل بیت(ع) , عصمت پیامبر (ص) , سهو النبی(ص) , تنزیه محمد(ع) از فراموشی , علم النبی(ص) , شیخ حر عاملی , قطب‌الدین رازی , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , فراموشی , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , ابوالفتوح رازی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , نظریه خلق , نظریه لطف , نظریه تکامل عقلانی , نظریه ملکه نفسانی , ملکه عصمت , قول نبی (ص) , فعل نبی (ص) , پیروی از پیامبر (ص) , خاستگاه نظریه سهو النبی (ص) , قضا شدن غیر عمدی نماز , نماز شب پیامبر (ص) , سید موسی هاشمی تنکابنی , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
  • تعداد رکورد ها : 21