جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
علم الهی
>
قضا و قدر
>
سرنوشت انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
تردید یا انکار؟ ( بررسی اجمالی اندیشه های کلامی خیام بر اساس رباعیات)
نویسنده:
احمد خاتمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
خیام
,
رباعی های خیامی
,
ادبیات
,
شک خیامی
کلیدواژههای فرعی :
خود محوری ,
دین ,
شک ,
جهان شناسی فلسفی ,
قضا و قدر ,
سرنوشت انسان ,
انکار ,
شراب ,
عشرت طلبی ,
کوزه ,
اغتنام وقت ,
بی دینی (دینناباوری) ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
مرگ (فقه) ,
عقل ابزاری ,
سلجوقیان ,
شبهات کلامی ,
پیچیدگی خلقت ,
بدبینی درباره خلقت ,
شعر و فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
عمر خیام، ریاضی دان، فیلسوف، منجم و دانشمند برجسته عصر سلجوقی (ف.526) بیشترین شهرت خود را مرهون رباعیات اندکی است که به اختلاف در میزان و انتساب به نام وی برجای مانده و توجه عالمان و ادیبان را به خود جلب کرده است و راه تحسین و انتقاد بر شعر او گشوده شده است. مهمترین ویژگی شعر خیامی، افکار و اندیشه های اوست که با بیانی ساده و دلنشین در رباعیات او جای گرفته است. شدت تاثیر این افکار به قدری است که عده ای برای بری داشتن ساحت وی از این افکار، خیام شاعر را فردی غیر از خیام حکیم دانسته اند. علی ای حال، نظر به شدت تاثیر این اندیشه های مقاله حاضر با استناد به 178 رباعی مذکور در تحقیق دو مرحوم فروغی و غنی، سعی دارد نقاط ضعف یا قوت اندیشه های کلامی مستتر در این رباعیات را - اعم از آنچه که خوش نامی وی را در پی داشته و یا بدنامی وی را - مورد بررسی قرار دهد و ترتیب موضوعات مورد بررسی از این قرار می باشد: 1- محورها و موضوعات اصلی شعر خیام شناخته شود 2- میزان اصطلاحات به کار گرفته شده در رباعیات خیام معلوم شود 3- مشخص شود که از میان اصطلاحات کدام یک می تواند معنای کلامی داشته باشد. با بررسی رباعی تحقیق شود که آیا اصطلاح مورد نظر در معنای کلامی به کار گرفته شده است یا خیر؟ چنانچه در معنای کلامی است آن رباعی تحلیل شده بررسی شود که معنای آن متضمن کدام یک از موارد زیر می باشد: 1- شک و تردید 2- سوال وایجاد شبهه کلامی 3- انکار.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی بخت و کوشش در زندگی برخی از پهلوانان شاهنامه
نویسنده:
آزاده حیدرپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده
,
شاهنامه فردوسی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
جبر ,
تقدیر ,
اراده الهی ,
سرنوشت انسان ,
بدبینی/ Pessimism/ التشاؤم ,
رستم و سهراب ,
بخت ,
کوشش ,
رستم و اسفندیار ,
پهلوانان شاهنامه ,
خردگرایی فردوسی ,
چکیده :
فردوسی در باب سعی و کوشش، تک بعدی و یک جانبه به قضاوت ننشسته است. در شاهنامه از سویی بازتابی از اعتقاد زرتشتیان در باره نقش «کوشش» در زندگی آدمیان به رشته تحریر در آمده است؛ از این زاویه سراینده شاهنامه انسانی کاملا خردگرا بوده که معتقد است آدمی به خواست و اراده خود سرنوشت خویش را رقم می زند. اندیشه خردگرایی فردوسی در داستان زال نمود پیدا می کند. از سویی دیگر، فردوسی گاه چنان به وجود بخت و تقدیر و نقش آن در زندگی آدمیان معتقد می شود که تلاش و کوشش پهلوانان خود را در تعیین سرنوشت آنان عبث می داند. از این منظر فردوسی انسان را موجودی مجبور می داند که در بدو تولد سرنوشتی مکتوب و مقدر را با خود همراه دارد. بازتاب اندیشه جبرگرایی فردوسی در غمنامه رستم و سهراب و نیز نبرد رستم و اسفندیار نمایان است. اعتقاد به تقدیر در این گونه داستان ها با مضامینی چون بی اعتباری جهان، بازیگری روزگار و فریبکاری چرخ و قدرت مرگ متجلی می شود. در پایان باید یادآور شد که بدبینی فردوسی نسبت به دنیا و امور آن تا به آن حد نیست که آدمی را از تلاش و تکاپو باز دارد و به سوی کاهلی و بی اعتنایی نسبت به زندگی سوق دهد. تنها در سایه اعتقاد به نقش اراده و اختیار انسان است که سی سال تلاش شبانه روزی حماسه سرای ملی ایران در خلق مجموعه گرانقدر شاهنامه معنا پیدا می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضا و قدر و ارتباط آن با مسئله اختیار
نویسنده:
عسکر دیرباز، قاسم امجدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
,
علیت
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
تصادف در خلقت ,
فعل انسان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
اشاعره (اهل سنت) ,
سنت الهی ,
معتزله (اهل سنت) ,
صادر اول ,
تفویض ,
خالقیت الهی ,
اراده انسان ,
انسان ,
سرنوشت انسان ,
عقل اول ,
قضاء ذاتی ,
قضاء غیر حتمی ,
قضاء فعلی ,
قرآن ,
حدیث کنز مخفی ,
واحد و کثیر ,
اختیار مطلق ,
مبدئیت خداوند ,
حوادث عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
نوشتار حاضر با بیان هدف و نحوه خلقت عالم و اینکه خداوند خالق عالم است نه فاعل عالم، توحید افعالی خداوند که به معنای نفی فاعلیت تام از ماسوی اله است را مورد بررسی قرار می دهد و بعد از تشریح این مساله که تنها موثر حقیقی در عالم خداوند است، به تبیین معنای قضا و قدر و نقش انسان در رخدادها و رویدادهای حادث در زندگی او می پردازد. در پایان نیز این نتیجه را به دست می دهد که حوادث عالم وجوب و حتمیت خود را از جانب خداوند و بر طبق قانون علیت دریافت نموده، هرگونه صدفه و اتفاقی منتفی است و از جمله عللی که در افعال انسان موثر است و در واقع مکمل تامیت انسان در افعالش می باشد، اختیاری است که طبق قضا و قدر الهی برای انسان حتمیت و وجوب یافته و انسان را قادر ساخته تا در طول تاثیر خداوند موثر در افعالش گردد؛ لذا نه جبری در کار است و نه اختیار مطلق.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطهری و الهیات جدید
نویسنده:
علی اکبر احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
الهیات جدید
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
الهیات مطهری
کلیدواژههای فرعی :
نظام علی و معلولی عالم ,
الهیات یهودی ,
فعل انسان ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عالم خلقت ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
نظام طولی جهان ,
نظام عرضی جهان ,
سرنوشت انسان ,
قاعده «الواحد» ,
الهیات مسیحی ,
الهیات جدید مسیحی ,
علیت ,
قضاء ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
دخالت خدا در عالم ,
مقام قدسی الهی ,
مداخله مستقیم خدا در عالم ,
الهیات یهودی - مسیحی ,
جریان کوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
مقاله حاضر به تحلیل مطهری از الهیات جدید می پردازد. نخست رای مطهری در باب الهیات را مختصرا شرح می دهم. دیدگاهی که بر اساس آن مطهری مقام قدسی خداوند را مقتضی این می داند که مستقیما در اشیا مداخله نکند. به عبارت دیگر، او بر این باور است که خلقت صرفا از طریق نظام علی است. سپس، توضیح می دهم که مطابق با آرای مطهری در الهیات جدید، تحت تاثیر نگرش یهودی و مسیحی، خدا هم چون نیرویی کر و کور است که بلاواسطه اشیا، و خصوصا سرنوشت بشری را، تحت نفوذ خود می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل سرنوشت انسان با توجه به عوالم قبل از دنیا با تکیه بر نصوص دینی
نویسنده:
عبدالشکور جمالی استاد راهنما: علی عباسی استاد مشاور: رضا برنجکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
فطرت(کلام)
,
عالم ذر
,
اخبار طینت
,
سرنوشت انسان
,
قضاء
,
عالم ارواح
,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی)
,
آموزه طینت
,
عالم ذَر
,
سرنوشت انسان
,
Fatalism عقیده به سرنوشت (عقیده به سرنوشت و تقدیر) (مجتبوی)
,
طینت
چکیده :
بر اساس نصوص دینی انسان قبل از ورود به دنیا مراحلی را گذرانده و در هر یک از آنها اتّفاقاتی افتاده که در سرنوشت او مؤثر بودهاست، امّا از طرفی انسان در دنیا موجودی مختار است لذا نمیتوان سرنوشت انسان را در دنیا از پیش تعیینشده دانست. با این حساب لازم است تحقیق شود وقایع جهانهای پیشین چه تأثیری بر سرنوشت انسان در دنیا دارد و چگونه خود را نشان میدهد؟ بر اساس آیات و روایات انسان قبل از دنیا سه مرحلهی خلقت ارواح، خلقت بدنهای ذرّی و خروج از صلب آدم (ع) را گذراندهاست. در این مراحل بر خلاف آزمونها و ابتلائات دنیا که صورت تفصیلی دارد خداوند انسان را به صورت اجمالی در معرض آزمون ایمان قلبی و اطاعت عملی قرار داد لذا سرنوشتی که برای انسانها حاصل شده اجمالی است. همان طور که خلقت انسان از ماقبل دنیا آغاز شده، تکوّنی اجمالی یافتهاست و در دنیا به تکامل تفصیلی میرسد، سرنوشت او هم که ابتداءً اجمالی بوده با توجّه به نحوهی عملکرد انسان در دنیا صورت تفصیلی به خود میگیرد؛ به تعبیر دیگر آنچه قبل از دنیا واقع شده قضاء مشروط است، اگر انسان از امکانات دنیا به نیکی بهره گیرد میتواند موقعیت خود را بهبود بخشد و به کمالات برتر دست یابد و الّا قضاء مشروط به قطعی تبدیل میشود. تعالیم اهلبیت (ع) در باب حیات پیشینی انسان تبیین خوبی در باب بینشها و گرایشهای فطری به دست میدهد. بر این اساس معرفت عمیق قلبی انسان نسبت به خداوند حاصل ارتباط مستقیم و بیواسطهی انسان با خدا در عوالم ماقبل دنیاست و همانندی در طینت عامل گرایش انسان به خوبیها یا بدیهاست. اگر آیات و روایاتی که مربوط به حیات پیشینی انسان است گردآوری و تدوین شود، راه برای پژوهشهای این حوزه اوّلاً هموار و ثانیاً جامع میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر و اختیار در لزومیات ابوالعلاء معری
نویسنده:
سید مهدی مسبوق، حدیثه فرزبود
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبر ( صفت )
,
اختیار انسان
,
ابوالعلاء معری
,
لزومیات
کلیدواژههای فرعی :
جبریه (مذاهب کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
تنزیه الهی ,
عدل الهی ,
قدرت الهی ,
سرنوشت انسان ,
اختیارگرایی ,
شر ,
قضاء ,
نصیحت ,
مسئولیت پذیری ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مذهب فاطمی ,
تولد و مرگ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
جبر و اختیار از مناقشه آمیزترین مسایلی است که همواره مورد بحث و جدال فرقه های کلامی بوده و متفکران را به تفکر و اندیشه پیرامون مسایل هستی و زندگی و دین وا داشته است؛ از جمله این متفکران، شاعر و فیلسوف مشهور سده چهارم و پنجم هجری ابو العلاء معری است که افکار و اندیشه های خود را پیرامون مسایل هستی، قضا، قدر و سرنوشت آدمی در دیوان لزومیات که حاصل نزدیک به نیم قرن عزلت شاعر است گرد آورد؛ از آن جا که ویژگی غالب دیوان لزومیات پراکنده گویی و ارائه آراء و نظریات متناقض نما است، گروهی از پژوهشگران او را جبرگرای مطلق معرفی کرده و گروهی او را متحیر و سرگردان دانسته اند. جستار حاضر به بررسی و نقد این داوری ها می پردازد و ابتدا به اختصار مواضع فرق کلامی را با استناد به قدیمی ترین آراء پیشروان آنها بیان کرده، و پس از ارائه آراء پژوهشگران پیرامون جبر و اختیار معری، دیدگاه او را با بررسی لزومیات، مشهورترین اثر منظوم شاعر مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معماى هستى
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نسل جوان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
نظام احسن ,
قدرت تبدیل سرنوشت ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
سرنوشت انسان ,
فلسفه آفرینش ,
آرامش روحی ,
غایت حرکت ,
هستی شناسی و معنا ,
هدف زندگی (فلسفه اخلاق) ( وابسته) ,
تکامل و آفرینش مدام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
کد کنگره:
BD318 /ف2 م7 1368
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحيد في المشهد الحسيني و انعكاسه علي خارطة مسؤوليات العصر الراهن
نویسنده:
محمد سند؛ تقریرنویس: رافد زبیدي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
عراق/ کربلا: مرکز الدراسات التخصصية في النهضة الحسينية علیه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
استحاله بداء ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
خروج سفیانی ,
قضا و قدر ,
سرنوشت انسان ,
قیام عاشورا ,
سیره حسینی (امام حسین ع) ,
افعال الهی حسینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پيامدهاى انكار معاد در قرآن
نویسنده:
على محمد قاسمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
سعادت اخروی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ایمان به معاد
,
آیات معاد
کلیدواژههای فرعی :
عذاب الهی ,
تزیین اعمال ناپسند ,
قوانین الهی ,
احباط و تکفیر ,
حیات دنیوی ,
رحمت الهی ,
زندگی اخروی بشر ,
عنایت الهی ,
سرنوشت انسان ,
انکار معاد ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
تامین سعادت دنیوی ,
قرب الهی ,
تفسیر قرآن ,
صراط مستقیم ( قرآن ) ,
رذایل اخلاقی ,
حبط اعمال ,
محرومیت از معارف الهی ,
ابتلا به تحیر ,
ابتلا به شک ,
ابتلا به اضطراب ,
همنشینی با شیطان ,
تنفر یاد خدا ,
خسران الهی ,
فراموش شدن در آخرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
پس از توحيد، بيشترين آيات قرآنى مربوط به موضوع «معاد» است، تا جايى كه گفته شده بيش از يك سوم آيات درباره جهان پس از مرگ بوده و بسيارى از آنها بيانگر آثار ايمان يا پيامدهاى انكار معاد هستند؛ زيرا ايمان به معاد ضامن اجراى قوانين الهى و زمينه ساز نيل آدمى به كمال نهايى و سعادت ابدى است و اين خود به نحوى گوياى اهميت ايمان به معاد و لزوم توجه به آن است. مقاله حاضر با روش تحليلى ـ توصيفى در يك بررسى قرآنى، در باب پيامدهاى انكار معاد به تبيين اين موضوع مى پردازد كه ايمان نداشتن به معاد چگونه تأثيرى بر سرنوشت آدمى دارد. آيا پيامدهاى انكار معاد تنها در زندگى اخروى انسان نمودار مى شود يا زندگى دنيوى او را هم تحت تأثير قرار خواهد داد؟ در اين نوشتار، سعى بر آن است تا حقايق مزبور از طريق آيات قرآنى فحص و بررسى گشته و طرحى نو در اين زمينه ارائه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار و تعیین سرنوشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
شب قدر و سرنوشت یک سال سرنوشت یا به تعبیر درست، عاقبت حقیقی(اخروی) هر کسی در گروه پاسخهایی است که او به امتحانات الهی می دهد. و آن به آنِ زندگی ما سوالات امتحانی خداست، که گاه بین آنها سوالات امتحانی بزرگ و اساسی نیز وجود دارند؛ که مردم اغلب خیال می
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقدیر
,
جبر و اختیار(کلام)
,
سرنوشت انسان
کلیدواژههای فرعی :
شب قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید