جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خیرخواهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
عنوان :
گزارش، شرح و نقد کتاب نظریه فضیلت: مزیت و برتری در التفات به خیر
نویسنده:
مشهوده سازندگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق)
,
خیرخواهی
,
معارف اسلامی
,
خودخواهی
,
هنر و علوم انسانی
,
آدامز، رابرت
,
ایثارگری
,
نظریه فضیلت (کتاب)
,
رذایل اخلاقی
,
اخلاق فضیلت
چکیده :
این پایاننامه گزارشی از دو فصل کتاب نظریهی فضیلت رابرت آدامز میباشد. کتاب نظریهی فضیلت در واقع یک تشریک مساعی مهم در جهت مطالعهی فضیلت و در دفاع از موجودیت آن است. آدامز با مهارت واستادانه نظرات ودلائلش را به روشنی و بدون ابهام بیان میکند.نظریهی فضیلت در واقع یک چهارچوب برای تفکر دربارهی ارزیابی منش اخلاقی است. تلاشهای اخیری که در صدد بودهاند تا در فلسفهی اخلاق جایگاهی برای این مسأله مشخص کنند، فضیلت را برحسب منافعش برای شخص فضیلتمند یا به صورت کلیتر، برای جامعهی انسانی تعریف میکنند.در بخش اول آدامز مفهومی از فضیلت به عنوان برتری ومزیت ذاتی منش که به خاطر خودش ونه به خاطر منافعش قابل تمجید است را مطرح واز آن دفاع میکند.در دو بخش دیگر او به دو چالش در نظریهی سنتی مزیت وبرتری منش میپردازد. یک چالش ناشی از اهمیت دیگرگروی در تفکر اخلاقی مدرن است و این سوال که چه نوع دیگرگروی با مزیت وبرتری ذاتی ارتباط دارد.در بخش دوم استدلال میکند که نیکخواهی دیگرگروانه در برتری منش، جایگاهی تعیینکنندهای دارد.اما این مطلب مورد توقع است که فضیلت اخلاقی علاوه بر سعادت وحقوق دیگران ، مستلزم مزیت وبرتری در توجه وطلب خیرهای دیگر نیز باشد.فضیلت اخلاقی روابط بین خیرهای فرهنگی، روابط شخصی، خیر خود شخص، و خیر دیگران را به عنوان موضوعات انگیزههای عالی بررسی میکند.چالش دیگر مربوط به بخش سوم این کتاب است که حاکی از تردید دربارهی واقعیت فضیلت اخلاقی و برخاسته از تجارب ونتایج در روانشناسی اجتماعی میباشد.در این گزارش ، صرفا به دو بخش اول این کتاب، پرداخته شده و سپس بعضی از مطالب آن مورد بحث وبررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم نعمت در قرآن و حدیث
نویسنده:
مریم میرزائی قلمخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رحمت
,
اعمال
,
شناخت
,
عبادت
,
قرآن
,
خیرخواهی
,
معارف اسلامی
,
هدایت
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شناخت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
نعمت خوشگواریِ زندگی و نیکو بودنِ حال و مرحمت و به معنی، احسان و نیکی است که خداوند بر بندگانش عطا فرموده است: «وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنَ اللَّه» (نحل/53) و غیر قابل شمارش است «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها» (ابراهیم/3). هیچ کسی نمیتواند به تنهایی آن را به بنده دهد. نعمت، تنها شامل جنس انسان، موجودات ناطق (جن و انس و ملک) و موجودات با شعور میشود؛ زیراکه موجود متنعم با شعور قدرت تشخیص امور سودمند از زیانبار را دارد و غیر او، فاقد چنین تمییز و تشخیصى است. نعمتها دو نوع دنیوی و اخروی هستند که به دو نوع معنوی و مادی تقسیم میشود. نعمتهای مادی دنیا مانند آفرینش، خانواده، تملکات مادی، آسمانها و زمین و هرآنچه در آنهاست و موارد فراوان دیگر، کم یا زیاد در اختیار هم? بندگان قرار میگیرد. از نعمتهای معنوی دنیا مانند هدایت، نصرت و الطاف الهی و موارد فراوان دیگر، انسانها با توجه به اعمال خود میتوانند بهرهمند شوند. البته اهل ایمان و عمل صالح تنها بهرهمندان از نعمتهای اخروی هستند. به دلیل اینکه خداوند حکیم است از اعطای این نعمتها به انسان نیز اهداف فراوانی مانند معرفی خود، هدایت و بیداری انسان، آزمایش و یا سنت استدراج را دارد. انسانها در قبال این نعمتها موظف میشوند که اصول دین را بپذیرند و سپاس نعمتها را به جا آورند و به دیگران نیز کمک کرده، از ناسپاسی، نافرمانی و حسدورزی خودداری نمایند. برخی از بهرهمندان وظایف خود را به خوبی انجام داده و سپاس نعمت را به جا میآورند، لیکن برخی دیگر ناسپاسی نموده و بر خلاف وظیفه عمل میکنند. خداوند نیز با توجه به عملکرد هریک از این دو گروه آنان را به جزای اعمالشان میرساند. علاوه بر این انسانها با عملکرد خود میتوانند نقش مهمی در بقا و زوال نعمتهای الهی داشته باشند. یکی از مهمترین نعمتهای الهی بر انسانها که وسیل? هدایت آنان و زمینه بهرهمندی هرچه بیشتر از نعمتهای مادی و معنوی و دنیوی و اخروی را ایجاد میکند، بر اساس روایات نعمت وجود معصومان (ع) به ویژه نعمت ولایت آنان است که کاملترین مصداق نعمت در قرآن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل اخلاقی بغض دینی
نویسنده:
حجت الله آزاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیرخواهی
,
عفت
,
بغض
,
کینه
,
اخلاق دین داری
چکیده :
«بغض»، از مهمترین عواطف دینی است که در این مقاله از دو زاویه بررسی میشود. از زاویه نخست ماهیت این مفهوم و تفاوت آن با مفهوم کینه بررسی میشود و از زاویه دوم، هنجارهای اخلاقی حاکم بر این عاطفه در روابط دیندارانه تبیین خواهند شد. نتیجه این بررسی حاکی از آن است که اولاً: مفهوم بغض با مفهوم کینه بسیار متفاوت است؛ کینه ماهیتی غیراخلاقی دارد؛ اما بغض دینی، عاطفهای اخلاقی است که هنگام نقض ارزشهای دینی ـ اخلاقی نمودار میشود؛ ثانیاً: در صحنه عمل، افراد با ادعای بغض دینی، اغراض شخصی و کینه خود را آشکار میسازند. اصول مختلفی همچون پرهیز از خوشبینی به خود به هنگام بغضورزی، خیرخواهی مبغوض، پرهیز از پیشداوری از جمله هنجارهای حاکم بر این عاطفه برای عدم خروج بغض از حالت اخلاقی آن است. این تحقیق به هدف برداشتن گامی برای کاربست صحیح بغض در روابط دیندارانه جمعی صورت گرفته است. دستمایه تحقیق حاضر، آموزههای قرآنی ـ روایی درباره بغض و کینه و برخی مطالعات اخلاقی و روانشناختی مرتبط با این موضوع میباشد. بر این اساس، تحقیق حاضر به روش اسنادی مبتنی است و به تناسب مقام، شکلی توصیفی یا تحلیلی پیدا میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل مفهومی معنویت قدسی مبتنی بر قرآن در سازمان
نویسنده:
عباسعلی رستگار، علیرضا نوبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق حرفه ای
,
معنویت قدسی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معنویت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
انگیزش اخلاقی ,
انگیزش ,
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
آیات فطرت ,
مصالح معنوی انسان ,
کمال حقیقی انسان ,
خیرخواهی ,
آیات مدیریتی ,
انسان معنوی ,
انسان شناسی دینی ,
حیات بخشی ,
تربیت ,
انسان و خدا ,
قرآن ,
بهره وری نیروی انسانی ,
حرکت متعالی ,
مفهوم شناسی معنویت ,
رابطه فردی ,
رابطه با غیب ,
رابطه درون فردی ,
سازمان الهی ,
رابطه برون فردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
معنویت در سازمان موضوعی است که در سال های اخیر در ادبیات مدیریت، سطحی جهانی یافته است. معنویت محصول فرهنگ سازمانی است که دارای ابعاد رفتاری، گفتاری و اعتقادی است، به گونه ای که به یک تلقی مشترک بین کارکنان سازمان تبدیل شود. قرآن کریم با توجه به این که خود و داده هایش برآمده از وحی و ناظر به تبیین دین فطری است، دربرگیرنده قابلیتی منحصر به فرد در داده های معنویت قدسی است. این مقاله با بهره گیری از روش تحلیل محتوا در تبیین داده ها به ارائه تعریفی جامع از معنویت قدسی با مبانی معرفتی قرآن پرداخته است. همچنین بر اساس قیود این تعریف شاخص های معنویت قدسی از نگاه قرآن بررسی شده است تا ضمن به دست آوردن متغیرهای مستقل مدل مفهومی، شاخص ها و متغیرهای میانجی و در نهایت متغیرهای وابسته آن به دست آید. با طی این فرایند در انتها مدل مفهومی معنویت قدسی با رویکرد قرآنی طراحی گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق در فلسفه اشراق
نویسنده:
محمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها - دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اشراقی
,
علم اخلاق
,
اخلاق اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
نماز ,
افعال اختیاری ,
افعال اختیاری انسان ,
نظام احسن ,
عالم عقول ,
خیرخواهی ,
بازگشت به خویشتن ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تربیت ,
ملکه ,
ابتهاج ,
نظام نوری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
رذایل اخلاقی ,
انصاف ,
خود سازی ,
خاموشی ,
ذکر ,
شب زنده داری ,
تلاوت قرآن ,
احسان به پدر و مادر ,
دعا ,
تضرع ,
هورقلیا ,
نور اقرب (حکمت اشراق) ,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء) ,
مقام محاسبه ,
مقام محبت ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
7264 - 2228
چکیده :
چنانکه شهرت یافته، فلسفه اشراق فلسفه به رنگ عرفان است. اخلاق اشراقی نیز اخلاق عارفانه است و جهتگیری آن بهگونهای است که انسان را به مدد سلوک اخلاقی از تاریکیهای طبیعت و تعلقات دنیوی و از غربت غریب خویش رهایی میدهد تا او را به وطن اصلیاش بازگرداند. شیخ اشراق برای دستیابی سالک به تزکیه نفس و تصفیه دل و توفیق به بصیرت حقیقی براساس مبانی انسانشناختی و جهانشناختی سترگ، دستورالعملهایی را توصیه کرده است. این نوشتار درصدد تبیین معنا و مفهوم و نیز ماهیت و حقیقت اخلاق از نگاه فلسفه اشراق است و به مبانی انسانشناختی و جهانشناختی اخلاق اشراقی و سپس برنامهها و دستورالعملهای اخلاقی اشراقی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
9 اصل کلیدی تبلیغ و تربیت در سیره پیامبر (ص)
نویسنده:
سعید سالاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبلیغ
,
فطرت(کلام)
,
پیامبر
,
تربیت
,
رأفت
,
پیامبر اکرم (ص)
کلیدواژههای فرعی :
آخرت گرایی ,
خیرخواهی ,
تفاوت های فردی ,
تربیت فردی ,
روش تربیتی پیامبر ,
تربیت در قرآن ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 77 قصص ,
آیه 214 شعراء ,
آیه 128 توبه ,
تغافل ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
خرافات گریزی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
انسان موجودی است که به دلیل برخورداری از قوه فکر و قدرت تمییز نیک و بد، می تواند با انتخاب مسیر درست یا نادرست، آینده حیات خود را در دو سویه تاریکی یا روشنایی تعیین نماید. در همین وادی انسانیت، آدمیانی یافت می شوند که پس از یاری خویش و یا در هنگامه آن، بنای یاری دیگری یا دیگرانی را دارند.این مبلغان و مربیان توحیدی برای توفیق در رسالت خویش علاوه بر فراهم نمودن مقدمات اولیه، به صورت ضروری، نیازمند شناختن برترین مربی و مبلغ موحد؛ یعنی حضرت ختمی مرتبت می باشند. یگانه ای که لحظه لحظه زندگیش دریایی از نکته های تربیتی و اخلاقی است و بی شک قدم زدن در این اقیانوس، سپاس و ستایش باری تعالی را خواسته یا ناخواسته و از تمام وجود برمی انگیزاند. در این مقال سعی داریم نکاتی از این دریاهای عمیق را برشماریم که شاید کمتر در نگاره چشم آمده اند. نکاتی که پایه های تشکیل و ترویج معارف دینی اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 170 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم
نویسنده:
عباس صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده حد وسط
,
مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن
,
اخلاق در قرآن
,
خیرخواهی
,
احسان و عدالت
,
عدالت و انصاف
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
انصاف
,
عدالت
,
مساوات
,
احسان
,
رأفت
,
تعریف عدالت
,
عدالت در قرآن
,
تفاوت عدالت با احسان
,
عدالت و قانون
کلیدواژههای فرعی :
تعریف عدالت به حد وسط ,
احکام اخلاقی ,
آیه 129 نساء ,
عدالت در نظر افلاطون ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
مکتب اخلاقی افلاطون ,
آیه 194 بقره ,
آیه 3 نساء ,
آیه 135 نساء ,
آیه 128 توبه ,
آیه 2 آل عمران ,
آیه 18 آل عمران ,
آیه دَین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
نظامهای اخلاقی طبقهبندیهای گوناگون از مفاهیم اخلاقی دارند. پرسش این جستار آن است که قرآن کریم چه طبقهبندی از مفاهیم اخلاقی را مطرح میکند؟ در این نوشتار دو اصل بنیادین مطرح شده است که دیگر مفاهیم اخلاقی به آن بازگشت داده میشوند. نخست اصل عدالت است که بسامدی بس متکثر و متنوع در قرآن کریم دارد و از آن تفسیرهای گوناگون شده است. اما به نظر میرسد که عدالت در منطق دینی، بهمعنای آن است که آنچه بر خود نمیپسندی، بر دیگران هم مپسند و با این تفسیر، بسیاری از مفاهیم اخلاقی دیگر را میتوان به «عدالت» بازگرداند. اصل دوم بنیادین، اصل «احسان» است. این اصل مرجع مفاهیم اخلاقی چون عفو، انفاق، ایثار و ... است. در این تفسیر از منطق اخلاقی قرآنی، عدالت و احسان دو مرجع مفاهیم اخلاقیاند. هر چند عدالت کف رفتار اخلاقی را تعریف میکند و احسان، اوج آن را.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى ابعاد رفتار اخلاقى در سبك زندگى زمينه ساز ظهور موعود
نویسنده:
حسن نجفى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
سبک زندگی اسلامی
,
جامعه اسلامی
,
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تربیت دینی ,
خودسازی ,
مسئولیت پذیری ,
خیرخواهی ,
رفتار اخلاقی ,
حاکمیت اسلامی ,
تولا و تبرا ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
زیست انسانی ,
هندسه معرفتی رفتار اخلاقی ,
رفتار اخلاقی الهی ,
رفتار اخلاقی فردی ,
رفتار اخلاقی اجتماعی ,
رفتار اخلاقی زیست محیطی ,
تقویت نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
مذهب تشيع، به دليل توان بالايى كه معارف انسان ساز الهى در اختيار آن قرار داده است، با ارائه جهان بينى ويژه و آداب و دستورالعمل هاى خاصى براى همه ابعاد زندگى انسان، به دنبال شكل دهى به نوع خاصى از زيست انسانى است كه با آمدن منجى عالم بشريت مسير نيل به مقصد نهايى به شكلى صحيح طى گردد. هدف اين مقاله، بررسى ابعاد رفتار اخلاقى در سبك زندگى زمينه ساز ظهور موعود است. روش پژوهش توصيفى ـ تحليلى مى باشد. براى گردآورى داده هاى لازم براى نيل به اهداف پژوهش، منابع حديثى موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم هاى فيش بردارى از منابع، جمع آورى شده و با شيوه هاى كيفى مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. اين پژوهش، ضمن تبيين چيستى سبك زندگى زمينه ساز ظهور به عنوان تبلورى از زندگى اسلامى كه شرايط لازم براى پذيرش ولايت حضرت حجت (عج) در فرد و جامعه را فراهم مى آورد، به بررسى هندسه معرفتى رفتار اخلاقى در چهار بعد الهى، فردى، اجتماعى و زيست محيطى پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به مرگی از منظر اخلاق
نویسنده:
حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزش زندگی
,
بیوتکنولوژی
,
اخلاق پزشکی
,
اخلاق زیستی
,
اوتانازی
,
حق مردن
,
به مرگی
,
اتانازی از دیدگاه اخلاقی
,
موافقان اتانازی
,
مخالفان اتانازی
کلیدواژههای فرعی :
خودکشی ,
معناداری زندگی ,
خود آیینی ,
خیرخواهی ,
اتانازی فعال ,
رنج ,
اتانازی غیرفعال ,
غایت فی نفسه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
به مرگی یا قتل از روی ترحم، یکی از مسائل محوری اخلاق زیستی است که مورد نقض و ابرام فراوان واقع شده است. در آغاز این مقاله با مفهوم به مرگی و انواع آن آشنا می شویم و سپس مؤلفه های اصلی و عناصر تشکیل دهنده آن معرفی می گردد. پس از آن، دلایل موافقان و مخالفان به مرگی تقریر و بررسی شده است. سپس به مسأله بی معنایی رنج در جهان معاصر به مثابه علت اصلی رواج به مرگی اشاره و سرانجام بر این نکته تأکید می کنیم که ادیان الاهی، برای رنج، نقشی سازنده در کمال انسان قائل هستند که تکامل معنوی افراد از طریق همین رنج صورت می گیرد و دین با معنا دادن به رنج، به زندگی افراد معنا داده، مانع به مرگی می شود. در نتیجه نوع خاصی از به مرگی که با خواست و اراده شخص همراه است و به صورت فعال صورت می گیرد، با اصول اخلاقی سازگار نیست و توجیه اخلاقی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فص یونسی در حکمت نفس انسانی : سال 1، شماره 1 : آیین حکمت
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
کرامت انسان
,
ابن عربی
,
کرامت نفس
,
فص یونسی
کلیدواژههای فرعی :
بدن مثالی ,
نفس ناطقه ,
ِذکر ,
حسن و قبح ,
جزیه ,
الرجعه ,
التناسخ ,
احتضار ,
بدن برزخی ,
تسامح ,
بخشش ,
صلح ,
جهاد با نفس ,
بیت المقدس ,
اسم الباطن ,
رجعت ,
حسن و قبح ,
علم نفس ,
خلود در نار ,
قرآن ,
خلود ,
خیرخواهی ,
قصاص ,
انقطاع عذاب ,
جهاد النفس ,
تجلیات الهی ,
بدن مثالی ,
خلود ,
تناسخ ,
خلود نفس ,
قرآن ,
قتل (قصاص ) ,
مرگ (فقه) ,
اخذ جزیه ,
عفو ,
صلح ,
ذکر ,
مدارا ,
مجاهده ,
مراتب ذکر ,
خلود النفس ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
شهود عالم ,
مرآت حق ,
حکم عفو ,
احتیاط در دماء ,
ذکر زبان ,
ذکر غافل ,
نفی تناسخ ,
برزخیت نفس ,
نوامیس الهی ,
ذکر مطلوب ,
ذکر حقیقی ,
مراتب تکوین ,
تداوم عالم ,
شهود حقیقت ,
پیدایش عوالم ,
نشئه انسانی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مطالب مقاله شرح مختصری از «فص حکمة نفسیه فی کلمة یونسیة» است که همگام با فص هجدهم از فصوص الحکم ابن عربی و شرح قیصری بر آن پیش میرود. در این فص به کرامت نفس انسانی و منافات نداشتن کرامت انسان با مرگ سخن به میان میآید، مباحثی که به تناسب در طی مقاله مطرح میشوند، عبارتنداز: حقیقت مرگ، بدن برزخی، خلود در نار و انقطاع عذاب، حقیقت و مراتب ذکر و نقش آن در تداوم حیات و بقای عالم، چگونگی تجلیات مختلف امر واحد الاهی برای بینندگان گوناگون، تأثیری که استعدادها و ظرفیتهای معرفتی و جهان بینیها برای چگونگی ظهور حق در عالم و یا شهود عالم در مرآت حق دارند. مسأله اخیر نوع خاصی از هرمنوتیک را که مختص به نگاه معنوی و دینی اسلام به هستی است بیان میدارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید